Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM."— Præsentationens transcript:

1 © bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM lektion 12 9/11 2009 https://blog.itu.dk/MKUM-E2009/

2 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • 17:00 idag... • 17:15 Henrik Mansfelt Witt: Business models • 18:30 Kristian Kragh: E - iværksætter cases • 19:00 Forretningsplanen • 19:20 Øvelse: Forretningsmodel for Visionpool • 20:30 Nyt fra NZ-projektet? Lektion 11: Program

3 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Da business opdagede kundens behov • A company isn’t producing goods • It’s buying customers - doing the things that will make people make business with them Marketing Myopia

4 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Da business opdagede kundens behov • Railway business or Transportation business? • Movie Business or Entertainmant business • Product or Custumer? Marketing Myopia

5 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Henrik Mansfelt Witt Marketing Myopia

6 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 The cost of • Bandwith • Storage • Processing power is decreasing to zero freE-business models

7 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Free • ‘Freemium’...the basic version. Eller den fulde med ad’s • Adverticing...ad words, banners, pay pr. clik • Cross-subsidies mobil til én krone, 6 mdr’s binding • Zero Marginal Costs musik på web, gratis distribution • Labor Exchange opload indhold, så får du adgang • Gift economy Wikipedia, der andre motivations faktore end penge freE-business models

8 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 freE-business models 2009: P. O. Looms, A. Heleniak, O. Dimitricensko

9 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Kristian Kragh Marketing Myopia

10 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Business planen • Idégrundlag Produktet/ydelsenMarkedsbeskrivelse Salg- og markedsføring

11 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Et procesredskab • Et dialogredskab • En kreativ metode • Et konceptudviklings værktøj • En billedbase...? Visionpool - Hvad er det?

12 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Billeder til at tale med • Bedre læring, hurtigere • ‘The Direct Way to Right Brain Thinking’ • ‘a way to take people futher, faster’ • ‘en organisatorisk bypass operation’ •...? Visionpool -Metafore

13 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Designmetoder og billeder kan få menneksker til at tale sammen om dét det handler, skabe fælles billeder, involvere sig i kreative løsninger af vanskelige problemer - på kort tid. Visionpool - Idegrundlag

14 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Vi sælger dialog - Visionpool hjælper mennesker med at tale om dét det handler om Visionpool - Elevatorpitch

15 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Kreative industrier • Ledelse - strategi - konsulentbranchen • Social - sundhed - tearapi • Undervisning • Privat Visionpool - Kunder og marked

16 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • En bunke billeder - i flere medier - og en måde at bruge dem til at tale om ting. • Viden - undervisning - konsulentydelser • Procesunderstøttelse • Procesdokumentation • Trykte materialer Visionpool - Produktet

17 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Egenskaber • Anvender billeder • Billederne har særlige kvaliteter • Ligner et spil • Har et bredt anvendelsesområde • Ser ud som om det er nemt at anvende - men er det ikke altid Visionpool - EFU

18 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Fordele • Legende tilgang • Kreativt uden at være grænseoverskridende • Posetiv (der er ikke noget der er forkert) • Tvær kulturel • Målrettet • Dokumenterbare resultater • Digitalt potentiale Visionpool - EFU

19 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Udbytte • Fælles erkendelser • Fælles mentale og konkrete billeder • Kortere processer med lavere konfliktniveau • Styrket vidensdeling • Styrket kultur • Forandret kultur • Presencing ell Flow ‘on demand’ • Begrejstring... Visionpool - EFU

20 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Lego Serious Play • Andre der sælger billeder • Andre dialog metoder • Andre spil • ‘det behøver vi ikke..’ • ‘den slags problemer kan man ikke løse...’ • ‘det gør vi selv i forvejen...’ Visionpool - konkurrenter

21 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Mål • At skabe et High End konsulent brand • At sælge internationalt • At tjene pengene på licensindtægter og materialesalg Visionpool - Den gamle forretningsmodel

22 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Certificering er en forudsætning for køb • Salg af certificerings kurser - åben og specielle • Licens ved brug • Salg af materialer • Salg af rettigheder til brug af billeder efter processer • Partnerskaber med distributionsrettigheder Visionpool - Den gamle forretningsmodel

23 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Marketing: Deltagelse i messer, demonstrationer og andre events hvor kontakterne skabes ved at brugerne får en direkte oplevelse • Salg: Direkte salg baseret på kontakter • Mund til mund, ringe i vandet... • Udbredelse ved at stille VP billigt ell gratis til rådighed for udvalgte konsulenter Visionpool - Salg og marketing

24 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 • Når man oplever en proces der virker godt ser det nemmere ud end det er • Konsulenter forventer en meget høj finish, forskningsbaseret dokumentation, gode cases og meget gode referencer • Vi har været nødt til at sælge os som konsulenter og på det marked har vi haft en smal profil • Det tager lang tid at bygge et brand op • Vi har manglet en E-business • Kunderne har ikke oplevet ‘value for money’ i licensmodelllen • Mankan anvende konceptet uden forbrugsmaterialer Visionpool - Svagheder

25 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Da business opdagede kundens behov • Railway business or Transportation business? • Movie Business or Entertainmant business? • Visionpool: Procesredskab? Dialog? Nærvær? Marketing Myopia

26 © all rights reserved IT universitetet MKUM-E2009 - Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 12 Lektion 13, opsummering Litteratur • Alt hvad der har været angivet i løbet af kurset. • Se de enkelte lektioner


Download ppt "© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google