Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fleksible medlemsformer og idrættens organisering i Danmark

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fleksible medlemsformer og idrættens organisering i Danmark"— Præsentationens transcript:

1 Fleksible medlemsformer og idrættens organisering i Danmark
v. Kasper Lund Kirkegaard Idrætsanalytiker ved Idan og ph.d.-studerende ved SDU Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

2 Det går jo meget godt! Mange voksne og rigtig mange børn dyrker sport eller motion regelmæssigt
56 % 84 % © Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

3 Foreningsidrætten befinder sig i skyttegravens dilemma
Hvem skal først op af hullet? ”Jeg bliver i graven, for jeg ved ikke hvad fremtiden bringer…” ”Jeg angriber kun, hvis det går godt - så løber jeg også med!” Stort problem hvis alle tænker sådan! Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

4 Mens foreningerne ligger i skyttegraven er de vidne til:
Antallet af idrætsaktiviteter er eksploderet: Flere aktiviteter betyder flere muligheder for den enkelte og resulterer aftraditionalisering af idrætsvaner og i mere ’shoppen rundt’ mellem forskellige idrætter i løbet af livet. En øget kommercialisering af idrætten: Flere og flere aktører befinder sig på et marked for idræt – dog ofte uden at de selv opfatter det eller har indsigt i hvor medlemmer/kunder forsvinder hen. En mere nuanceret diskussion om motiver til idræt: Idræt er i dag både leg, konkurrence, rekreation, sundhed og profession hvilket hænger tæt sammen med produktudvikling. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

5 Hvilke aktiviteter dyrkes?
De største aktiviteter er fleksible, kræver ikke meget organisering, faciliteter eller andre personer. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

6 Jo - idrætsdeltagelsen har udviklet sig…!
Udskiftning i toppen fra traditionelle (1.bølge) til nyere 2. og 3. bølge aktiviteter. Ændrede motiver til idrætten – sundhed spiller generelt en større rolle for den aktive Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

7 …Men hvad med foreningsidrætten?
Idrætsdeltagelsen har udviklet sig uden for foreningerne. Og fordelt sig på mange flere forskellige aktiviteter. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

8 Idrætsdeltagelsen ændrer karakter!
Fra foreningsorganiseret til selvorganiseret idræt: Kravet om fleksibilitet stiller nye krav til idrætsudbydere, fordi idrættens ”tid og sted” i højere grad indrettes efter medlemmernes behov – og ikke omvendt. Fra monopol til marked: Foreningsidrætten udsættes i stigende grad for konkurrence fra andre udbydere, som har andre helt andre produkter på hylderne, herunder kommercielle markedsaktører, der lever på markedsvilkår. Idræt går fra at være en kollektiv rettighed til individuel mulighed: Idræt og individualisering går hånd i hånd. Den måde vi lever og arbejder på, har afgørende indflydelse på hvilken organiseringsform vil vælger. Arbejdslivets logikker overføres til idrættens verden. IT og teknologiske muligheder som forudsætning for den selvorganiserede idræt. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

9 Overblik – idrætsdeltagelse 1964 - 2007
Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

10 Idrættens organisering:
Primært foreningerne oplever frafald, når befolkningen bliver mindre aktiv med stigende alder. Følger kurven i andel aktive. Til gengæld er der flere i fitnesscentrene i de aldersgrupper, som generelt har problemer med at være fysisk aktive. Selve den måde vi lever vores liv og arbejder på har afgørende indflydelse på hvilken organiseringsform vil vælger at tilknytte os. Jo mere presset man er på tid, des mere tendens er der til at vælge uden om foreninger. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

11 Kernebegreber - idrættens kommercialisering:
Marked: Når markedet begynder at ’blande sig’ i idrættens verden, sætter det kommercialiserings- og professionaliseringsprocesser i gang. Det betyder, at pris, kvalitet, service, markedsføring, produktudvikling salg samt indsamling og behandling af ny viden bliver afgørende for succes/ikke succes. Sportslogikkens nedsmeltning: Når idrætten indrettes efter medlemmernes efterspørgsel og behov, kommer der nye produkter på hylden. Det betyder, at sportens klassiske logik, med regler og rutiner brydes op i delprodukter og sælges som sådan: Pay-and-play, driving ranges, putting-ranges, par 3-huller. Essensen er at gøre det nemt og let for nye kunder at starte. Professionalisering: Når professionelle aktører udbyder og udvikler nye produkter, kan et foreningsliv båret af en frivillig kultur nemt blive udfordret på faglighed (viden) og evnen til at reagere på nye tendenser. Det betyder, at andelen af medlemmer, der vælger andre organiseringsformer og bliver til kunder, vokser. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

12 Nye motiver i idrætten Individuelle sportsaktiviteter – lette/billige at organisere Foreningsorganiseret individuel sport Individuel motion Legelogik - lyst Fokus på legens proces Arbejdslogik - pligt Fokus på nytte – sundhed, udseende og smertelindring Organiseret holdsport Motion på hold Holdaktiviteter –svære/dyre at organisere

13 Et eksempel - de fleksible fitnessaktiviteter
Første gang i 2007 at spinning er med i undersøgelsen. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

14 … Og hvad er der sket? Første gang i 2007 at spinning er med i undersøgelsen. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

15 Kan foreninger konkurrere på markedsvilkår?
Udsagn: Jeg ville lige så gerne træne fitness i en forening, hvis den kunne tilbyde det samme som mit fitnesscenter: Total (n) Base 1268 Meget enig 405 32% Enig 482 38% Hverken enig eller uenig 251 20% Uenig 106 8% Meget uenig 24 2% Kilde: Idan. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

16 Eksempel på idrættens kommercialisering:
Forudsætningen for private udbyderes eksistens : Produktudvikling! Interesse i nye målgrupper! Viden om nuværende medlemmer! Kendskab til ikke-medlemmer! Effektiv beslutningskompetence! Løbende evaluering af tiltag! Risikovillighed! Fokus på ’hvad der virker’! Ingen eller få sportslogikker Ingen ”respekt” for traditioner og kulturer Markedsføring skaber efterspørgslen og udbud – ikke omvendt! Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

17 Kernespørgsmål - idrættens kommercialisering:
Er foreningsidrætten god til at agere på et marked? Produktudvikling? Nye målgrupper? Kendskab til medlemmerne? Kendskab til ikke-medlemmer? Beslutningskompetence? Risikovillighed? Fokus på ’hvad der virker’? Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

18 Relevante overvejelser i foreningsidrætten:
1. Gør adgangen til idrætten så nem som muligt. Tænk i fleksibilitet og i at give nye medlemmer i alle aldre adgang idrætsaktiviteten. Prisstruktur, medlemsformer, nye spil, organisering, teknologi kan være løsning. 2. Udfordring af idrættens tradition. Nytænk traditionel sportslogik til en lege- eller motionslogik. Forsøg at videreudvikle idrætten i forhold til nye spillekoncepter, bevægelsesformer og spillesystemer. 3. Ny viden. Lav brugerundersøgelser og markedsfør foreningens tilbud i lokalområdet. Find ud af, hvad ikke-medlemmer i lokalområdet i realiteten ønsker. 4. Udvikling. Ansæt eventuelt folk til at tænke i nye aktiviteter, eventdage og udviklingsprojekter, der kan understøtte foreningsfrivillige. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

19 Vilkår i idrættens kommercialisering:
Kulturforskelle bliver udfordret! Foreningslogik Medlem Fællesskab Netværk/forening Solidaritet Nærværd Selvorganisering Afhængighed Markedslogik Kunde Profit Virksomhed Produktivitet Effektivitet Fleksibilitet Ulighed Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

20 Hvad er det, der er på spil?:
Nye organisationsformer og medlemsstrukturer vil uden tvivl udfordre: De stabile fællesskaber og traditionerne Normerne, værdierne og interesserne Spillemåder, idrættens logik og kvalitet Men det handler om italesættelse og om at tackle udfordringerne – og ikke overse eller ignorere dem. – ikke længere være givne størrelser pga. markedets entre. Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

21 Hvad er det, der er på spil?:
Nye organisationsformer og medlemsstrukturer vil måske også udfordre den massive politiske opbakning til foreningsidrætten – goodwill. Potentiel kamp om tipsmidler og rammevilkår. Men vores analyser tyder på, at foreningsidrætten står stærkest politisk, når den kender sin historie og favner så mange forskellige idrætsformer og medlemsformer som muligt. Fordi de ligner hinanden… Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

22 Gode råd - vær opmærksom på:
At indsamle viden og meninger om nye tiltag: Evaluer løbende i en åben og anerkende dialog Sæt konkret tidshorisont på for en revurdering af det nye tiltag Afsæt ressourcer til at foretage en skriftlig evaluering og effektanalyse Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  

23 Spørgsmål og debat Tak for opmærksomheden! Egne noter
Udviklingen viser stigende sportslig ubalance. Kommercialiseringen skaber større forskelle, og mindsker spændingen. Problem: det kommercielle grundlag eroderer. Egne noter ___________________________________________ __________________________________________ |Idrætsanalytiker, ph.d.-stipendiat Kasper Lund Kirkegaard| | , mobil: | © Idrættens Analyseinstitut   l   Kanonbådsvej 12A   l   1437 København K   l   Tlf   l  


Download ppt "Fleksible medlemsformer og idrættens organisering i Danmark"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google