Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS."— Præsentationens transcript:

1 1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS

2 2 Intro til The Advocacy Triangle •The Advocacy Triangle; en model under udarbejdelse. •Designet til partnerskabs-baseret Advocacy in Syd. •Alle laver advocacy! Advocacy Delivery! •Mange projekter er spild af ressourcer og partnerorganisationers tid. •For få og for “hule” advocacy-resultater. •Hvad anser du som det vigtigste ved en Advocacy kampagne?

3 3 The Advocacy Triangle Practice/Project • Piloting innovative education methods or approaches. • Best practise, evidence • Documentation, cost, quality CSO Organisational strengthening & Cap. Building •Partner Assessment of strengths and challenges •Build constituency and legitimacy. •Leadership, gender, communication. Advocacy •Advocacy for change within education based on evidence and best practises. •Strong alliances with other actors. •Negotiation with government. •Using local and national medias. The Advocacy Triangle

4 4 Filosofien bag The Advcoacy Triangle •Afspejler den nye Civilsamfundsstrategi. •Model til planlægning og styrkelse af CSO/NGO partnerskaber Nord/Syd – Syd/Syd. •Holistisk sammentænkning af praksis / Org.styrkelse / Advocacy. •Fleksibel model; men farvel til “proyectitis”. •Delelementerne i The Advocacy Triangle er gensidigt afhængige og bestyrker hinanden. •Langsigtet og cyklisk arbejdsproces. •Empowerment af civilsamfundsaktører. •Alliance- og netværkssamarbejde. •Kort- og langsigtede resultater.

5 5 Org. Styrkelse & Cap. building af partner •Participatory Partner Assessment. •Både faglig og organisatorisk assessment. •Inddrage partnerens medlemmer/constituencies. EJERSKAB! •Kort- og langsigtede advocacymål in mente i assessment- processen. •Styrkelse af udvalgte faglige og organisatoriske områder. •Stor vægt på faglighed og kompetencer. •Udvælg realistiske indsatsområder. Synlige resultater er vigtige. •Kommunikation af action plan internt og til basen. •Årlig eller halvårlig assessment cyklus.

6 6 Uddannelsesprojektet/Praksis •Kontekst-, rettigheds- og genderanalyse er udgangspunkt. •Ex. Pilotering af kvalitetsundervisning med fokus på gender gennem videreuddannelse af lærere og inddragelse af forældregrupper! (Service delivery). •Advocacy målsætninger indtænkes fra start. (Budget, piger, lønninger, kvalitet og pædagogisk metode i lærerudd.) •Alliancer eller koordination med andre aktører fra første færd. •Dokumentation af good practises; Skriftlig/radio/video. •Indarbejde og dokumentere vedr. gender, cost, research etc. •Strategisk brug af medier.

7 7 The Advocacy Campaign Fase 1. •Dannelse af advocacy-koordinationsgruppe. •Foreløbig evidensbaseret Advocacy- målsætning. •Kontekstanalyse, rettighedsanlyse. •Genderanalyse •Magtanalyse/stakeholders i relation til uddannelsesfeltet. •Alliancedannelse med positive aktører inden for feltet; research, CSO’s; NGO’s, INGO’s, medier,

8 8 The Advocacy Campaign Fase 2. •Udbygning af advocacy-koordinationsgruppen. •Afpudsning af advocacy-målsætninger. •Advocacy Action Plan •Høringer & deltagelse blandt medlemmer/constituencies/communities til sikring af ejerskab. •Strategisk kommunikation med medier og decision makers. •Demonstrationer, teater, dialog, events. •Løbende monitorering af advocacy-processen •Klargør krav til forhandlingsproces.

9 9 Nord NGO-ers rolle •Faciliterende. •Styrke det lokale ejerskab, aldrig overtage styring. •Forestå faglig capacity building. •Facilitere alliancedannelser, både faglige, financielle og politiske; både nationalt og international. •Facilitere dialog/interface med statsinstitutioner. •Rådgive ved organisatoriske forandringsprocesser •Rådgive i advocacy processen; fastholde fokus på de konkrete resultater og det langsigtede empowerment perspektiv. •Løbende monitorering og risikovurdering.

10 10 Input til The Advocacy Triangle •Find sammen 2&2. •Indtænk Advocacy-modellen på jeres eksisterende partnerskaber/projekter. •Gør I allerede som beskrevet i modellen; eller slet ikke? •Hvad er godt ved modellen? •Hvad er problematisk ved modellen? •Input til den endelige udarbejdelse af The Advocacy Triangle.


Download ppt "1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google