Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udvikling af sprogfagene i de gymnasiale uddannelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udvikling af sprogfagene i de gymnasiale uddannelser"— Præsentationens transcript:

1 Udvikling af sprogfagene i de gymnasiale uddannelser
Uddannelsesstyrelsens konference om sprog 14. december 2011 Hanne Leth Andersen RUC

2 Bevidst kommunikation
Personlig udvikling Retorisk skarphed Analytisk kompetence Sprogfag eller områdestudier? Kompetenceudvikling og vinduer mod verden Kultur viden Tekst-forståelse Bevidst kommunikation

3 Uddannelser uden sprogkompetence?
Undgå kulturblindhed Uddannelser uden sprogkompetence? Udsyn og indsigt med restriktioner Tekstlæsning i fagene, kritisk holdning til samfund, medier, kultur, politik, religion,… Behov for sproglige og kulturelle kompetencer i fag og uddannelser

4 Fremmedsprogsstrategi
Sprog tidligere Sprog tydeligere Fremmedsprogsundervisning på fremmedsproget: autenticitet Anerkendelse af elevernes sproglige ballast Bedre overgange og faglig progression Bedre udbygning af sproglige realkompetencer Samarbejde mellem sprogfag og andre fag Efter- og videreuddannelse i fremmedsprog Sproguddannelser og uddannelser med sprog

5 Hvad er sprog og hvad er sprogfag?
Lingvistisk (morfo-syntaks) Tekst og diskurs Kultur i sproget

6 Fremmedsprogsfagenes profil og anvendelsesorientering i gymnasiet
Netværksprojekt, UVM

7 Fokus på medier, kommunikation og didaktik
Medialisering: aktiviteter/afprøvning, motivation og færdigheder + differentiering Apps, podcasts/vodcasts, blogs og wikis: aktivitet, refleksion og dokumentation Teknologisk opkvalificering og hands-on kurser + læsning Hvornår virker medier og teknologi til hvad? Kommunikation, gloser og grammatik Tasks og faser CLIL og immersion

8

9 Hvordan lærer man sprog?
Didaktisk model for fremmedsprogsundervisningen

10 SPROG- DIDAKTIK Grammatik Rækkefølge Pædagogik Målsprog

11 Valg af målsprog Skriftsprog Talesprog Standardsprog Dagligsprog
Frekvens som udvælgelseskriterium

12 Grammatikkens rolle ”Hvad det først og fremmest gjælder, er at gjøre sprogundervisningen mere praktisk, saa at discipelen virkelig lærer at bruge sproget, ikke blot kjenne dets regler.” Johan Storm 1887

13 Kan ikke grammatik, dermed også umuligt for mig at føre en samtale på tysk
Hvis vi havde flere samtaleøvelser der ikke lagde så meget vægt på grammatik, tror jeg at jeg ville være gladere for faget

14 Hvad hedder det på fransk, Jørgensen: Jeg tager min paraply med?
Og: Jeg tager den ikke med? Og jeg tog den ikke med? Og jeg vil ikke tage den med? Og jeg ville ikke have taget den med? Jeg ville ikke have taget den paraply med? Da det regnede, måtte jeg tage paraplyen med? Hvis det ikke havde regnet, havde jeg ikke taget paraplyen med? Ville du ikke have taget den med? Oremark er højt anset blandt pædagoger. Han har skrevet fortrinlige lærebøger. Han er samvittighedsfuld og nidkær. Men måske kunne man måske også lære fransk på andre måder. Hans Scherfig ”Det forsømte forår”, 1940

15 Lærerne vil så gerne have at vi skal være gode til mundtligt tysk, og bare snakke en hel masse. Men føler ikke det virker at blive sat sammen to og to og bare snakke. Og virker heller ikke rigtig at skulle snakke for klassen. Ved ikke hvorfor, men grammatikken kan forbedres hele tiden, men det mundtlige bare aldrig bliver bedre, føler man. Selvom undervisningen forsøger at træne det konstant. Ved ikke om der er andre metoder, som kan forbedre ens mundtlige tysk. Det må der være. Tyskelev, cit. Andersen & Blach 2010

16 Undervisningsformer og aktiviteter
Grundskoleelever Gymnasieelever 1. Vi lærer grammatik 1. Vi lærer grammatik 2. Vi har samtaleøvelser 2. Vi oversætter 3. Vi oversætter Vi arbejder selv med at skrive tysk/fransk 4. Vi læser højt 4. Vi arbejder med ordforråd 5. Vi arbejder på udtalen 5. Vi har samtaleøvelser 6. Vi lærer nye ord 6. Vi læser højt 7. Vi laver lytteøvelser 7. Vi arbejder på udtalen

17 Stadier i sprogtilegnelsen/Fremtidens sprogfag
Færdigheder Strategier Sproglig viden Indhold 5. Skrive-færdighed Procesorienteret skrivning Sprogstruktur, morfologi, syntaks Alle typer tekster 4. Mundtlig redegørelse Mundtlig fremstilling, viden om struktur, emner, gloser Elementær morfologi og syntaks Samfunds-, kultur-relaterede og litterære temaer 3. Læse-forståelse Læsestrategier (skimning, viden om genre, gloser) Tekststruktur afsnit, sætning Kendte samfunds- og kulturtemaer 2. Samtale-færdighed Kommunikations-strategier Samtalestrukturvendinger (øer) og scenarier Nære samfunds- og kulturtemaer 1. Lytte-forståelse Lyttestrategier (gætte, forstå situation, gloser i situation) Glosetræning, sproglige øer, viden om scenarier Person-relaterede emner

18 Er der noget du savner (GYM)
øh.. flere samtale øvelser, og måske nogle lytte øvelser.. savner lidt mere tale, for ikke kun at sidde og lave gramme, læse og oversætte Større mulighed for at tale tysk og lære mere grammatik. Overordnet vil jeg gerne blive bedre til sproget. Ja. Snak ! Jeg kunne godt tænke mig noget mere samtale i grupper i klassen. Mere gruppe arbejde. så flere får sagt noget mere.:) LIDT MERE MUNDTLIG... At snakke noget mere alene på klassen, og blive rettet på en pædagogisk måde, hvis man fejler

19 Jeg savner mindre lektier

20 Variation Mere variation i undervisning, mere skriveøvelser (sjove helst) og lytteøvelser Ja, at der sker noget nyt. Vi laver meget det samme i vores timer.. Vi får en tekst for. Så gennem går vi den 2 og 2. også snakker vi om den på klassen og hvis der er mere tid tilbage gennem går vi grammatik. Variation! Istedet for kun at høre om anden verdenskrig, vil jeg også gerne kende noget de unge og samfundet idag, og hvordan det har udviklet sig siden krigen Noget variation, så det ikke kun er at læse en tekst eller lave noget grammatik hver gang. Måske se en film, eller kigge på noget tysk på computeren. Lave lytteøvelse eller rollespil/fremlæggelse

21 Grammatik Jeg savner mere grammatik. og så synes jeg ikke at grammatikken bør betyde SÅ meget i en tysk stil, da det er et ret svært sprog. gentagelser af grammatik-regler, men også at vende tilbage til de mest grundlæggende regler i tysk, for at kunne bygge videre på det nye grammatik, som vi lærer. måske nogle flere hjælpemidler til grammatikken Flere øvelser med grammatik og samtaleøvelser. Ville desuden ønske at vi havde færre tekster og bøger.

22 Kreativitet Lidt mere "alternativ" undervisning, så det ikke blíver alt for ensformet. at lege hvor man benytter de franske ord At synge nogle tysk sange og arbejde med teksterne Måske nogle flere pressede situationer, hvor man bliver tvunget til at udfordre sig selv. Ja jeg vil gerne lave et skuespil Jeg savner flere undervisningsfilm, samt øvelser/spil osv til brug på computer

23 Anbefalinger (Andersen & Blach 2010)
At lærere og elever i grundskole og gymnasium udveksler antagelser, viden og erfaringer om sprogtilegnelse Flere elementer af kreativ/alternativ sprogundervisning Forskningsbaseret undervisning i sprogfærdighed Vægtning af pædagogiske og didaktiske elementer i gymnasielæreruddannelsen Klare mål med sproguddannelserne Der er brug for tydeligere fokus på andre fremmedsprog end engelsk i samfundet

24 jeg kan ikke lide at have tysk, og helt ærligt så forstår jeg ikke hvorfor man skal have det, når alle kan snakke engelsk, så synes jeg man skulle lægge mere vægt på engelsk jeg har svært ved tysk. Jeg syntes ikke at det er særlig nemt at tale og tror ikke at jeg vil få særlig meget brug for det da jeg allerede kan tale både flydende dansk og engelsk

25 Projektgruppe for sprog i gymnasiet UVM, april 2010
DET GODE SPROGRUM INFORMATION OG TYDELIGGØRELSE BEVIDSTGØRELSE OM SPROGUNDERVISNING OG SPROGKOMPETENCE BRANDING

26 DET GODE SPROGRUm Problemstilling: Sprogfagene er usynlige på skolerne. Tydeliggøre den sproglige profil: sprog, kommunikation, kultur og kulturmøde ANBEFALING TIL SKOLERNE/LEDELSEN Sikre sprogfagenes synlighed og identitetsskabelse ved at etablere ”sprog-afdelinger” (Jf. ”science”-afdeling ) ANBEFALING TIL LÆRERNE Indrette sproglokalerne i fællesskab så det bliver tydeligt at det er sprogundervisning der foregår

27 Interaktivt bord Hinkerude med kasus Musik Sanser Sproglab Samtale
Tema-café Sanser Sproglab Billeder af dialoger og store talere Samtaleøer Samtale brikker Landkort Folkevandringer Sprogstammer Interaktivt bord Interaktiv væg Fokuserede højttalere Dekoration Spil Hinkerude med kasus

28 Opsamling Viden om sprogdidaktik Kreativ/alternativ sprogundervisning
Fokus på færdighed (dialog og tekst) Væk fra strukturalistisk brudlinje midt i sprogfagene Fokus på andre fremmedsprog end engelsk i samfundet Sprog skal indgå i alle fag! Sprog skal anvendes!

29 Referencer Andersen, H.L. & C. Blach, Tysk og fransk, fra grundskole til gymnasium, Aarhus Universitetsforlag. Andersen, H.L ”Mundtlig sprogfærdighed i tysk og fransk: et oplagt udviklingsområde”, Sprogforum. Andersen, H. L ”Samtalegrammatik tak!”, PS Praktisk sprog, Malling Beck, 4-8. Andersen, H.L. , K. Lund & K. Risager (red.) Culture in Language Teaching, Aarhus Universitetsforlag. Storm, J ”Om en forbedret undervisning i levende sprog”, Universitets- og skole-annaler, og


Download ppt "Udvikling af sprogfagene i de gymnasiale uddannelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google