Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop Digitalt medborgerskab

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop Digitalt medborgerskab"— Præsentationens transcript:

1 Workshop Digitalt medborgerskab
Digitalt medborgerskab og nye kompetencer - koncept for kompetenceudvikling Workshop Digitalt medborgerskab Kolding 13. november 2012 Jens Jørgen Hansen

2 Dagsorden Digitalt medborgerskab – hvad er det?
Biblioteks- og borgerservicefunktioner Udfordringer for bibliotek og borgerservice Koncept for kompetenceudvikling

3 Digitalt medborgerskab
Civilt medborgerskab Politisk medborgerskab Socialt medborgerskab Rettigheder – lighed for loven, ytre sig, religionsfrihed Rettigheder – deltage i politiske processer Rettigheder – skabe lige muligheder Beskyttelse af den enkelte borger Ret til at ytre sig gennem digitale medier Tilegne sig informationer Følge politiske diskussioner Formulere politiske holdninger Benytte digitale serviceydelser Deltage i kommunikationskulturer Adgang til digitale ressourcer Forståelse af digitalt formidlet indhold Kompetenceudvikling – it-kyndighed Vejledning i brug af digitale ressourcer Birgit Jæger 2005

4 Kommunikationskulturer
Mundtlig kommunikation Skriftlig kommunikation Audiovisuel kommunikation Digital kommunikation Medier Talesprog og kropssprog Håndskrift, bogtryk og billeder - papirmedier Film, tv og radio – elektroniske massemedier World wide web – digitale massemedier og interpersonelle skærmmedier Genrer Lejlighedstalen, politiske tale, skjaldedigtning Journalistiske genrer, videnskabelige artikler Tv-genrer, film, radiospil Wikipedia, digitale leksika, blogs, wikis, computerspil Værktøjer Stemme, krop og tonalitet Pen, blyant, papir Kamera, lydoptager, redigeringsværktøjer Computerprogrammer Miljøer Den lokale markedsplads Det religiøse, videnskabelige, kulturelle og nationale fællesskab Den globale landsby Det virtuelle netværk Hansen, J.J. 2012

5 Bibliotek og borgerservice - 3 udfordringer
Formål: Missionen – hvad er vi sat i verden for at løse? Strategi – hvordan gør vi det? Værdigrundlaget – på hvilket grundlag gør vi det? Organisation – hvordan skal vi organisere os, hvad er vores kompetencer og hvem skal vi samarbejde med? Ydelser – hvad skal vi levere?

6 3 udfordringer for bibliotek og borgerservice
Ydelser Organisation Formål Service Distribution Kurser Vejledning Videndeling Funktioner Afdeling Bygninger Samarbejdspartnere Ressourcer Lovgrundlag Politikker udviklingsplan

7 Formål Biblioteksloven 2008 Borgerserviceloven 2005
fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet ved at stille bøger, tidsskrifter, lydbøger og andre egnede materialer til rådighed såsom musikbærende materialer og elektroniske informationsressourcer, herunder internet og multimedier fungere som borgernes indgang til den offentlige sektor. enhed inden for kommunens administration, som varetager administrative borgerbetjeningsopgaver for kommunen samt eventuelt for andre myndigheder

8 Kulturministeriets digitaliseringsstrategi 2012-2015
Tilvejebringelse af effektive tjenester, som indsamler, bevarer, formidler og stiller kultur til rådighed i en tidssvarende digital form, der så vidt muligt matcher målgruppernes efterspørgsel Udvikling og effektivsering af de processer og aktiviteter, der understøtter de kulturfaglige aktiviteter på ministerområder igennem stadig digitalisering af forvaltningsprocesser mv.

9 Bibliotekets ydelser Fokus på formidling Brugeren Borgeren
Kursusformidling (kurser og instruktioner) Hvordan bruge ressourcer? Vejledning - service (dialog og konsultation) Hvordan løser brugeren sit problem? Brugeren Borgeren Materialer + services Info-formidling (samlinger) Hvad og hvor findes? Hvordan få adgang? Videndeling (Fora for dialog mellem brugere) Hvordan muliggøre mødesteder og deltage i fællesskaber Fokus på systematik og adgang Hansen 2010

10 Virtuelle ydelser Fysiske ydelser Info- formidling
E-bøger, musik, film, digitale tjenester Fysiske samlinger, Udstillinger, bøger, cd’er, dvd’er, tidsskrifter, lydbøger Kursus- formidling Videoinstruktioner og trin-for-trin manualer Fysiske kurser Vejledning Online vejledning Fysisk vejledning Videndeling Digitale bogklubber og digitale mødesteder (Palles Gavebod) Fysiske møder og kulturelle arrangementer

11 Organisation – funktioner – det 3. sted
Værested Rum for oplevelser Læsemiljøer Rekreative rum Lærested Tilegnelse af viden og færdigheder Møderum Lektiecaféer Arrangementer Værksted Producere og eksperimentere med at skabe produkter Servicested Borgerservice Turistinformation ….

12 Digitale kompetencer Kvalifikationer Kompetencer Kreativitet Viden og færdigheder Metoder Udviklingsprocesser 23 ting Info-formidling, kursusformidling, vejledning, videndeling, Organisatoriske forandringer Servicedesign: lufthavn, supermarked, bank, dagligstue

13 Organisatoriske udviklingsprocesser
Strukturel udvikling: organisation, jf. Hanne Maries fire samarbejdsformer + nye partnerskaber Forandring Struktur Teknologi Opgaver Personer Opgaveorienteret udvikling: nye roller og funktioner i forhold til oplysning, uddannelse, kulturel aktivitet, borgerservice, digitalt medborgerskab Teknologisk udvikling: Nye metode og procedurer til fx bogudlån og serviceydelser Medarbejderudvikling: Kompetencer til håndtering af forandringer i struktur, opgaver og teknologi (materiale-systematik, formidling, vejledning, videndeling Leavitt

14 Udviklingsprocesser som projekt
Opgaveusikkerhed – ikke rutine opgave Mål, rammer og angrebsmåde skal planlægges hver gang >< driftsopgaver Midlertidig organisation Projektledelse skal sikre tæt integration af kompetencer for at løse opgaven Ressourcekrævende: tid, udstyr, materialer Projektmodel kan styrke kommunikation, styring og refleksion omkring projekt

15 Projektmodel - Smtte-model
Projektmodel - Smtte-model

16 Sammenhæng: hvor er vi. Baggrund, forudsætninger og rammer
Sammenhæng: hvor er vi? Baggrund, forudsætninger og rammer. Formuler bibliotekets/borgerservice kultur og værdigrundlag og aktuelle ståsted Mål: hvad vil vi (vision)? Skaber fokus, vigtiggør og værdisætter – en konstitutiv kraft. Tegn: Hvordan og hvor kan vi se tegn på at vi bevæger os i den ønskede retning (refleksivt spor). Tiltag: hvad skal skabe ændringer? Planlagte initiativer og handlinger frem mod målet. Evaluering: hvordan går det? Hvor langt kom vi? Hvordan skal vi måle det? Og hvordan formidle de nye erfaringer?

17 Kursusforløb med 3 dages undervisning og E-læring tilknyttet
Digitalt medborgerskab - nye veje til fremtidens bibliotek og borgerservice Kursusforløb med 3 dages undervisning og E-læring tilknyttet Opstartsseminar på hotel m/ forplejning og overnatning Dag 1 Dag 2 Tema- dag Dag 3 Førlærings-forløb via E-lærings-platformen Blackboard (adgang til ca. 3 uger før kursusstart) Selvstudie/ gruppeopga-ver via E-lærings-platformen Blackboard (ca 4 uger mellem modulerne)

18 Litteratur Boye Andersen, Frode: Tegn er noget vi bestemmer : evaluering, kvalitet og udvikling i omegnen af SMTTE-tænkningen, Danmarks Lærerhøjskole 2010 Hansen, Jens Jørgen: Læremiddellandskabet. Akademisk forlag, 2010 Hansen, Jens Jørgen: Dansk som undervisningsfag. Perspektiver på didaktik og design, Dansklærerforeningen 2012 Jæger, Birgit: Digital medborgerskab i informationssamfundet. Paper presented at NOPSA, Reykjavik, Iceland, 2005 Knudsen, Hanne Marie: Bibliotek & Borgerservice. Du er altid velkommen, Danmarks Biblioteksforening 2010 Nielsen, J.C. Ry og Morten Ry: Anderledes tanker om Leavitt – en klassiker i ny belysning, Nyt fra Samfundsvidenskaberne 2002 Skot-Hansen, Dorthe, Casper Hvenegaard Rasmussen og Henrik Jochumsen: Folkebibliotekerne i vidensamfundet. Rapport fra Udvalget om folkebibliotekerne i vidensamfundet. 2010 Qvortrup, Lars: Det vidende samfund: mysteriet om viden, læring og dannelse, Unge Pædagoger 2008


Download ppt "Workshop Digitalt medborgerskab"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google