Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTorben Østergaard Redigeret for ca. et år siden
1
AT GIVE STEMMERNE MENING Professor Marius Romme Dr Sandra Escher Dr Dirk Corstens
2
At høre stemmer – en fælles indsats.
3
At høre stemmer- en fælles indsats.
Stemmehørere: Tommy Hovmand og Lene Brynning.
4
At høre stemmer- en fælles indsats.
Stemmehørere: Tommy Hovmand og Lene Brynning. Psykiatriske sygeplejersker i Bostøtten: Inger Skovhøj og Jette Petersen
5
Program for i dag. Stemmehørernetværket i Odense. Film og opsamling.
Hvordan det hele begyndte. Pause. En stemmehører fortæller. Interviewet. At leve med stemmer. Stemmehørergrupper. Spørgsmål.
6
Hvordan det hele begyndte!
* Maastricht midt i 80’erne
7
Hvordan det hele begyndte!
* Maastricht midt i 80’erne * Marius og Patsy
8
Hvordan det hele begyndte!
* Maastricht midt i 80’erne * Marius og Patsy * Behov for ny tilgang
9
Hvordan det hele begyndte!
* Maastricht midt i 80’erne * Marius og Patsy * Behov for ny tilgang * At bryde isolation
10
Den første undersøgelse
Forskning – i en lokal befolkning
11
Den første undersøgelse
Forskning – i en lokal befolkning 2%-4% hørte stemmer (senere 4%-6%)
12
Den første undersøgelse
Forskning – i en lokal befolkning 2%-4% hørte stemmer (senere 4%-6%) 2/3 af denne gruppe havde ikke søgt hjælp
13
Kernekoncepter At høre stemmer er ikke i sig selv tegn på psykiatrisk sygdom – men et tegn på problemer
14
Kernekoncepter At høre stemmer er ikke i sig selv tegn på psykiatrisk sygdom – men et tegn på problemer At høre stemmer forekommer hos raske mennesker
15
Kernekoncepter At høre stemmer er ikke i sig selv tegn på psykiatrisk sygdom – men et tegn på problemer At høre stemmer forekommer hos raske mennesker At blive patient skyldes manglende evne til at mestrer stemmerne og de bagvedliggende problemer
16
Kernekoncepter At høre stemmer er ikke i sig selv tegn på psykiatrisk sygdom – men et tegn på problemer At høre stemmer forekommer hos raske mennesker At blive patient skyldes manglende evne til at mestrer stemmerne og de bagvedliggende problemer Stemmer er budbringere der ofte kommer med modbydelige meddelelser
17
Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer
Opfatter sig selv som svagere end stemmerne
18
Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer
Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer
19
Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer
Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser
20
Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer
Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser Færre kommanderende stemmer Flere kommanderende stemmer
21
Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer
Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser Færre kommanderende stemmer Flere kommanderende stemmer Lytter selektivt til stemmerne Prøver at undgå stemmerne
22
Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer
Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser Færre kommanderende stemmer Flere kommanderende stemmer Lytter selektivt til stemmerne Prøver at undgå stemmerne Taler om stemmerne Siger det ikke til nogen
23
Raske Patienter Opfatter sig selv som stærkere end stemmer
Opfatter sig selv som svagere end stemmerne Har flere positive stemmer Har flere negative stemmer Er bedre til at sætte grænser for stemmer Er dårlig til at sætte grænser Færre kommanderende stemmer Flere kommanderende stemmer Lytter selektivt til stemmerne Prøver at undgå stemmerne Taler om stemmerne Siger det ikke til nogen Oplever større støtte fra omgivelserne
24
At arbejde sammen – en fælles indsats
Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet
25
At arbejde sammen – en fælles indsats
Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet Stemmernes karakteristika Måden de taler på Stemmernes alder Hvad de snakker om
26
At arbejde sammen – en fælles indsats
Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet Stemmernes karakteristika Måden de taler på Stemmernes alder Hvad de snakker om Stemmernes begyndelse
27
At arbejde sammen – en fælles indsats
Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet Stemmernes karakteristika Måden de taler på Stemmernes alder Hvad de snakker om Stemmernes begyndelse Udløsende faktorer
28
At arbejde sammen – en fælles indsats
Vigtige fokus områder: Stemmernes identitet Stemmernes karakteristika Måden de taler på Stemmernes alder Hvad de snakker om Stemmernes begyndelse Udløsende faktorer Kendetegn for opvæksten
29
Relationen mellem stemmerne og livshistorien
Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation
30
Relationen mellem stemmerne og livshistorien
Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation Tidlige traumer
31
Relationen mellem stemmerne og livshistorien
Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation Tidlige traumer Sene traumer
32
Relationen mellem stemmerne og livshistorien
Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation Tidlige traumer Sene traumer Identitets konflikter
33
Relationen mellem stemmerne og livshistorien
Sociale omstændigheder der relaterer til stemmernes opstart: Uudholdelig livssituation Tidlige traumer Sene traumer Identitets konflikter Emotionel udvikling
34
Fra offer til sejrherre
”Ved at få ejerskab af oplevelsen og etablere en relation i stedet for at afvise stemmerne, er det muligt at blive sejrherre i stedet for offer og aktivt skabe sit eget liv igen” (Ron Coleman)
35
Vigtige punkter til recovery:
At møde et menneske, der interesserer sig for stemmehøreren som person. At give håb, at vise en udvej og normalisere oplevelsen. At møde mennesker, der accepterer stemmerne som virkelige, og selv at acceptere sine stemmer. At blive aktivt interesseret i stemmehøreroplevelsen.
36
At anerkende stemmerne som personlige og tage ejerskab over sine egne stemmer.
At ændre magtstrukturen mellem sig selv og stemmerne. At træffe valg. At ændre relationen til stemmerne. At genkende og acceptere egne følelser.
37
Så er der tid til spørgsmål.
38
Stemmehøring som forsvarsmekanisme
Som beskyttelse imod: Overvældende følelser Uacceptable følelser Defensive følelser
39
Forskelle mellem oplevelser og klinisk psykiatri
De undersøgte: Problemer fremfor Sygdom Oplevelsen fremfor Fortolkning Patienter såvel som Ikke patienter Samme oplevelser indenfor forskellige sygdomme Livshistorie i forhold til forskellige sygdomme
40
Stemmernes metaforiske forbindelse
Forbindelsen mellem stemmehøreren og stemmerne kan være en metafor for hvordan personen forholder sig til omgivelserne.
41
Personens holdning til stemmerne og måden han reagerer på, kan være den samme, som måden han forholder sig til sine problemer og relationer på.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.