Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gregers Mogensen, Rejsekort A/S

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gregers Mogensen, Rejsekort A/S"— Præsentationens transcript:

1 Gregers Mogensen, Rejsekort A/S
ITS Danmark – årsmøde d.12. april 2011 Status for rejsekort Gregers Mogensen, Rejsekort A/S ITS-DK årsmøde 2011

2 Rejsekort – i få ord: Betaling og billet i et kontaktløst Smart Card
Købes på Internettet, ved papirskema og i automat Check Ind ved start af rejse – 50/70 kr. forudbetaling Check Ind ved skift Check ud ved rejse slut– pris beregnes og trækkes på kort Optankning: Automatisk (direkte) Internettet (Indirekte – stationer ~6 timer /busser næste dag) Rejsekortautomat (direkte) Salgssted (direkte)   Internetadgang til rejsedata, betalingsinfo og spærring Tre slags rejsekort: Personligt, Flex og Anonymt. ITS-DK årsmøde 2011 2

3 Rejsekort i drift Siden 1. februar 2011 har kunderne kunnet bruge rejsekort her: 1. april 2011 stoppede salg af klippekort i Movia Vest. Over rejsekort er solgt. Ca. 60% heraf via rejsekort.dk. Der købes pt rejsekort dagligt. Der er foretaget over rejser med rejsekort. ITS-DK årsmøde 2011 3

4 Pilot i Nordjylland 16. maj åbnes for kunder i Nordjylland på udvalgte nærbanestationer og buslinje M2 fra lufthavnen til universitetet. Bus Tog ITS-DK årsmøde 2011 4

5 De næste trin i planen Movia Syd:
Oktober 2011: Boomerang-kortet udskiftes med rejsekort i busserne. Hovedstadsområdet: August 2011: Høje Taastrup-Østerport og Movia bus line 250S og 3A. November 2011: Alle øvrige stationer i Hovedstadsområdet. Januar 2012 – juni 2012: Øvrige busser i Hovedstadsområdet. Fyn og Jylland: Januar 2012: Stationer i Jylland og på Fyn Sydjylland: Juni december 2012:Prøvedrift busser i Sydjylland 2013: Fuld drift i Sydjylland. Nordjylland Oktober 2011: 45 busser, Nordjyske Jernbaner og DSB-stationer. Oktober 2012: Øvrige busser i Nordjylland. ITS-DK årsmøde 2011 5

6 Rejsekort – kundens oplevelse
Systemet beregner prisen for rejserne korrekt Systemet håndterer kundernes betalinger korrekt. Papir-/mobil- billet vil fortsat findes som alternativ Nemt at bruge Betalingsmuligheder for begrænset (planlagt udvidet) For få funktioner til kundebetjening (planlagt udvidet) For få prisoplysninger (planlagt på Rejseplanen.dk) Svært at bruge: Nye vaner ITS-DK årsmøde 2011 6

7 Landsdækkende rejsekortsystem i 2012
ITS-DK årsmøde 2011 7

8 Rejsekort – landsdækkende:
2-3 millioner kort heraf 50 % regelmæssigt aktive 450 stationer med 4000 kortlæsere 3000 busser med kortlæsere 2000 håndterminaler 450 rejsekortautomater 400 POS (Salgsarbejdspladser) medarbejdere skal uddannes 500 millioner rejser per år 7,5 milliarder kr. i omsætning ITS-DK årsmøde 2011 8

9 Kontrakten med East-West
Kontrakten blev indgået i 2005. East-West skal levere et færdigt rejsekortsystem. East-West skal levere udstyr og installere i busser og på stationer. East-West skal drive og vedligeholde rejsekortsystemet i mindst 11 år efter systemovertagelse – dvs. til 2024. Der er knyttet kvalitetskrav til drift og vedligeholdelse, så East-West er ligeså afhængig af en god kvalitet som Rejsekort A/S. East-West har undervurderet opgaven, og der er efterfølgende indgået Tillægsaftale I-V. Projektet er herved blevet ca. 3 år forsinket. ITS-DK årsmøde 2011 9

10 DK-rejsekort vs. etablerede systemer i andre lande
DK-rejsekort anvender samme teknologi og samme basiskoncept, som rejsekort-systemer i andre lande. DK-rejsekort adskiller sig fra andre systemer ved: At være et fælles system for alle trafikvirksomheder i et land og dermed give kunden et kort til al kollektiv trafik At kunderne afregner for en sammenhængende rejse, uden at kende til zoner m.v. (Note: Grupperejse er også en unik DK-feature) At kunder (med betalingskort) fra begyndelsen har mulighed for auto-optankning  og tank- op via internettet. At salgssystemer, kundeservice og økonomi er fælles og en integreret del af systemet.   Konklusion: Store rejsekortsystemer anvender samme teknologier og tekniske koncepter, men de bygges individuelt, fordi lokale forhold kræver forskellige løsninger. ITS-DK årsmøde 2011 10

11 Rejsekort vs. Mobiltelefon
Anvendelse af mobiltelefon som erstatning for rejsekort kræver Mobiltelefoner med NFC. Disse kommer nu endelig i  2011/12.    Rejsekort og NFC er samme kontaktløse teknologi, så DK-rejsekortsystemet kan håndtere begge. Åbning af DK-rejsekortsystemet for NFC er primært en væsentlig administrativ og teknisk udviklingsopgave for Rejsekort A/S (ikke for EW). Situationen overvåges løbende og projektstart forventes i 2013. ITS-DK årsmøde 2011 11

12 Sikkerhed mod snyd og misbrug
Kunderelateret Rejser, hvor de fastlagte rejseregler ikke efterleves. Forsøg på svindel ved optankning og refusion af rejsekort Hackning af rejsekort (ændring/kopiering af data på kortet) Medarbejderrelateret Tyveri, inkl. ”vennetjenester” Ulovlig håndtering/anvendelse af data i rejsekortsystemet Øvrige Indbrud i udstyr Tyveri af udstyr Hackning af rejsekortsystemet (ikke autoriseret adgang) Leverandør og underleverandører af IT-system og IT-drift Rejsekort A/S - Fortrolig

13 Hackning af rejsekort Hackning af kort Gevinst Omfang af misbrug = X
Overvågning Gevinst Straf X Forholdsregel 1: Detaljeret overvågning Sikre at data på rejsekortet stemmer overens med oplysninger i rejsekortsystemet Analysere om Check Ind/Check Ud transaktioner har et normalt mønster Giver fuld indsigt i misbrug - presseberedskab Forholdsregel 2: Styrket teknisk sikkerhed på rejsekortet Gør hackning sværere Gør spærring af rejsekort mere effektiv Som hovedregel meldes hackning (ændring/kopiering af kortdata) til politiet. ”Mifare Classic er – også i dag – meget mere sikkert end papirbilletter” ”Electronic ticketing”, London januar 2010 Rejsekort A/S - Fortrolig

14 ? ITS-DK årsmøde 2011 14


Download ppt "Gregers Mogensen, Rejsekort A/S"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google