Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samtaler med medarbejdere •Samtaler med 33 ansatte –10 dyrepassere + 3 elever –3 cafémedarbejdere –3 billet/butiks-medarbejdere –5 teknik og service-medarbejdere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samtaler med medarbejdere •Samtaler med 33 ansatte –10 dyrepassere + 3 elever –3 cafémedarbejdere –3 billet/butiks-medarbejdere –5 teknik og service-medarbejdere."— Præsentationens transcript:

1 Samtaler med medarbejdere •Samtaler med 33 ansatte –10 dyrepassere + 3 elever –3 cafémedarbejdere –3 billet/butiks-medarbejdere –5 teknik og service-medarbejdere –1 info-medarbejder –1 rengøring –6 administration og ledelse

2 Opgaver 236 hovedopgaver, heraf løses 116 hver dag 19 forskellige job Eksterne samarbejdspartnere

3 Tilrettelæggelse af arbejdet Styrke arbejds- tilrettelæggelsen Fastholde store frihedsgrader Styrke problem- løsningsevnen Ingen planlægning ud over ens egen Store frihedsgrader i tilrette- læggelsen af arbejdet Altid for travlt p.gr.a. ekstra ruter Kun egen samvittighed fast- lægger hvad der skal laves Problemløsning træg proces, fordi sager tages op ad hoc uden overordnet styring Tager lang tid at få problemer løst – manglende tilbagemelding De tværgående og længere- sigtede arbejdsopgaver kan falde ned mellem stolene Brandslukning Fastlægge ansvar og beføjelse i den enkelte funktion. Bedre rammer for arbejdsplanlægningen Mulighed for ”at trække af hurtigere”. Inspektør / ikke-inspektør Bedre projektplaner også på småting Flere folk Styrke overordnet planlægning Teamarbejde – også på tværs af faggrupperne

4 Arbejdsredskaber Sikre at medarbejderne har adgang til de relevante arbejdsredskaber, når de har brug for dem – minimere tidsspilde og optimere brug af egne ressourcer Bruger lang tid på at få fat i redskaber, materiel, værktøj Beslutning indkøb af værktøj Cafeens udstyr ved at være udslidt Vanskeligt at få små ting ordnet Mangel på værktøj og reservedele medfører øget forbrug af ekstern hjælp Vanskeligt i visse anlæg at anvende optimale redskaber Rod – tager ekstra tid Værksted sætter store begrænsninger for at udnytte ressourcer Lagerkapacitet for lille Udbygge værksted med det nødvendige værktøj. Arbejde med at få folk til at tilbagelevere værktøj Mere køle-, fryse og lagerkapacitet Bedre infrastruktur Anlægsdesign sikre brug af optimale redskaber Ansvarsplacering

5 Fysisk arbejdsmiljø Sikre at det fysiske arbejdsmiljø understøtter medarbejdertrivslen og fremmer sikkerheden Pladsmangel Tunge løft Manglende instruktion i sikkerhedsudstyr Rod Manglende sikkerhedsudstyr enkelte steder Plaster mangler i højsæson Sikkerhedsrepræsentant sikrer at problemer bliver løst Systematisk opfølgning på APV Nybygning løser en del af problemerne i butik og administration Placere ansvar for Falck- kasser Værksted Centralkøkken Køle-, fryse-, lagerplads Modernisering af udsalgssteder og køkkener

6 Kvalifikationer, ressourcer og oplæring Overensstemmelse mellem jobkrav, kvalifikationer og mulighed for at bruge det man kan Bedre styring af efteruddannelse og oplysning På hverdage skal alt op over kontoret – i weekenden kan/skal man klare alt Man kan tage det ansvar man har lyst/tid til Elever lærer ikke nok – får ikke nok baggrundsviden Nogle ønsker at anvende flere af deres ressourcer Introduktionsprogram mangler For dårlig tid går ud over eleverne Etablere efteruddannelses- politik Konkrete kursustiltag Etablere muligheder for søgning af information (internet/bibliotek) Uddannelsesansvarlig (også for tilrettelæggelsen af elevernes oplæring) Foredragsarrangementer Input (møder, sparring mv.) Mere faste rammer for oplæring af nye, der sikrer oplæring i rutiner Flere elever (gartner, kontor)

7 Kommunikation og information Styrke kommunikation og information - til medarbejdere - til publikum - indbyrdes Info der kommer frem OK Tilfældig – afhænger af om man er til stede Skal spørge sig frem til alting Ikke optimal kommunikation mellem afdelingerne – indbyrdes dialog OK Få information fra avisen Kun info i 10 pausen Manglende info om arrange- menter i haven Tilbagemelding fra dyrlæge- besøg, obduktioner mv. Mangler forum for info- udveksling Ansvarsplacering Faste informationskanaler Central nyhedsformidling (brug af PC’er – Computer i hver afdeling) Lysavis / Info-tavle Referater fra møder Ugentlige møder Nyhedsbrev til alle i haven Café-personalet afvigende beklædning Navneskilte til personale (café) Opsamle info fra dagsedler Tydelige foderplaner Mandagsrunde i haven

8 Samarbejde Mere teamwork på tværs i organisationen Styrke fællesskabsfølelsen og sammenholdet Der opleves klare grænser mellem faggrupperne Hjælp og støtte inden for eget området OK Ledelsen blander sig sjældent i dagligdagen Utilfredshed kommunikeres ikke direkte Manglende tilbagemelding på forslag Tillid og åbenhed og mere ping-pong om ideer, forslag, løsninger Sociale aktiviteter og mødeaktiviteter Styrke dialogen mellem de enkelte grupper Vide mere om hinandens arbejde Klare mål og succeskriterier Hurtig problembehandling og tilbagemelding

9 Mål og succeskriterier Klare mål på såvel kort som langt sigt. Alle kender såvel overordnede mål som specifikke mål. MÅL I DAGLIGDAGEN: Sætter selv målene for, hvad der skal nås i dagligdagen Konkret styres hverdagen af deadlines ZOOS MÅL I ÅR: Kender ikke årsmål præcist – men nok holde besøgstal og økonomi. Tilfredse gæster ZOOS MÅL 3-4 ÅRS SIGT: Manglende plan for dyrebestandens vedligehold og udvikling Kender ikke Zoo’s mål på 3- 4 års sigt MÅL I DAGLIGDAGEN: Udarbejde standarder / retningslinier ZOOS MÅL 3-4 ÅRS SIGT: Vækst og udvikling. Bedst i Danmark. 6./7. Plads af danske turistattraktioner. Fornyelse og vedligehold Klare mål og planer som alle arbejder henimod Opbygge team Flere muligheder for at lave mad til selskaber Elefanter Godt arbejdsmiljø Perspektiv: eks. Fordoble indsamlede beløb (regnskov)

10 Udførelse af opgaver Fastlægge hvem der udfører hvilke opgaver Ansvar og beføjelser


Download ppt "Samtaler med medarbejdere •Samtaler med 33 ansatte –10 dyrepassere + 3 elever –3 cafémedarbejdere –3 billet/butiks-medarbejdere –5 teknik og service-medarbejdere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google