Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

præsentation Brugen af Internet i markedsføring af services

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "præsentation Brugen af Internet i markedsføring af services"— Præsentationens transcript:

1 præsentation Brugen af Internet i markedsføring af services
Lars Vestergaard, Reflector a/s

2 Agenda Kort omkring Reflector a/s Hvorfor markedsføring?
Overvejelser forud for markedsføringen? Markedsføring – hvad kræves? Marketing checklisten Loyalitetsskabende tiltag

3 Reflector a/s: Baggrund
Reflector er etableret den 1/ som et resultat af en fusion mellem Emma (multimedia afdelingen i enVision Reklamebureau A/S) og The Interactive Company. Mærsk Data køber d. 1/ % af Reflector. Målet er at styrke Mærsk Data indenfor e-business, webdesign og Internet udvikling. Vi er i dag 32 medarbejdere fordelt på Aarhus og Kbh. Reflector har fortrinsvis løst opgaver for virksomheder i ”den gamle økonomi”.

4 Referencer Arla Foods BMW Bogkon CCI Europe Chemitalic Danfoss
dansommer Danparcs Danpo Dyrup enVision Favør Føtex FRI-Cykler Haahr Benzin & Olie IDEmøbler Imerco ISS Danmark A/S ISS Global Kontor & idé LEC Lysmesteren Martin Gruppen Maersk Group Naturgas Midt-Nord NOVO Nordisk PakkeTrans Phønix Tag Raleigh Cykler Rema 1000 The Øresund Summer University Scandnavian Garment Service Spetra SUS (Sygehusene) Telia/Stofa TeleDanmark Viby Elværk Würth Danmark Østjyllands Turistudviklingsfond Aarhus Tekniske Skole

5 Om tilknytningen til Mærsk Data
Mærsk Data Gruppen Dansk SystemCenter LEC Mærsk Data Venture IT Øvrige Mærsk e-World Mærsk Net Security Bluewave Ecarisma NextVision Reflector

6 Hvorfor er Internet spændende?
Hvor stor en del af den generelle informationssøgning foregår i dag på Internet? Et gæt vil ligge på 50-70% Mediet giver adgang til lynhurtig søgning worldwide, og skaber en generation af superkrævende, utilgivende brugere.

7 Hvorfor markedsføring?
Blind vej syndromet: ””Et Internet Site er en lille butik uden skilte – placeret for enden af en blind vej” Markedsføringens opgave: skab kendskab, interesse og trafik.

8 Generelt om markedsføring
Succesfulde sites og Internet tjenester er kendetegnet ved professionel markedsføring (- og mange penge) Lav en professionel markedsføringsplan for dine Internet services Afsæt tilstrækkelige midler og ressourcer til markedføringen Lav en vurdering af in- contra outsourcing af markedsføringen Vær opmærksom på mediets specielle muligheder og faldgruber.

9 Overvejelser inden markedsføring:
Hvad er mine succeskriterier? Hvem er min målgruppe? Hvad er mit budskab? Hvor mange ressourcer råder jeg over? Hvad er mine muligheder? Hvad kan jeg selv gøre?

10 Hvad er mit succeskriterie
At markedsføre og formidle en digital service overfor min målgruppe på bedst mulige måde At fastholde brugeren og skabe loyalitet via relevans og forventningsopfyldelse.

11 Kendskab til målgruppen
Effektiv markedsføring kræver kendskab til målgruppens medievaner og adfærd Penetreringen af Internet mediet Foretrukne søgemaskiner m.v. Komplementære sites Off-line medier

12 Procent af befolkningen med adgang til Internet
Irland 15% 36% 1999 2005 Danmark 43% 63% Norge 48% Sverige 46% 62% Holland 25% 58% Finland 32% 53% Storbritannien 24% 52% Tyskland 17% 47% Schweiz Østrig 41% Belgien 40%

13 Hvorfra får du ideer til at besøge nye hjemmesider? (%)
E-shoppere Internet- brugere Søgemaskiner 56% 39% Venner/bekendte i ”den fysiske verden” 45% Artikler i aviser/blade 37% 33% Surfe rundt 30% Annoncer i tv 23% 15% Bannerreklamer 12% 10% Annoncer i print Annoncer i edb-magasiner 8% 5% Venner/bekendte i den digital verden 6% 2% Børn/børnebørn 1% 4% Husk at tilmelde tjenesten alle relevante søgemaskiner. Det er gratis. Og den oftest benyttede vej til services er søgetjenesterne.

14 De mest populære aktiviteter
Produkt og serviceinformationer – 72% Nyhedsbreve – 64% Deltage i konkurrencer – 64% Hente virksomhedsinformationer – 50% Hvad er en Internetservice? En internetservice adskiller sig fra den første generation af hjemmesider, som bare var ”visitkort” med firmaprofil, navn og adresse På en internetservice skal brugeren opleve en værdi eller en service, som ikke havde været muligt eller lige så let i den fysiske verden. Internettet skal bruges, der hvor det er stærkt: Til lynhurtige opslag i store datamængder Til at skabe overblik over store datamængder Til at kunne bestille materiale på alle tider af døgnet Til eventuel download af materiale

15 Hvad er budskabet? Lad være med at falde for fristelsen til at sende flere budskaber. Tænk over formen i dit budskab – vær konkret og direkte. Forstå din rolle i brugerens Internet univers. Budskabet skal sælge ”besøget” på sitet – ikke sitets services. Lov aldrig noget som du ikke kan holde. Du får kun én chance !!

16 Om ressourceallokeringen
Hvad er markedsføringsmulighederne på Internet: Portaler/Søgemaskiner/indeks Banner Newsletter Samarbejder Affiliate Permission marketing Sponsor links

17 Hvad kan betale sig? Emne=0,07 Besøg=17,5 Kunde=1750
Clickrate 0,4% Conversion rate 1% Emne=0,07 Besøg=17,5 Kunde=1750 Det er godt nok dyrt !! – men… Ovenstående er generelle tal – i høj grad relateret til B2C løsninger med kommercielt øjemål.

18 De foretrukne ”low budget”metoder
Søgemaskiner og indeks Word of mouth Reciprokke links Sponsorering Virus marketing Newsletters

19 En checkliste for web marketing:
Giv sitet en beskrivende titel Generer en keyword liste -> ca. 20 stk. Lave en site beskrivelse Tilmeld sitet til søgemaskiner Tilmeld site til andre directories Anmod om links på relevante sites Inkludér URL’s på alt materiale, kort og litteratur Markedsfør sitet i traditionelle medier Tilbyd en eller flere gratis services

20 En checkliste for web marketing:
Anmod om reciprokke links (komplementerende sites) Publicér nyheder om sitet i branchetidsskrifter Registrer bruger adresser og anmod om tilladelse til at sende updates Tilbyd elektroniske nyhedsbrev Gør opmærksom på sitet i mailing lister og nyhedsgrupper Benyt konkurrencer

21 En checkliste for web marketing:
Køb bannerreklamer på relevante sites Køb en tekst reklame i nyhedsbreve Find en eller flere partnere og sponsorer Bed besøgende om at bookmarke sitet.

22 Loyalitetsskabende aktiviteter
Markedsføring skaber forventning. Mød brugerens forventninger – som minimum Indhold kommer frem for design – aktualitet og relevans er altafgørende. Dynamik er en forudsætning for loyalitet – en statisk løsning er spild af penge. Husk: indenfor et givent emneområde er der næppe plads til mere end 3-4 udbydere i brugerens hoved.

23 Loyalitetsskabende aktiviteter
Database markedsføring og newsletters Få tilladelse Find den rigtige frekvens Sørg for relevans Nyhedsformidling – sørg for redaktionelt indhold Involvering

24 Afsæt penge og mandskab
Markedsføring koster penge – mange penge. Lad være med at bruge mio. af kroner på selve sitet og så efterfølgende spare på markedsføringen. Sørg for at afsætte tilstrækkelige ressourcer til at bearbejde medier og relevante kilder og samarbejdspartnere.

25 Hvad skal vi lave selv? Del markedsføringsindsatsen op, og prioriter de forskellige indsatsområder. Vær ærlige om egne kompetencer. Vælg samarbejdspartnere der har forstand på markedsføring i de medier man ønsker at benytte.

26 Vær opmærksom på mediets specielle muligheder og faldgruber
Markedsføring af Internet tjenester er spildt hvis ikke sitet lever op til forventningerne. Mediet er interaktivt – brug mulighederne for dialog med brugerne. Design er vigtigt – men funktionalitet er vigtigere Brug mediets fordele – målret kommunika-tionen mod den enkelte bruger

27 Opsummering Kend din målgruppe Udform budskab efter målgruppen
Vælg mediestrategi efter målgruppen Vægt online medier overfor andre medier. Vælg en professionel samarbejdspartner

28 Tak for i dag ! …og god weekend 


Download ppt "præsentation Brugen af Internet i markedsføring af services"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google