Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hanne Leth Andersen RUC

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hanne Leth Andersen RUC"— Præsentationens transcript:

1 Hanne Leth Andersen RUC
Fremmedsprogsfagenes profil og anvendelsesorientering i gymnasiet Netværksprojekt, UBM Middelfart 14. Marts 2012 Hanne Leth Andersen RUC

2 Projektdeltagere Gymnasieprojektet Årgang 1: 2011-2012
Gymnasieprojekter Årgang 2: Konsulentgruppe/forskere inden for sprogdidaktik

3 Udvikling og videndeling
Udvikling af viden Forskningsinformeret Systematisk Inspirerende Medier sammentænkt med didaktik Motivation Fælles udvikling på tværs, tværfaglige forløb Internationale studieretninger

4 Sikring af videndeling
Fælles tværgående viden og forståelse Projekternes metoder og faglige grundantagelser Fælles metodebevidsthed og viden Kort liste af centrale tekster

5 Fælles central tekstliste udleveres

6 Metodebevidsthed Hvilke problemstillinger er baggrund for jeres projekt? Hvilke antagelser bygger jeres projekt på Hvad er fokus i projektet (opgaven, tasken, mediet, eleverne, læreren, andet?) Hvilken type virkning forventer I? (motivation, færdighed, viden, aktivitet) Hvilke indikatorer kan vise om jeres tiltag har en virkning? Hvilke områder/elementer har I brug for konsulenthjælp til?

7 Overblik

8 Hjørring Gym. og HF HF / STX (Engelsk, fransk, græsk, italiensk, latin, spansk, tysk) Oversættelse vha. ind- dragelse af nye medier Viborg Gymnasium og HF HF Spansk, engelsk Fagpakke på HF Nyborg Gymnasium STX Tysk, fransk, spansk Sprogdidaktisk fælllesmængde Klassikerforeningen (Odder Risskov, Silkeborg) STX Latin, græsk Transfer, ordforråd fra klassiske til moderne fremmedsprog Learnmark Horsens HHX Engelsk, tysk, spansk Flerfaglige forløb, nye medier Klynge 2. Forskere: Jane Vinter, Karen S. Jakobsen, Chresteria Neutzsky-Wulf, Francesco Caviglia, Lone Ambjørn Mercantec HHX / HTX Engelsk, tysk Virtuelt studietorv, innovative metoder Fremmedsprogsfagenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser Fransklærerforeningen (+ spansk- og italiensklærerforeningen) HF / HHX / STX - Fransk, spansk, italiensk Medialisering, mobiltelefon, udarbejdelse af kurser Rybners (Esbjerg) HHX / STX Engelsk, tysk, fransk, spansk Medialisering, skriftlig udveksling Klynge 1A. Forskere: Lisbeth Verstraedte, Mette S. Andersen, Klynge 1B. Forskere: Birgit Henriksen, Susana Fernandez Nærum Gymnasium (+ Nørre Gymnasium) STX Tysk, spansk, fransk, italiensk Medialisering, kollaborativt arbejde Handelsskolen København Nord HHX Fransk, spansk, tysk IT-baseret undervisning, sprogrum Vejen Gymnasium og HF (+ Hjørring Gym. og HF og Kalundborg Gymnasium) HF / STX Engelsk, tysk, fransk Medialisering, kollaborativt arbejde Version Learnmark Horsens er løst tilknyttet klynge 2 med Chresteria Neutzsky-Wulf som forsker. Fransklærerforeningen har tilknyttet Lone Ambjørn som forsker.

9 Nykøbing Katedralskole
stx - engelsk, fransk, spansk, tysk Udvikle indhold og didaktik i forbindelse med udbydelse af 2 sproglige, internationalt tonede studieretninger. Projekter årgang 2 / Klassikerforeningen (Odder Risskov, Silkeborg) stx - latin, græsk Transfer, ordforråd fra klassiske til moderne fremmedsprog Mercantec hhx - engelsk, spansk, tysk Skabe sammenhæng mellem de økonomisk orienterede fag og sprogfagene gennem tværfaglig undervisning. Gefion Gym. (Gribskov, Tønder, Odder, AU) stx - AP, engelsk, fransk, græsk, italiensk, latin, spansk, tysk Udvikle en ny sprogdidaktik med tilhørende efteruddannelse Sankt Annæ Gymnasium (Det Frie Gymnasium) stx - tysk, biologi, naturgeografi Tværfaglige forløb med økologi og bæredygtighed i Tyskland som omdrejningspunkt. Rybners (Esbjerg) hhx / stx - engelsk, tysk, fransk, spansk Medialisering, skriftlig udveksling Næstved Gym. og HF stx - AT, engelsk, erhvervsøkonomi, fransk, kinesisk, spansk, tysk. Danne netværk ml. Næstved Gym’s sproglige studieretninger og det lokale erhvervsliv Århus Statsgymnasium stx – tysk Fornyede digitale praksisser, elektroniske læremidler og forøget anvendelsesorientering. Udvikle en it-baseret skriftelighed. Ordrup Gymnasium stx – fransk, tysk, spansk, italiensk Mundtlighed og skriftlighed i forbindelse med anvendelse af IT og elektroniske medier, medialisering. Vejen Gymnasium og HF (Hjørring Gym. og HF og Kalundborg Gymnasium) hf / stx - engelsk, tysk, fransk Medialisering, kollaborativt arbejde Egå Gym. (Århus Statsgym.) stx – tysk Udvikle undervisningsforløb, der bevidstgør eleverne om sprogets anvendelses-muligheder uden for klasserummet og gymnasiet. Sankt Annæ Gym. stx - eng, fr, da, m.fl. Udvide det traditionelle franskfag i fagligt samspil med andre fag, at udvikle et områdestudium målrettet en kommende studieretning. Fransklærerforeningen (spansk- og italiensklærerforeningen) hf / hhx / stx - fransk, spansk, italiensk. Medialisering, mobiltelefon, udarbejdelse af kurser Nærum Gymnasium ( Nørre Gymnasium) stx - tysk, spansk, fransk, italiensk Medialisering, kollaborativt arbejde Skoler i parentes er medansøgere. Lyseblå projekter er forlængede projekter fra årgang 1 /

10 Praktisk information og logistik
Styregruppe: Hanne Leth, Mette Skovgaard, Birgit Henriksen, Dorte Fristrup, Søren Madsen Hjemmeside Forløb: Fælles seminarer Konsulentbesøg Videndeling Afrapportering (hvert projekt og fællesdelen) Bogprojekt som en del af afrapporteringen

11 10.00 Projekter årgang 1 - 2011-2012 Projekter årgang 2 - 2012-2013
Mød jeres konsulent. Projekt-speeddating. Hold en Hold et møde med jeres 3 min. projektpræsentation konsulent(er) og drøft af jeres projekt for en række af den resterende proces. de andre projekter. 10.45 Kaffepause 11.00 Oplæg ”Teachers' beliefs and professional development” Professor Simon Borg, School of Education, University of Leeds 12.30 Frokost

12 13.15 Præsentation af spørgeskemaundersøgelse ved Jane Vinther, SDU
13.30 Oplæg om den tværgymnasiale og tværsproglige proces i Gefion- projektet ved Anne Bisgaard Vase, Odder Gymnaisum 13.45 Præsentation af de foreløbige erfaringer og den foreløbige læring af projekterne fra projekterne årgang 1, runder á 20 min. (10 min til præsentation, 10 min til diskussion). Projekterne årgang deltager som tilhørere 14.45 Kaffen bliver stillet frem 14.45 Projekter årgang Projekter årgang Oplæg og diskussion om Mød jeres konsulent. Mulighed afrapportering ved Hanne for at møde jeres konsulent(er) og Leth Andersen lave aftaler om det videre forløb. Herefter mulighed for møder i de enkelte projekter 15.45 Fælles opsamling og afrunding

13 Afrapportering Årgang 1

14 Afrapportering årgang 1
April 2012- Juni 2012 Eventuelle opfølgende projektbesøg Alle involverede lærere, projektrepræsentanter og forskere Projekterne Afslutningsdato1. september Rapporterne sendes til UVM, med kopi til Søren/Hanne. Projekter, der fortsætter i næste runde skal afrapportere som andre (to forskellige bevillinger) Danner grundlag for fælles opsummering og analyse Projektrepræsentanter Oktober Slutkonference Styregruppen Slutrapport og formidling af resultater til relevante medier og målgrupper November Projektafslutning

15 Krav til rapport jf. forsøgsudmelding
Rapporten bruges til erfaringsspredning og til at sikre at anvendt tilskud er anvendt i overensstemmelse med bevilling Rapporten er en kortfattet redegørelse for udviklingsprojektet Projektets formål Praktisk tilrettelæggelse Medvirkende og deres hovedopgaver Gennemførte aktiviteter i form af møder, konferencer mv. Projektets hovedresultater, herunder udviklede materialer Udviklede efteruddannelsestilbud og formidlingen heraf Evaluering af projektet og forslag til evt. opfølgninger

16 Bogprojekt: Fremmedsprog i brug Anvendelsesorientering, medier og didaktik i gymnasiet, en erfaringsbaseret grundbog Red. Hanne Leth Andersen, Susana Fernandez, Dorte Fristrup og Birgit Henriksen Sprogundervisning og sprogdidaktik. Brugsbog med gode ideer til forskningsbaseret fornyelse sprogundervisningen med cases og eksempler, belyst med læringsteoretiske og sprogvidenskabelige refleksioner. Målgruppe: gymnasielærere, folkeskolelærere, universitets-lærere, seminarielærere og andre der underviser i sprog. Litteratur på den fagdidaktiske del af Teoretisk Pædagogikum og i de sprogdidaktiske discipliner på universiteterne.


Download ppt "Hanne Leth Andersen RUC"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google