Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Offentlig Privat Partnerskab

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Offentlig Privat Partnerskab"— Præsentationens transcript:

1 Offentlig Privat Partnerskab
Risk management og risikodeling Erhvervs- og Byggestyrelsen 18. november 2004

2 Risikoidentifikation
Budgetteret Risiko Public Service risiko Juridisk ansvar Finansiel risiko Politisk risiko Omdømme ADMINISTRATIVE Katastrofe opretning Levere service Outsourcing Driftstab Project risiko IT and Communications Compliance OPERATIONNELLE Miljø MENNESKER Brand Naturkatastrofer Sikkerhed Ansvar over for 3. mand Motorkøretøjer EJENDOM Selvfinansiering Risk Pooling Forsikring Risiko Regnbuen Sundhed og sikkerhed HR Nøglepersoner Kontrollere Vurdere Identificere

3 Lad os se på nogle risici
Risikoidentifikation Miljø Udledning til atmosfæren Flydende udledning Helbred og sikkerhed Større ulykker Medarbejdersikkerhed Driftstab Råvareforsyning Svigt I IT systemer Genrejsning efter katastrofer Større katastrofer eller udledning Compliance H&S, Miljø

4 Miljø Eksisterende forurening Forurening fra drift
Risikoidentifikation Eksisterende forurening Forurening fra drift Uventet Forventet Forurening i forbindelse med bygge/anlægsarbejder Skader på projektet Følgeskader Novara Agognate, High Speed Train Project, Italy

5 Personsikkerhed Fejl i projektering Udførelsesfejl Materialefejl
Risikoidentifikation Fejl i projektering Udførelsesfejl Materialefejl

6 Eksempler på fejlkonstruktion
Siemens Arena

7 Skade på entreprisen

8 Skade på entreprisen

9 Skade på entreprisen

10 Naturkatastrofer

11 En systematisk tilgang er vigtig, men den kan overvælde os med risici
Risikoidentifikation Det er let at identificere visse risici og overse andre Der er behov for at være systematisk Alle risici har tilbøjelighed til at eksistere på et eller andet niveau i enhver organisation. Ikke alle risici er ens Antallet af betydningsfulde risici varierer meget Der er andre tilgange til risikoidentifikation, indeholdende: Check-lister Historisk præstation

12 At udvælge nøglerisici kræver en vurdering af deres potentielle alvorlighed
Risikovurdering Der er to elementer I risiko: Omfanget af en skade eller påvirkningen af et svigt Sandsynlighed for en skade eller et svigt En simpel matrix kan anvendes til at vurdere de fleste risici: Sandsynlighed Konsekvens A B C D E A Truer levedygtigheden B Alvorlig, men kan overleves C Kortvarig påvirkning af præstationen D Vil sandsynligvis ikke tiltrække sig ledelsens opmærksomhed E Ingen målbar virkning 1 2 3 4

13 Konsekvenser må normalt vurderes på baggrund af flere kriterier
Risikovurdering Almindeligt anvendte konsekvens kriterier indeholder: Tilskadekomst Finansiel påvirkning Rygte/omdømme Politisk påvirkning Service sammenbrud Miljøpåvirkning Du skal vælge et passende sæt kriterier Vi anbefaler normalt ikke over fire

14 Sandsynlighedsvurdering kræver specialistviden og erfaring
Risikovurdering Sandsynligheden for et tab påvirkes af mange forhold: Bygninger og udstyrs design Medarbejderkvalifikationer, erfaringer og træning Driftsprocedurer Ledelsesprocesser Kultur At vurdere sandsynlighed kræver: Detaljeret viden om aktiviteter Specialist viden

15 Risikovurdering må baseres på viden
Et enkelt sæt kriterier gør det ikke for alle organisationer Vi er nødt til at kunne variere dem De fleste risici kan vurderes ved fastslås ved hjælp af en risiko matrix Men det er altid et spørgsmål om vurdering I vil måske stifte bekendtskab med andre, ofte teknikker baseret på statistik Disse anvendes ofte for at sammenligne forskellige tekniske løsningsmuligheder

16 Lad os prøve at vurdere risici
Risikovurdering Sandsynlighed Konsekvens A B C D E A Truer levedygtigheden B Alvorlig, men kan overleves C Kortvarig påvirkning af præstationen D Vil sandsynligvis ikke tiltrække sig ledelsens opmærksomhed E Ingen målbar virkning 1 2 3 4 H&S Medarbejdersikkerhed Brugersikkerhed Offentligheden Konsekvenstab Rygte/renommé

17 Risikostyringsmekanismer
Eliminere Stop aktiviteten Anvend alternativ teknologi Modificer design Undgå Udvikle procedurer for at undgå risiko Reducere sandsynlighed eller konsekvens Ændre teknologi Modificere procedurer Overføre Få en anden organisation til at overtage aktiviteten Forsikring (eller anden risikofinansierings løsning)

18 Metodik fase 1 – forberedelsesfasen
Vælg og udpeg én forsikringsmægler a. Anvend en overskuelig aftale og aflønningsform Granskning af projektdetaljer og sammenligne med invitation til bydere Forberede risk matrix og kommentere risikoallokering, I særdeleshed ansvar for ikke normale forsinkelser eller driftabsrisici Udarbejde oversigt over tilgængelig kontraktdokumentation med særlig fokus på forsinkelse og hævebestemmelser Overveje hovedentreprenørs og serviceleverandørs kommentarer og forslag til forsikring Foreslå overordnet forsikringsstrategi inkl. forberedelse af forsikringsprogram Hvis ønsket, tilbyde præmieindikationer til brug for budgetforudsætninger Opsumer forsikringsmuligheder, der skal afklares i fase 2- forhandlingsrunden

19 Metodik fase 2 – mellem prækvalifikation og valg af bud
Udarbejde detaljerede kommentarer og/eller indput til kontrakter med særlig opmærksomhed på: Ansvar, forpligtelser, forsikring, hævebestemmelser, force majeure, udvidelsesbestemmelser/forlængelse, forsinkelse/afhjælpning, kompensationsbestemmelser (dagbøder etc.) Etablere grunddækning Præsentere og diskutere forsikringsmuligheder for OPP selskabets eksponering Beslutte hvilke uforudsete udgifter skal kontraktligt overføres frem for forsikring Definere hvilke forsikringer, der påhviler OPP selskabets underentreprenører og leverandører

20 Metodik fase 2 – mellem prækvalifikation og valg af bud
6. Møde/kontakt med hovedentreprenør, serviceleverandør, projektfinancier og/eller deres forsikringsrådgivere for at fastlægge deres særlige anbefalinger 7. Deltage i endelig drøftelse af risikoallokering og etablering af mulige forsikringer for de specielle risici, der falder uden for grunddækningen, og som underentreprenørerne ikke ønsker at bære Udarbejde risikoanalyse, risikobeskrivelse, forsikringsbetingelser til forsikringsgivere og fremskaffe forsikringsgivere Bistå advokater og /eller andre i projektteamet gennem fase 2 Forberede forsikringsbetingelser for OPP Selskabet Fremskaffe långivers endelige accept af forsikringsstrategi og -dækning på baggrund af ”due diligence” Udarbejde forslag til skadeadministration – rapportering og behandling

21 Metodik fase 3 – fra projektstart/aftaleindgåelse
Placere OPP Selskabets forsikringer Fremskaffe de policer/dækningsbekræftelser som långiver har brug for Udsende forsikringsbetingelser Håndtere skader Lede periodisk gennemgang og implementere fornyelser og dækningsændringer


Download ppt "Offentlig Privat Partnerskab"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google