Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Insert > Header & Footer Title here. Use blue to enhance special words Arbejdet med selvbetjeningsløsninger i en kommunal kontekst – erfaringer fra Umbrella-

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Insert > Header & Footer Title here. Use blue to enhance special words Arbejdet med selvbetjeningsløsninger i en kommunal kontekst – erfaringer fra Umbrella-"— Præsentationens transcript:

1 Insert > Header & Footer Title here. Use blue to enhance special words Arbejdet med selvbetjeningsløsninger i en kommunal kontekst – erfaringer fra Umbrella- projektet 6. april 2011 Projektchef Henrik Klejs og projektchef Mahdad Fahimi

2 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Præsentation •KOMBIT •Umbrella •Løsninger og status •Udfordringer •Umbrella 2.0 •Dataadgang

3 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines 3 KOMBITs mission er at samle kommuner om fælles it-løsninger, der fremmer effektivitet og kvalitet Vi skaber værdi for kommuner ved at - samle kommunal forhandlingskraft for optimale it- kontrakter - styrke konkurrence og sikre flere leverandører på det kommunale it- marked - fremme standardisering og sammenhæng på tværs af kommuner og løsninger - igangsætte og styre digitaliserings- projekter med fokus på kommuners gevinster

4 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Selvbetjening i KOMBIT Umbrella-programmet •Kommunernes udviklingsfællesskab med KOMBIT som facilitator •Tilvejebringelse af nye selvbetjeningsløsninger Målsætninger: •Flere tilfredse borgere på de valgte løsninger •Kommunerne/borgere hjemtager konkrete/målbare gevinster •Løsningerne baseres på størst mulig standardisering •Der skal være en tilstrækkelig tilslutning, der kan sikre den økonomiske sammenhæng i projekterne •Kommunerne får styrket digitaliseringen og understøtter den offentlige digitaliseringsstrategi og e2012 78 kommuner er med

5 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Digital Flytning •Ny leverandør CSC Scandihealth A/S •Idriftsættelse juni 2011 •Styret videreudvikling og kontraktstyring for 59 kommuner •Brugervenlig webløsning for borgere og sagsbehandlere •Håndtering af data til bl.a. CPR, lægevalg, sundhedskort, digital post, ESDH

6 Insert > Header & Footer UDKAST Matrikelkort kan være foto, tegning el. andet. Farve og stil er endnu ikke fastlagt Kommunen s navn og logo jordvarmeanlæg spildevandsanlæg i det åbne land oprensning og udvidelse af sø etablering af ny sø indvindingsanlæg til drikkevand indvinding af vand til markvanding

7 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Digital Byggesag Vi skal genbruge relevante fællesoffentlige registre og lokale registre og udstille data til fagsystemer og ESDH løsninger, så det giver de bedst mulige rationaliseringsmuligheder for kommunerne. Forbrænder Snitflader Udstiller data

8 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Status Overvejet men ej igangsat: • Begravelseshjælp • Fleksjob • Webshop • DP-send • Hjælpemidler • Helbredstillæg • SMS FAQ • + en række andre…

9 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Udfordringer Ikke tilfredsstillende fremdrift •Tilslutningsproces – manglende enighed/kæmpe proces •Business case – faglig eller strategisk beslutning •Udbudsregler – fælles indkøb • Manglende leverandørinddragelse • Udfordringer omkring dataadgang / fælles platform Umbrella 2.0

10 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Umbrella 2.0 – ny handlingsplan Fokus: Eksekvering – implementering – løsninger i drift Tre ”nye” indsatsområder • Den gode løsning - minimumsstandard • Pakkeløsninger inden for forvaltningsområder • Samarbejdsaftale med borger.dk • Digitaliseringsstrategien + den fællesoffentlige strategi • Organisering • Dataadgang / platform ”Driverkommuner” - At lade kommuner, der er i gang, udvikle og efterfølgende udstille/afsætte Leverandørspor - Udstilling af løsninger inden for givne rammer Udbudsnetværk - Samling af kommuner med samme interesse

11 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Nye løsninger 2011 -2012 • Beskæftigelse - selvvisitation • Økonomisk friplads • Buskort – førerkort • Kørekort – følg sagen • Børneportal • Borgerkontaktløsning • Webshop-booking KF • Natur & Miljøløsninger - nye applikationer • Gravetilladelser • Annoncering af afgørelser • CPR forespørgsel • Min Økonomi (min side) • PAS-løsning • + Leverandørspor Minimum 4 stk. i 2011

12 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Mahdad Fahimi Projektchef KOMBIT A/S

13 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Adgang til data Gode selvbetjeningsløsninger forudsætter bl.a.: •At underliggende systemer taler sammen, og data kan flyde på tværs af systemer •At borgeren ikke præsenteres for flere log-in eller skal genindtaste oplysninger, enten fordi data ikke er tilgængelige eller har dårlig kvalitet •Data skal leveres tilbage til kildesystemer. Væk fra blanketløsning med dertil hørende print, udfyldelse og fremsendelse.

14 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Adgang til data Der findes i dag flere glaspladeløsninger som ikke integrerer data eller sammenstiller data til rådighed på tværs af systemerne. Data til selvbetjeningsløsninger findes: •i forskellige formater og platforme •hos forskellige leverandører og er ikke standardiseret Derfor er integration af data ofte: • Dyrt • Langsomt • Besværligt - og forudsætter skræddersyede løsninger

15 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Spørgeskemaundersøgelse 2010 Total Hvor stort er kommunens problem med at få adgang til egne data? ProcentAntal Meget problematisk23%15 Noget problematisk41%27 Lidt problematisk26%17 Intet problem6%4 Ved ikke5%3 Total100%66 Total Hvor hyppigt oplever kommunen problemer med ikke at kunne få adgang til egne data? ProcentAntal Hver gang vi har behov23%14 En gang i mellem56%35 Sjældent16%10 Ved ikke5%3 Total100%62

16 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Spørgeskemaundersøgelse - konsekvenser

17 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Nuværende situation

18 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Dataadgang Derfor har KOMBIT A/S søsat projekt Dataadgang med visionen om: at skabe nem, billig og hurtig adgang til relevante data til gavn for kommunerne samt andre brugere af kommunale data, herunder borgeren (selvbetjeningsløsninger)

19 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Dataadgang - løsningsmodeller 1.Udbud 2.Kontraktstyring 3.Lovgivning 4.Transitionsaftalen (TSA) 5.Teknisk model 6.… Kombination af ovenstående

20 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Fremtidig situation

21 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Platform

22 Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Ønsker eller spørgsmål Kontakt os på umbrella@kombit.dk dataadgang@kombit.dk


Download ppt "Insert > Header & Footer Title here. Use blue to enhance special words Arbejdet med selvbetjeningsløsninger i en kommunal kontekst – erfaringer fra Umbrella-"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google