Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Startside: ”Geografi –din verden”, altså elevernes ! Konsekvens: 1. Geografi skal primært beskæftige sig med perioden 2000-2050 ! 2. Vi skal anvende dagens.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Startside: ”Geografi –din verden”, altså elevernes ! Konsekvens: 1. Geografi skal primært beskæftige sig med perioden 2000-2050 ! 2. Vi skal anvende dagens."— Præsentationens transcript:

1 Startside: ”Geografi –din verden”, altså elevernes ! Konsekvens: 1. Geografi skal primært beskæftige sig med perioden 2000-2050 ! 2. Vi skal anvende dagens teknologi ! 3. Vi skal anvende aktuelle her-og-nu data til at belyse de aktuelle problemstillinger på basis af den basale teoretiske viden ! 4. Vi skal benytte den aktuelle viden til at kikke fremad !

2 Hvad skal vi bruge ? 1. Grundbog med den basale viden, grundlæggende begreber og metoder, som eleverne skal kunne ! 2. Atlas. 3. Internet og pc-projektor til aktuelle data og animationer. 4. Kommunikationssystem.

3 Hvordan klarer vi de kommende år med krav til: - nyt fagligt indhold, - obligatorisk tværfagligt samarbejde, - nye pædagogiske metoder og værktøjer, - decentral planlægning og administration ???

4 Svaret er efter min mening: 1. ”Samarbejde” - både internt på skolen, - men i Geografi - også i høj grad på tværs af skolerne. 2. ”Sæt eleverne i centrum” og skab derved øget dynamik. 3. ”Har eleverne en succeshistorie, så fortæl den” - også i jantelovens land.

5 Eksempler på ”Samarbejde omkring internationale fællessider”: 1) http://www.eduspace.esa.int (Peter Brøgger og co.).http://www.eduspace.esa.int 2) http://www.sarepta.org (Birgit Strømsholm),http://www.sarepta.org som bl.a. sætter eleverne i centrum: http://www.sarepta.org/objekt.cfm?aid=117&oid=466&s=1 3) http://viten.no (eks. pladetektonik og istid).http://viten.no 4) GLOBE-samarbejdet (netværk med 102 lande). http://www.globe.gov

6 Eksempler på ”Samarbejde omkring nationale fællessider”: 1) http://www.emu.dk/gym/fag/ge / (Laust Wium Olesen).http://www.emu.dk/gym/fag/ge / henviser bl.a. til: http://www.aarhusakademi.dk/intranet/fagene/geografi/Roholt/Klimato logi/vejrleksikon/ 3) og tidligere til: Frederiksborg G. (Casper Deleuran). (Copyright-problemer ?). 4) GLOBE-Danmark (Ulla Lastein): http://intranet.odensekatedralskole.dk/~UL/Ostersoen/index.htm http://intranet.odensekatedralskole.dk/~UL/Ostersoen/index.htm 5) Den enkelte lærers pensaopgivelser.

7 Eksempel på regionalt samarbejde: ”Gym-GIS-Fyn”-projektet, et eksempel på avanceret teknologi med en simpel startproces, og en gedigen øjenåbner for eleverne (demonstreres).

8 Eksempel på anvendelse af lærerens hjemmeside i et samarbejde om undervisningsforløb: http://intranet.odensekatedralskole.dk/~SI/Index.htm Eks 1: ”Demografi” (gl. grundbog +kompendium + www-side) a) Præcisering af læringskrav: problemstillinger og definitioner. b) Opdaterede links med data. c) Opgaver / Rapporter. d) Kontrol-ark.

9 Eks 2: ”Dagens vejrudsigt” (R4-links): http://intranet.odensekatedralskole.dk/%7ESI/EURweatherlinks/eurmap. htm (EUR-kort, radar-Norge, radar-NL, OK-vejrstation). DMI-direkte (radar, sat., observ.) via SKODA (DMI-vejr3).

10 Eksempler på eleverne i centrum og succeshistorien. 1. Elevernes eget faglige konferencesystem http://www.fronter.com/fyn 2. Brug pressen, når lejlighed byder sig. (Videoklip: TV2-vejret fra Od. Kat.). Vi skal generelt være åbne over for pressen. Vend den negative historie til noget positivt og sæt eleverne i centrum under interviews. 3. Deltagelse i begivenheder. EURISY-konkurrence i Granada (SOHO-folk) International Space Camp Solformørkelsestur.

11 Samarbejdspartnere uden for skolen: 1. Amternes miljøfolk (geografer, geologer, landinspektører, biologer etc.). 2. Private virksomheder, især hvor fagkolleger er ansat. (COWI-folk underviser i GIS her på skolen). http://kampsax.dynamicweb.dk/images/files/022-1441-Sep03_LO.pdf 3. Vores traditionelle samarbejdspartnere.

12 Hvordan kommer vi i gang ? Start med at smide alt det gamle eksamensmateriale ud nu ! ( i maj måned nænner du det ikke ). Anskaf en pc-projektor i loftet.

13 Hvordan mener du, vi skal organisere undervisningsforberedelsen fremover ?


Download ppt "Startside: ”Geografi –din verden”, altså elevernes ! Konsekvens: 1. Geografi skal primært beskæftige sig med perioden 2000-2050 ! 2. Vi skal anvende dagens."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google