Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Agenda 1. Velkomst 2. Nyt fabriksafsnit på Darguner Brauerei GmbH

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Agenda 1. Velkomst 2. Nyt fabriksafsnit på Darguner Brauerei GmbH"— Præsentationens transcript:

1 præsentation af nyt procesanlæg til aseptisk produktion Harboes Bryggeri A/S

2 Agenda 1. Velkomst 2. Nyt fabriksafsnit på Darguner Brauerei GmbH
3. Nye emballagekoncepter herunder sortiment emballage prøvesmagning 4. Pakke- og palleteringsmuligheder 5. Salg ud af butik 6. Næste skridt 7. Frokost

3 aseptisk = kold-steril
Nyt fabriksafsnit Harboes Bryggeri A/S har fokus på vækstmulighederne inden for drikkevaresegmentet. Som led i koncernens strategi om at sikre fortsat lønsom vækst har Harboe investeret ca. 300 mio. kr. i et nyt fabriksafsnit med et procesanlæg til kold-steril (aseptisk) produktion i Darguner Brauerei. Procesanlægget sætter Harboe i stand til at producere koldaftappede produkter baseret på frisk frugt og råvarer i et aseptisk og sterilt miljø. Fremover kan Harboe tilbyde en lang række drikkevareprodukter baseret på frugtsafter, grønsagsjuicer, forskellige mix af mejeriprodukter og frugt samt variationer inden for iskaffe og –te. Harboe vil i første omgang fokusere på følgende produktkategorier startende med juice: Juice Smoothie Ice coffee Mælkebaserede drikke aseptisk = kold-steril

4 Hvorfor investere i aseptisk produktion?
Med den nye produktionsteknologi får Harboe mulighed for at fremstille en lang række kvalitetsprodukter, målrettet et hastigt voksende segment af forbrugere, der bl.a. efterspørger: Innovative produkter med stor nyhedsfrekvens Rene produkter uden konservering Produkter med god holdbarhed, så tæt på det naturlige som den moderne teknologi muliggør Produkter, der også kan konsumeres som snackmåltid og ”on-the-go” Nye emballageformer

5 Hvorfor investere i aseptisk produktion?
De aseptiske produktkoncepter repræsenterer interessante muligheder for såvel Harboe som Harboes samarbejdspartnere, da: Baseret på udviklingen i USA, forventes de aseptiske produkter at have et stort potentiale i Europa Markedet er i betydelig vækst med tocifrede vækstrater Harboe har en lang tradition for succesfuld produktudvikling, hvilket er en afgørende parameter Mulighed for alternative salgspladser (gulv- og palleplaceringer), hvilket øger impulskøbet og tiltrække nye kundegrupper

6 Udviklingen inden for drikkevaresegmentet
Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevaresegmentet CO2- indhold Der har i de seneste år været en udvikling i retning af mindre kulsyreindhold i drikkevarer hen i mod stilldrinks med højere pH værdi.

7 Udviklingen inden for drikkevaresegmentet
Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevaresegmentet CO2- indhold pH-værdi En højere pH værdi betyder større sårbarhed over for mikroorganismer.

8 Udviklingen inden for drikkevaresegmentet
Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevaresegmentet CO2- indhold pH-værdi Konservering Enkelte mikroorganismer påvirkes ikke af konserveringsmidler og er derfor ikke en 100% garanti for kimfri produkter. Modstanden mod konserveringsmidler stiger, da der menes at være en sammenhæng mellem allergi og konserveringsmidler ligesom konserveringsmidler har en lugt- og smagsmæssig påvirkning af produktet.

9 Udviklingen inden for drikkevaresegmentet
Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevaresegmentet CO2- indhold pH-værdi Konservering - Glas PET - Glas PET Trenden går fra glas- til petflasker (en pet-flaske kan ikke tåle at blive pasteuriseret).

10 Udviklingen inden for drikkevaresegmentet
Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevaresegmentet CO2- indhold pH-værdi Konservering - Glas PET Lovgivning De lovmæssige og forbrugermæssige krav øges i takt med udvikling af ny teknologi.

11 Udviklingen inden for drikkevaresegmentet
Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevaresegmentet CO2- indhold pH-værdi Konservering - Glas PET Lovgivning KUNDER Aseptisk procesanlæg gør det muligt at imødekomme de øgede krav idet processen sikrer, at selv produkter med høj pH-værdi kan sterilaftappes.

12 Udviklingen inden for drikkevaresegmentet
Udviklingen inden for drikkevarer Udviklingen inden for drikkevaresegmentet CO2- indhold pH-værdi Konservering - Glas PET Lovgivning KUNDER - Mulighed for forøgelse af holdbarhed + Den teknologiske udvikling har muliggjort at ovenstående krav kan opfyldes. Det kræver dog store investeringer for producenten – og med skærpet fokus overalt i processen.

13 Forudsætninger for sterilaftapning
Aseptisk aftapning kræver, at en række forudsætninger skal være opfyldt: Råvaren modtages steril og opbevares i steriltanke. Pasteuriseres skånsomt inden aftapning ved høj temperatur i få sekunder, hvorved vitaminer og aromaer bevares Flaskerne kommer sterile ud af blæsemaskinen, hvor de blæses op ved høje temperaturer (110 grader) samt højt tryk (30 bar). Som ekstra sikkerhed steriliseres flaskerne ved en vådsterilisation Kapsler steriliseres ligeledes ved en vådsterilisation Der stilles meget høje krav til hygiejneniveau med hyppige rengøringsintervaller Tappemaskinen installeres i særligt sterilrum med overtryk. Adgang gennem særlige slusesystemer

14 Højt udviklet teknologi
Den aseptiske produktionsproces er en højt udviklet og sensitiv teknologi, der kræver Høj vedligeholdelsesstandard Præcis produktionsplanlægning Højt uddannet og motiveret personale

15 Produktkategorier Investeringen i det nye fabriksafsnit underbygger Harboes ambition om at være på forkant med den nyeste produktionsteknologi for derigennem at imødekomme forbrugernes og markedets stigende krav om sunde og naturlige produkter. Som nævnt indledningsvis vil vi i første omgang koncentrere os om følgende produktkategorier: Juice Smoothie Ice coffee Mælkebaserede drikke På de følgende sider vil vi kort gennemgå de enkelte kategorier.

16 Juice

17 Juiceprodukter Friskpressede juiceprodukter vil være blandt de første aseptiske produkter, der leveres fra det nye anlæg: En sund og velsmagende drik for både børn og voksne Uden tilsat farvestoffer, konserveringsmidler og sukker En god måde at dække en del af den daglige anbefalede mængde frugt og grønt (et glas svarer til 100 g frugt) Harboe formår med det nye aseptiske anlæg at øge holdbarheden på de frisktappede juiceprodukter uden at gå på kompromis med kvaliteten Harboes juiceprodukter vil blive markedsført i specialdesignede PET-emballager, der kan anvendes på tværs af geografiske markeder. Emballagen vil placere Harboes produkter i en attraktiv niche på det europæiske juicemarked, som ellers domineres af produkter uden samme anvendelsesfleksibilitet.

18 Valgkriterier ved køb af juice
Ved valg af juiceprodukt lægger forbrugerne i dag vægt på: Nydelse: Smagsoplevelsen er afgørende – en frisk og naturlig smag af frugt. Naturlighed: Forbrugerne ønsker naturlige og rene produkter med naturligt indhold af c-vitamin, naturlige farver og naturlig sødme. Convenience: En forbrugervenlig emballage med stor fleksibilitet. Wellness: Nye produkter udvikles med afsæt i sundhed og wellness.

19 Kvalitet fra jord til bord
Med udgangspunkt i forbrugernes ønske om kvalitet og naturlighed, har Harboe foretaget en grundig udvælgelse af råvareleverandører og Harboe står som garant for kvalitet gennem hele processen: De bedste frugter er nøje udvalgte fra kontrollerede farmere. Sourcing af råvarer sker dels fra eksisterende samarbejdspartnere i Sydamerika og del fra frugtproducenter i Sydeuropa Frugten bliver først plukket, når den er perfekt moden og har den helt korrekte sødme Inden presningen gennemgår frugterne en nøje kvalitetskontrol, hvor bl.a. sødme og syreindhold kontrolleres Presningen sker umiddelbart efter plukning og kvalitetskontrol, hvorved den gode smag bevares Ved presningen anvendes det mest moderne produktionsudstyr, der presser frugterne enkeltvis og separerer saften fra skal og kerner En skånsom pasteurisering øger holdbarheden på det færdige produkt uden at gå på kompromis med kvaliteten Efter presningen opbevares den friskpressede juice i aseptiske tanke inden den umiddelbart herefter tappes på flasker for levering til butik Det færdigtappede produkt er igen underlagt nøje kvalitetskontrol inden det afsendes til kunden

20 Juice – en kategori i vækst
Friskpresset juice er en produktkategori i vækst. Nedenstående viser udviklingen i Europa (i mio. liter): +2,3% Sverige 178 liter/år Sverige 172 liter/år +8,5% Danmark 130 liter/år Danmark 110 liter/år Den største stigning opleves inden for NFC segmentet (Not From Concentrate). I Danmark var væksten inden for dette segment på 28%. Kilde: Canadean

21 Emballage koncept

22 Emballage koncept, økologisk juice

23 Emballage koncept, økologisk juice

24 Sortiment Ved lanceringen tilbydes følgende varianter:
Juice baseret på koncentrat: Orange juice Æble juice Æble juice, ufiltreret Økologisk juice Friskpresset juice – NFC: Friskpresset Orange juice Friskpresset Blodorange juice Friskpresset Ananas juice Friskpresset Mangefrugt juice Den høje kvalitet og gode smag vil være fælles for alle smagsvarianter.

25 Smoothies

26 Smoothies Smoothies er en succesfuld produktgruppe i USA og er også etableret i flere europæiske lande. Et sundt snack-måltid til den moderne forbruger uden tilsat sukker og vand Let at konsumere (on-the-go) En del af den anbefalede daglige frugtmængde. Frugtbaserede, velsmagende produkter med en god mundfylde. Kunden kan nyde et mættende og sundt snack måltid i løbet af en travl hverdag – hjemme eller på farten. Traditionelt er det en produktgruppe, som kunden gerne betaler lidt ekstra for. De 100% frugtbaserede smoothies er første generation af snack-drinks. Produktkategorien forventes at udvikle sig til også at indeholde grøntsager, korn, kiks og frugtstykker.

27 Smoothies - forbrugertrends
Nydelse, naturlighed, wellness og convience er forbrugerens vigtigste valgkriterier i forbindelse med køb af smoothies: Nydelse: Smagsoplevelsen af afgørende. Naturlighed: Forbrugerne ønsker naturlige og rene produkter. Wellness: Nye produkter udvikles med afsæt i sundhed og wellness. Convenience: Et af kundens vigtigste valgkriterier.

28 Markedsudvikling i Vesteuropa (i mio. liter)
Smoothie markedet er et af de hurtigst voksende markeder inden for drikkevaresegmentet. I Europa forventes fremover en årlig vækstrate på 30%. Ændring +23,5%

29 Smoothies målgrupper Smoothies kan med fordel positioneres som et let frokostmåltid og som et sundt mellem- og morgenmåltid. Målgruppen vil primært være: Singles og DINKS (double income no kids) Forbrugere med en travl hverdag med høj indkomst Målgruppen lægger stor vægt på convience Forbrugere er meget sundbevidste og har generelt en sund livsstil

30 Smoothies målgrupper 65+ 9,1 % 55-64 11,6 % 45-54 19,3 % 35-44 27,4 %
Målgruppen fordelt på alder: 65+ 9,1 % 55-64 11,6 % 45-54 19,3 % 35-44 27,4 % 16-34 32,6 %

31 Smoothie typer Smoothies typer Frugt smoothies - 100 % frugtsaft
med added value - vitaminer, urter etc. Smoothie typer Frugt- og mejeri smoothies frugt blandet med yoghurt, mælk, valle etc. Frugtsmoothies med reduceret saft- indhold, højere protein- indhold og sødemidler.

32 Vores smoothies Ved lanceringen tilbydes følgende varianter:
Mango/Passion Hindbær/Fersken Smoothies: Excellent smag Naturlighed Sundhed Convience

33 Ice Coffee

34 = fokus på udvikling af kategorien
Ice coffee De nordiske lande hører til blandt de mest kaffedrikkende nationer i verden, idet der drikkes ca kopper kaffe pr. indbygger pr. år. Der er dog en klar tendens til at kaffevanerne ændrer sig, idet den traditionelle kaffe fravælges til fordel for hurtigere kaffetyper - instantkaffe, iskaffe og lign. kaffetyper, der passer til en travl livsstil med krav om fleksibilitet. Udbuddet af hurtigere kaffetyper er dog stadig begrænset, idet kun få udbydere kan matche de høje krav, der stilles til hele produktionsprocessen i forbindelse med fremstilling af disse produkttyper. Men tendensen er klar – forbrugerne er klar til nye kaffetyper, der kan nydes hjemme eller på farten. Senest har den amerikanske Starbucks kæde annonceret, at den første Starbucks Coffee Shop er på vej til Danmark – efter hårdt pres fra mange kunder. Megatrends i Europa: ”Italiensk” kaffe Coffeeshops Kaffe som del af ”livsstilen” = fokus på udvikling af kategorien

35 Ingredienser i kaffebønner
Vi anvender kaffebønner af bedste kvalitet – vi har valgt et mix af bønnerne Arabica og Robusta. Arabica: Koffein: 0,9 – 1,4% Chlorogenic acid: 6,5% Olier: 16% Robusta: Koffein: 1,8 – 4,0% Chlorogenic acid: 10,0% Olier: 10% Arabica bønner indeholder mere olie og mindre syre - en bønnetype af høj kvalitet. Robusta bønner indeholder dobbelt så meget koffein. Dette er en meget robust kaffeplante.

36 Markedsudvikling i Europa
+146% Consumption of Iced coffee [million l]

37 Markedsudvikling, Iced/RTD Coffee Drinks
Norway 3 Mio. L. +333,3% Sweden 0 Mio. L. 0% Netherlands Mio. L % Denmark 0 Mio. L. -25% Finland 0 Mio. L. 0% U.K Mio. L % West Europe 2005* Changing Rates +10, max. + 5, ,0 + 3, ,0 + 0, ,0 min. Ireland Mio. L % Germany 33 Mio. L. +50% Belgium Mio. L % Austria 4 Mio. L. +40% France Mio. L % Portugal Mio. L % Greece 1 Mio. L. -13,6% Spain Mio. L ,3% Italy 2 Mio. L. +20% Switzerland 3 Mio. L ,1%

38 Emballage koncept

39 Sortiment Harboe tilbyder Ice Coffee i en 25 cl full-sleeve pet-flaske i følgende smagsvarianter: Espresso Ice Coffee Cafe Latte Macchiato Ice Coffee Begge varianter levereres i en 25 cl. Pet flaske. Der er mulighed for videreudvikling af en lang række smage inden for Ice Coffee segmentet.

40 Mælkeprodukter med smag

41 Mælkeprodukter med smag
Mælkeprodukter med smag er en produktkategori i vækst. Gode og velsmagende produkter i mange smagsvarianter Naturligt indhold af vitaminer og mineraler Mulighed for fedtfattige/light produkter Sundt snack-måltid Let at konsumere (on-the-go) Produkterne er populære hos voksne og børn i alle aldre. Forbrugerne er parate til at afprøve en lang række nye produkter med nye ingredienser og nye smage – sundhed, convience og smagsoplevelsen er helt afgørende.

42 Mælkeprodukter med smag
Valle er en mælkebaseret ingrediens med en række gode egenskaber – for både forbruger, detaillist og producent. Valleprodukter har endnu kun en lav udbredelsesgrad i Danmark men med et stort salgspotentiale – i flere europæiske lande opleves stort salg af vallebaserede mælkedrikke. . Den nyeste produktudvikling har præsenteret fremragende produkter med denne mælkebestanddel kombineret med frugt – velsmagende og friske drikke med en perfekt mundfylde. For forbrugeren har valle en række gode egenskaber: Kulhydrater Mineraler og spor elementer Vitaminer (især B-vitaminer) Lavt fedtindhold

43 Udvikling i salg af mælke- og frugt drikke
+64,3 Vesteuropa, volumen i 1000 l. Kilde: Carnegen

44 Emballage koncept

45 Sortiment Harboe tilbyder mælkedrikke med smag i følgende smagsvarianter: Mælkedrik med friskpresset orangejuice og frugtkød Mælkedrik med friskpresset blodorange juice og frugtkød

46 Pakke- og palleteringsmuligheder

47 Emballagemuligheder Samtlige produkter kan pakkes i følgende emballagestørrelser: 0,25 cl 0,33 cl 0,50 liter 1,0 liter 1,5 liter Med forskellig munding:   38 mm munding 28 mm munding Sportscap

48 Pakkemønstre Pakkemuligheder:
0,25 l pakkes i 18 stk. bakke eller i 6 pack 0,33 l pakkes i 18 stk. bakke eller i 6 pack 0,50 l pakkes i 18 stk. bakke eller i 6 pack 1,00 l pakkes i 6 pack Palleteringsmuligheder: ¼ paller ½ paller Europaller

49 Agenda 1. Velkomst 2. Nyt fabriksafsnit på Darguner Brauerei GmbH
3. Nye emballagekoncepter herunder sortiment emballage prøvesmagning 4. Pakke- og palleteringsmuligheder 5. Salg ud af butik 6. Næste skridt 7. Frokost

50 Tak for opmærksomheden
"The good thing about the future is that we can determine it all together"


Download ppt "Agenda 1. Velkomst 2. Nyt fabriksafsnit på Darguner Brauerei GmbH"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google