Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

social-pædagogen og børnehjems-ungen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "social-pædagogen og børnehjems-ungen"— Præsentationens transcript:

1 social-pædagogen og børnehjems-ungen

2 Mønsterbrydning – hvad siger børnene og teorien?

3 Lidt teori Steen Elsborg; Trine Juul Hansen og Vagn Rabøl
Hansen: ”Den sociale arv og mønsterbrydere. DPU, 1999. Konklusion: Mønsterbryderne er stærke personer, der aktivt har arbejdet for at realisere deres mønsterbrud – men mønsterbrydernes livshistorier bekræfter ikke myten om den stærke ener, som ikke har kunnet holdes nede. Det udgør en helt central erkendelse i mønsterbryderprojektet, at ingen mønsterbrydere har formået at gøre det uden støtte fra andre personer.

4 En case fra 1999-undersøgelsen
Mor til Magnus, Tea, Freja, Ida og Asbjørn mellem 12 og 25 år Cand. Polit. Børnerådsformand indtil oktober 2012 Ejer af Huset Zornig (stemmer på kanten forening, tænketank, rådgivning) Medlem af Advisory Board for Børnenes IT-fond Radiovært i Zornigs Zone på Radio 24SYV Og kort om mig 4

5 Børnerådets undersøgelse – 113 anbragte børn

6 Livet startede i Sydhavnen i København….

7 Mine 5 skoler på Lolland indtil mit 12. år blev en del af redningen
Skolepsykologen, Grethe, Grethe og Holst

8 En lærer greb ind

9 Hvad var børnehjemmet oppe imod?
Et barn med Rovdyradfærd – en strejfer på vagt Ensomhed Ingen tillid til voksne Ingen opdragelse Intet ”sprog” Frygt Vrede Kombineret med en høj intelligens

10 Karen Gjesing og Hylleholt Husgerningsskole
’hun har måske brug for at være usynlig en tid endnu’

11 OG… Rigmor …og de andre voksne Slagter Svendsen Roklubben
Bolette og Fatina

12

13 Find ud af mere på www.husetzornig.dk
Tak for nu Vær med til at gøre en forskel fremover * Lyt med i Zornigs Zone på 24SYV kl hver lørdag * abonner på Nyhedsbrevet fra Huset Zornig Find ud af mere på

14 Mønsterbrydning og ….

15 fælles træk ved ex. mønsterbrydning resiliens recovery
Om rollemodeller fælles træk ved ex. mønsterbrydning resiliens recovery

16 SOCIALPÆDAGOGEN - en parallelhistorie

17 dannelse og uddannelse i mesterlære – hele livet

18 Hvad med ham, ingen kan lide? Eller ‘nr. 11’?
Om reframing

19 Børneforsorgens 3 K’er ‘der var nogen, som blev tilbedt,
andre måtte nøjes med ditgitale vuggestuer og tilfældig kærlighed’ (Kim Larsen)

20 Kærlighed? Kender I det, når det eneste man bare har brug for er et langt knus? Et af dem, som ingen agenda har, som bliver ved, til man siger stop, som man kan give sig hen i og føle sig tryg. Nogle gange kan det gøre helt ondt, som om man ikke kan gøre andet end at bare ønske det, som om det hiver i alle celler. Som om, at man kun er en del af verden, når man får det. (citat fra facebook)

21 Klassiske dogmer Du skal holde den professionelle distance ?
Du skal adskille det professionelle, det personlige og det private ? Du skal ikke tage arbejdet med hjem ? Fortsæt selv……

22 Med omvendt fortegn Du SKAL tage dig selv med på arbejde, fordi
Du ER dit engagement Du ER dine grundlæggende værdier Du ER dit menneskesyn Du ER kærlighed Du ER professionel

23 AAHP’s menneskesyn ‘56 De 5 grundantagelser om, at et menneske er:
Mere end summen af sine dele I sin væren indlejret i en menneskelig sammenhæng Bevidst I stand til at vælge intentionelt

24 Mere end summen af sine dele?
F.eks. dine og mine VÆRDIER: Det gode Det sande Det skønne Det retfærdige = det alment menneskelige

25 Eller sagt på en anden måde:
Relationsarbejde kræver hele mennesker = autencitet = du gør det, du er Du er, hvad du gjorde på arbejde i går

26 40 år Som socialpædagog, lønarbejder og menneske
‘73 – ’88: behandlingsinstitution for unge piger ’89 – ’97: krisecenter for mødre & børn ’97 – ’13: socialpsykiatrien Uddannelse: ‘77: Socialpædagog fra Hindholm ‘82: Lederudd. fra Socialpædagogisk Højskole ‘02: Grundfagligt studium i filosofi fra KU ‘06: Exam. SA-coach ‘09: Exam. Facilitator ‘13: Certificeret Protreptiker

27 Dannelse: AT LYTTE SOM GJALDT DET LIVET
OG HVAD LYTTER JEG SÅ TIL hos ? Voksne med anbringelseskarrierer Voksne, som ikke er blevet set Voksne med alt for mange brud på relationer Tak, fordi I lyttede 

28 Ved hvert bord A: Fortæl en historie om en situation, hvor du trådte over den professionelle grænse. Det gør ikke noget, hvis den er morsom. Hvad skete der? B + C: Lyt. Giv efterfølgende feed-back på, hvilke EVNER og FÆRDIGHEDER, som A viste jer gennem sin fortælling. D, E og …. : Hvilke værdier kunne ligge til grund for A’s lidt ‘uortodokse’ handling i den omtalte situation. Hvilke dilemmaer kunne situationen rumme?


Download ppt "social-pædagogen og børnehjems-ungen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google