Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvorfor begivenheder? Begivenheder spiller en afgørende rolle i oplevelsesøkonomien Begivenheder kan være løftestang for ny infrastruktur og faciliteter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvorfor begivenheder? Begivenheder spiller en afgørende rolle i oplevelsesøkonomien Begivenheder kan være løftestang for ny infrastruktur og faciliteter."— Præsentationens transcript:

1 Wonderful Copenhagen, Eventures Martin Bender, Eventchef 21. april 2006

2 Hvorfor begivenheder? Begivenheder spiller en afgørende rolle i oplevelsesøkonomien Begivenheder kan være løftestang for ny infrastruktur og faciliteter Begivenheder skaber og tiltrækker jobs og investeringer Begivenheder skaber samling og fælles identitet på tværs af kulturer Begivenheder kræver og skaber et bredt samarbejde mellem det offentlige, erhvervslivet og kulturlivet

3 ”Hvis København blev verdens centrum, ville det gøre mange glade mens andre ville synes det var mærkeligt fordi de troede den allerede var det” Piet Hein

4 Københavns nuværende position
Antal internationale sportsbegivenheder 2002 – 2004 10 20 30 40 50 60 70 80 Paris London Moskva Sydney Melbourne Berlin Barcelona Stockholm Tokyo Budapest Helsingfors Antal Copenhagen Kilde: Sportscal.com, London 2004 for Wonderful Copenhagen

5 Copenhagen Eventures holdopstilling
Eventchef Projektansatte Projektansatte Projektledere Projektledere Projektledere Projektkoordinator Kommunikationsansvarlig

6 Vi har sat begivenhedsarbejdet i system
Markedsføring og PR Tilgang til internationale beslutningstagere samt markedsførings- og mediekanaler Fælles platform og netværk Samling af byens leverandører i fælles tilbud på begivenheder Skabelse af økonomisk opbakning og netværk blandt virksomheder Viden om eventøkonomi og -ledelse Viden om konceptudvikling, produktion af events samt hvordan en sund økonomi i den enkelte event kan opnås Viden om tendenser, erfaringer fra andre byer, benchmarks, samfundsøkonomiske modeller mv. Grafen viser, hvordan væksten i antallet af overnatninger de seneste ni år har varieret fra år til år. Den gennemsnitlige vækst for perioden har været på cirka 3 procent årligt. Fire af årene skiller sig positivt ud – fra 1998 til 1999 voksede overnatningerne med 3,4 procent, mens de fra 1999 til 2000 voksede med 6,1 procent. De seneste to år har dog slået disse år som de stærkest voksende med en vækst på henholdsvis 6,1 procent og 7,2 procent. Denne vækst kommer efter en periode med en generel nedgang for turismen (efter 9/11), og selv om væksten i de seneste to år godt nok også er en del af en generel fremgang for turismen, vokser København mere end de fleste byer i Europa og verden.

7 Wondeful Copenhagen, Eventures - sport
Danske forbund TSE Consulting Eventures Internationale forbund Samarbejdspartnere Idrætsfonden Danmark

8 Begivenheder vundne, skabt eller videreudviklet
Europa top 12 i bordtennis 2006 MTV Europe Music Awards 2006 EM i triatlon 2007 World Symposium, verdens største korstævne 2008 Outgames, OL for bøsser og lesbiske 2009 IOC Session og Olympic Congress 2009 Copenhagen Cooking Copenhagen Athletics Games Metro Fashion Week Copenhagen Architecture & Design Week Copenhagen Music Week Wonderful Wedding Week (v/Kronprinsbrylluppet) Kongens Nytorv – genåbning i forår 2005 Eventyrparaden H.C. Andersen – september 2005 Havfruens fødselsdag – 23. august hvert år Kulturnatten Grafen viser, hvordan væksten i antallet af overnatninger de seneste ni år har varieret fra år til år. Den gennemsnitlige vækst for perioden har været på cirka 3 procent årligt. Fire af årene skiller sig positivt ud – fra 1998 til 1999 voksede overnatningerne med 3,4 procent, mens de fra 1999 til 2000 voksede med 6,1 procent. De seneste to år har dog slået disse år som de stærkest voksende med en vækst på henholdsvis 6,1 procent og 7,2 procent. Denne vækst kommer efter en periode med en generel nedgang for turismen (efter 9/11), og selv om væksten i de seneste to år godt nok også er en del af en generel fremgang for turismen, vokser København mere end de fleste byer i Europa og verden.

9 Samfundsøkonomisk effekt
Realiseret i : Turistforbrug: 300 millioner kr. International presseomtale: = 96 millioner kr. Dynamiske effekter Grafen viser, hvordan væksten i antallet af overnatninger de seneste ni år har varieret fra år til år. Den gennemsnitlige vækst for perioden har været på cirka 3 procent årligt. Fire af årene skiller sig positivt ud – fra 1998 til 1999 voksede overnatningerne med 3,4 procent, mens de fra 1999 til 2000 voksede med 6,1 procent. De seneste to år har dog slået disse år som de stærkest voksende med en vækst på henholdsvis 6,1 procent og 7,2 procent. Denne vækst kommer efter en periode med en generel nedgang for turismen (efter 9/11), og selv om væksten i de seneste to år godt nok også er en del af en generel fremgang for turismen, vokser København mere end de fleste byer i Europa og verden.

10 Eventures’ erfaringer
Ingen egenproduktion Eventures skal ikke selv producere begivenheder – for ressourcekrævende Lille basisorganisation Eventures skal fortsat være en lille fleksibel enhed, der trækker på ressourcerne i Wonderful Copenhagen og køber kompetencer projektvis Finansielt beredskab Finansiel garanti skal kunne stilles hurtigt og fleksibelt Mangel på faciliteter Byen mangler nødvendige faciliteter for at afvikle en lang række begivenheder Langsigtet strategi Ambitionsniveauet skal vokse i takt med byens image og de vundne erfaringer

11 Mål og strategi Vi vil tiltrække, udvikle og videreudvikle begivenheder som understreger Københavns kvaliteter og styrker inden for kultur og sport Vi vil gøre København i stand til at påtage sig værtskaber for verdens største kultur og sportsbegivenheder – fx. OL i 2020 Hvert år vil vi investere i begivenheder som samler regionen og positionerer København som Nordeuropas oplevelsesmetropol nummer ét

12 Visionsstigen EM fodbold 2016 VM Atletik 2019 VUNDNE EVENTS VM
Europa Top 12 Bordtennis 2006 VUNDNE EVENTS VM Svømning 2012 VM Håndbold 2015 VM Roning VM Bordtennis 2010 KONKRET BUD VM Bordtennis 2010 VM Cykling (vej) 2010 VM Sejlads VM Sejlads ATP finale Tennis MULIGE BUD UEFA Cup Fodbold 2009 World Masters Games 2013 Europa Cup finale ‘OL sport’ VM IOC Congress 2009 VM Cykling (bane) 2008 EM Kunstskøjteløb 2012 EM Basketball EM Volleyball MTV Music Awards 2006 Grafen viser, hvordan væksten i antallet af overnatninger de seneste ni år har varieret fra år til år. Den gennemsnitlige vækst for perioden har været på cirka 3 procent årligt. Fire af årene skiller sig positivt ud – fra 1998 til 1999 voksede overnatningerne med 3,4 procent, mens de fra 1999 til 2000 voksede med 6,1 procent. De seneste to år har dog slået disse år som de stærkest voksende med en vækst på henholdsvis 6,1 procent og 7,2 procent. Denne vækst kommer efter en periode med en generel nedgang for turismen (efter 9/11), og selv om væksten i de seneste to år godt nok også er en del af en generel fremgang for turismen, vokser København mere end de fleste byer i Europa og verden. EM Triathlon 2007 EM/VM Springridning 2009 VM Triatlon 2011 Gymnastrada PGA Tour Golf Europa Top 12 Bordtennis 2006 World Symposium 2008 World Outgames 2009 VM Taekwondo 2009 World Cup Banecykling OL Test-events 2005 2020

13 Wonderful Copenhagen Alliance
Samarbejde med erhvervslivet Wonderful Copenhagen Alliance Koncept - at skabe en alliance mellem erhvervslivets virksomheder, som via kontingent og proaktiv medvirken vil styrke og udvikle Københavns internationale begivenheder.

14 Samarbejde med erhvervslivet
Carlsberg Danske Bank Konica Minolta NHG SAS … og en målsætning om 15 yderligere partnere i 2009

15 Udvikling af byens rammebetingelser
Fakta og analyser arbejder for at få ny og forbedrede faciliteter - multiarena Opblødning af regler og restriktioner for begivenheder i det offentlige rum – med respekt for de mange balancer (Video)

16 Wonderful Copenhagen, Eventures Martin Bender, Eventchef 21. april 2006


Download ppt "Hvorfor begivenheder? Begivenheder spiller en afgørende rolle i oplevelsesøkonomien Begivenheder kan være løftestang for ny infrastruktur og faciliteter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google