Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Program for eftermiddag nummer to

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Program for eftermiddag nummer to"— Præsentationens transcript:

1 Program for eftermiddag nummer to
Velkomme igen Jeres valg af redskaber, kikkert og lup! Hjemmearbejdet, tilbagemeldinger gruppevis, opsamling Kaffepause 3 forskellige typer af redskaber At skille tingene ad Sprogets lag Fra ydre til indre styring Lejroversigt Lars og computeren God morgenhistorie Arbejdsseddel Flytteseddel Vulkanen / barometer Litteratur Evaluering

2 Først kikkert Så lup! Støttesystemer, generelt:
Valg af fokus = konsekvenser for valg af støttesystem. Når du skal finde en måde at støtte eleven på, er der flere væsentlige overvejelser, før, under og efter. Vær opmærksom på, at systemer desværre ofte kun har effekt over en vis periode. Eleven kan herefter miste interessen for systemet (muligvis fordi målet er nået og eleven kan selv...), og der skal så enten findes på et nyt eller skiftes fokus. Husk: Vælg fokus! Én ting ad gangen… brug kikkerten! Undersøg dit fokuspunkt..... Brug lup! Vurder hvilket slags system der passer til dit fokus Medtænk elevens interesser og måder at være på Vær hurtig til at ændre, systemet skal have effekt indenfor 2 uger Hold øje med, om systemet fortsat virker, evaluer! Skift system eller fokus ved nedsat effekt Når du vælger støttesystem så husk at forskellige typer af systemer passer til for skellige typer af fokuspunkter. Det er altså ikke lige meget hvilken form for system du vælger. Først kikkert Så lup!

3 Jeres valg af opgaver: Vi afslutter i fællesskab. Støtte til overblik:
At arbejde i flere minutter ad gangen Program, de 4 H’er, rød, gul grøn At komme i gang med opgaven Støtte til opmærksomhed: At arbejde i timen kontra flakken rundt Arbejdsro via overblik Holde fokus, ved fælles undervisning Visuel støtte på bord Støtte til adfærd: Empati At nedgøre andre Tale pænt Se sin rolle i konflikter Undgå at eleven forlader klassen ved modstand Elev der irriterer med kropskontakt Rydde op og tøj på Verden omkring eleven: Fremlæg dine erfaringer i gruppen. Husk at såvel positive som negative erfaringer er vigtige. Vi afslutter i fællesskab.

4 Systemer der øger elevens overblik/opmærksomhed:
Tidsangivelser, jævnfør papiret om ”dagligdagen” Køreplaner/bageopskrifter for emner og fag Visuelle signaler ved arbejdsplads, i bøger, og på tavlen Mapper, faneblade og faste systemer til kopier og forskellige farvekoder til hvert fag Grundig information af hjemmet ved lektier og alle ændringer i hverdagen Brug af tidsmåling, æggeur eller mobil

5 Systemer der skærmer eleven / fysiske forhold:
Systemer der guider eleven i forhold til adfærd/impulsivitet: ”Viktors surbog” ”Vulkanen” Gule og røde kort Regler skal være synlige! Brug rød / gul / grøn Smiley systemer Tegning af episoder Adfærdsmappe med aftaler og evalueringer Sociale historier (”når du kommer om morgenen..”) Visuelle signaler på arbejdsbordet (som Torben) Systemer der skærmer eleven / fysiske forhold: Arbejdspladsen indrettes på en særlig måde og er ene plads Særlig hjælp til skift (voksen advarer om skift og guider eleven videre) ”Hemmelige” signaler (voksne der giver let berøring eller andet, ved uro) Visuelle anvisninger Funktionsopdeling af klasserummet Særlige aftaler for pauser Regler for time-out Høretelefoner/musik

6 At skille tingene ad! At være opmærksom, at lytte,
at være klar, at overholde aftaler, at gå roligt, at arbejde selvstændigt, Alle disse begreber er ikke nødvendigvis tydelige og erfarede skemaer hos eleven. Han vil derfor ikke vide hvad du mener. Vi skal opdele begrebet i flere underbegreber, og sikre os, at eleven kender indholdet! Et eksempel: At være klar: Er det at sidde klar til at springe op af stolen? Er det at tage tingene op af tasken? Er det at komme ind til tiden, hænge jakken op, tage stolen ned, sætte sig, åbne tasken, og finde den bog der passer til faget , og at finde blyant og viskelæder? Er det at huske hvad der skal ske nu og forberede det? Er det det samme, at være klar til at tage på tur og klar til at have time? Kræver det, at jeg lytter, for at jeg bliver klar (til at modtage instrukser)? HUSK! At eleven ikke nødvendigvis kender de usagte budskaber, i din forventning til, hvad det vil sige at være klar. Vi skal altså vise eleven, hvad vi mener, og hvilken type af det ”at være klar” vi forventer, han skal kunne leve op til.

7 Fra konkret til abstrakt Sprogligt og visuelt
En konkret genstand ”At få en ske i hånden” Et foto af den konkrete ske Et foto af en lignende ske En tegning af en ske En tegning af en lignende ske Et piktogram af en ske Et symbol (her det samme som piktogram) Et ord for genstanden ”ske” Et ord for en lignende genstand ”teske” Et begreb ”skeer” Et overbegreb ”bestik” Bibetydninger , ”at ske”, ”Det kan ske, Metaforer, ordklasser, det kan knive med talemåder gafler”, ”Ske hvad der vil”, ”At bide skeer”

8 Fra ydre til indre styring:
Niveau 1 Tæt støtte Eleven støttes fysisk i at gennemføre opgaven, dvs. 1:1 hjælp – Elev og voksen laver opgaven sammen Eleven støttes fysisk, men kun ved behov - Den voksne er i umiddelbar nærhed og kan hjælpe med det samme

9 Niveau 2 Visuel støtte   Eleven guides visuelt i at gennemføre opgaven - Eleven anvender visuelt redskab, med en voksen i nærheden   Eleven guides visuelt i at gennemføre opgaven uden voksen i nærheden efterfølgende – Eleven anvender kun visuelt redskab til guidning  

10 Niveau 3 Sproglig støtte
Eleven guides sprogligt i at gennemføre opgaven – med en voksen i nærheden Eleven guides sprogligt – uden en voksen i nærheden, efterfølgende

11 Niveau 4 Indre styring Eleven gennemfører selv opgaven – alene, uden en voksen og uden støtteredskab Eleven gennemfører opgaven siddende i klassefællesskabet Eleven gennemfører opgaven i klassefællesskabet – i samarbejde med en anden elev

12 Empati og adfærd Empati kan læres, hvis vi ved hvor det er
kæden knækker opdage den andens reaktioner aflæse og forstå mimik, lyde og krop vælge en handling udføre den valgte handling Der er noget galt! Han græder = han er ked af det Jeg må trøste ham Og det gør jeg ved at give ham et knus

13 Rød = betyder uden for indflydelse (for såvel lærer som elev)
Tirsdag den Hvornår Hvad Hvem 8.25 Mødes på Randers st. Alle (- Helle) 8.46 Afgang med toget Alle (-Helle) 9.22 Toget er i Århus Helle står på (+ kage!) 12.23 Ankomst til København H Alle 12.45 Ankomst til City Hostel 13.15 Spisning af medbragt mad Fælles, aftales 14.00 Indkvartering på Hostel 15.00 Aktivitet Valg 16.00 18.00 Spisning 19.00 20.00 21.00 22.00 Tilbage på værelset 22.30 Ro på værelset Rød = betyder uden for indflydelse (for såvel lærer som elev) Gul = betyder en større, fælles aftale i gruppe Grøn = betyder individuelle valg

14 Hvad gør vi, når computeren skal slukkes?
Lars og computeren. Hvad gør vi, når computeren skal slukkes? De voksne skal: Sige til Lars at der er 5 minutter tilbage Vise det på ur eller mobil Sige at der er 1 minut tilbage Sige, at nu er tiden gået og at det er slut Når jeg skal slukke computeren skal jeg Acceptere at der er 5 minutter tilbage Se på ur eller mobil sammen med en voksen Acceptere at der er 1 minut tilbage Acceptere når det er slut Slukke computeren Gå til time Dato og underskrift Helle og Lars den

15 Når du kommer om morgenen.
Du møder på skolen mellem 8.30 og 9.00 Når du kommer, hænger du din jakke på knagen i gangen og din taske sætter du på din reol i gruppen ved siden af dit bord. Du kan vælge: At spise morgenmad i køkkenet eller bare sidde rundt om bordet. Sidde i sofahjørnet i fællesrummet. Sidde i din gruppe ved dit bord og høre musik med høremuffer, læse eller tegne. Sidde ved fællesbordet i din gruppe o g tegne eller læse. Spille computer. HUSK at sige godmorgen – det er høfligt 

16 Dansk i C3 torsdag den 15.01.09 Arbejdsseddel
1. Helle gennemgår dagens program 2. Vi skal se klip fra Mr. Bean 3. Vi skal snakke om humor i Mr. Bean 4. I skal selv skrive en sjov historie eller vittighed 2. Mr. Bean på ferie: Se klip. Se efter eksempler på plat humor 3. Vi skriver alle eksempler på tavlen Fællessnak om hvad vi kan bruge til en sjov historie 4. Vi sætter os til at skrive Flemming og Maria skriver på computerne på gangen Tommy og Daniel på computerne i PC-rummet Camilla og Thomas skriver i hånden (skrives ind senere) Maria hjælper Flemming med stavning Dora sidder i PC rummet Helle sidder i klassen med Camilla og Thomas NB! Vores historier kan komme i ”Mjølner” næste gang

17 Ting Flyttet = sæt X Alle bøger + ting (i flyttekasser) Flyttekasser
Flytte-seddel Navn : _______________________ Ting Flyttet = sæt X Alle bøger + ting (i flyttekasser) Flyttekasser Reol Bord Stol Hvid kasse Klasse-ting

18 Vulkanen er lavet til en elev, som typisk får en aggressiv reaktion, selv om hun starter med simpel uro og usikkerhed. Mønstret er det samme hver gang og hun skal lære at modtage hjælp, før hun kammer over og der bliver ballade. Men hun kan ikke selv altid mærke hvornår det er sidste udkald. Derfor sættes der en pil fast med velcro og den kan flyttes op og ned af såvel lærer som elev. Med tiden kan der måske findes en måde at stoppe på, før det går galt. Både elev og lære kan flytte pilen efter fornemmelse. Til venstre ses adfærden og til højre den følelse hun beskriver. Det hele er lamineret og ikonerne er valgt af eleven selv, i clip-art. Tegningen er lavet af lærer og elev i fællesskab. Varighed for fremstillingen, samtale og tegning; under 1 time.

19 Baggrundsviden/teori:
Litteraturliste til kurset: At undervise børn med særlige behov Baggrundsviden/teori: Børn der er anderledes Anegen Trillingsgaard m.fl. Psykologisk forlag Autisme Theo Peeters , Videnscenter for autisme Én fod ude, en fod inde Tony Attwood , Psykologisk forlag 2005 Med barnet i centrum Mel Levine, Psykologisk forlag Hjerne, samhørighed, personlighed Susan Hart, Hans Reitzels Forlag, 2006 Eksekutive vanskeligheder . Anne Vibeke Fleischer m.fl. Psykologisk forlag Pædagogiske tanker: Mel Levine, Psykologisk forlag Børn med alle slags hjerner Styr dig lige Anne-Merete Hallas-Møller , Frydenlund Neuropædagogik Bjørn Adler m.fl., Gyldendals Bogklubber The curious incident of the dog in the night-time, Mark Haddon, Random House Children’s Books, 2003

20 Fra tilskuer til deltager,
Per Lorentzen, Materialecentret, Aalborg, 2008 I periferiens centrum, Eskild Rasmussen, Dansk Psykologisk Forlag 2005 En antropolog på Mars, Oliver Sachs, København: Spektrum 1996    Jeg er noget helt særligt Peter Vermulen, Dansk Psykologisk Forlag 2001 Det kommer ikke af sig selv Anja Vestergaard og Mette Elmose Eriksen, Langagerskolen 2002 Gode tanker gode følelser Paul Stallard, Dansk Psykologisk Forlag, 2006 HVASKO Dorthe Holm, Videnscenter for Autisme 2006 HelleOverballeMogensen/kursus2010


Download ppt "Program for eftermiddag nummer to"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google