Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Prototype Video Presentationsvideo.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Prototype Video Presentationsvideo."— Præsentationens transcript:

1 Prototype Video Presentationsvideo

2 Prototype video Hvordan får designeren præsenteret sit koncept ?
Hvordan får virksomheden præsenteret sit produkt/service/oplevelse?

3 Hvem er modtager? Og hvem er du som afsender?
Hvorfor bruge video til at præsentere interaktive koncepter og prototyper?

4

5 Prototype video Videopræsentationer, der kommunikerer designvisioner. De formidler et budskab effektivt og overbevisende – her designkonceptet og dets nytteværdi. De kan udvikles på samme måde som en high-fidelity filmproduktion eller være udformet af et lille, men dygtigt team af entusiaster. Målene dikterer iscenesættelsen og hvor højt en professionel kvalitet er nødvendig til formålet.

6 Hvad er særegent ved video?

7 Video som “Socialt klister”
Video kan støtte det sociale aspekt i designprocessen, idet man kollaborativt kan udforske, skabe og forholde sig multidiscipliært brugere og med andre interessenter.

8 Video som “Designer ler”
Video i design er bedst tænkt som et formbart design materiale snarere end som objektivt brugerdata. Videokort, collager, moodboards, portrætter,personas, scenarier og vison videoer

9 Story En god historie og en et velformet argument er to forskellige ting. Begge kan bruges som hjælp til at overbevise den anden

10 Story "[....] Den ene, den logisk- videnskabelige forsøger at opfylde idealet om en formel, matematisk system beskrivelse og forklaring. [...] ”

11 Story Den fantasifulde anvendelse af narrative modus fører i stedet til gode historier, gribende drama, troværdige (men ikke nødvendigvis "sande") historiske fortællinger Det beskæftiger sig med menneskelige eller menneske- lignende intentioner og handlinger og de ​​omskiftelser og konsekvenser, som kendetegner deres vej. " Jerome Brumer (1986, s. 11)

12 Prototype Video stop motion (papir eller playdoh)
story board (animatics) brugerscenario/rollespil

13 Iscenesatte videoscenarier
Scenario design låner kraftigt fra teatret. Det muliggør at designere kan bevæge sig ud over blot at diskutere futures, ved at de gennemspiller mulige praksis’er Det kan være i tegnestuen eller i samarbejde med brugerne. Når historier gennemleves giver det sensuelle engagement en dybere forståelse på både det kropslige og sociale niveeau.

14 . Dukkescenariet Skuespillerne spiller gennem repræsentationer feks. dukker, lego eller andet. Dukkescenariet giver et “Guds øje” blik over et lille samfund (fugleperspektiv). Dukkescenariet tillader deltagerne at arbejde med overordnede sociale relation og generelle funktioner og services. Denne metode bruger billige og tilgængelige materialer, og det er en bekvem måde at stimulere komplekse fremtidige situationer, som ville kræve omfattende arbejde hvis det samme skulle laves om 3D modellering.

15 Iscenesættelse Kreer dukker Forbered en scenografi
Skriv en historie og uddeleger roller Udforsk mulighederne Dokumentér med video Facilitér handlingen Brug tid på reflektion

16 .Gennemspilning med rekvisitter
En metode, der anvender en grov repræsentation af ideer som et udgangspunkt for at udforske, hvordan en idé kan arbejde i et konkret brugssituation. Deltagerne skaber et eller flere scenarier, der kredser om brugen af en eler flere rekvisitter.

17 . Gennemspilning med rekvisitter
En rekvisit er et begreb lånt fra teatre. Det refererer til en artefakt skabt for at give indtryk af at det er noget andet: en suggestiv artefakt. F.ex. En boks på en bogreol, kan betyde et fjernsyn. I design, er rekvisitter mock-ups eller prototyper af produktideer, skabt af materialer, såsom pap, skum, klistermærker, ler, byggesæt mv

18 Hyperisland student proposal

19 Iscenesættelse med rekvisit
Design rekvisitterne: skab alternativer. Skab en baggrund Introducér rekvisit Konstruér en situation som inkluderer den overordnede handling og brugerens intention i den specifikke undersøgelse. Forklar reglerne ligesom i et spil Skab en scenografi/miljø Uddel roller Idegenerér Brug video kameraet til at fokuser (ingen diskussion under optagelserne) Brug tid til at reflektere

20 Persona’en kan være karakteren i jeres historie.
Quesenbery & Brooks;Storytelling for User Experience

21 On-site scenarios Få tilladelse til at filme Informér omgivelserne
Design rekvisitterne Skab en situation Når en optagelse organiseres i brugernes miljø, inspirerer og guider det design. Det hjælper at konstruere visuelt materiale, der kan give designere med synlige argumenter for design i de senere faser.

22 STORY BOARD Hvorfor Til at vise et produkt eller en service i brug
Det er tidsbaseret medie Ved at kombinere en fortælling med billeder kan designeren effektfuldt fortælle en historie om et produkt eller en service hvor dets funktionaliteter vises i en kontekst. Tegninger eller iscenesatte fotografier

23 Animatic – Animeret storyboard
Tempo Klipning Story

24 (Credit: Ron Sova) Quesenbery & Brooks;Storytelling for User Experience p.124

25 Tændstikmænds-storyboard
5-billeders storyboard: Billede 1: en person har en ide Billede 2: arbejder ved et skrivebord med at udarbejde en ide. Billede 3: Præsenterer information. Modtageren er forvirret. Billede 4: arbejder ved et skrivebord (igen). Billede5: Præsenterer information til et stort publikum, som klapper begejstret. Quesenbery & Brooks;Storytelling for User Experience p.124

26 KIG PÅ DIN HISTORIE Hvor finder interaktionen sted? Hvad er problemet? Hvilken opgave prøver brugeren at løse? Hvilke brugere er tilstede og hvad laver de? Hvilke objekter eller digitale enheder bruger de? Hvilke mulige input and output er der i de digitale systemer? Hvordan løser brugernes handlinger problemet? Greenberg & Carpendale & Marquardt & Buxton: Sketching User Experiences: The Workbook P

27 Greenberg & Carpendale & Marquardt & Buxton: Sketching User Experiences: The Workbook P.147-151

28 Greenberg & Carpendale & Marquardt & Buxton: Sketching User Experiences: The Workbook P.147-151

29 Understreg handlinger og følelser
Greenberg & Carpendale & Marquardt & Buxton: Sketching User Experiences: The Workbook P

30 Identificér de 5 vigtigste øjeblikke i bruger-scenariet.
Excersise: Tegn et tændskiksmands- storyboard Identificér de 5 vigtigste øjeblikke i bruger-scenariet. Tegn dem på 5 post it Inkludér overgange, som er udløst af brugerhandlinger f.eks. med pile. Annotér din billeder og overgange, sådan at en person der ikke kender din sekevens kan forstå det. Greenberg & Carpendale & Marquardt & Buxton: Sketching User Experiences: The Workbook P

31 Konditioner: Et troværdig design koncept, med basis i en brugerdefineret praksis er en forudsætning for at producere en overbevisende prototype film. En overbevisende storyline. Kvalitetsvideoproduktion. Kan være I en enkel sketchy stil men skal stadig være overbevisende. Balance mellem story line, æstetik og koncept Mulig brug af special effekter (animation, green screen etc)

32 Checkliste: At kunne generere , fastholde og stimulere til videreudviklingen af en given ide om en tilstræbt brugeroplevelse. Hurtighed og lethed. At kunne balancere åbenhed og mangetydighed med konkretisering og detaljerigdom Herunder at kunne balancere mellem detalje og helhed At kunne adressere dynamikken i samspillet mellem den tilstræbte brugeroplevelse og de fysiske og sociale omgivelser. At kunne bibringe empati for brugeren At adressere kropslig erfaring og direkte sansbarhed i den brugeroplevelse der sketches.

33 Opgave Skab en prototype video, hvor I præsenterer jeres seneste edutainment produkt baseret på et brugerscenario persona/scenario = bruger scenario titel/tema/concept visuel stil/tekst/musik storyboard klargør rekvisitter og scenografi optagelser redigering/lyd/tekst præsentation af video (1/2-1 minut)

34 Sources: Quesenbery & Brooks (2010) Storytelling for User Experience
Rosenfeld Greenberg & Carpendale & Marquardt & Buxton. (2011) Sketching User Experiences: The Workbook. Morgan Kaufmann. Links: Ciid/Video Prototypes __http://ciid.dk/education/portfolio/idp11/co urses/video-prototyping/projects/__ Hyperisland: Handout: Buur, Jacob and Salu Ylirisku: Designing with video. Focusing the User -centred Design Proces. Springer, p x4C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=f alse Music eos 0%2711


Download ppt "Prototype Video Presentationsvideo."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google