Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til Maya og CG generelt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til Maya og CG generelt"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til Maya og CG generelt

2 Hvad er Maya? All-Around 3D software som kan dække næsten alle standard områder indenfor 3D produktion Maya bruges primært til advanceret animations og VFX produktioner – men er efterhånden blevet mere standardiseret og bruges også i de nyere spil engines: Unity Unreal Engine

3 Områder i CG - Pipeline Textures Shaders Diffuse / Local Color
Art Direction R&D (Research and Development) Concept Art Look Development Modelling Concept Sculpts High Poly Model Low Poly Model (rigging+animation) UV Mapping Textures Diffuse / Local Color Normal Maps Specular Maps Shaders Shader Scripting Shader Networks

4 Områder i CG - Pipeline Rigging Animation Lighting Rendering Joints
Handles Skinning Animation Character Animation Evt. Simulations Lighting Mood Design Light Passes Rendering Render ”Wrangler” Composite

5 Modeling – Basis viden Hvad er en polygon?
2D geometri sat sammen til at forme et 3D object High-poly vs. Low poly Foreskel om man arbejder på film/animation eller spil Real-time Renderer

6 Modeling – Topology God Topology = QUADS! Edge flow!
Altid tænk i quads! Edge flow! Tænk på hvor modellen skal deformeres Din rigger vil elske dig!

7 Modeling – Sculpting High-Poly og gøres i andre programmer
Mudbox Zbrush Kan bruges til mange ting Concept – finde ud af hvad modellen skal være Hurtigere måde at lave indviklet former Som man kan bruge som udgangspunkt i Maya Normal maps – detaljeret tekstur Kan bruges som guideline til tekstur maling

8 UV Maps – Klar til tekstur!
Hvad står UV for? Ik’ en skid! XYZ = 3D koordinatorne for din model Din model har sine egne koordinator på en 2D overflade som hedder U og V Når du modellerer har Maya ingen anelse om hvordan teksturerne skal sidde Derfor skal du forestille dig at du skærer en bamse op og flader den helt ud Med et helt fladt 2D ”map” af din model kan du derefter male på den!

9 Shaders og texture passes

10 KISS – Keep It Simple Stupid!

11 KISS – Keep It Simple Stupid!

12 Spørgsmål


Download ppt "Introduktion til Maya og CG generelt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google