Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til HACCP-kursus 2008

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til HACCP-kursus 2008"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til HACCP-kursus 2008
                                                                                                                               Urtekram. Rene råvarer. Intet andet Velkommen til HACCP-kursus 2008

2 Velkommen til HACCP-kursus 2008
                                                                                                                               Urtekram - sådan gør vi Anne S. Hansen, Kvalitetschef og Anette Nysted Esbensen, Lovgivning Velkommen til HACCP-kursus 2008 Ingeniør og Bromatolog -> Marketing er i menneskehænder Jeg har valgt Limefrugter til forside, fordi de er lidt sure ig lidt bitre og det passer nok meget godt til vores image når vi tale om anprisninger.

3 Urtekram International A/S
Alder: Grundlagt i 1972 Varer: ca forskellige varenr. Økologiske, vegetabilske fødevarer med en holdbarhed mellem 4 mdr. og 2 år. Certificeret økologisk body care Nyheder: produkter om året Sortiment: 50 % Egenproduceret, 50 % Handelsvarer Ansatte: 150 Omsætning: 2008: 350 mill 2006: 200 mill 2004: 105 mill : 80 mill

4 Velkommen til HACCP-kursus 2008
                                                                                                                               Urtekram og Klima Hvad gør vi Ejer vindmølleanparter Bruger CO2 neutral el Køber CO2 kvoter til destruktion Bruger fjernvarme fra halm/biobrændsel Giver kilometerpenge til cyklister Sælger økologiske fødevarer (vegetabilske) Miljøcertificeret på 10. år 50% mindre vand pr. varer 30 % mindre affald pr. varer Økologisk kantine med egen kompostering Svanemærkede pc’ere, printerpapir, toiletpapir Deltager i 1 ton mindre kampagnen CO2 neutral hjemmeside Velkommen til HACCP-kursus 2008 I anledning af at 2009 er Klimaår specielt med fokus op COP15 vil jeg introducere Urtekram igennem vores indsats for at mindske virksomhedens klimaaftryk

5 Anprisning og markedsføring - vores rammer og fokus
80 – 100 nye produkter årligt Ide Smag Koncept PU Kvalitet Klar- gjort Frigivet Leverandør Ingredienser Emballage Lovgivning og FVST Anprisninger Urtekrams Food Strategi Nye produkter PU forløb. Typisk er der rigtig mange produkter i begyndelsen af forløbet og ideen til et nyt produkt kan kommer fra mange forskellige kilder: konventionelle produkter, Biofach, kunder f.eks. IRMA, konkurenter, livsstilsprodukter, specielle behov osv. Alle bidrag er interessante i denne fase. Efter smagning bliver mængden af vare i spil typisk meget mindre. Produktfeltet minimeres endnu mere ved PU og når det er sandsynligt, at produktet er relevant, kommer kvalitet på banen. Kvalitet En vare skal kunne modstå en nøje granskning for at komme i vores sortiment, bl.a. undersøges parametre som: Leverandøren, kendt og godkendt? Hvis nej: økologicertifikat Ingredienser: gennemskuelige? lovlige? i overensstemmelse med food strategi? Emballage: materialer, migration, tryk: eksempel med sværte der har forurenet produkt Lovgivning: økologiforordningen, anprisninger, novelfoods: eks. Chia frø Er produktet økologisk eller konventionelt, skal det i Urtekram emballage eller i leverandørens? Eksisterende produkter Ændringer opdateres løbende

6 Mål Lækker lovlig tekst Lige lovlig lækker tekst i stedet for
                                                   Mål                                                                             Lækker lovlig tekst i stedet for Lige lovlig lækker tekst Målet med det hele er at lave noget lækker lovlig tekst. Marketing er garant for det lækre, kvalitet for det lovlige. Det giver en del sværdslag, men når samarbejdet fungerer, er det muligt at nå målet Kigger man ude i markedet er der dog talrige eksempler på, at det ikke altid lykkes, og resultatet bliver noget ”lige lovlig lækker tekst”

7 Velkommen til HACCP-kursus 2008
                                                   Nye regler - det lange seje træk Hold dig løbende opdateret Thomson Reuters Professional A/S FVST, Høringer, Tilbagetrækninger God kontakt med FVR Anvend lovgivning i praksis En nødvendighed Forståelse for kompleksiteten Videregiv relevant viden internt Levnedsmiddelfaglig viden hjælper                                                                             Velkommen til HACCP-kursus 2008

8 Velkommen til HACCP-kursus 2008
                                                   Før og nu                                                                             Tidligere - relativt restriktive Har primært holdt os til ernæringsanprisninger og ”gode historier” Enkelte uspecifikke sundhedsanprisninger har dog sneget sig ind Nu - meget restriktive Vægt på ”gode historier” og ernæringsanprisninger Oprydning på hjemmeside og emballager Uspecifikke anprisninger Velkommen til HACCP-kursus 2008

9 Velkommen til HACCP-kursus 2008
                                                   Anprisningsforordningen                                                                             Præger hverdagen! Kommunikationen leverandører Bedre, dog ikke problemfri Forskellig håndhævelse i EU lande Effektivt at sende lovgivningstekst på originalsprog OBS på brochurer og uspecifikke anprisninger Kommunikationen internt Liste over ernæringsanprisning Uspecifikke sundhedsanprisninger Marketing – samarbejde! Kvalitet må gerne komme med forslag til tekst! Velkommen til HACCP-kursus 2008

10 Velkommen til HACCP-kursus 2008
                                                   Minimale ændringer kan hjælpe                                                                             ”Minimalt fedtindhold” ”Reduceret fedtindhold” ”Gør dig frisk” ”Forfriskende” om kold drik ”Indhold af aminosyrer” Historie: frøets oprindelse ”I den nordiske oldtid var hylden et helligt træ, der kunne hjælpe mod mange sygdomme” ”Hylden er kendt helt tilbage fra den nordiske oldtid” Brochurer fulde af ulovlige anprisninger SKRIV DEM OM! Velkommen til HACCP-kursus 2008

11 Velkommen til HACCP-kursus 2008
                                                   Faldgruber Nye spændende råvarer Er det novel food? Fagligt korrekt? Må indholdet anprises? Eksempel: Chia frø Blev ”anprist” i Go’ morgen Danmark Stort pres fra kunder og salg Frøet er novel food! Umættet fedt må ikke anprises                                                                             Velkommen til HACCP-kursus 2008

12 Velkommen til HACCP-kursus 2008
                                                   Faldgruber Ikke tilsat sukker – med et naturligt indhold af sukker Umiddelbart er man dækket ind Men er sukkeret naturligt, når det stammer fra en enzymatisk stivelsesnedbrydning? Ikke tilsat fedt og olier Denne anprisning står ikke i forordningen Men er på linje med ”ikke tilsat sukker” Bør tilføjes ”Med et naturligt indhold af fedt og olier fra frø og kerner”                                                                             Velkommen til HACCP-kursus 2008

13 Anstændighed Gælder internt og eksternt
                                                   Anstændighed Gælder internt og eksternt Argumentér fagligt og sagligt med henvisning til lovgivning Spørg dig selv: ”Holder argumentationen over for myndighederne?” Vælg kampene med omhu Vil du selv føle dig snydt som kunde?                                                                            

14 ”Desværre, det kan vi ikke skrive”
                                                                                                                               Urtekram - hvad gør vi fremover Fokus Ressourcer og en livline til FVR Med venlig hilsen Afdelingen for ”Desværre, det kan vi ikke skrive”


Download ppt "Velkommen til HACCP-kursus 2008"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google