Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gjern Skole bliver ! Agenda – fællesmøde d

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gjern Skole bliver ! Agenda – fællesmøde d"— Præsentationens transcript:

1 Gjern Skole bliver ! Agenda – fællesmøde d. 11.03.2010
Velkomst og fællessang Baggrund Overordnet situation i Silkeborg Kommune Mulighedskataloget i overskrifter Skoleområdet i punkter Eventuel lukning af 7 skoler (herunder Gjern Skole) Tidslinje og frister Vores respons Høringssvar fra skolebestyrelsen Kampagnen ”100 gode grunde” Høringssvar fra klasserne, fra forældrene, fra andre berørte, fra DIG Læserbreve / fokus i medierne Tiltag til privat skole Eventuel aktionsgruppe / Andre forslag? Afrunding af fællesmøde Møde i lokalrådet d. 17/3 klokken 19 (m. Leif Sønderup) Tilslutning til grupper/aktiviteter Opfordring til høringssvar (seddel uddeles) Tak for interessen og opbakningen Separate møder i klasserne Høringssvar udarbejdes eventuelt i de enkelte klasser Aftenen er slut, når den enkelte klasse er færdig

2 Overordnet situation i Silkeborg Kommune
…uddrag fra pressemeddelelse 1. marts 2010. Silkeborg Kommune skal spare 250 mio. kr. Silkeborg Byråd vil nedsætte kommunens serviceniveau med 250 mio. kr. for at styrke den trængte økonomi. Beløbet skal bl.a. findes med inspiration i et såkaldt mulighedskatalog, der nu sendes ud i høring i tre uger blandt borgere, brugere og medarbejdere. Baggrunden for den trængte økonomiske situation 2007 Budgetteret underskud: 43 >> Regnskabsmæssigt underskud: 75 2008 Budgetteret underskud: 45 >> Regnskabsmæssigt underskud: 108 2009 Budgetteret underskud: 24 >> Regnskabsmæssigt underskud: 238 2010 Budgetteret underskud: 59 >> ???

3 Mulighedskataloget i overskrifter
Samlet er der spareforslag for 335,6 mio. kr. Forslagene er opdelt i otte hovedområder: A Borgerservice-, sagsbehandlings- og administrationsområdet (40,0 mio.kr.) B Børne- og familieområdet (60,5 mio.kr.) H Handicap- og psykiatriområdet (35,4 mio.kr.) K Kultur- og fritidsområdet (15,0 mio.kr.) S Skoleområdet (92,6 mio.kr.) SA Social- og arbejdsmarkedsområdet (7,0 mio.kr.) SO Sundheds- og omsorgsområdet (70,1 mio.kr.) T Teknik- og miljøområdet (15,0 mio.kr.)

4 Skoleområdet i punkter I alt Skoleområdet: 92,6 mio. kr.
S1 Lukning af 7 skoler (18,0 mio.) S2 Reduktion i tildeling til normalundervisningen med 12 % (38,0 mio.) S3 Reduktion i tildeling til SFO med 12 % (8,4 mio.) S4 Reduktion af alle kursuskonti med 25 % (1,0 mio.) S5 Reduktion af pulje til skævvridning med 50 % (1,6 mio.) S6 Reduktion af pulje til pædagogisk udvikling med 50 % (0,8 mio.) S7 Reduktion på tosprogsområdet med 10 % og fjernelse af modersmålsbaseret lektiehjælp (1,0 mio.) S8 PPR reduceres med 5 % (1,0 mio.) S9 Fjernelse af svømmeundervisningen i 4. klasse (2,3 mio.) S10 Reduktion af Silkeborg Ungdomsskoles fritidsundervisning med 17 % (1,0 mio.) S11 Reduktion i Pædagogisk Udviklingssektion på 25 % (1,2 mio.) S12 Reduktion i den kommunale tandpleje med 10 % (3,5 mio.) S13 Lejrskoler (Ahl Hage, Kompedal og Høgdal): Fjernelse af driftstilskud og befordring (2,9 mio.) S14 Lukning af Fritidsgården (1,5 mio.) S15 Indskolingsmodellen afskaffes (8,0 mio.) S16 Reduktion i ledelse og administration på skolerne med 10 % (2,4 mio.)

5 Evt. lukning af 7 skoler (18,0 mio.)
Kort beskrivelse af mulighed Lukning af Gjern Skole, Gjessø Skole, Kragelund Skole, Linå Skole, Resenbro Skole, Sjørslev Skole. Sølystskolens afd. Nylandsvej nedlægges og undervisningen flyttes til skolens anden afdeling på Gran Allé. Lukning af en skole betyder ”lukning”, der er således ikke tale om fælles ledelse eller andre konstruktioner, hvor der opretholdes undervisning på matriklen. Konsekvens for borgere/brugere Konsekvensen vil være forskellig afhængig af hvilke skoler, der i givet fald nedlægges. Endelig beregning, af konsekvenserne ved lukning af de enkelte skoler, kan først foretages når den kommende elevtalsprognose foreligger. Nogle elever vil få længere til skole. Skolerne opfattes ofte som et samlingspunkt for lokalområdet, hvormed en lukning muligvis kan give et ændret lokalt tilhørsforhold. Lukningen af et antal skoler vil desuden medføre en højere klassekvotient og dermed begrænse muligheden for et frit skolevalg. Lukningen vil medføre (meget) trange fysiske rammer på flere af de modtagende skoler. Større enheder kan have flere planlægningsmæssige og faglige fordele. Konsekvens for personale Reduktion svarende til ca. 15 stillinger. Ved lukning af skoler kan antallet af ledere, administrativt personale, teknisk servicepersonale m.m. reduceres. Den enkelte lærer på de modtagende skoler vil ofte skulle undervise større klasser, men der vil til gengæld være bedre muligheder for at planlægge holddeling, to-lærertimer m.m. Tidshorisont Hvis Byrådet beslutter at sende lukningen i høring på byrådsmødet den 23. august 2010, og Byrådet godkender lukningen endeligt inden 1. december 2010, kan de fleste skoler lukkes pr. 1. august 2011.

6 Tidslinje og frister (vers.1)
D Fællesmøde D Lokalrådsmøde D Høringsfrist (HUSK) D Indstilling til byrådsbeslutning D Sidste frist for vedtagelse i byrådet D Lukning af Gjern Skole

7 Kampagne for fortsat bevarelse af Gjern Skole og SFO
100 gode grunde… Kampagne for fortsat bevarelse af Gjern Skole og SFO

8 100 gode grunde… …siger alle at Gjern Skole bliver!
Økonomi og faciliteter 19 gode grunde med fokus på facts Faglighed og engagement 18 gode grunde med fokus på lærere, pædagoger og undervisning Trivsel og læring 37 gode grunde med fokus på børn og feedback Samarbejde og opbakning 16 gode grunde med fokus på forældre og skolebestyrelse Potentiale og udvikling 10 gode grunde med fokus på facts, trends og tiltag

9 Økonomi og faciliteter 19 gode grunde med fokus på facts
Gjern skole har en bæredygtig økonomi for såvel skole som SFO med godt 150 elever. Bæredygtige klassekvotienter - vi fylder klasserne godt op. Gjern skole er velholdt og fremstår, som et lyst og venligt sted at være. Skolen blev renoveret mere gennemgribende i 2001 og står ikke over for store omkostninger til reparation. Skolens klasselokaler er fremtidssikrede, så der er mulighed for at anvende den nyeste teknologi, anvende holddannelse og lave mange forskelligartede aktiviteter. Alle klasselokaler er 72 m2, svarende til 1½ normalt klasseværelse. Alle klasselokaler har vask. Alle klasselokaler har smartboards. Skolen har veludstyrede faglokaler til alle fag. Skolen har gymnastiksal og adgang til en hel idrætshal. Skolens undervisningsmaterialer er tidssvarende. Skolens møbler er tidssvarende og ergonomisk korrekte. Skolen er veludstyret med computere. Skolens udeområde er stort og med mange muligheder. Skolens udeområde har skaterbaner, boldvægge, boldbaner, klatrevæg, tarzanbane, grillhytte, udeværksted, amfiscene og skov. Skolen ligger tæt på skov og sø. Skolens SFO er velholdt. Den er placeret i hallen, hvor kommunen har kontrakt til og med 2016. Samarbejdet med kulturcentret, giver både skole og SFO meget gode faciliteter inkl. hal, scene, bibliotek m.v. En meget stor del af børnene er selvtransporterende til og fra skole - dette vil umuliggøres ved skolelukning

10 Faglighed og engagement 18 gode grunde med fokus på lærere, pædagoger og undervisning
Lærere og pædagoger har et nært samarbejde om fælles børn. Arbejdsmiljøet for de ansatte er godt. Lavt sygefravær. Ansatte viser stor lyst til at dygtiggøre sig. Ansatte viser stor lyst til at vidensdele. Ansatte viser stort engagement m.h.t. at afprøve, hvad der virker. Ansatte arbejder målbevidst med synliggørelse af skolens værdier. Ansatte har sammen beskrevet, hvad der fremmer børnenes nysgerrighed og dermed lyst til at lære. Skolen har en nedskrevet læsepolitik. Skolen har egne læseplaner for de timeløse fag. Skolen har egne læseplaner for fag, der har få timer, så Fællesmål og en rød linje gennem skoleforløbet sikres. Skolens lærere laver årsplaner i alle fag. Skolen har en plan for, hvilke test der skal tages. Skolen har handleplan for implementering af B & U- politikken + handleplan i forhold til sårbare børn. Skolen har fælles faglige kurser for skolens ansatte og børneinstitutionernes ansatte. Skolen har et godt og velbeskrevet samarbejde med børneinstitutionerne. Børnehavernes børn mødes regelmæssigt i skolens SFO i foråret inden skolestart. Ansatte har stort fælles ansvar for børnene, de fysiske omgivelser såvel som at få skolen til at fungere i dagligdagen

11 Trivsel og læring 19 gode grunde med fokus på børn og feedback
Skolen er en rummelig skole, hvor vi i høj grad lykkes med at skabe et godt børneliv for børnene. Skolen har en nedskrevet rummelighedspolitik. Skolen oplever glade børn, der passer på tingene og hinanden. Børnene er glade for at optræde for hinanden til morgensang med fremvisning af opgaver fra alle fag, sange med mere. Børnene er gode til at bakke hinanden op. Børnene oplever tryghed i et mindre skolemiljø i nærmiljøet. Skolens fokus på anti-mobning har båret frugt. Skolen har stor og god erfaring med samarbejde på tværs af klassetrin. Børnenes faglige niveau i læsning er højt. Børnene er meget rummelige overfor bl.a. elever, der fx har ADHD Skolen har undervisning i motorik i børnehaveklassen. Skolen her udviklingsarbejde i indskolingen om Bevægelse og Sprogstimulering. Skolen har fokus på fællesskab, som skabes bl.a. ved: at der afholdes morgensamling hver dag. at alle klasselærere har en social årsplan. at alle klasser laver egne klasseregler hver år. at elevrådet laver legepatrulje, som hver dag arrangerer lege i en af pauserne. at elevrådet har mentorordning for nye elever at børnehaveklassen har venskabsklasse.

12 Trivsel og læring (fortsat) 18 gode grunde mere med fokus på børn og feedback
at undervisningen tilrettelægges, så fællesskabet styrkes i læringssituationen (eks. Cooperativ Learning) at arrangere trimdag og motionsdag. at arrangere sangens dag. at arrangere fastelavn. at arrangere juleklipdag med skuespil fra dramaholdet. at arrangere fagdage at arrangere featureuge. at arrangere emnedage. at arrangere skolefest med skuespil fra 6. klasse. at arrangere kirkegang med krybbespil fra 3. klasse. at klasserne tager på ture at klasserne deltager i idrætsarrangementer. at klasserne deltager i mange kulturelle arrangementer. at arrangere Store Legedag (skolebestyrelsen) at SFO’en laver månedsplaner for aktiviteter. at SFO’en laver rollespilsuge. at SFO’en laver skuespil. at SFO’en har idrætsprojekter

13 Samarbejde og opbakning 16 gode grunde med fokus på forældre og skolebestyrelse
Skolen har et velfungerende skolehjemsamarbejde. Skolen har en nedskrevet kommunikationspolitik Skolen har en nedskrevet trafikpolitik Skolen holder workshop for og 4. klasses forældre for at styrke samarbejdet. Alle klasser har klasseforældreråd. Skolens forældre bakker talstærkt op om skolen og skolens arrangementer. Skolebestyrelsen, klasseforældrerådene og skolens ansatte har i de sidste to år arbejdet med skolens profil og er enige om, at Gjern skole er båret af værdierne: Fællesskab og Nysgerrighed. Alle skolens brugere har været inddraget i arbejdet med værdierne. Forældre bakker op om arbejdsdage i skolen. Forældre bakker op om arbejdsdage i SFO. Skolen har fælles arrangementer for skolens og børneinstitutionernes forældre og ansatte. Skole, Kulturhuset, Idrætsforening og musikskole samarbejder godt. Alle kender alle - Forældre mødes og lærer hinanden at kende gennem skolen. Skolen bruges bredt at byens beboere til fælles aktiviteter, foreningsaktiviteter, musikskole m.m. Dagplejebørnene kommer på skolen en gang om ugen. Skolen og købmanden styrker nærdemokratiet SFO’en sender børn til fritidsundervisning og sport i lokalområdet.

14 Potentiale og udvikling 10 gode grunde med fokus på facts, trends og tiltag
Skolen har stor betydning for Gjern bys sociale liv og byens tiltrækning af nye borgere. Borgere ønsker at bosætte sig i en by med skole. Skolens udeområde er et fritidsområde for hele byen. Skolen har tandpleje på matriklen. Skolen har sundhedsplejerske på matriklen. Skolen har siden 2001 haft et samarbejde med Idræts- og Kulturhuset, der bl.a. har resulteret i etablering af et ret unikt udeområde. Gjern skole er en skole i vækst - der er i dag lige så mange elever, som dengang skolen havde 7. klasse. Hvis børnene skal gå i skole i en anden by, vil en stor del af deres fritidsaktiviteter også komme til at ligge der. Det vil have enormt store konsekvenser for foreningslivet i Gjern. Forældrene vil i stor grad miste kontakten med skolen, hvis de ikke har deres gang der: Hvilket mange ikke vil få, hvis børnene skal fragtes med busser. Gjern er en selvstændig by, hvor en skole er med til at skabe tilknytning mellem børnene og voksne i lokalområdet.

15 Gjern Skole bliver!

16 Tidslinje og frister (vers.2)
D Fællesmøde D Lokalrådsmøde D Høringsfrist (HUSK) D Indberetning om nyoprettelse af privatskole D Anmeldelse af privatskole (depositum kr.) D Indstilling til byrådsbeslutning D Sidste frist for vedtagelse i byrådet D Vedtægter for privatskole (depositum kr.) D Oplysningsskema for privatskole D Lukning af Gjern Skole D Åbning af Gjern Privat Skole ??

17 Lav et høringssvar Giv din holdning til kende Hvordan gør jeg?
Indsend høringssvar sammen med dit barns klasse Indsend høringssvar for dig selv Indsend høringssvar for dit barn Indsend høringssvar for din forening Indsend høringssvar for din virksomhed Indsend høringssvar for ??? Hvordan gør jeg? Deadline


Download ppt "Gjern Skole bliver ! Agenda – fællesmøde d"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google