Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGudrun Torp Redigeret for ca. et år siden
1
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Foredrag på Hørsholm Skole d. 13/5 – 2009 Tema : Sundhed, bevægelse og kost Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
2
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Dagens fokuspunkter Hvad er sundhed – def. Hvordan kan bevægelse - bevægelsesfremme være med til at skabe sundhedsfremme ? Hvordan kan kostændringer være med til at skabe sundhedsfremme ? Forslag til strategi og fokusparametre for Hørsholm Skole Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
3
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Sundhed Definitioner WHO (world health organisation): ”Sundhed er et fuldstændigt stadium af fysisk, mentalt og socialt velvære og ikke blot fravær af sygdom og svaghed” Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
4
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Sundhed Positiv helhedsopfattelse Trivslen- det at have et alment velbefindende, glæde ved tilværelsen, selvtillid og følelsen af et godt liv. Den sociale dimension, det sociale netværk er centralt. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
5
Det brede og positive sundhedsbegreb (UVMs vejledning, 2005)
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
6
Mange faktorer spiller ifølge børn og unge ind på sundheden
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
7
Sundhedsfremme kontra sundhedsforebyggelse
Centralt er her at den enkelte spiller en aktiv rolle / deltager aktivt i processen og udviklingen af den sundhedsmæssige adfærdsændring, i udvælgelsen og igangsættelsen af de konkrete handlinger. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
8
Sundhedsforebyggelse
Handlingsperspektivet ikke er så centralt. De fleste projekter, sundhedskampagner tager udg. i sundhedsforebyggelse. Jeg er fortaler for at sætte fokus på sundhedsfremme Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
9
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Skolen kan og skal være med til at etablere støttende miljøer for sundhedsfremmende indsatser. Målet er : At skabe forandring At handle for at fremme egen og andres sundhed At styrke elevernes livskvalitet Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
10
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
2 forskellige kropssyn Det dualistiske Det fænomenologiske Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
11
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Kropssyn Krop på tysk : Körper : der betyder den fysiske krop, kroppen som objekt ( legeme ) Leib : der betyder den levende, sansende organisme, der er i dialog med omverdenen ( krop, den levede krop ) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
12
Dualistiske kropssyn :
Krop og psyke er adskilte størrelser, jeg har en krop. Dette kropssyn var fremherskende bl.a. hos Platon ( kroppen er sjælens fængsel ), de græske filosoffer ( Dionysos overfor Apollon / fornuftens gud ) Dette kropssyn gennemsyrer på mange måder både den måde, vi har konstrueret skole på og den måde, der”overvejende bliver tænkt sundhed på i vores samfund Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
13
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Dualistiske kropssyn Vi træner for at styrke og fremme kroppens funktioner på sigt Vi træner for at udskyde kroppens aldringsproces. Kroppen er her et objekt. Hver objektdel kan repareres, udskiftes, trænes. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
14
Fænomenologiske kropssyn
Jeg er min krop. Person, krop og omverden skal betragtes som en enhed. Personen sanser, opdager og forstår sin omverden via handling. Det sansende er fundamentet i alle lære og erkendelsesprocesser Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
15
Fysisk aktivitet og bevægelse
Taler jeg ud fra Det brede positive sundhedssyn Det fænomenologiske kropssyn Bevægelse kan foregå på mange forskellige niveauer Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
16
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Bevægelse Vi er skabt til bevægelse, hver celle, hver en nerve, hver en muskelfiber er skabt til bevægelse. Mennesket har altid bevæget sig, fordi kroppen er velegnet til det. Bevægelse er et naturligt behov, der giver glæde, styrke, energi og mestring. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
17
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Stillesiddende aktiviteter strider mod kroppens rolle og funktion. ( Hans Henrik Knoop , DPU ). Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
18
Unge i bevægelse Alene eller sammen med andre
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
19
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Unge i bevægelse Inde eller ude Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
20
Fysisk aktivitet/ bevægelse blandt unge
Faktuelle oplysninger : Det daglige aktivitetsniveau i forbindelse med cykling, gang, leg og deltagelse i sport falder med alderen ( Sundhedsstyrelsen 2006 ) For de 6-10 årige er der sket et fald i antallet af gåture på omkring 40% og en fordobling af bilture fra 1978 – De årige har i samme periode tredoblet deres bilture Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
21
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Fra 1978 til 2000 er andelen af børn, der køres til skole steget i størrelsesordenen 150 – 200%. ( Danmarks Transportforskning 2002) Tendensen fortsætter blandt de årige, og flere bliver decideret inaktivite. 23% af drenge og 19% af piger er ikke fysisk aktive ved hverken transport, fritidsaktiviteter eller skoleidræt (Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse 2005 ) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
22
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Børn og unge skal bl.a.cykle mere Vi skal ikke understøtte et ”Rulletrappesamfund ” Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
23
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Større polarisering af det fysiske aktivitetsniveau hos henholdsvis 9-10-årige og årige. D.v.s. større forskel mellem børn med den bedste kondition og børn med den dårligste kondition. Polariseringen antages at stige med alderen (Andersen & Froberg 2005 ) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
24
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Socialklasseforskel slår igennem blandt de større børn. Inden børnene når 10 års alderen, er det fysiske aktivitetsniveau umiddelbart ikke relateret til forældrenes sociale klasse, herefter slår den sociale gradient igennem. Det daglige fjernsynsforbrug er endvidere større blandt disse unge. ( Holstein & Due 2003 ) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
25
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Det begynder tidligt. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
26
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Blandt de årige sidder henholdsvis 72% af drengene og 51% af pigerne i gennemsnit tre timer eller mere foran fjernsynet og/eller computeren dagligt i deres fritid. (Sundhedsstyrelsen 2006 ) Amerikanske undersøgelser viser, at børn der ser TV mere end fire timer om dagen har et højere BMI end dem, der ser mindre end to timer om dagen Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
27
Mange, der sidder foran computeren
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium 27
28
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Forskellen mellem aktive og inaktive er særlig tydelig efter skoletid og om aftenen. De mest inaktive børn er især inaktive i fritiden - Riddoch 2006 Børn og unges deltagelse i motions-og idrætsaktiviteter kulminerer allerede i års alderen. 7 – 15 årige er der 83 %, der deltager i den organiserede idræt, 89%, hvis den uorganiserede del tælles med - Socialforskningsinstituttet 2005 Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
29
Børns sportsdeltagelse
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
30
Der er mange forskellige sportsgrene
Organiseret Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
31
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Parkour Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
32
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Konsekvenser Fysiske : Gammelmandssukkersyge. Når man ikke træner, dannes, der ikke så mange”insulinreceptorer ” Insulinreceptorerne har den virkning, at musklerne bedre kan optage og udnytte den energi, som man får tilført via næringsstofferne. Næringsstofferne omdannes derfor i højere grad til fedt, der oplagres. Risiko for højt blodtryk Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
33
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Manglende belastning medfører ringere udvikling af knogler og muskler Lavt konditionstal i børne-og ungdommen, giver risiko for dårlig kondition i voksenalderen Manglende koordinationstræning har betydning for den motoriske udvikling Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
34
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Psykiske : Sammenhæng mellem fysisk aktivitet og psykisk velvære. Mange inaktive opfatter sig selv som mindre glade, mere trætte, mere ensomme, mere hjælpeløse end børn, der er fysisk aktive. ( Andersen og Froberg, 2005 ) 16-20 årige, som har problemer i dagligdagen og unge , som er ensomme er i højere grad inaktive set i forhold til de unge, som slet ikke har problemer og som aldrig er ensomme ( Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse 2004 ) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
35
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Fysisk inaktivitet kan stimulere børn og unges selvværd negativt og dermed give lavere grad af trivsel Børn og unge med mindre kropsbevidsthed har mindre kontakt til egen krop og dennes handle – og reaktionsmønstre Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
36
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Sociale : Det sociale aspekt – det at blive set, anerkendt ved sit fysiske funktions- og mestringsniveau har afgørende betydning for elevens personlige og sociale udvikling. Børn og unge, der halter bagud motorisk har ofte en lav social status og bliver marginaliseret hos andre børn og unge ( Mia Herskind 1999 ) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
37
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Kropslige og idrætslige miljøer kan fungere som katalysatorer for etablering af sociale netværk og gruppetilhørsforhold blandt børn og unge. Manglende tilhørsforhold kan betyde mindre socialt netværk Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
38
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Læring : Positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og kognitive processer, som forudsætning for læring. ( Sibley & Etnier 2003 ) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
39
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Det gælder om at finde bevægelser og fysisk aktivitet, der passer til en. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
40
Det gælder om at bevæge sig hele tiden
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
41
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Konklusion Vi skal skabe en skole, der understøtter bevægelse Mere bevægelse i timerne Flere idrætstimer Mere bevægelse i frikvartererne Kroppen skal være en integreret del af alle undervisningsfag Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
42
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Den fysiske sundhed Sundhedsstyrelsens anbefalinger Voksne skal være aktive min. 30 min. om dagen. Børn skal være aktive min. 60 min. om dagen. Derudover anbefales det, at man to gange om ugen er aktiv med højere intensitet Fysisk aktivitet skal gøres til en del af dagliglivet Forandringer i livsstil, man skal huske, at lidt aktivitet er bedre end ingenting Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
43
Bevægelse i timerne Alle bevægelser tæller
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
44
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Hvordan skabe en bevægelseskultur på skolen? Hvordan kan der tænkes mere plads til bevægelse ind i skolen I timerne I frikvartererne I andre sammenhænge Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
45
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Udgangspunkt Der bruges energi og skabes energi, hver gang man bevæger sig Fokus på: Ændring af stillinger. Små bevægelser. Nye vaner Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
46
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Undersøgelse Levin 2005 viser : Overvægtige er mindre urolige. Sad gennemsnitlig 164 min. mere ned end de slanke. De slanke stod 152 min. længere dagligt end de overvægtige. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
47
Forslag til indsatser og implementeringer
Fokus på bevægelser i timerne : Erfaringer fra udviklingsarbejde på: Ny Hollænder skole. Frederiksberg Seminarium Etableringsfasen Afprøvningsfasen Vedligeholdelsesfasen Videreformidlingsfasen Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
48
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
For at en aktivitet kan defineres som en sundhedsmæssig handling kræves Eleverne skal være med til at beslutte iværksættelsen af handlingen Aktiviteten skal rette sig mod at forandre tingenes tilstand i en sundhedsfremmende tilstand. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
49
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Aktiviter i klassen Strække sig Skifte stilling Skifte stilling og strække sig på bestemt angivne tidspunkter eller i forbindelse med aktivitetsskift. Mund, fod og fingergymnastikgymnastik med eller uden redskab Hente ting i kasserne Gå op til tavlen Dagens bevægelse Brug af balancebræt , balanceøvelser Ligge og læse Pause, hvor læreren giver lov til, at I går ud og løber eller går en tur Spænding/afspændingsøvelser Løbe en tur rundt om huset Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
50
Forslag til rammer, rekvisitter, der fordrer bevægelse i klasserne
Balancebrædt i alle klasser 1-2 store gymnastikbolde til at sidde på 1-2 måtter til at ligge på Stole og borde, der kan anvendes på flere måder, der fordrer skift i stillinger Etc. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
51
Læring i forhold til det fænomenologiske kropssyn
Det gælder om at udvikle læringsmetoder der inkluderer kropsoplevelses og handlingsaspektet. Eks. i matematik, dansk etc. Vægt eksperimentering, samspil med omgivelserne. Vægt x-uger hvor det kropslige aspekt prioriteres højt Eleverne skal udvikle viden på 3 niveauer: Kvalifikationsniveauet, kompetenceniveauet og kreativitetsniveauet Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
52
Bevægelse i frikvartererne
Legepatruljen Etablering af bevægelsesbaner, bevægelsesrum Samtale-stier Hver klasse har deres rekvisitkasse Klasserne står skiftevis for at etablere bevægelseskonkurrencer : dans, parkour, bold, stafetter etc. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
53
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Andre tiltag Til fællesmøder er der et fast punkt på dagsordenen, der inkluderer bevægelse : Dagens bevægelse, fysisk teater, dans, video med bevægelsesideer til inspiration Start dagen med 15. min – 45 min. fysisk aktivitet ( evt. midt på dagen ) : S-linjen på Frederiksberg Seminarium, Forsøgsordning på Vallensbæk Skole Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
54
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Etablering af aktivitetsdage med fokus på oplevelser , erfaringer med kroppen, fysisk aktivitet og bevægelse. Etablering af et tæt samarbejde med kommunes idrætsforeninger. Flere idrætstimer Etablering af en bevægelsespolitik på skolen med fokus på det sundhedsfremmende aspekt. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
55
Bemærkninger og citater til refleksion
”Bedre at gøre de inaktive en anelse mere aktive end tabe dem fuldstændigt…” ”Både fysisk aktivitet med høj og lav intensitet forebygger tilsyneladende forekomsten af overvægt” Overlæge dr.med. Michael Kjær Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
56
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Pause Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
57
Kost / mad/ drikke kultur
Hvad man spiser og drikker Hvornår og hvor længe man spiser og drikker Hvem man spiser med Hvor man spiser Den betydning maden og måltidet tillægges Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
58
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Skolen skal være positiv medspiller i at sikre sunde spise og drikkevaner Vand : 60-70% af kroppen består af vand. Hvad betyder væsketab? Et væsketab på 1% nedsætter nervesystemets ydeevne med 10% Forhøjet blodtryk, forstoppelse Slidgigt, ledegigt, rygsmerter etc. Nedsat koncentration og svimmelhed Råd: Drik minimum kropsvægt i kg x 0,033 = antal liter vand daglig! (Ref.: Your body Many Cries for Water, af Batmanghelidj, F. M.D.) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
59
Undersøgelse foretaget af Sundhedsstyrelsen vedr. væskeindtagelse
9 ud af 10 skoler har mælkeordning Cirka hver 10. skole har automat med varme drikkevarer En ud af 100 skoler har automat med isvand Ofte er vandet i hanerne for varmt Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
60
Forslag til implementering af tiltag i forbindelse med vand
Alle klasser har vandkande og krus i klasserne. Der må drikkes vand i timerne. Etablering af isvandsautomat i tilknytning til hver afdeling Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
61
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Hvad man spiser Robert McCarrison’s rotteforsøg 2 grupper rotter a Ene gruppe fik Honza indiansk fuldkost. Anden gruppe fik traditionel Engelsk middelklassekost (lyst brød, kogte grøntsager, te og sukker) i 2 år = 55 menneskeår. Motivet: Finde ud af hvilken kost der var sundest at give til Britiske soldater. Resultat (medicinske obduktioner på alle rotterne): Rotterne på Honza-kosten blev større og sundere. Rotterne på traditionel engelsk kost led af sygdomme som hver 3 middelklasseenglænder på det tidspunkt led af. Og blev aggressive. Konklusion: kost, der gør Honza-indianerne stærke og sunde gør rotter stærke og sunde. Kost der gør Englænderne syge gør rotter syge. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium 61
62
Børn og unges kostvaner vækker bekymring
De får for meget sukker : slik, sodavand, sportsdrikke etc. De spiser for lidt frugt og grønt De springer ofte morgenmaden over Konsekvenser :manglende energiressourcer til såvel skolens virksomhed som hverdagens Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
63
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
6 kostråd Spis mere frugt og grønt - 6 om dagen Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød - her dag Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager Spis mindre fedt - især fra mejeriprodukter og kød Spis varieret - og bevar normalvægten Sluk tørsten i vand Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
64
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
6 kostråd Mad skal se lækker ud Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
65
Hvornår og hvor længe eleverne spiser
Voksenmarkedet har typisk en spisepause på 30 min. Skolerne har fra min. tid til spisning. Mest tid i børnehaveklasserne og mindst fra 3-7 klasse. 2/3 af folkeskolerne har en spisepause, 1/3 har flere. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
66
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Der er flest B-mennesker i folkeskolen, heraf flest drenge. Antallet af B-mennesker stiger fra 7-9 klasse. På 7. klassetrin er 13% A-mennesker og 34 % B. På 9. klassetrin er 7% A- mennesker og 45 % B-mennesker Døgnrytmen ændres ved indtrædelse i puberteten. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
67
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Forslag til ændringer Flere måltider- mellemmåltider Frugt og grøntordninger eks. dagens frugt og grønt leveret af enten eleverne, skolen… Forskudte spisepauser, de små elever spiser først, senere de større elever. Længere spisepauser Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
68
Hvem man spiser med Hvor man spiser
Det er af stor betydning at få etableret fællesskabskonstiuerende og betydningsbærende spisemiljøer og rammer Rummets signaler har betydning, der skal være rart, hyggeligt og god luft. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
69
Skolekantine / skolebod
Sundhedsstyrelsen skelner mellem 3 prototyper / idealmodeller Mad og måltider som et serviceprojekt ( Skolen står alene for ordningen ) Mad og måltider som et pædagogisk projekt (Et sundhedspædagogisk og læringsmæssigt formål ) Mad og måltider som et socialt projekt ( Et socialt formål ) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
70
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Konklusion Fleksible spisepauser alt efter klassetrin. Flere spisepauser Mere tid til spisning Mere fokus på det sociale fællesskabsskabende moment i forbindelse med måltiderne Udluftning før og efter spisepause Frugt og grøntordninger. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
71
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Konklusion Isvandsmaskiner, karafler og glas Adgang til køleskabe Inddrage eleverne, så der udvikles kompetencer i stedet for kun kvalifikationer. Tænk kreativt, nytænkende, innovativt. Tag altid eleverne med i processen. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
72
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Strategi Hvordan : Følgende aspekter er efter min erfaring afgørende forudsætninger for at projektet kan lykkes : Der er vigtigt, at der skabes en positiv interesse for projektet på skolen som helhed for at projektet bliver en succes. Centralt er det således at: Igangsætterne er engagerede, initiativrige, ikke moraliserende, positive, åbne for forandringsprocessen. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
73
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Der er en positiv opbakning fra ledelsen og lærerne, der signalerer interesse opbakning, værdsættelse og villighed til at implementere adfærdsændringer inden for mulige fysiske og kostmæssige tiltag. Der bliver givet en fyldestgørende information vedr. projektet via forskellige eksisterende kommunikationskanaler eks. elevrådet, på morgensamlinger, besøg i klasserne, på en etableret hjemmeside etc. til såvel elever som forældre. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
74
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Tilpasset alderstrinstilpasset m.h.t. niveau og udfordringsniveau. Fokus på at ændringsprocessen overvejende tager udgangspunkt i elevernes egne forslag. Medtænke det sociale aspekt herunder den sociale anerkendelse og accept i børn og unges udvikling spiller en stor rolle. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
75
Konkrete forslag til handlingsrækkefølge :
Eleverne registrerer deres daglige aktivitetsniveau og kost og drikkeindtag evt. ved en ”bevægelsesdagbog” gennem en hel måned. Ud fra de nedskrevne data vurderer den enkelte sit fysiske aktivitetsniveau og niveau i forbindelse med kost – sætter ord på personlig oplevelse i relation til disse. Informations-anbefalingsniveau med konkrete råd/anbefalinger til daglig fysisk aktivitet og kost gives af en ”ekspert”.(fundament for etablering af vaner og livsstil ) Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
76
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Ud fra de angivne informationer og anbefalinger kommer eleverne med konkrete forslag til ændringer i det fysiske aktivitetsniveau og kosttiltag på såvel det individuelle som det kollektive plan. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
77
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Handlings-implementeringsplanet. Den konkrete adfærdsændring effektueres på det individuelle og sociale plan. Eleverne udveksler ideer og erfaringer indbyrdes, går i dialog og diskuterer ”livsstils spørgsmål” med en kompetent sparringspartner. Eleverne og lærerne vurderer sammen, hvordan de små adfærdsændringer identificeres og nedskrives. Klasserne nedskriver og registrerer samlet ideer og tiltag. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
78
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Klasserne udveksler og ”konkurrerer” om klassernes indbyrdes mestringsniveau. Fælles idrætsdag med gensidig ide-udveksling. Resultaterne med forslagene til adfærdsændringer og tiltag offentliggøres evt. i dagspressen, på intranettet etc. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
79
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Det langsigtede mål med projektet er, at skolen permanent fremtræder som en ”bevægende ” og sundhedsfremmende skole, der prioriterer elevernes fysiske aktivitetsniveau ageren , samt indtag af kost og drikke højt. Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
80
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Hvornår – Tidsplan : Uge Aktivitet Information Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
81
Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Held og Lykke !!!! Louise Hinrichsen, lektor i idræt på Frederiksberg Seminarium
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.