Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop.  Mesterlære  Genreleg  TIP EN EPISTEL  Efter gennemgang af en af Senecas epistler, skriver eleverne selv en epistel med titlen GLÆDE. Den.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop.  Mesterlære  Genreleg  TIP EN EPISTEL  Efter gennemgang af en af Senecas epistler, skriver eleverne selv en epistel med titlen GLÆDE. Den."— Præsentationens transcript:

1 Workshop

2  Mesterlære  Genreleg

3  TIP EN EPISTEL  Efter gennemgang af en af Senecas epistler, skriver eleverne selv en epistel med titlen GLÆDE. Den skal begynde ”Kære Lucilius…” og slutte ”Hav det godt” og handle om glæde, sådan som stoikeren Seneca ville skrive den. Øvelsen rundes af med en læsning af den autentiske epistel med denne titel – ”facit-liste”.  SKRIV ET PLATONISK DIGT  Skriv et digt om sansen og sjælen, som Staffeldt ville elske.

4  SKRIV EN RETSTALE  SAGEN MOD LYSÍMACHOS OM KAMMERATERI. En athensk borger, Lysímachos, har som embedsmand stået for planlægningen af årets teaterforestillinger ved festen dionysierne. Tvisten står om, hvorvidt det er gået retfærdigt til, at skuespilleren Demódokos fik hovedrollen. Var han måske Lysímachos’ elsker?  Anklager er Actoros – den forsmåede skuespiller  Forsvarer er Lysímachos – den anklagede embedsmand  SAGEN MOD PERIKLES OM HANS HUSTRUS BORGERRET. Politikeren Perikles er gift med den skønne Aspasia. Men er hun ægtefødt athensk borger? Hvilke slibrigheder og dyder kan man fremhæve? Sagen handler altså om, at politikeren Thukydides gerne vil stække sin politiske modstander Perikles. Perikles kan åbenbart ikke rammes på sit virke, så i stedet forsøger Thukydides at tilsmudse Perikles’ familie. Hvis Thukydides kan sandsynliggøre, at Perikles’ hustru ikke er ægtefødt athensk borger, vil Perikles fremstå som utroværdig.  Anklager er Thukydides – Perikles’ politiske modstander  Forsvarer er Perikles selv – politikeren hvis families ry er på spil

5  TALK-SHOW med Solon som vært og Kroisos, Atys og Adrastos som gæster – en lille snak om skæbne og skyld  DRAMATISERINGER af komedier, tragedier og de homeriske eper fx SKUESPIL, FINGER-SPIL eller SMÅ FILM optaget på iPhone  TEGNE-SERIER fx fra http://stripgenerator.com/ eller http://toonlet.com/http://stripgenerator.com/http://toonlet.com/  SITCOM anno 2013 af scenen mellem Zeus og Hera i Iliadens 14. sang eller mellem ægteparrene Paris og Helena, Hektor og Andromache i 6. sang

6  Gaia G: ”Jeg er rund og rummelig og meget ordentlig. Hos mig har alting en fast plads. Jeg søger en stabil mage at lytte til sfærernes musik med.”  Helia H: ”Indstil din akse rundt om mig! Jeg er nemlig gloende hot. Jeg søger en mage, der vil afsøge uendeligheden sammen med mig.”  Christian K: ”Jeg er en stabil og ambitiøs ung mand. Jeg holder af at være i centrum og blive lyttet til. Sammen med mig finder du salighed og orden.”

7 Den snilde Odysseus tog ud på rejsen – der Til Troja for at vælte deres hær – yeah Telemakos blev hjemme og legede med – ler Penelope savnede bare hans nær – vær Odysseus var hvad vi kalder damernes ven Ja, han fik bare det slemmeste frem i dem Nymfer og gudinder det er intet problem Odysseus du har fandme fortjent et emblem!

8  Nestors opdatering efter 1. sang  NESTOR ”Hey...endnu en dag. Business as usual… forsøgte at skille de her to kamphaner ad… ungdommen nu til dags.. AAAAAAAAAAlfahaner! ”  ATHENE ”Argh… det kender jeg godt. Op med humøret – krigen er lang! Athene liker Nestors kommentar

9  Nærlæsning  Overhøring  Prøver  RESTUDY-film (De fleste film er kun tilgængelig på Restudy.dk med adgangskode, men enkelte ligger på youtube. Obs: Der er enkelte fejl på nogle af filmene – som alt andet kan de ikke stå alene.):  Aristoteles’ poetik http://www.youtube.com/watch?v=2_ZZ3cTAsAEhttp://www.youtube.com/watch?v=2_ZZ3cTAsAE  Græsk tragedie og komedie http://www.youtube.com/watch?v=t9mQds5K0zU&feature=youtu.behttp://www.youtube.com/watch?v=t9mQds5K0zU&feature=youtu.be  Romersk komedie og tragedie http://www.youtube.com/watch?v=wb1WGC-Bj9ghttp://www.youtube.com/watch?v=wb1WGC-Bj9g  Græsk poesi http://www.youtube.com/watch?v=TWX8czxKDPohttp://www.youtube.com/watch?v=TWX8czxKDPo  Oldtidskundskabs metoder http://www.youtube.com/watch?v=HFPzxLIj8UIhttp://www.youtube.com/watch?v=HFPzxLIj8UI  Energizers  Klap-en-gud  En-to-tre med frontal stilling, kontraposto og fri stilling  Find de andre fabeldyr (sirener, kykloper, sfinkse, kentaurer, gorgoner etc.)

10  Forbered et modul på 90 minutter. Emnet vælger I i gruppen. Benspænd:  Mindst TRE arbejdsformer  Mindst TO lærings-stile  Auditiv: eleverne får forklaret og fortalt  Visuel: eleverne ser illustrationer, billeder eller film  Taktil: eleverne tegner eller tager noter fx lyt-tegn-lær  Kinæstetisk: eleverne bevæger sig  Mindst EN skriftlig opgave  I kan poste planen på: http://padlet.com/wall/arbejdsformerioldhttp://padlet.com/wall/arbejdsformeriold


Download ppt "Workshop.  Mesterlære  Genreleg  TIP EN EPISTEL  Efter gennemgang af en af Senecas epistler, skriver eleverne selv en epistel med titlen GLÆDE. Den."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google