Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skovshoved Skoles Værdikatalog

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skovshoved Skoles Værdikatalog"— Præsentationens transcript:

1 Skovshoved Skoles Værdikatalog
Et arbejdskatalog for værdiprogrammet 23. August 2004

2 Om Værdikataloget Værdikataloget er et arbejdsdokument
Værdikataloget danner grundlag for Skovshoved Skoles Værdiprogram Værdiernes rækkefølge er ikke et udtryk for en forhånds prioritering Medarbejderes, forældres og børns værdiopfattelser er repræsenteret i fællesskab og tematisk opdelt Værdikataloget bliver bearbejdet af skrivegruppen august-september 2004 Det skal være lærerigt, sjovt og udfordrende at gå på Skovshoved Skole I værdikataloget er ”Skovshoved Skole” en fælles betegnelse for både skole og GFO. Denne term er fortsat til diskussion. Men anvendes her af hensyn til kongruens.

3 Værdier SKUB-skolerne har i høj grad samme værdier, men alligevel er de i praksis ført ud i livet forskelligt Den samme værdi kan være udtrykt i forskellige handlinger/adfærd. Adfærd Værdier Derfor er det vigtigt, at vi, når vi taler om værdier, også er konkrete.

4 Konkretisering af værdier
Hvad indebærer værdierne for os? – Hvilke holdninger ligger bag? Hvilke handlinger, pædagogik og organisation skal gøre værdierne synlige? Udmøntning – sådan ønsker vi værdierne udmøntet i praksis

5 Værdier - hvad er vigtigt for os?
Dannelse Faglighed Sundhed og Glæde Traditioner Trivsel Samarbejde & Medansvar Anerkendelse & Respekt Refleksion/Stoppe Op (Kunne samle flere) Harmoni - ditto

6 Konkretisering af værdien: Dannelse
Værdier – hvad er dannelse for os? Hvilke handlinger, organisation, pædagogik gør dannelse synlig? Evne til at kunne begå sig i fællesskaber Menneskekundskab (dannelse?) Livsduelighed hvad forstås hermed? (trivsel/dannelse) Med baggrund i egen kultur, historie og litteratur at kunne relatere sig til omverdenen Forståelse af demokratiets regler, menneskerettigheder og miljøet Situationsfornemmelse At skabe forståelse for og viden om globale sammenhænge Respekt for hinanden og hinandens forskelligheder Empati & tolerance Samvær med voksne ??? Er det dannelse – vel et middel til at lære børn dannelse???? Overlapper med tætte relationer mellem børn og voksne – se overfor Musisk og kunstnerisk miljø Fokus på musik og drama Kunst, billedkunst er integreret i dagligdagen Samarbejde med kulturinstitutioner & ”huskunstnere” Pædagogisk Servicecenter – er alle (nye forældre inkl. ) bekendt med denne term????ALT:Bibliotek/mediatek el. andet ”Ro og orden” Tætte relationer mellem børn og voksne/ overlapper med ”samvær med voksne” Venskaber indenfor og på tværs af klasser og årgange

7 Udmøntning af værdien: Dannelse
Udstillingsplads/montrer Oplevelsesrum Gode kreative fagrum Mulighed for at arbejde værkstedsorienteret i godt undervisnings -og fritidsmiljø Principper for ekskursioner, skolerejser m.m. Centralt beliggende, kursustilbud, lang åbningstid, åben adgang ”Inter-kulturelle” aktiviteter, udveksling – kendskab til andre kulturer, religioner,holdninger, etc. Positiv omgangstone Høflighed, hjælpsomhed, lyttende, omtanke, respekt (Skolen skal være anerkendende i sin metodik) skrives evt. som indledning til værdikatalog)

8 Konkretisering af værdien: Faglighed
Værdier – hvad er faglighed for os? Hvilke handlinger – organisation – pædagogik gør faglighed synlig? Stærk i faget – stærk i formidlingen (faglige & sociale kompetencer) Se barnet - hvor barnet er Forældre indvolveres i læringen – skole/hjem samarbejde, forståelse for fokuspunkter i undervisningen og information om undervisning Et aktivt, trygt, inspirerende og udfordrende læringsmiljø for alle Arbejdsdisciplin (vedholdende, udholdende, omhyggelig, gøre tingene færdige) Refleksion & Evaluering Barnet er fortroligt med sin viden Aktiviteter, der tilgodeser børns forskellige læringsstile og intelligenser Hvordan garanteres det, at der er en lærer, der har ansvar for barnets læring? Hvad er det et udtryk for? Forståelse og ansvar for arbejdsmiljø Kommunikation, videndeling og debatfora på tværs og imellem faggrupper Medarbejdere med høj faglig og social viden & evner Der tages højde for, hvor det enkelte barn er – individuelle læreplaner Afdelingsopdelt skole Fleksible rum/studierum Teknologi, pc’ere bredbånd, internet, e-learning Efteruddannelse af alle medarbejdere Teamsamarbejde – også på tværs af faggrupper, ingen /få vikarer – bør uddybes hvis den skal være der – er det realistisk?

9 Udmøntning af værdien: Faglighed
Blandt de bedste skoler i landet målt på karaktergennemsnit Principper for formidling af faglige og sociale kompetencer Logbøger/portfolio principper for evaluering Principper for tværfaglige forløb og efteruddannelse for alle medarbejderne

10 Konkretisering af værdien: Sundhed og glæde
Værdier – hvad er sundhed og glæde for os? Hvilke handlinger – organisation, pædagogik og gør sundhed og glæde synlig? Glade, trygge og engagerede børn Nok engagerede, nærværende lærere & pæ- dagoger Børnene kan udfolde sig i naturlige omgivelser indenfor og udenfor og derved støtte deres motorik OK at være uvenner og blive venner igen Evne til at forstå andre og samarbejde Stærk ”Skovshoved Skole Ånd”, ansvarlige og engagerede elever og medarbejdere/ stærk følelse af medansvar hos alle & identifikation med skolen Færre vikarer Flextid Mulighed for udendørs undervisning også i lokalmiljøet – i skov og ved strand Tilbud om svømning GFO med leg i centrum Børn støttes i at tage nye udfordringer Voksne der tager ansvar og giver retning Børn der udfolder sig i leg og kreativitet Mulighed for at få sund og lækker mad og koldt drikkevand Børn lærer bl.a. ved at løse konflikter Grundlæggende forudsætning for at lære om betydningen af bevægelse, kost og motion En bevidsthed om sin egen krop og dens stærke og svage sider Gode muligheder for sundhed og fysisk udvikling – et grundlag for børns fysiske og mentale udvikling. Det er vigtigt, at der skabes resultater Hvad betyder det – konkret? Fysisk velvære – idræt, udhvilede og mætte

11 Konkretisering af værdien: Trivsel
Værdier – hvad indebærer trivsel for os? At ”turde turde” – tage udfordringer Livsduelighed hvad forstås hermed? (trivsel/dannelse) Relationer til de andre, gode venskaber – at være tryg, at trives og være glad for at gå i skole/GFO/socialt kompetente børn – velfungerende mennesker At turde være sig selv, fleksibilitet, spontanitet, evne til at le ad sig selv, skabe forløsende stemning Mobbefri skole Skolen skaber faste og trygge rammer (struktur???)/ At der i skolen findes kontinuitet for børnene i indfrielse af deres forventninger /arbejdsglæde,tryghed, struktur Accept af forskellighed Arbejdsglæde og engagement Medansvar og anerkendelse af kompetencer Nærvær Børn udvikler sig gennem leg Hvilke handlinger – organisation – pædagogik gør værdien traditioner synlige? Glade, trygge og engagerede børn, der udfolder sig i leg og kreativitet Øget selvværd/fortrolighed med sig selv om med omverdenen En struktureret hverdag Voksne der tager ansvar og giver retning Trivsels- og moppepolitik Hurtig konfliktløsning Leg er en del af skoletid & læring er en del af fritid (trivsel?

12 Udmøntning af værdien: Sundhed og glæde
Sund eftermiddagsmad. Børn hjælper med madlavning Køleskabe i alle klasser Uderum som virker støj og konfliktreducerende, lyse, inspirerende rum Tekøkkener Kantine/GFO køkkener Plads nok også til leg, hulebygning og boldspil drenge rum/pigerum, små hyggerum Flere idrætstimer Gode idrætsfaciliteter og udearealer – konkretiseres – står andetsteds Plads til spontanitet, fri leg og børnenes egne rammer for leg

13 Konkretisering af værdien: Traditioner
Værdier – hvad indebærer traditioner for os? Kulturelt samlingspunkt Traditioner er med til at skabe fællesskab og identitet på skolen Traditioner skaber oplevelser og samhørighed Forankring i nærmiljøet ved at skolen bruges af lokalsamfundet og at lokalsamfundet bruges af skolen Hvilke handlinger – organisation – pædagogik gør værdien traditioner synlige? Skolekomedier Sommer- & jule fester, fastelavn, bedsteforældredag, GFO-koloni, 3. klassestur Fødselsdagsfester Klassetraditioner f.eks. Åbent-hus-arrangement Morgensang Skolerejser og koloni Koncerter Venskabsklasser Tæt integration med andre institutioner ( børnehaver, vuggestuer fritidsinstitutioner i lokalområdet, kirke, sportsklubber, m.v. Ture i lokalmiljøet, naturskolen, museer, havn og skov bruges.

14 Udmøntning af værdien: Traditioner
Skole med mulighed for at holde traditioner –såsom skolekomedie, koncerter og store fællessamlinger, morgensang æstetiske lyse rum, men også hyggelige, små rum, man kan ”putte sig i”. Kunne der tilføjes noget her? Aftaler om samarbejde med lokalsamfundets – institutioner, museer etc.

15 Konkretisering af værdien: Samarbejde & Medansvar
Værdier – hvad er medansvar for os? Handling – organisation – pædagogik Børn og voksne tager ejerskab & medansvar for fritid og skoletid Skolen har ansvaret for indlæringen Forældre har det primære ansvar for socialisering Pædagoger og lærere har medansvar for socialisering af børnene i skole og fritid Alle voksne der omgiver børnene har ansvar for dem Skole og GFO skal optræde som en helhed med fælles identitet Samarbejde og videndeling mellem pædagoger og lærere Skole/hjem samarbejde – kommunikation ml. forældre skole/GFO Engagement Gensidig tillid Åbenhed og hjælpsomhed Skole, elever, pædagoger, lærere, forældre tager ansvar hvor de er Inddrage børnene og gøre dem medansvarlige i udviklingen af skolen/GFO Skolen/hvem er det? /skolens ledelse tager det overordnede ansvar Struktur i undervisningen Forældre, der engagerer sig i deres børns liv, skole og fritid (heri ligger forventning om, at forældre møder op til arrangementer, møder) Skole-hjem samtaler, der tager udgangspunkt i den ny pædagogik En stærk ”Skovshoved Skole ånd”/el. anden formulering for fælles identitet ml. skole og GFO Klassefællesskab Anerkendende, sociale relationer Børn der ”tør”/har overskud til at opleve nyt Få og enkle regler, som børnene kan overskue og forstå Klar kommunikation og dialog Voksne med tid og overskud Synlig ledelse Skole og GFO skal fysisk og medarbejdermæssigt tættere sammen og have fælles identitet. Daglidag, der struktureres så børn og voksne oplever tilhørsforhold, nærvær & tryghed Mange fælles arrangementer og oplevelser, hvor børn og voksne oplever sig som del af fællesskab. Det kan være ved vore traditioner, i værksteder, i klassens/GFO-gruppens arbejde og i legen Medarbejderne organiserer sig, med rig mulighed for vidensdeling, samarbejde og supervision. Klasseansvarlige pædagoger & lærere

16 Udmøntning af værdien: Samarbejde & Medansvar
Teamsamarbejde

17 Konkretisering af værdier: Anerkendelse & Respekt
Værdier – hvad er respekt for os? Fokus på børns forskellighed og styrker Omgås hinanden med respekt Omgås hinanden på tværs af alder og køn Rollemodeller Ansvar for sig selv, for andre, for omgivelserne, for tingene Hvilke handlinger – organisation – Pædagogik gør værdien respekt synlig? At se og at lytte til barnet, vise nærvær & opmærksomhed på en anerkendende måde Fokus på hvad barnet er god til (”Den Gode Stol”) Respekt for reaktioner, omsorg for hinanden bl.a. ved brug af fiktive historier, dialog med børn om situationsfornemmelse (”trin for trin”) Medbestemmelse via elevråd, klassedemokrati, GFO-børnemøder og valgfrihed i GFO Anerkendelse af forskellighed og tilrettelægger undervisning/aktiviteter med hensyn til læringsstile og intelligenser At skolen og hjemmene viser gensidig respekt for det enkelte barns behov At børnene tager medansvar for om klassen har det godt og føler et ejerskab for skolen og GFO’en er et rart sted at være Ved skolehjemsamtaler, fælles arrangementer og daglig samtale Synliggøre og skabe forståelse for pædagogiske arbejde (forældre og medarbejdere, medarbejdere indbyrdes)

18 Udmøntning af værdien: Anerkendelse & Respekt

19 Værksteder, hyggelige rum, små enheder,
Ønsker vedr. fysiske rammer: Bør drøftes i skitseringsfasen og skal drøftes videre i denne fase. Inkl. i værdiprogrammet??? Evt. i en særlig del eller beskrivelse, som går mere på skitseringen af den fremtidige skole. Plads Gode, inspirerende fysiske rammer bør kvalificeres el. slettes/står andre steder hvilke rammer, der ønskes – lige overfor. Godt fysisk og mentalt arbejdsmiljø/arbejdsglæde Mange aktivitetstilbud, ture og koloni Miljøskift – i løbet af dagen hvad betyder det??? I indskoling, mellemskole, udskoling og i GFO? Diskussionen om Miljøskift kunne evt. omtales i værdi- programmet sammen med anerkendelse, menneskesyn, inspirerende, sanseligt miljø, generelle rammer og ønsket om, at de faglige og sociale kompetencer er centrale på Skovshoved Skole for alle medarbejdere og for børn. Værksteder, hyggelige rum, små enheder, (hvis én GFO), rum til at lege og spille og være ”i fred” i Egne klasselokaler Små og store rum Aula/Flex til kantine Aula/Flex gymnastiksal Lyse rum – men ikke overalt – plads til ”hygge” Fællesrum er flexible Faglokaler benyttes af GFO/GFO skal bruge hele skolen GFO egne lokaler, skib & (mini)bus Ryddeligt/orden Flere, rene, varme toiletter Lockers/ Gode opbevaringsfaciliteter Flere computere Lærere i hjemområder – også i frikvartererne (hvad betyder det?) Tage udgangspunkt i børnene ??? (deres behov?) ved indretning?? Fokus på inventar - ordentlige stole/borde – der passer til børnene Vedligeholdte bygninger ?????????

20 Baggrundsmateriale (Opsummeringer af diskussioner ved GFO møde230804, lærerrådsmøde , Elevrådsweekend ) Kommentarer fra Hyttefadets personalemøde August 2004 S3 gruppens præsentation til SKUB arrangement Lærernes præsentation til SKUB arrangement Referat & tematisk opsummering af SKUB arrangement Hyttefadets (GFO) bud på værdier ( plancher fra personalemøde) Søstjernens bud (GFO) på værdier pædagogisk lørdag & GFO rådet Udskolingens paneldebat Indskolingens tegninger til historien ”Rumkapslen” Foto fra mellemskolens projekt ”????”/værdier på Skovshoved Skole (er ikke p.t. inkluderet) Karen Schousboe arrangement – referat & opsummering af forældres overvejelser om værdier og kompetencer Skrivegruppen , , , …. GFO-møde , Lærerrådsmåde


Download ppt "Skovshoved Skoles Værdikatalog"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google