Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- Hvordan kan vi gøre en forskel? BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- Hvordan kan vi gøre en forskel? BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket."— Præsentationens transcript:

1 - Hvordan kan vi gøre en forskel? BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

2 Program • Musikbranchen nu og i fremtiden • Spotify og musikkens økosystem • Spotify - Hvad er tjenestens styrke? • BibZoom.dk – Hvad er tjenestens styrke? • BibZoom.dk – Formidlingstiltag i 2011 BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

3

4 Fremtidens musikbranche anno 2005 (David Kusek, forfatter til bogen ”The future of music : Manifesto for the digital music revolution” ) •Folk konsumerer mere musik end nogensinde før! •CD-mediet år 2015 : Som at sælge is på Sydpolen F.eks. CD-indtægt i Norge er faldet med 31% i 2011 => Online-salg overgår for første gang fysisk salg. •Digital network => The end of monopoly •Information overload •D.I.Y - generationen: Kunstnere og forbrugere mødes direkte uden om pladeselskaber (Myspace-generationen: Alphabeat, Düne, Efterklang, Choir Of Young Believers m.m.) •Musikgenrer mere differentierede – flere niche-orienterede kunstnere •FM-Radio og andre formidlingsorganisationer: Mere formidling / mindre musik-nonstop •Flat-fee model => Celestial jukebox (eks. Spotify, Wimp, BibZoom.dk)

5 BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket • Folk konsumerer mere musik i dag end nogensinde før! Digital album sales in 2011 hit 21m, beating last year's total even before the traditional Christmas boom (The Guardian, 7/11 2011) • Format kaos : Musik distribueres i mange forskellige formater “It is a format change, and the record industry had its chance when Napster first came out. I have a pair of sunglasses I can play music in,” • Globale musikproduktion stiger konstant • Digitale indtægter samt koncertindtægter ikke nok • Pirattjenester skrumper ind og legale musiktjenester vokser • Musikken deles online : Delingsapplikation vigtigt for musiktjeneste • Musikken er på brugernes præmisser, ikke kunstnernes • Nichemarketing udkonkurrerer massemarketing Fremtidens musikbranche anno 2011 (David Kusek, forfatter til bogen ”The future of music : Manifesto for the digital music revolution” )

6 BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket Musikbranchen og økonomi • Økonomiske maskine løbet tør for brændstof efter 70 år med fastforms-medier • Behov for dramatisk ændring i musikkens økosystem => Nye forretningsmodeller Musikbranchens økosystem Fremtidsscenarie uden nye forretningsmodeller Ringe forretningsmodel => Færre musiktalenter => musikalsk kvalitetsforringelse? Udfordringer • Hvordan kan man som musiker overleve økonomisk? • Hvordan kan man, som musiker, formidles så man ikke drukner i informationshavet? • Hvordan kan man, som forbruger, finde den relevante musik i informationshavet?

7 BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

8 Spotify og betalingsmodel ”Spotify kannibaliserade övrig digital försäljning.” Citat fra Den britiske musikdistributør ST Holdings (23/11) ”Fuck Spotify. Jag fick åtta pund för 90.000 spelningar på Spotify. Radio 1 betalar 50 pund per spelning.” Citat af Jon Hopkins (24/11 2011) ”Spotify kommer til at spise overskuddet op frem for mere traditionelle digitale tjenester” Fra artiklen ”Over 200 pladeselskaber trækker sig fra Spotify” (Kilde: Hardware, d. 17/11 2011) ”Sedan Spotify minskade den övriga digitala försäljningen (som den från Itunes) med upp till 24%.” Fra artiklen ”Indiebolag och artister revolterar mot Spotify” (d. 24/11) ”Alle har lagt sig ned for streamingtjenesterne, men musikerne tjener ikke nogen penge ved det. Jeg har ikke hørt om en eneste der tjener penge ved det. Streaming er en dårlig løsning for musikerne.” Arne Würgler (tidl. Formand v. KODA) til Politiken (d. 10/11 2011) BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

9 Spotify • Grundlagt i Stockholm i 2006 • Grundlæggende en (celestial) jukebox • Integration med bl.a. Facebook • Tre betalingsniveauer 1.Spotify Free (gratis): Reklamebaseret, max. 10 timer/måned 2.Spotify unlimited (49 kr): Uden reklamer 3.Spotify Premium (99 kr): Uden reklamer, offline-funktion, 320 kbps BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

10 Spotify Karakteristika • Musikindhold bredt frem for dybdegående • Informationsdeling er styrken (samspil med Facebook) • Ingen redaktion => formidling udelukkende brugerbaseret • Mobile devices (kompatibel på iPhone m.m.) BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

11 Musik på lokaldrev BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

12 Musikdeling : Facebook-funktionen i Spotify er styrken BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

13 Playlist-deling BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

14 Spotify-playliste på Facebook (Facebook får styrken a la Myspace) BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

15 Mobile devices BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

16 Spotify er udbredt BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket 88 ud af 586 kontakter brugte Spotify => 15%

17 Styrker ved BibZoom.dk sammenlignet med Spotify BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket • Redaktion => mulighed for styret formidlingsindsats • Dybdegående formidling i kombination med Jukebox • Lokal forankring => Fokus på formidling af lokal musik • Online-tjeneste med kobling til fysiske rum

18 Redaktionens organisationsstruktur Redaktion - WorldRedaktion - Kultur Hovedredaktionen - Musik Antal redaktører: 3 (fra Kgl. Bib) Sektionsindhold: Historiske radiooptagelser Reklamefilm Dialekter Historiske taler Historiske romaner (e-bog) Antal redaktører: 3 (fra SBCI) Sektionsindhold: E-bøger (etnisk) Spillefilm (etnisk) Musik (etnisk) Artikler Hovedredaktør + 5 musikredaktører Sektionsindhold: Online-musikbase Podcasts Artikler Tema-guides Koordinerende samarbejde mellem hovedredaktør og redaktørerne for Kultur & World sikrer optimal formidling på tværs af sektioner.

19 Samarbejde er fundamentalt • Brugere - Interaktion omkring indhold • Kunstnere - Interaktion omkring promovering • Musikpressen og andre formidlingsinstanser - Interaktion omkring formidling • Kultur- og undervisningsinstitutioner - formidling af kulturarven Redaktion => mulighed for styret formidlingsindsats

20 Styrker ved BibZoom.dk sammenlignet med Spotify BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket • Redaktion => mulighed for styret formidlingsindsats • Dybdegående formidling i kombination med Jukebox • Lokal forankring => Fokus på formidling af lokal musik • Online-tjeneste med kobling til fysiske rum

21 Dybdegående formidling i kombination med Jukebox BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket • Guides til aktuelle begivenheder (festivaler m.m.) • Tidløse guides til musikgenrer og komponister • Formidling af smal musik • Formidling fra eksterne samarbejdspartnere

22 Guides til aktuelle begivenheder – lytteguide til SPOT 2011 BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

23 Guides til aktuelle begivenheder - produceret i samarbejde med festivalens kuratorer BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

24 Ekstern promovering af BibZoom.dk BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

25 Lomme-guide til Strøm 2011 - hæfte med QR-matrixkoder BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

26 Guides til aktuelle begivenheder Ikke kun musikfestivaler BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

27 Guides til aktuelle begivenheder - Samarbejde mellem Womex & BibZoom.dk World BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

28 Tidløse guides til musikgenrer og komponister - Inddragelse af bibliotekernes og brugernes vidensskat BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

29 Lytteguides - Præsentation af lytteguides BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

30 Lytteguide - oversigt over samtlige lytteguides BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

31 Formidling af smal musik - Beriget formidling af det smalle via podcasts Fokus: Elektronisk musik i bred forstand Fokus: Tilbagelænet elektronisk musik Fokus: Grænsesøgende musik fra metal- og den elektroniske musik-scene

32 Podcast-samarbejde med STRØM (2008 – 2011) BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

33 Formidling fra eksterne samarbejdspartnere BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

34 Styrker ved BibZoom.dk sammenlignet med Spotify BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket • Redaktion => mulighed for styret formidlingsindsats • Dybdegående formidling i kombination med Jukebox • Lokal forankring => Fokus på formidling af lokal musik • Online-tjeneste med kobling til fysiske rum

35 Glocalization - Think globally and act locally Skræddersy dit tilbud, så det passer til de lokale interesser og markeder. Eksempler: Microsoft Office laver sprogversioner, så det passer til det pågældende land. McDonald’s der laver reklamer som passer til aktuelle begivenheder i lokalområdet

36 Local Heroes - udstillingsvindue for morgendagens navne BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

37 Made In Esbjerg - lokal promovering på landsdækkende musiktjeneste BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

38 Styrker ved BibZoom.dk sammenlignet med Spotify BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket • Redaktion => mulighed for styret formidlingsindsats • Dybdegående formidling i kombination med Jukebox • Lokal forankring => Fokus på formidling af lokal musik • Online-tjeneste med kobling til fysiske rum

39 Samarbejde med DR & P2 Klasssisk – kobling mellem formidling online og i det fysiske rum BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

40 Koncerter i foråret - unikke koncerter baseret på upcomings fra BibZoom.dk BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket

41 Bibliotekernes svar på fremtidens musikbranche følge ”The future of music : Manifesto for the digital music revolution” •CD-mediet år 2015 : Som at sælge is på Sydpolen Bevægelse fra fastform til online-form ligesom pladeselskaberne •Information overload BibZoom.dk / bibliotekerne som informationsselektør (filtrér i det kendte og fokuser på det ukendte) •D.I.Y - generationen: Kunstnere og forbrugere mødes direkte uden om pladeselskaber BibZoom.dk / bibliotekerne som udstillingsvindue / formidler af nye talenter (Local Heroes, podcasts om lokale talenter, m.m.) •Musikgenrer mere differentierede – flere niche-orienterede kunstnere BibZoom.dk / bibliotekerne som formidler af det ukendte. ”Vi har det brede men fokuserer på det smalle” •FM-Radio og andre formidlingsorganisationer: Mere formidling / mindre musik-nonstop Formidling fra online til fastform (lytteguides), fra virtuel til fysisk (fysisk tilstedeværelse og nærvær, f.eks. P2 Klubben). Fokus på kvalitetsformidling (”mere P1 end P3”) •Celestial jukebox (eks. Spotify, Wimp) ”Vi er meget mere end en Jukebox”


Download ppt "- Hvordan kan vi gøre en forskel? BibZoom.dk - Herning Bibliotekerne - Odense Bibliotek - Statsbiblioteket."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google