Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
med Jobprofil og virksomhedsprofil
Kompetenceprofil med Jobprofil og virksomhedsprofil
2
Realkompetencer Identifikation og Beskrivelse af realkompetencer
Uddannelse Arbejde Arbejdsliv Uddannelse 3. Sektor fritid Værdi Doku- Menta- tion Doku Menta- tion Værdi Værdi
3
Det Nationale KompetenceRegnskab Ressourceprofil Visitationsværktøj
Kompetenceprofil Fællesmændge i OECD-landenes kompetencepolitik – kompetencer der har bred gyldighed Sociale Literacy Læring Kommunikation Demokratiske Selvledelse Natur og miljø Kulturelle Interkulturelle Kreative og innovative 1 Kreative og innovative 2 Krop Helbred Ressourceprofilen er en del af Arbejdsevnemetoden. Profilen skal udtrykke borgerens forskellige ressourcer: Faglige og praktiske ressourcer: Arbejdsmarkedserfaringer Uddannelse Fritidsinteresser Personlige ressourcer: Sociale færdigheder Omstillingsevne Læringsevne Eget arbejdsmarkedsperspektiv: Arbejdsrelevante ønsker Præstationsønsker Arbejdsidentitet Materielle og personlige forhold: Bolig og økonomi Sociale netværk Visitationsværktøjerne skal gøre beskæftigelsesindsatsen fleksibel og målrettet over for borgeren.- og vurderer arbejdsmarkedspa- rathed. Forberedelse Forsørgelseshistorik Job-barometeret CV Forberedelsespjecen Samtale med borgeren Dialogguidens 5 opmærksomhedspunkter Eget arb.mark.perspektiv Faglige og praktiske kvalifikationer Personlige kompetencer Økonomi og netværk Vurdering Samlet vurdering Vurdering af beskæftigelsespotentiale: Umiddelbar-, høj grad -, delvis-, lav grad- og ingen match Kompetenceprofilen skal identificerer og beskrive borgerens faglige, praktiske, sociale og personlige kompetencer. Tekniske, praktiske Personlige Kommunikation - og sprog Tal Organisatoriske - og ledelse Salg Kreative og innovative Analytisk
4
Målet Materialet skal medvirke til at sikre et passende og hurtigt match mellem den ledige og et ledigt job samt styrke den lediges opfattelse af egne kompetencer
5
Formål Formålet med at beskrive de lediges kompetenceprofiler er
At virksomhederne hurtigt skal kunne genkende de kompetencer, de eftersøger. Derfor skal skabelonen til kompetenceprofilen både anvendes i processen med den ledige og i samtalen med arbejdsgiveren om ønskede jobprofiler At skolerne hurtigt skal kunne finde de kompetencer, virksomhederne eftersøger, blandt deltagerne i kontaktforløbene At deltagerne får et ”billede” af deres viden, færdigheder og kunne i en kompetenceterminologi – deres CV på kompetencebegreber
6
Kompetencekategorier
De teknisk – praktiske kompetencer Sociale kompetencer Personlige kompetencer Kommunikations – sproglige kompetencer Talkompetencer Organisatoriske – og ledelsesmæssige kompetencer Salgskompetencer Kulturelle og interkulturelle kompetencer Kreative – og innovative kompetencer Analytiske kompetencer
7
Dialogværktøj Udgangspunktet er CV’et for Historiefortællingen
Det anerkendende princip Hvor fungerede det for mig? Hvad gjorde jeg?
8
Udfordringer Sproget Tidsperspektivet At foretage match
Samspil med visitationsværktøjet og ressourceprofilen
9
Evaluering Sprogniveauet er for højt Sprogniveauet er passende
Mange deltagere kan ikke bruge værktøjet alene Tidskrævende Mange deltagere kan bruge værktøjet alene Godt at bruge i grupper Kan ikke bruges til match – for virkeligheden er ikke sådan Er rigtig godt i forhold til, at deltagerne får ord på egne kompetencer For vanskeligt på kontaktforløb Anvendeligt på længerevarende vejlednings- og jobsøgningsforløb Det er for stort materialet at ”gå ud med” – derfor gerne en pixiudgave med : ”jeg kan…”
10
Evaluering - fortsat Materialet bruges meget forskelligt!
Hver skole tilpasser materialet, så det passer til deres målgrupper, opgaver og egen tilgang til kompetenceafklaring
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.