Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til Repræsentantskabsmøde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til Repræsentantskabsmøde"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til Repræsentantskabsmøde
November 2009 v/ Lis Schapiro

2 Formandens beretning Imageundersøgelse Nyt fra Aspekt Økonomi budget
Dagsorden Formandens beretning Ressourceregnskab Kvalitetsudvalg i DE Årets kvalitetspris Imageundersøgelse Nyt fra Aspekt Økonomi budget Forslag til næste års kontingent FU årsplan Netværk

3

4 Ressourceregnskab/tilfredsheds-undersøgelser
Ungdomsuddannelser DE-L Gymnasieskolernes Rektorforening VUC Lederforeningen Styregruppe bestående af 6 personer: 3 fra lederforeningerne 1 fra handelsskole 1 fra Gymnasium 1 fra VUC Aspekt udarbejdet spørgeskema sammen med CEFU ENNOVA udarbejdet rapportskabelon EUD hænger

5 Ressourceregnskab/tilfredsheds-undersøgelser
Videregående uddannelser DE-L Rektorkollegiet ENNOVA udarbejdet spørgeskema og rapportskabelon

6 Kvalitetsudvalg i DE – Formål
Kvalitetsudvalget følger EVAs arbejde i forhold til akkreditering Kvalitetsudvalget arbejder proaktivt på spørgsmålet om kvalitet. Ressourceregnskabet overflyttes fra Økonomiudvalget til Kvalitetsudvalget Kvalitetsudvalget samarbejde med de to eksisterende benchmarkingnetværk ”ESB-netværk” og ”Uddannelsesbenchmark” for at sikre en national samordnet benchmarking.

7 Kvalitetsudvalg i DE – udvalgets sammensætning og kompetence
Udvalget arbejder under ansvar for og med reference til foreningens bestyrelse Udvalget består 8 medlemmer Der er tilknyttet en fast konsulent fra Danske Erhvervsskolers sekretariat 2 x Lis

8 Kriterier for valg: Resultater Fremskridt Åbenhed Systematik
Årets kvalitetspris Kriterier for valg: Resultater Fremskridt Åbenhed Systematik

9 Årets kvalitetspris www.uddannelsesbenchmark.dk
Dato for overrækkelse: 5. marts 2010 En fra folketingets Uddannelsesudvalg overrækker prisen Mediedækning: Lokal gennemføres af kvalitetsskole: lokaltv, radio og aviser Landsdækkende gennemføres af FU: Gymnasieskolen, Ritzau, landsdækkende TV etc. Handelsskolen, gratis aviser, UVMs hjemmeside.

10 IMAGEUNDERSØGELSE Baggrund
Uddannelsesbenchmark.dk ønsker et centralt udviklet koncept/værktøj til måling af medlemsskolernes image blandt elever og øvrige interessenter. Formålet med analysen er, at få en mere dybdegående afdækning af hvilke elementer, parametre, sociale sammenhænge, strukturer, adfærd og bevæggrunde der er med til at definere en given skoles image. Den viden analysen tilvejebringer skal efterfølgende bruges til at definere hvilke variable man bør måle på kvantitativt. ”Målet med evalueringer i Uddannelsesbenchmark’s regi er at gå fra, hvad vi tror og synes, til at vide”. 10

11 BAGGRUND Leverance: Workshop, konsulentbistand og projektledelse, udarbejdelse af interview guide, gennemførsel af max. 20 stk. kvalitative enkeltinterviews, udarbejdelse af rapport, konklusioner og anbefalinger m.m. Uddannelsesbenchmark forestår selv rekruttering af respondenter. Konsulentbistand og projektledelse, udarbejdelse af 1 stk. spørgeskema med lukkede spørgsmål, mulighed for 1 åbent spørgsmål. 11

12 KONKLUSIONER Det kan konkluderes at følgende faktorer er udslagsgivende for elevers valg af uddannelse og konstruktion af deres skolers/uddannelses image. Nedenstående faktorer figurerer i en prioriteret rækkefølge, ligesom kun de mest betydnings- fulde elementer under hver faktor fremhæves. Faglighed og karriere STX associeres med: ”Det sikre valg” og et højt fagligt niveau, men omvendt kedelige undervisningsmetoder og uaktuelle/gammeldags fag. HHX associeres med: Et gymnasialt fagligt niveau, konkret og målrettet undervisning og et alternativ til STX/et fravalg af STXs fokus på de naturvidenskabelige fag. HG associeres med: Lavere fagligt niveau end HHX og STX, et alternativ til HHX, ”Klippe-klistre-linien” Karrieremæssigt opfattes HHX og HG som springbræt til: mulighed for selvstændig virksomhed, mulighed for god indtægt, starten på konkret karrieredrøm, videre uddannelsesmuligheder. 12

13 KONKLUSIONER Geografi
Særligt transporttiden/afstand er afgørende for de unge valg. Unge søger uddannelse i nærområdet. Forskel på land og by ifht. transporttid: min (landet) og min (byen) Skoler placeret langt fra elevernes nærområde stiller i nogen grad krav til de fysiske omgivelser på skolen. Rammerne for socialt samvær i hverdagen og særlige begivenheder/fester skal være til stede. Atmosfære Den ønskværdige skole associeres med: godt kammeratskab og sammenhold i klasser og skole, god kommunikation mellem lærer og elev, muligheder for sociale arrangementer og fester. Elevernes vurdering af hvorvidt deres specifikke skoler lever op til disse forventninger om sociale aktiviteter og relationer varierer selvfølgelig, men grundlæggende er de positive. Prioriteringen af atmosfære som en vigtig faktor fortæller dog hvordan skolernes image er afhængigt af deres evne til at skabe et rigt socialt liv. De fysiske rammer er af sekundær betydning. Gode it- og festmuligheder, samt kantinemuligheder prioriteres dog relativt højt. 13

14 KONKLUSIONER Venner, familie og vejledning i folkeskolen udgør de primære kilder til information og inspiration for unge i deres valg af uddannelse. Venner og familie udgør den uofficielle kilde til information og former den unge valg af uddannelse. ”Mund-til-øre-metoden” er en vigtig kilde til den information i elevernes vurdering af deres kommende og nuværende uddannelse dvs. i deres konstruktion af image. Den mere officielle information og fortælling om en given skole søges derimod hos vejlederen. Eleverne er yderst tilfredse med deres vejledning på skolerne. Vejlederne vurderes som værende konkrete og tager udgangspunkt i eleverne ønsker. Dermed har vejlederne en afgørende betydning for elevernes forståelse af og fortællinger om de forskellige uddannelser. Brobygnings/introduktionsforløb på skolerne er også afgørende for elevernes valg og derfor afgørende for skolernes profilliering. Udgør elevernes første mulighed vurdering af skolerne. 14

15 KONKLUSIONER Værdier og historie
Særlige værdier eller historie fremhæves ikke som værende af nogen betydning for elevernes valg af specifik skole eller vurdering af skoles image. Skolerne/handelsskolerne adskiller sig ikke fra hinanden i elevernes bevidsthed. En sammenholdsskabende fortælling om/branding af de forskellige skoler er totalt fraværende. Virksomhedernes vurdering af skolernes image Vurderer ikke, at der er forskel på handelsskolernes image i forhold til faglighed og kvalitet. Meget positive overfor samarbejdet med handelsskolerne og særligt arrangementer på handelsskolerne, samt det faglige niveau hos de elever de modtager fra skolerne. Ønsker dog et yderligere samarbejde med skolerne omkring elevernes fraværsprocenter, afsluttende opgaver og forberedelse til virksomheden/”virkeligheden”. 15 15

16 Budget 2010 www.uddannelsesbenchmark.dk Indtægter: Grundkontingent
160000 Løbende kontingent 128000 288000 Udgifter: FU-møder, konferencer 60000 Formandskab,sekretariat 80000 Hjemmeside-udvikling og vedligehold Imageundersøgelse 20000 Understøttelse af netværk 10000 Tilpasning til ressourceregnskab Skabelon til rapportering 270000 Resultat: 18000

17 Kontingent Opkrævning december 2009 Fastholde kontinget i 2010
Undersøgelser 2009 á 1600,- Grundkontingent 2010: 4000,- Fastholde kontinget i 2010 Undersøgelser i 2009 1600,- pr. stk. Grundkontingent 2010 4000,- December 2009

18 FU årsplan Netværk www.uddannelsesbenchmark.dk FU-møde
25. august Årsplan FU-møde 14. Juni 2010 EUD, GYM, KVU, MTU Spørgerammer udsendes i aug-sept. FU-møde 21. April 2010 FU-møde 23.oktober 2009 Imageunder-søgelse Rep.møde Konference om res.regn. 11. Marts 2010 Rep.møde Konference 1. dec. 2009 FU-møde 23. Februar 2010 Benchlearning FU-møde 15. December 2009 Detailplan 2010 Valg af kvalitetsskole januar 2010

19 Netværk Ny oversigt Rapport (egen, netværk, uddannelse)
Lokalt netværksmøde Nyt fra alle netværk Meld ind til hjemmeside

20 Netværk i Uddannelsesbenchmark.dk
Netværk C: Frederikshavn Handelsskole Minerva Holstebro Handelsskole Vejen Handelsskole Tønder Handelsskole Haderslev Handelsskole Business College Syd Dækker hg og hhx Netværk F: Aalborg Handelsskole Århus Købmandsskole TietgenSkolen Handelsskolen København Nord Niels Brock IBC Dækker hg, hhx, kvu og vvu Netværk A: Køge Handelsskole Roskilde Handelsskole EUC Nordvestsjælland Niels Brock Handelsskolen Sjælland Syd CPH West Færøernes Handelsskole Dækker hg og hhx Netværk D: Rødkilde Gymnasium Munkensdam Gymnasium Rosborg Gymnasium Ørestad Gymnasium Bornholms Gymnasium Kolding Gymnasium Fredericia Gymnasium IBC (VUC Fredericia) Dækker stx og hf Netværk G: EUC Nord (Hjørring og Frederikshavn) Svendborg Erhvervsskole Tønder Handelsskole Grindsted Erhvervsskole Dækker htx Netværk B: Esbjerg Handelsskole Vejle Handelsskole Horsens Handelsskole Grindsted Erhvervsskole Ribe Handelsskole Skanderborg-Odder Dækker hg og hhx Netværk E: Aalborg Handelsskole Business College Syd Minerva Handelsskolen Sjælland Syd Roskilde Handelsskole Niels Brock TietgenSkolen IBC Grenå Handelsskole Handelsfagskolen i Odder Selandia Dækker hovedforløb Netværk H: Varde Handelsskole Vestfyns Handelsskole Svendborg Erhvervsskole flyttes evt. til B/C EUC Nord Lemvig Handelsskole og Handelsgymnasium Skive Handelsskole Dækker hg, hhx


Download ppt "Velkommen til Repræsentantskabsmøde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google