Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- i danskundervisningen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- i danskundervisningen"— Præsentationens transcript:

1 - i danskundervisningen
v/ Amanda Lundberg Kelly

2

3

4 Om oplægget: Rap i danskfaget og med danskfaglig vinkel
Kort intro til DANSK I DYBDEN Valgt at afspille numre - inspiration og eksemplificering Nogle opgave- og rapeksempler er fra DID, nogle er ikke. Viser ikke video, når fokus er på arbejdet med en rap

5 Hvorfor arbejde med rap? Hvorfor vil I? Hvorfor gør jeg?

6 Rap som genre Lyrik - Epik - Drama
Sange - Digte - Rap - Beat Poesi - Poetry Slam Det er vigtigt at behandle rapgenren som en genre for sig og ud fra egne genrekarakteristika.

7 Om rap Baggrund Mundtlig genre
USA, rhythm and poetry, Østkyst/Vestkyst Danmark i midt 80’erne - Ungdmsklub på Amager, MC Ejner, Rockers by choice -> DGP, L.O.C., mf. Mundtlig genre skal høres. Rytme og flow gør rap til det, det er. rap er en fortælling / et opråb

8 Forskellige typer rap Fortælling / konfliktbeskrivelse ”Stodder” rap
indre ydre ”Stodder” rap Fest/pop rap (ofte på grænsen til rap)

9 DANSK I DYBDEN - RAP Rappens baggrund Rappens kendetegn* Tekster
Eksemplificeret gennemgang Opsamlingsdyst * Afsluttende opgave * * Her ligger hovedvægten i dette oplæg

10 Elementer i rapanalyse
hensigt / målgruppe Form RAP rim/ beat/ flow/ * Indhold/konflikt * Sprog * Det lyriske jeg/ Det lyriske du * Fokus Se også fremgangsmåder bagerst i DANSK I DYBDEN

11 Rappens form Vers/linjer/intro/outtro vers = historien
omkvæd = fanger lytteren intro/outtro = stemningsskabende Kinski - Da vandstanden steg

12 Konflikten er indholdet
To gode måder at forklare konflikten Guilty conscience Burn Hollywood burn To eksempler på konflikter DID Lykkelig luder Tortur

13 Elevarbejde med konflikten
DANSK I DYBDEN side 6

14 Det lyriske jeg - det er ikke (?) det samme som rapperen
Rapperen selv Rapperens alter ego Rappens fortæller Synsvinklen er ofte ikke rapperens egen, men fx. et miljø, generalisering af mænd, symbol på hadere. Hvorfor er dette fokus vigtigt?

15 Slang (opgave side 8) Billedsprog Referencer og intertekstualitet

16 Rim (Sprog 2) Bærende element i rap Rim rim på ord
rim på lyd/rytme (igen meget vigtigt at lytte) Ex; Lydrim i Tortur

17 Flow (Sprog 3) Den måde rapperen rapper på/ hans signatur
Det som får rappen til at hænge mundtligt sammen (det som gør rap til rap, hvis du skærer musikken fra) Meget betydningsfuld for rim og forståelse (USO) (L.O.C.) (Wafande)

18 Hensigt og målgruppe Hensigt / budskab Hensigt og målgruppe hænger
sammen Hensigt / budskab Se på konflikt Bestem målgruppe udfra konflikt, sprog, rim/rytme, flow

19 Perspektivering Samme kunstner Samme konflikt Anden type rap
En anden type rim Et andet flow B-prøve - vælg fokus ud fra opgivne tekster

20 DANSK I DYBDEN - afsluttende opgaver
Opsamlingsdyst Afsluttende opgave (side 29)

21 Til inspiration Rap er en moderne leg med ord
Dansk.gyldendal.dk - sprog og rytme

22

23 Ekstra: Numre til inspiration
Da rappen kom til Danmark MC Ejner – Arh dér Rockers by choice – Engel Østkysthustlers – Verdens længste rap Rap i 90’erne Den gale pose – Spændt op til lir Humleridderne - malerhjerne Samfundsmæssigt fokus Kinski – Da vandstanden steg Organiseret riminalitet – Menneskesyn Per Vers – Tjener kassen Fokus på Ataf Khwaja Ataf – Sommerfugl Ataf – Bare en thug Ataf - Gadens ånd Fokus på L.O.C. og de syv dødssynder L.O.C. – Melankolia/XXXCouture Leg med sproget Malk de koijn – Vi ta´r fuglen på dig Malk de koijn – Kosmisk kaos Per Vers – Black power Per Vers - sig ”yo” til din sprogglæde Hjemstavnsrap Jokeren – Havnen Niarn – Dobbelt A Jokeren, L.O.C., Niarn – Hvor du fra?

24 Ekstra: Elevarbejde med sprog
Eleverne skal have forståelse for, at sproget er det bærende i rap, og at det er det, der skal dykkes ned i. FX: lave billedsprogsskema, som de skal udfylde lave oversættelse af slangudtryk fælles finde referencer, da ikke alle kender de samme ( Dansk i dybden siderne 8-11) 24

25 Ekstra: Elevarbejde med rim og rytme
Vigtigt at eleverne igen hører nummeret, for at få lydrimene med. Ex: Lad eleverne finde rimtyper, både lydrim og ordrim. Lav evt. En quiz, hvor de quizzer hinanden i hold (Dansk i dybden siderne ) 25

26 Ekstra - Opgave til arbejdet med konflikt
”Bare en Thug” Lyt og læs 1. vers + omkvæd Hvad er konflikten? 26

27 Ekstra - Opgave til sprog Lykkelig Luder DID s. 16 http://www. youtube
Læs og lyt Se på sprog slang/billedsprog/referencer rim (ord og lyd) flow 27


Download ppt "- i danskundervisningen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google