Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Benchlearning om arbejdet med innovation, it og internationalisering på skolerne Den 19. januar 2010 kl. 10.00 – 16.00 på Roskilde Handelsskole.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Benchlearning om arbejdet med innovation, it og internationalisering på skolerne Den 19. januar 2010 kl. 10.00 – 16.00 på Roskilde Handelsskole."— Præsentationens transcript:

1 Benchlearning om arbejdet med innovation, it og internationalisering på skolerne Den 19. januar 2010 kl – 16.00 på Roskilde Handelsskole

2 Program Tid Indhold Kl Introduktion v./ Jan Christensen, Uddannelsesbenchmark.dk Kl Alle repræsenterede skoler fremlægger, hvordan de arbejder med it, innovation og internationalisering Kl Frokost Kl Arbejde i workshops og filmoptagelse af indholdet Kl Kaffepause Kl Kl Afrunding v./ Jan Christensen, Uddannelsesbenchmark.dk

3 Introduktion v./Jan Christensen

4

5 Handling Evaluering Fortolkning Planlægning

6 X Kognition Psykodynamik FREUD
Udviklingspsykologi Kognition Psykodynamik PIAGET FREUD Kolb Nissen Damasio Rogers Furth Erikson Dewey Bandura Ziehe Vygtotsky Bateson Lorenzer Schön Leithäuser X Argyris Engeström Grundtvig Jarvis Leontjev Socialisationsteori Virksomhedsteori Wenger Negt Hacker Wilde-Meersch Bruner Alheit Gergen Giddens Beck Fra Knud Illeris (1999):: Læring. Roskilde Universitetsforlag. MARX Samfundsmæssighed

7 Samfundsperspektivet 1:
Nye krav til skolen og andre offentlige servicevirksomheder Dokumenteret kvalitet i globalt perspektiv Effektivitet – konkurrenceudsættelse Mistillid og måling Innovation Individorienteret / rettighedsbaseret service Rammebetingelse for erhvervslivet

8 Samfundsperspektivet 2: Globalt konkurrencedygtige medarbejdere
Ydelser der interesserer de globalt set velstående Høj teknisk, kulturel og æstetisk kvalitet – øget efterspørgsel efter omsorg oplevelse og udødelighed Det enestående Optimal serviceproduktion på det lokale marked

9 Samfundsperspektivet 3: Efterspørgsel efter arbejdskraft
Begejstrede medarbejdere, der gør det der skal til i en turbulent virkelighed Faldende efterspørgsel efter lavt eller endimensionalt kompetence medarbejdere Kortuddannede, statiske, snævre Stigende efterspørgsel efter flerdimensionalt kompetente medarbejdere Fagligt, kreativt, mental mobilt, socialt Gode kompetencer inden for innovation, it og internationalisering

10 X Kognition Psykodynamik FREUD
Udviklingspsykologi Kognition Psykodynamik PIAGET FREUD Kolb Nissen Damasio Rogers Furth Erikson Dewey Bandura Ziehe Vygtotsky Bateson Lorenzer Schön Leithäuser X Argyris Engeström Grundtvig Jarvis Leontjev Socialisationsteori Virksomhedsteori Wenger Negt Hacker Wilde-Meersch Bruner Alheit Gergen Giddens Beck Fra Knud Illeris (1999):: Læring. Roskilde Universitetsforlag. MARX Samfundsmæssighed

11 Det kognitive perspektiv:
Et indblik i undervisningen på en tilfældig handelsskole i Danmark

12 X Kognition Psykodynamik FREUD
Udviklingspsykologi Kognition Psykodynamik PIAGET FREUD Kolb Nissen Damasio Rogers Furth Erikson Dewey Bandura Ziehe Vygtotsky Bateson Lorenzer Schön Leithäuser X Argyris Engeström Grundtvig Jarvis Leontjev Socialisationsteori Virksomhedsteori Wenger Negt Hacker Wilde-Meersch Bruner Alheit Gergen Giddens Beck Fra Knud Illeris (1999):: Læring. Roskilde Universitetsforlag. MARX Samfundsmæssighed

13 Det psykodynamiske perspektiv: Et indblik i de unges verden

14 Hvad viser elevtrivsels-undersøgelserne om arbejdet med de 3 i’er i Netværk A?

15

16

17

18

19

20 Lidt perspektiv på brugen af it i undervisningen

21 Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?
Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?

22 Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?
Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 5 minutter tilbage

23 Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?
Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 4 minutter tilbage

24 Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?
Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 3 minutter tilbage

25 Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?
Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 2 minutter tilbage

26 Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?
Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? 1 minut tilbage

27 Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?
Omvendt brainstorm Hvordan undgår skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er? Så er tiden gået!

28 Hvordan sikrer skolerne, at der arbejdes godt med de 3 i’er?
Gode it-kompetencer hos lærerne Det tekniske fungerer Politisk/økonomisk tilskud Pc’er i alle klasser Elever skal tale, ikke kun lytte – ”lillerumsundervisning” Færre elever i klasserne Brug ikke kun bøger i undervisningen Afsæt mange ressourcer Væk fra tankpassermodellen Brug læringsplatformen Anvend det trådløse netværk

29 Lidt om hvordan vi arbejder med de 3 i’er på Niels Brock
Det internationalt orienterede podcastprojekt Projekt Unge Iværksættere Reklamefilm og Oscaruddeling Video om iværksætterlinjen Video vedr. god praksis for kreativitet, innovation og entreprenørskab (KIE) Modeller: KIE og Innovationstrappen Hvad gør de deltagende lærere fra Niels Brock? KIE-video fra Iværksætterhuset

30 Projekt Unge Iværksættere
Har projektet givet dig mere lyst til at lære mere og fortsætte på HG? (1 = dårligst – 5 = bedst)

31 Projekt Unge Iværksættere
Har projektet givet dig inspiration til muligvis at starte egen butik/virksomhed i fremtiden? (1 = dårligst – 5 = bedst)

32 Projekt Unge Iværksættere
Synes du, at projektet vil være en god ide at gentage for de nye elever til næste år? (1 = dårligst – 5 = bedst)

33 Kreativitet, innovation og entreprenørskab
KIE-modellen Kreativitet, innovation og entreprenørskab Selvstændighedsfornden (2008): Entreprenørskab i undervisningen. Ældre version:

34 KIE i sloganform Kreativitet Innovation Entreprenørskab
Påhitsomhed Målrettethed Foretagsomhed Jeg vil Jeg kan Jeg gør Nyt Nyttigt Nyttiggjort Vision Mission Konstruktion Åbne op Samle Bruge Langt-ude Løsninger Lønninger Idégenerering Idéudvikling Idéudførelse

35

36 i det kreative felt mellem kaos og orden
Kaorden i det kreative felt mellem kaos og orden

37

38 Innovationstrappen Innovation i erhvervsuddannelserne – Fra strategi til praksis, side (DEL, 2008)

39 Workshops Link til evaluering af benchlearningdagen: Tidspunkt
Lokale 225 Workshop 2 Lokale 114 Workshop 3 Lokale115 1,2,3,9,10, 11,17,18 4,5,6,12,13, 19,20,21 7,8,14,15, 16,22,23,24 1,4,7,10,13, 16,19,22 2,5,8,11,14, 17,20,23 3,6,9,12,15, 18,21,24 2,3,7,11, 12,16,20,21 1,5,6,10, 14,19,23,24 4,8,9,13, 15,17,18,22 Link til evaluering af benchlearningdagen:

40 Lidt om opgaven i de forskellige workshops
Gruppen i hver workshop skal forberede en mundtlig præsentation af svarene på nedenstående spørgsmål, så svarene bliver forståelige uden at man har set eller hørt spørgsmålene i forvejen. Svarene fremstilles kreativt og optages på video løbende gennem workshopforløbene. Der skal laves svar til følgende spørgsmål:  Hvilke af de tre i’er har I arbejdet med? Kom med eksempler, beskrivelser og sammenligninger på hvordan I har arbejdet med innovation/it/internationalisering lokalt ude på skolerne? Nævn styrker og svagheder ved at arbejde med området? Hvis ikke de 3 i’er identificeres dækkende nok i den nuværende spørgeramme, bedes gruppen komme med forslag til revideret operationalisering af området i spørgerammen


Download ppt "Benchlearning om arbejdet med innovation, it og internationalisering på skolerne Den 19. januar 2010 kl. 10.00 – 16.00 på Roskilde Handelsskole."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google