Download præsentationen
Offentliggjort afTina Lund Redigeret for ca. et år siden
1
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet
2
Fremskridt Lighed Værdier Lykke Kvalitet
3
Google hits (mill) Fremskridt 1 Lighed Værdier 3 Lykke 33 Kvalitet 103
4
Tre spørgsmål Er der tale om et klart begreb? Kvalitetsperspektiver?
Konsekvenser af kvalitetsmålinger?
5
Kvalitet i vor tid Allestedsnærværende Tidstypisk Offentlig
6
kvalitetsbegrebet Objektivt – subjektivt Ekstraordinært - normalt
7
Kvalitetsperspektiver
Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system
8
målbaseret Mål: få, klare, positive, eksplicitte, SMART eller VIKING?
9
Kvalitet fra brugernes perspektiv (Bikva-modellen H K Krogstrup)
Fokusgruppe med ledelse Fokusgruppe med personale Fokusgruppe med brugere Eks patient cafe fint nok; men hvordan virker det for pt; og er det det, de vil?
10
Effektevaluering Variansbaseret Procesbaseret:
Eks: Randomiseret eksperiment Procesbaseret: Programteori: Hvad virker hvordan for hvem
11
Programteori om uddannelse af forældre til udsatte børn
Forældre får redskaber de oplever som relevante Forældre bruger redskaber i familien Børn oplever ny forældreadfærd Børns situation ændres Undgå anbringelse og indlæggelse
12
Pædagogisk indsats for mobbeofre Mobbeofre ved hvordan man siger fra
Mobbeofre siger fra i konkrete situationer Pædagogisk indsats for mobbere Mobbere lærer at høre et nej Mobbere stopper når der bliver sagt fra
13
Kvalitetsperspektiver
Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system
14
Hvert kvalitetsperspektiv er egnet til at løse et kvalitetsproblem
Man skal ikke løse et problem, man ikke har Hvert kvalitetsperspektiv har en lys og en mørk side
15
Konsekvenser Hvilket kvalitetsproblem har vi?
Kan vi tåle kvalitetsforskelle? Skal udfører-effekter elimineres? Er der alternativer til metodestyring? Hvor meget vil vi betale for dokumentation? Kan vi indkredse den tilsigtede anvendelse? Er der konstitutive virkninger?
16
Metode-ansvarlighed! Metodestyring Metodeansvarlighed Metodefrihed
17
Konsekvenser Hvilket kvalitetsproblem har vi?
Kan vi tåle kvalitetsforskelle? Skal udfører-effekter elimineres? Er der alternativer til metodestyring? Hvor meget vil vi betale for dokumentation? Kan vi indkredse den tilsigtede anvendelse? Er der konstitutive virkninger?
18
Hvis læring er formålet:
Hvem skal lære? Om hvad? (Hvilke antagelser gør de sig i forvejen om mål og midler?) Ved hjælp af hvilke data? I hvilke læringsrum? Vil de det…?
19
Konsekvenser Hvilket kvalitetsproblem har vi?
Kan vi tåle kvalitetsforskelle? Skal udfører-effekter elimineres? Er der alternativer til metodestyring? Hvor meget vil vi betale for dokumentation? Kan vi indkredse den tilsigtede anvendelse? Er der konstitutive virkninger?
22
Kompetenceudvikling inden for evaluering
Masteruddannelse i evaluering på Syddansk Universitet næste deadline 1. maj 2013 se
23
Litteratur: Peter Dahler-Larsen: Kvalitetens Beskaffenhed.
Syddansk Universitetsforlag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.