Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VIBE Videncenter for begivenheder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VIBE Videncenter for begivenheder"— Præsentationens transcript:

1 VIBE Videncenter for begivenheder
Martin Bender Eventdirektør Ulrich Ammundsen Senior projektleder

2 Hvorfor et nyt videncenter?
Hvad er VIBE ? Koncept Organisation Investering

3 Hvorfor et nyt videncenter?

4 Oplevelsesøkonomi = vækst
Baggrund Oplevelsesøkonomi = vækst Efterspørgslen på oplevelser og den globale handel med oplevelsesprodukter stiger Oplevelseserhvervene i Danmark bidrager mere end fire gange så meget til hele økonomien som landbrug, gartneri og skovbrug Oplevelseserhvervene i Danmark står også stærkt internationalt – men konkurrenterne haler ind De danske oplevelseserhverv er mere innovative end både industri- og servicesektorerne Kilde: Vækst via oplevelser Erhvervs og Byggestyrelsen

5 Oplevelsesøkonomi = vækst
Baggrund Oplevelsesøkonomi = vækst Virksomheder i det øvrige erhvervsliv, der får stort input fra oplevelseserhvervene, er mere innovative Oplevelser er den vigtigste drivkraft for nye forretningsområder og radikal innovation i hele erhvervslivet - og det har betydning for de økonomiske resultater Tre ud af fire virksomheder vurderer, at oplevelser også i fremtiden vil få betydning for virksomhedens profilering og udvikling De virksomheder, der har en høj værditilvækst, har flere kreativt uddannede og flere kreative jobfunktioner Kilde: Vækst via oplevelser Erhvervs og Byggestyrelsen

6 Begivenheder skaber udvikling, vækst og identitet
Baggrund Begivenheder skaber udvikling, vækst og identitet Begivenhedssucceer hviler oftest på tre kriterier: Lokal forankring og udvikling Blivende værdier og vækst International gennemslagskraft og national branding

7 Ressourcer Menneskelige
Baggrund Ressourcer Menneskelige Vores stærkeste ressource er viden. Det er viden, der skal sikre en stærk position i den nationale og internationale konkurrence. Økonomiske Stor udfordring da grundlaget er begrænset ift. internationale konkurrenter. Derfor stort behov for videndeling og optimering. Infrastrukturelle Begrænsede muligheder. Derfor behov for rådgivning, videndeling og koordinering.

8 Sådan ligger landet Internationalt kendt brand: Copenhagen
Baggrund Sådan ligger landet Internationalt kendt brand: Copenhagen Mange aktører med stor viden: F.eks. Esrum Kloster, Louisiana, Kreative Byer, Mungo Park, Sparta etc. Begrænsede ressourcer (faciliteter og økonomi) Stigende konkurrence – national og international Ingen samlende netværk for erfaringsudveksling, videnspredning og ressourceallokering

9 Begivenhedsstrategi Erhvervsudviklingsstrategi
Baggrund Begivenhedsstrategi Erhvervsudviklingsstrategi Begivenhedsstrategi for hovedstadsregionen 14 indsatsområder

10 14 indsatsområder 1. Klima (FN's klimatopmøde)
Baggrund 14 indsatsområder 1. Klima (FN's klimatopmøde) 2. Sport (IOC kongres og session) 3. Cykling (Bike City Copenhagen) 4. Film (CPH:PIX (Københavns filmfestivaler) 5. Mode (Copenhagen Fashion Week) 6. Mad (Copenhagen Cooking) 7. Mangfoldighed (Womex) 8. Design (Danish Design Week) 9. Tolerance (World Outgames 2009 10. Viden (Center for kompetenceudvikling og netværk) 11. Det offentlige rum (Byen som scene – lys og lyd) 12. Børnekultur 13. Ungdomskultur 14. Kulturarv

11 Hvad er VIBE ?

12 Vision VIBE skal være nordens førende videncenter for begivenheder og genere en markant vækst i regionens oplevelsesøkonomi

13 VIBE Formål Realisere begivenhedspotentialet gennem ressourceallo- kering, videnspredning, netværksfacilitering og udvikling Skabe en fælles begivenhedsplatform og profil - såvel udad som indadtil Styrke brandingeffekten, innovationen og kvaliteten i byernes nationale og internationale begivenheder Fremme rammevilkår for iværksættere og mindre virksomheder i begivenhedsindustrien Fremme vækst, udvikling og innovation i den lokale og regionale begivenhedsøkonomi

14 VIBE Mål Ved udgangen af 2009 skal min. 10 af regionens kommuner investere ressourcer i VIBE og benytte sig af centerets ydelser Ved udgangen af 2010 skal min. 20 af hovedstads- og øresundsregionens kommuner investere ressourcer i VIBE og benytte sig af centerets ydelser Ved udgangen af 2011 skal min. 30 medlemmer investere ressourcer i VIBE og benytte sig af centerets ydelser

15 Målgrupper Hovedstads- og Øresundsregionens Kommuner
VIBE Målgrupper Hovedstads- og Øresundsregionens Kommuner Kultur- og sporteventaktører Turismebranchen Begivenhedsbranchen Reklamebranchen Viden- og uddannelsesinstitutioner

16 Koncept

17 VIBE som rådgiver og drivkraft
Koncept VIBE som rådgiver og drivkraft VIBE samler, optimerer og formidler ressourcer og skaber vækst, udvikling og branding på begivenhedsområdet Menneskelige Viden Workshops Kurser Uddannelse Praktik Økonomiske Fundraising Sponsorering Økonomistyring Billetsalg Infrastrukturelle Produktion Kalender Registrering Overblik

18 VIBE’s virkemidler Virtuelt videnforum Operativt rejsehold
Koncept VIBE’s virkemidler Virtuelt videnforum Operativt rejsehold Fysisk videncenter Internationale begivenheder med kommunal forankring

19 VIBE’s virkemidler (fortsat)
Koncept VIBE’s virkemidler (fortsat) Virtuelt forum Online kommunikationsnetværk, der stiller en række værktøjer til rådighed: Kalender-, kontakt- og skabelonfunktioner Jobbørs Uddannelse Ledelse Socialt og fagligt mødested Formål At fremme og optimere videndeling og åbne netværk på tværs af kommuner, brancher og aktører.

20 VIBE’s virkemidler (forsat)
Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Rejsehold VIBe tilbyder et specielt ”rejsehold”, der rykker ud til den enkelte begivenhed og rådgiver/sparrer og/eller opererer konkret på eksempelvis: Produktion Organisation Økonomi Markedsføring og PR Analyser og evaluering mm Formål At styrke kommunernes begivenheder, samspillet mellem aktører og videreudvikle eksisterende ressourcer

21 VIBE’s virkemidler (forsat)
Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Fysisk center VIBe bliver rent fysisk placeret i samme hus som Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity. VIBe kan trække på: Viden og kompetencer fra Wonderful Copenhagen: begivenheds-, kommunikations-, analyse- og udviklings-, film-, markedsførings- og onlineafdeling Netværk i Wonderful Copenhagen Netværk i Copenhagen Capacity Projektstationer (Kulturnatten, Copenhagen Cooking, Strøm etc.)

22 Internationale begivenheder med kommunal forankring
Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Internationale begivenheder med kommunal forankring VIBE’s virkemidler (forsat) COPENHAGEN DESIGN WEEK

23 Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Internationale begivenheder med kommunal forankring Praktikophold Kommunale bidrag ved begivenheden Forankring i lokalmiljøet Inddragelse i markedsføring og PR

24 VIBe tilbyder det første år
Koncept VIBe tilbyder det første år Tid Aktivitet Maj 09 Kick off møde: Velkommen til VIBe Juni 09 Gå-hjem-møde: Bag om FN’s klimatopmøde Aug.09 Gå-hjem-møde: Bag om ”Copenhagen Cooking” Sept. - dec. 09 Kursus: Projektledelse i begivenhedshåndtering (4 heldagsmoduler) Okt. 09 Gå-hjem-møde: Bag om IOC ”Copenhagen Countdown” Feb. 10 Gå-hjem-møde: Bag om ”VM i banecykling” April 10 Gå-hjem-møde: Bag om ”Copenhagen eSPORT CHALLENGE” Løbende Rådgivning Online forum Rejsehold Forankring af begivenheder Nationale og internationale netværk Projektlederpraktik

25 Organisation

26 - Fundraising - Sponsorering
Organisation VIBE Styregruppe Region Hovedstaden Medl. af VIBe Woco VIBE Fysisk Virtuelt Rejsehold Kommunikation Markedsføring PR Økonomi - Fundraising - Sponsorering Uddannelse Kurser Gå-hjem-møder Praktik Nye medier Web Mobil ??? Begivenheder Lokale Nationale Internationale

27 Investering

28 Budget (estimat) Budget Indtægter År 1 År 2 År 3 I alt
Region Hovedstaden Kommuner og andre VIBE aktører EU strukturfondsmidler Staten Wonderful Copenhagen Udgifter År 1 År 2 År 3 I alt Kapacitetsomkostninger Lønninger og honorarer Online forum, markedsføring og PR Strategier, analyser og evaluering Uddannelse Projektbidrag Rejsehold Diverse (transport, forplejning etc.) 50.000

29 VIBE – giver din kommune en lang række fordele
Resumé VIBE – giver din kommune en lang række fordele Omfattende netværk på tværs af brancher og lande Nationale og internationale begivenheder med profilering og lokal forankring Opdatering af kompetencer inden for oplevelsesøkonomien Tilskud til lokale begivenheder Profilering gennem professionelle begivenheder Aktivt engagement i oplevelsesøkonomien Naturlig kobling mellem kultur og erhvervsliv Koordinering og allokering af regionale ressourcer

30 Næste skridt - realisering
6. feb. Kommunaldirektørkonference Feb. Møde med resterende kommuner 23. feb. Socialfondsansøgning Februar (ultimo) Tilsagn fra kommuner Marts Etablering af VIBE organisationen April VIBE Kick Off på aktiviteter April Første styregruppemøde Løbende Øvrige fondsansøgninger


Download ppt "VIBE Videncenter for begivenheder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google