Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejledning til måling af forretningsmæssig værdi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejledning til måling af forretningsmæssig værdi"— Præsentationens transcript:

1 Vejledning til måling af forretningsmæssig værdi

2 Indholdsfortegnelse Dagsorden I. Introduktion II. Kvalitative målinger
III. Kvantitative målinger Dagsorden A. Dashboard til analyse B. Data Export C. Data Export API D. Applikationer fra tredjeparter

3 I. Introduktion

4 Om de tre nøgletemaer Forretningsmæssig værdi defineres af kvantitativ og kvalitativ analyse af netværket i forhold til din vision for en social virksomhed – en vision, der inspireres af et eller flere af disse tre temaer. Lyt. Tilpas dig. Skab vækst. Lyt til de vigtige samtaler. Tilpas dig, og træf smartere beslutninger. Vær innovativ, skab bedre produkter, og giv kunderne en bedre oplevelse.

5 Anvend brugsscenarier
De tre temaer inspirerer virksomhedens vision om at være en social virksomhed, og de gør det muligt at identificere højt prioriterede forretningsmæssige resultater og individuelle brugsscenarier. Når du identificerer brugsscenarier, kan du definere konkrete resultater, du kan handle på, og som du kan måle. Vision Brugsscenarier Højt prioriterede forretningsmæssige resultater

6 Forstå resultatet af samtaler
Der er tre vigtige trin til at finde forretningsmæssig værdi i dit netværk. At få brugerne til at tale på dit netværk er et vigtigt første trin. Men, hvis du ikke ved, hvad de taler om, er det svært at forstå værdien af det. Det er praktisk at vide, hvad brugerne taler om, men hvis du ikke kender resultatet af samtalerne, er det svært at forstå deres værdi. At forstå resultatet af samtalerne er nøglen til at finde den forretningsmæssige værdi. Mennesker, der taler Forretnings-mæssig værdi Mennesker, der taler om salg Mennesker, der taler om salg og dermed øger omsætningen

7 Den forretningsmæssige værdi afhænger af netværkets modenhed
Husk på, at forbindelserne i et netværk vokser næsten eksponentielt med antallet af brugere på netværket. Derfor er det vigtigt at have tilstrækkeligt mange aktive brugere på dit Yammer-netværk, før du begynder at fokusere på den forretningsmæssige værdi. Efterhånden som dit netværk modnes, kan du tilpasse dine mål i forhold til forretningsmæssige resultater og den forretningsmæssige værdi. Med andre ord: I starten skal du fokusere på at få aktive brugere og andre kvantitative målinger af netvæket – eller mere enkelt: du skal få folk til at kommunikere på netværket. Derefter skal du fokusere på engagement, hvilket betyder at få brugerne til at tale om bestemte forretningsmæssige områder og emner. Og sidst skal du have fokus på at levere forretningsmæssig værdi.

8 Tilpas dine brugsscenarier til netværkets modenhed
Når du overvejer brugsscenarier, skal du tænke på netværkets modenhed. Modne netværk er bedre til at håndtere de avancerede brugsscenarier, der skaber den største forretningsmæssige værdi. Strømlin forretningsrelaterede funktioner eller opgaver Arbejd samtidigt på indhold Del praktiske tip Erstat møder Del ofte stillede spørgsmål mellem teams og afdelinger Genkendelse blandt medarbejderne Medarbejdernes forbundethed Initiativer for virksomhedskulturen Del brancheartikler og -nyheder

9 Kvantitative og kvalitative målinger
Måling af forretningsmæssig værdi kræver kvantitativ og kvalitativ analyse. Når vi beskriver kvantitative målinger, refererer vi til netværksstatistikkerne i dashboardet med Yammer-analyse og dataeksport. Disse statistikker giver dig et hurtigt overblik over netværksstatussen. Dette er især praktisk i nyere netværk. Når vi beskriver kvalitative målinger, refererer vi til succeshistorier, der illustrerer den forretningsmæssige værdi, som du får ud af dit Yammer-netværk. Disse historier er sværere at finde frem til, men de er den mest effektive måde at demonstrere den forretningsmæssige værdi, fordi de identificerer emnet for Yammer-interaktioner samt de forretningsmæssige resultater, de skaber.

10 II. Kvalitative målinger

11 Kvalitative målinger af den forretningsmæssige værdi
Kvalitative målinger er den bedste måde at forstå den forretningsmæssige værdi af Yammer på. Det skyldes, at sociale netværk til større virksomheder er mere som infrastruktur end et værktøj. Selvom det er nemt at måle ROI for et værktøj, kan det være svært at forudsige værdien af infrastrukturen, heunder en social infrastruktur som Yammer. Overvej følgende: Vil du hellere have 100 brugere på netværket, der kun chatter, eller vil du hellere have 25 brugere på netværk, der forbedrer omsætningen ved at dele eksempler på, hvad der hjalp dem med at lukke deres største handler?

12 Relevansen af kvalitative målinger
I stedet for målinger (som kræver en kvantitativ samling data) er historier en meget mere effektiv metode til at vise brugbarheden, fordelene og ROI. Ofte kan en enkelt succeshistorie opveje udgiften til en ESN i et helt år. Kai Riemer  Ved CIO Strategy Summit Den sande værdi ved et socialt netværk til større virksomheder kan ikke ses ud fra de målbare data i dit dashboard, men i stedet i dets evne til at styrke det uformelle sociale netværk, som skaber interaktion og styrker færdiggørelsen af arbejde i virksomheden. CMS Wire

13 Fire trin til kvalitative målinger
Husk din vision. Analyser dit netværk ved at sammenligne det med din vision for, hvordan Yammer kan hjælpe organisationen med at lytte, tilpasse sig og vokse. Hold en afstemning. Brug undersøgelser til at måle engagementet mellem kolleger og medarbejdere. Du kan medtage spørgsmål i de årlige medarbejderundersøgelser, som virksomheden allerede foretager. Spor #YamWin. Du kan spore gode Yammer-samtaler ved at oprette et emne i Yammer, f.eks. #YamWin. Tilføj emnet i alle de samtaler, der viser forretningsmæssig værdi, så du nemt kan finde dem i netværket. Del historier. Få netværkets brugere til at dele deres egne Yammer-successer eller "aha"-øjeblikke, så andre kan lære af deres historier.

14 Husk din vision En klar vision er vigtig, fordi den: Gør det muligt for medarbejderne at forudse den værdi, som Yammer vil skabe for organisationen og dem personligt Tydeligt beskriver formålet, hvilket er med til at sikre accept og support Definerer bredt, hvordan Yammer kan hjælpe med at fjerne kommunikationsbarrierer Afspejler målene for enkeltpersoner i hele organisationen

15 Hold en afstemning En af de nemmeste måder at finde ud af, om dit netværk skaber forretningsmæssig værdi er ved at tale med dine kolleger og medlemmerne af netværket. Du kan oprette en afstemning eller undersøgelse for at vurdere brugen af det sociale netværk, indsamle feedback og finde muligheder til at forbedre netværket. Her er nogle eksempler på spørgsmål, du kan stille: Hvilke ting bruger du primært Yammer til? Hvor ofte bruger du Yammer? Hvor ofte bruger du Yammer til forretningsrelaterede formål? I hvilken grad har du fået værdi ud af at bruge Yammer som en del af dit arbejde?

16 Spor #YamWin En medarbejder på aftenholdet gør opmærksom på et usædvanligt problem. Charleston Find samtaler, der demonstrerer tværfunktionelt samarbejde og teamarbejde. Mærk samtalerne med emnet #YamWin for at følge, hvordan de udvikler sig. Søg efter emnet #YamWin, når du analyserer netværket, så du hurtigt kan finde de samtaler, der er gode eksempler på, hvordan der kan skabes forretningsmæssig værdi. Dallas Butikker andre steder i landet bekræfter problemet. Salt Lake City Phoenix En leder anerkender problemet. Denne tråd viser følgende: Identifikation af en ekstra indsats. Ikke-rutinemæssigt arbejde flytter beslutninger og skøn over på den enkelte bidragyder. Companies need tools like Yammer that will help individual employees better make informed decisions and perform non-routine work. Adgang til kommunikationsværktøjer til medarbejdere, der ikke har mail, eller som arbejder eksternt, har ikke tidligere været muligt. Problemidentifikation fra geografisk spredte medarbejdere. Problemløsning og kommunikation fra ledelsen. Denne tråd er oprettet af en medarbejder på aftenholdet. Medarbejderen har ikke en mailadresse, så Yammer har gjort det muligt for vedkommende at kommunikere med resten af virksomheden på en måde, som det ikke tidligerre var muligt. Han beskriver et problem, som er opstået med en vare i hans butik. De næste 3 svar viser en bekræftelse fra butikker i andre dele af landet, som har oplevet det samme problem. På ét sted har virksomheden identificeret et problem, som er opstået mindst 3 andre steder. Alt sammen ud fra en medarbejders feedback. Vicedirektøren for Manufacturing and Sourcing deltager ved at anerkende problemet. Og hun følger op på et senere tidspunkt med en løsning på problemet. Chicago Problemet er løst.

17 Del historier At finde og dele historier om netværkets succes og #YamWin-øjeblikke er en af de bedste måder at demonstrere den forretningsmæssige værdi på. Når du deler en historie om dit Yammer-netværk, skal du medtage følgende detaljer: Tidspunkt. Historien skal starte med en tidsangivelse, så læserne ved, hvornår det skete. Karakterer. Historien skal indeholde navne, så læserne ved, hvem der var involveret. Hændelser. Historien skal fortælle om de ting, der foregik. Visuelt. Læserne skal kunne forestille sig, hvad der er sket. Historier angående forretningsmæssig værdi kan nemt deles i en gruppe med Yammer- succeshistorier i netværket. Du kan også dele historier eksternt med hele Yammer-fællesskabet via Yammer Customer Network.

18 Eksempler på succeshistorier
Her er nogle eksempler på succeshistorier fra nogle af vores kunder. Opret en gruppe til Yammer- succeshistorier på dit netværk, så du kan dele jeres egne succeser med hele organisationen. Da Red Robin introducerede den baconfyldte Pig Out-burger, blev ledelsen skuffet over den manglende feedback på Red Robins Facebook-side, men de lærte en hel del fra de mange kommentarer på Yammer. “Restaurantcheferne begyndte at diskutere, hvordan de kunne forbedre Pig Out-opskriften, og fire uger senere havde vi en bedre udgave, der var blevet grundigt testet i køkkenerne, klar i restauranterne. Det er en proces, der tidligere tog mellem 12 og 18 måneder.” Chris Laping CIO “Vi afholder mange arrangementer i vores shoppingcentre, og med Yammers mobilfunktiioner er det nemt for medarbejderne på stedet at publicere opdateringer og videoer, som giver resten af os et indblik i arrangementet, mens det foregår.” Da vinderen af X Factor i Australien turnerede til flere af centrene, “lavede teamet et live feed med fotos og videoer fra forskellige lokationer. Det var ikke kun en fantastisk måde at dele begejstringen på, det hjalp os med at lære fra og forbedre oplevelsen baseret på den foregående.” Andy Hedges Shopping Center Management Technovision er et årligt internt dokument, der giver en oversigt over, hvordan kunderne i forskellige sektorer bedst kan bruge teknologi. Det udarbejdes af nogle få CTO'er, men i 2012 delte de den foreløbige rapport på Yammer og bad om feedback. “Vores Technovision-rapporter har altid været baseret på erfaringerne fra nogle få erfarne og meget kloge teknologifolk … men årets dokument er blevet endnu bedre, fordi medarbejdere i hele virksomheden har haft mulighed for at se ideerne og videreudvikle dem baseret på eksempler fra kunder verden over. CTO'erne brugte Yammer til at forbedre rapporten ved at udnytte viden fra de brugere i vores netværk – og det lykkedes på kun 2 uger. Det kunne helt sikkert ikke have ladet sig gøre via mail.” Tom Barton Head of Communications

19 Yderligere ressourcer
Se de følgende ressourcer for at få mere at vide om, hvordan du kan måle den forretningsmæssige værdi ud fra et kvalitativt perspektiv. CMS Wire - The Enterprise Social Networking Data Party is Over  Analyse og måling af sociale netværk for større virksomheder: Hvad virker, og hvad gør ikke Blogindlæg - måling af den forretningsmæssige værdi Kai Riemers præsentation om brug af sociale netværk i større virksomheder

20 III. Kvantitative målinger

21 Vigtigheden af kvantitative målinger
Når du måler og sporer ydelsen af dit netværk, kan du se, hvordan status er, du kan se, hvordan organisationen bruger Yammer, og du kan finde muligheder for at øge brugen. Kvantitative målinger er især relevante, når det kommer til at måle væksten i nyere netværk, hvis de endnu ikke har nået det fulde potentiale af den forretningsmæssige værdi. Vi stiller nogle værktøjer til rådighed, som du kan bruge til kvantitative målinger. På de følgende sider beskriver vi, hvordan du kan bruge disse værktøjer til at analysere dataene i dit netværk: Analytics Dashboard Data Export Data Export API Applikationer fra tredjeparter

22 Kvantitative målinger fremhæver muligheder
Kvantitative målinger fremhæver de muligheder, der er for at få dit netværk til at vokse. Så kan du nemmere få flere til at bruge netværket og skabe større engagement i virksomheden. Eksempler: Hvis der kun gøres lidt brug af filer og noter, kan du arrangere kurser om at styrke samarbejdet ved hjælp af filer og noter. Hvis mobilbrug er lavt, kan du lancere en kampagne, der øger kendskabet til og promoverer brugen af mobilløsningerne. Hvis en bestemt gruppe er populær, kan du invitere gruppeadministratorer til at dele tip til, hvordan de skaber aktivitet i gruppen.

23 Hvordan kommer jeg i gang med at måle?
Når du har gennemset ressourcerne i dette afsnit, kan du gå i gang med at analysere de kvantitative målinger i dit netværk ved at: Kigge i dit Analytics Dashboard. Udarbejde en Data Export-tidsplan. Udføre en Data Export. Oprette en pivottabel i Excel med dine data. Dele, hvilken type rapport du har oprettet, (og hvordan du oprettede den) i Yammer Customer Network.

24 A. Analytics Dashboard

25 Sådan bruger du dit dashboard
Dit Yammer Analytics-dashboard indeholder nogle statistikker over netværksaktiviteten, som kan hjælpe med at måle netværkets tilstand, hvilket især er interessant i nyere netværk. Statistikkerne er gode til at illustrere væksten i netværket og til at bekræfte, at netværket er aktivt. Hvis der f.eks. er en stigende tendens i antal indlæg, antyder det, at netværket er aktivt, og at medarbejderne er engagerede i netværket. I det følgende forklares de vigtigste målinger, som omfatter: Antal medlemmer Antal Synes godt om Antal indlæg Antal grupper

26 Oversigt over netværksanalysen
TIP! Hvis du vil analysere, hvordan et lanceringsarrangement påvirker engagementet, skal du sammenligne oversigten over målinger fra før og efter arrangementet. Du kan se netværksaktiviteten for de seneste 7 eller 28 dage.

27 Se antallet af engagerede medlemmer
TIP! Analysér antal engagerede medlemmer i forhold til det samlede antal medlemmer. Et engageret medlem har: Sendt en privat meddelelse, startet en tråd, svaret i en tråd, valgt Synes godt om eller delt en samtale. Set en hel samtale, eller klikket for at udvide et indlæg.

28 Om antallet af meddelelser
TIP! Analysér antal meddelelser i grupper i forhold til antal private meddelelser. Se, hvor mange meddelelser der er publiceret pr. måned inden for de seneste 6 måneder.

29 Analysér gruppeaktiviteten
TIP! Se procentdelen af aktive grupper i netværket. Hvis en gruppe er særdeles populær, kan du bede gruppeadministratorerne dele deres bedste tip til at holde en gruppe aktiv.

30 Se antal fildelinger TIP!
Se, hvor mange filer der bliver uploadet til netværket. Hvis der ikke deles ret mange filer, kan du arrangere et lille kursus med tip til samarbejde.

31 Brug af noter TIP! Se, hvor mange noter der er blevet oprettet, og se antal redigeringer og visninger at noter. Hvis der ikke bruges ret mange noter, kan du arrangere et lille kursus med tip til samarbejde.

32 Om brug af noter TIP! Se, hvordan medlemmerne bruger noter, baseret på antal visninger og formålet med noten, f.eks. forretnings- eller projektrelaterede noter i forhold til noter af mere privat karakter.

33 Se, hvordan brugerne logger på
TIP! Se, hvordan brugerne logger på Yammer, f.eks. via internettet, mobilenheder, computere eller SharePoint. Er det muligt at øge kendskabet til de forskellige muligheder?

34 Analysér forbruget af mobilenheder
TIP! Se, hvilke mobilplatforme brugerne benytter. Overvej at afholde et kursus i brugen af mobilappen for den mest populære platform. Hvis kun få benytter mobilenheder, kan du organisere en kampagne, der promoverer brugen af Yammer på mobilenheder.

35 B. Data Export

36 Hvad kan jeg eksportere fra Yammer?
Yammer Data Export pakker og eksporterer alle meddelelser (offentlige og private), noter, filer, emner, brugere og grupper. Yammer Data Export kan kun bruges af godkendte administratorer. Dataene eksporteres til separate CSV-filer. CSV-filerne indeholder oplysninger om hver datatype, f.eks. meddelelses-id, tidsstempler, deltagere, gruppenavne osv.  Filer er i deres oprindelige format, og noter bliver eksporteret i HTML-format. Eksporter vil kun indeholde filer og noter, der er blevet oprettet eller ændret inden for den periode, der er angivet for eksporten.

37 Hvad kan jeg gøre med mine data?
Du kan oprette en pivottabel, som er en funktion i Microsoft Excel, som du kan bruge til at samle og visualisere de eksporterede data. Du kan analysere filen Messages.csv for at: Finde de 10 mest populære grupper baseret på antal indlæg eller samtaler, og du kan se dataene for hver dag. Finde de 10 største bidragydere, og du kan se dataene for hver dag. Du kan analysere filen Topics.csv for at: Se, hvor mange emner der oprettes pr. dag.

38 Sammenligning af Dashboard og Data Export
Med Yammer Analytics Dashboard og Data Export får du adgang til forskellige målinger. Yammer Dashboard Netværkets vækst, ugentligt eller månedligt Engagerede medlemmer Antal publicerede indlæg Antal grupper, i alt og aktive Antal filer, i alt og uploadede Antal noter, i alt og oprettede Mest populære noter og filer Hvordan brugerne logger på Yammer Anvendte mobilenheder Data Export og Excel Brug af formler, søgning efter nøgleord, synes godt om en bestemt kampagne eller et projektnavn Brug af pivottabeller, datadetaljer eller samling af data på et mere detaljeret niveau, f.eks.: Netværkets vækst pr. dag Antal publicerede indlæg pr. dag, uge eller måned Antal meddelelser, der er publiceret i hver gruppe Opret diagrammer og grafer for at vise analyser I Yammer kan du få en generel oversigt over dit netværk, og du kan bruge eksporter og Microsoft Excel til at se alle detaljerne.

39 C. Data Export API

40 Hvad er Data Export API? Med Data Export API kan en it-administrator konfigurere og tilpasse automatiske og tilbagevendende eksporter for netværket. Det giver dig bedre kontrol, større fleksibilitet og flere muligheder for tilpasning. URL: Metode: GET Godkendelse: OAuth 2-adgangstoken. Brugeren skal være en godkendt administrator. På Yammer Developer Network kan du se, hvordan du opretter et adgangstoken.

41 Forespørgselsparametre
access_token – OAuth-bærertoken for en godkendt administrator. model – Angiver, hvilke modeller der eksporteres. Alle de tilgængelige modeller eksporteres, hvis der ikke angives nogen model. Du kan angive flere modeller med flere parametre ved hjælp af navnet "model". Tilgængelige modeller omfatter: User Group Message Topic UploadedFileVersion DocumentVersion since – Angiver startdatoen for eksporten. Der eksporteres kun de ændringer, der er foretaget på eller efter denne dato. Skal angives som en ISO-8601-dato. include – Definerer, om der skal medtages vedhæftede filer eller ej. Du kan angive ‘csv’ (ingen vedhæftede filer) eller ‘all’ (medtag vedhæftede filer). network – De netværk, du vil eksportere. De skal være tilgængelige med det angivne OAuth-bærertoken, dvs. det netværk, der er knyttet til tokenet, eller tilknyttede eksterne netværk. include_ens – Hvis ‘true’, medtages automatisk alle de eksterne netværk, der relater til det netævk, der er tilknyttet OAuth-bærertokenet.

42 D. Applikationer fra tredjeparter

43 GoodData Hvad er det? GoodData er en Yammer Partner-applikation, som gør det muligt for den godkendte administrator at udtrække og analysere de data, der eksporteres via API'et. Det er en app til analyse og rapportering, der er baseret på standardmetoder og KPI'er til måling af Yammer-netværk. Appen er baseret på GoodDatas effektive business intelligence-platform, og den består af en række foruddefinerede dashboards. Hvad kan det bruges til? Vigtige analyseområder omfatter sporing af gruppeaktiviteter, identifikation af dem, der har størst indflydelse, superbrugere, populære emner og analyse af brugen. GoodData kan: Nemt udvides og tilpasses behovene i din organisation. Anvende andre datakilder, så du kan få en komplet oversigt over organisationens sociale investeringer, herunder kilder som Facebook, Twitter, Google+, andre sociale netværk til større virksomheder eller interne datakilder.  Spore og analysere intern Yammer-brug, så det sikres, at organisationen får mest muligt ud af sin investering i sociale netværk. 

44 ViewPoint Enterprise ViewPoint Enterprise er en Yammer Partner-applikation, som giver en samlet oversigt over virksomhedens Yammer- og SharePoint-platforme. Med ViewPoint kan du: Se ændringerne i brugere og grupper over tid. Se, hvilke grupper og websteder der er mest og mindst aktive – baseret på indlæg, synes godt om, delinger, dokumenter og mere. Identificere de mest indflydelsesrige brugere i virksomheden. Du kan finde flere oplysninger om ViewPoint Enterprise ved at besøge ViewDo Labs:

45 Appendiks

46 Eksempler på Data Export API-forespørgsler
Eksportér alle data fra og med 9. februar 2012: Eksportér alle data fra og med 9. februar 2012, men udelad vedhæftede filer: Eksportér meddelelsesdata fra og med 9. februar 2012, og medtag ikke vedhæftede filer:

47 Tip til at oprette en pivottab
Opret en kopi af dine CSV-filer Udvid alle kolonner Separ dine datokolonner (“created_at”, “deleted_at” osv.) til en enkelt datokolonne Gå til en tom kolonne, kald den “Date”, og medtag denne formel i den tilstødende række: "=SAMMENKÆDNING(VENSTRE(X#;10))" hvor "X#" er en celle i dato/klokkeslæts-format for den række. Eksempel i filen Messages.csv: Skriv “Oprettelsesdato” i celle U1 Skriv denne formel i celle U2: “=SAMMENKÆDNING(VENSTRE(S2;10))" Tilføj en kolonne for antal dage siden seneste aktivitet, og angiv denne formel: “=IDAG()-X#” where “X#” er resultatcellen fra ovenstående.

48 Ressourcer om pivottabeller
Her får du nogle tip til gode ressourcer fra Microsoft Office-teamet, som du kan bruge for at komme i gang med pivottabeller: Opret en pivottabel for at analysere regnearksdata Brug feltlisten til at arrangere felterne i en pivottabel Opdater dataene i en pivottabel Filtrer dataene i en pivottabel Sortér dataene i en pivottabel Slet en pivottabel

49 GoodData-ressourcer Hvis du vil have oplysninger om priser, skal du Hvis du ønsker andre oplysninger, skal du se: GoodData til Yammer Gruppen GoodData i YCN-netværket


Download ppt "Vejledning til måling af forretningsmæssig værdi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google