Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akademikerkampagnen 2010-2011 •Brandingkampagne: Akademikere overfor små og mellemstore virksomheder •2 millioner kroner fra Beskæftigelsesministeriet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akademikerkampagnen 2010-2011 •Brandingkampagne: Akademikere overfor små og mellemstore virksomheder •2 millioner kroner fra Beskæftigelsesministeriet."— Præsentationens transcript:

1 Akademikerkampagnen 2010-2011 •Brandingkampagne: Akademikere overfor små og mellemstore virksomheder •2 millioner kroner fra Beskæftigelsesministeriet •Kampagnesekretariat i AC, central styregruppe med rep. fra bl.a. DI, Dansk Erhverv, Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland, AC’s medlemsorganisationer m.m.

2 Akademikerkampagnen 2010-2011 •Kampagnens hjemmeside, www.akademikerkampagnen.dk,www.akademikerkampagnen.dk •Akademikerbasen - en CV-database •Bannerreklame på www.jp.dk og www.erhvervsbladet.dkwww.jp.dkwww.erhvervsbladet.dk •Phonerkampagne – var ikke oprindeligt planen, men kom med senere •Case-samling – mødet mellem akademikere og SMV’er •Branchespecifik kampagne med DS Håndværk og Industri – i DS-bladet •Mini phonerkampagne med Dansk Journalistforbund og Kommunikation og Sprog •Kronikker i Erhvervsbladet og lokale medier – Inger Støjberg og Erik Jylling •Helsidesannonce i landsdækkende aviser – JP, Berlingske Tidende, •Rådgivning af virksomheder – Kampagnesekretariatet har i løbet af kampagnen rådgivet ca. 75 virksomheder om fordele ved og muligheder for at ansætte akademikere og har medvirket til at ca. 25 virksomheder har fået ansat en akademiker – i nogle tilfælde har sekretariatet deltaget i hele rekrutterings- og ansættelsesprocessen.

3 Case-samling - tre eksempler

4 DS Håndværk og Industri

5 Phonerkampagnen - organisation og struktur •Valeur valgt som phonerfirma •13 aktører stiller ca. 60 konsulenter til rådighed til bookning af besøg •Aktørerne er 7 AA med LVU-udbud, 2 karrierecentre, 3 A-kasser/organisationer og 1 jobcenter •AC koordinerer og udarbejder phonermanus til Valeur og besøgsblanket til besøgskonsulenterne samt stiller Akademikerbasen til rådighed

6 Udvælgelse af virksomheder •Ca. 17.000 virksomheder med mellem 5-100 ansatte blev udvalgt •Brancher – alle undtagen landbrug og offentlig sektor •Geografisk beliggenhed: Hovedstaden, Odense, Kolding-Esbjerg, Aarhus og Aalborg

7 Bookning og hitrater •Fra medio oktober til ultimo januar har Valeur talt med 5.060 virksomheder •1.171 har sagt ja tak til møde •Hitrate på 23, pct. •Hitraten størst i Kolding-Esbjerg – 24,8 pct. •Hitraten mindst i Aalborg – 20,5 pct. •Hitraten på niveau med phonerkampagnen i 2005, men lidt lavere end i 2006

8 Konkrete resultater •Foreløbige resultater baseret på 609 besøgsskemaer •62 konkrete ansættelser svarende til 10,2 pct. Heraf: •Ordinær ansættelser 16 (2,6 pct.) •Ansættelse med løntilskud 31(5 pct.) •Videnpilot 15 (2,6 pct.) •Herudover: •Virksomhedspraktik 36 (6 pct.)

9 Potentielle resultater •Endnu et møde med henblik på hjælp til rekruttering 11 (1,8 pct.) •Fremsendelse af CV’er eller inspirationsmateriale 171 (28 pct.) •Virksomheden vender måske tilbage, men intet konkret + ingen videre opfølgning 329 (54 pct.)

10

11 Ansættelser fordelt på uddannelse UddannelseAntalAndel i pct. Cand.comm.11,6 Cand.IT58,1 Cand.jur.11,6 Cand.linc.merc.23,2 Cand.mag.69,7 Cand.merc.1422,6 Cand.merc.aud.11,6 Cand.merc.jur.23,2 Cand.oecon.58,1 Cand.scient.pol.23,2 Cand.soc.11,6 Cand.teol.11,6 Ingeniør1829,0 Journalist/medi evidenskab 34,8 I alt62100,0

12 Evaluering •Markman Customer Management •Har interviewet 130 virksomheder, som har sagt ja tak til besøg •Har interviewet 95 virksomheder, som har sagt nej til besøg

13 Resultater for interviews ”Ja tak til møde”

14

15

16

17

18 Andet: E-mail Materiale sendt pr. post Vil gerne selv holde sig opdateret Materiale og telefonisk opfølgning

19 Virksomheder, som har sagt nej tak til møde

20 På baggrund af ovenstående svar er det værd at bemærke, at kun 38%, svarende til 36 respondenter danner grundlag for svarene i spørgsmål 2-5, hvorfor disse resultater må tages med visse forbehold. Heroverfor danner 54% svarende til 51 respondenter baggrund for spørgsmål 6, mens alle 95 respondenter har svaret på spg. 7-9.

21 Uddybning ved "i mindre grad" eller "slet ikke": • Kender lidt til både muligheder og fordele. • Nu er det kun mig der er akademiker i virksomheden, resten er timelønnede. • Jeg har ikke haft behov for viden på det område. • Vi ansætter akademikere, men udelukkende ud fra behov. • Vi har ikke akademikere ansat.

22 Uddybning ved "i mindre grad" eller "slet ikke": • Det var en meget kort samtale og informationen var ikke relevant for mig. • Jeg fik da lidt info, men jeg har ikke brug for det. • Jeg kendte allerede til de muligheder og fordele der er. • Kun omkring tilskudsordninger, da jeg ellers er meget bekendt med akademikere.

23 Uddybning ved "i mindre grad" eller "slet ikke": • Behovet skal være der. • Vi har ikke brug for en akademiker til at skære og pakke fisk. • Er positiv i forvejen. • Det kommer an på bundlinjen.

24 6. Hvad var årsagen til, du sagde nej tak til et møde

25 Andet: Noget på e-mail. E-mail og telefonisk opfølgning. Internettet, f.eks en database med jobsøgende akademikere. Vil ikke kontaktes. Kort information om tilskudsordninger direkte fra den jobsøgende akademiker, sammen med en ansøgning.

26 Kendskabsmåling


Download ppt "Akademikerkampagnen 2010-2011 •Brandingkampagne: Akademikere overfor små og mellemstore virksomheder •2 millioner kroner fra Beskæftigelsesministeriet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google