Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarcus Groth Redigeret for ca. et år siden
1
Dansk selskab for Medicinsk Prioritering Etik eller butik ? Jagten på det gode sundhedsvæsen Vejle 29. - 30 april 2004 Opsamling på workshops - tanker dagen efter
2
Teori bag markedsgørelsen Planøkonomi ctr. Markedsøkonomi Formål: fri og lige adgang - effektivitet - mest muligt for pengene Midler: - planlægning - økonomiske incita- - rammestyring menter - pris - valgfrihed - konkur- rence Problemer: Ineffektivitet Udgiftsstigning Ventetider Ulighed Dårlig service Faglig skævvridning Teknologisk efter- Overforbrug af slæb ydelser
3
Markedsopgørelse af sundhedsvæsenet - en magisk pille ? Professor William Hsiao, Harvard University - Ingen troværdig makroteori for styring af sundhedsvæsenet - Simpel økonomisk teori - Indbyggede fejl i ”sundhedsmarkedet” - markedet er ikke overskueligt og gennemsigtigt for køberen - køberen er i en sårbar situation - udbyderen bestemmer efterspørgs len - udbyder.monopol (visse steder) - Udbyderen har magt til at fastsætte pris, kapacitet og ressourceallokering. - Derfor må regeringen intervenere med en benhård regulering af markedet for at kor- rigere mangler og undgå misbrug
4
- Markedsopgørelse er ikke en magisk pille til fordel for alle - Det er istedet et komplekst system af reguleringer overfor markedet - De sidste årtiers erfaringer -indførelsen af markedsopgørel- sen skal ske gradvist -og altid med opmærksomhed omkring de modsatrettede ef- fekter af markedet - Indførelse af private forsikringer som regulering af efterspørgslen hjælper ikke -signifikant stigning i transakti- onsomkostningerne og dermed de samlede udgifter - skaber ulighed (de rige, sunde forsikrede og de fattige, ufor- sikrede) - det er ikke til at slippe af med
5
Paradigmeskift i sygehusverdenen Fra plan til marked 1993 frit sygehusvalg til basisafde- linger 2000 frit sygehusvalg til basisbe- handlinger på specialistafde- ling 2002 frit sygehusvalg til private sygehuse og udlandet
6
Fra rammelov til patientrettigheder 1993 ventetidsmål 3 mdr. 1999 behandlingsgaranti for livs- truende sygdomme 2002 behandlingsgaranti - generelt 2 mdr.
7
Fra visitation til information 1994 Visitation: lavest effektive omkostningsniveau 1997-98 informationspligt og viderehenvisning 1998 Patientvejledere 1998-99 VENTEINFO - landsdækkende information om ventetider 2001 INFORMATIONSCENTER for livstruende sygdomme 2003 Lovbestemt patientkontor
8
Hvor er vi nu henne i Danmark •Gradvis indførelse af markedet •Har vi løst problemerne ? •Har vi set markedseffekterne ? – skævvridning ? – indikationsskred ? – kvalitetsproblemer ? – patientselektion ? – udbudsinduceret efterspørgsel ? – udgiftsstigning ? – ulighed ?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.