Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skolen i Bevægelse - En innovativ proces.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skolen i Bevægelse - En innovativ proces."— Præsentationens transcript:

1 Skolen i Bevægelse - En innovativ proces

2 Skolen i bevægelse Hvorfor tænke anderledes?
”Nothing happens unless something moves” AlbertEinstein

3 Skolen i Bevægelse Film Skolen i Bevægelse

4 Skolen i Bevægelse ”Brændende platform” En god folkeskole
En udviklingsorienteret folkeskole - forskningsprojekt ”Mange Måder At Lære På” - Ledelsesgrundlag og lederudviklingsprojekt - Specialstrategi m/ kompetencecentre - etc. Men også en skole under pres - Resultater (PISA, gennemførelse af ungdomsuddannelse) - I sin grundform – ”industrisamfundets skole” - Regeringsfokus – 360 graders eftersyn og rejsehold - Stort økonomisk pres - Balancen mellem normalundervisning og elever med særlige behov

5 Skolen i Bevægelse ”Mange Måder At Lære På” 2008.
Tradition for mange udviklingsprojekter – fælles og på de enkelte skoler. Et særligt TV fokus Oplevelsen af noget der virkede og rykkede ! ”Livet ikke kun er læringsstile” Vi ville mere end blot at rulle en metode ud. Vi ville forskning!

6 Skolen i Bevægelse ”Mange måder at lære på”
2 årigt forsknings- og skoleudviklingsprojekt Samarbejde med Universe Research Lab & UC Lillebælt Før - målinger Trivsel (god skole) elever Vilkår medarbejdere Faglighed En række skoleudviklingsprojekter I samspil med forskere Heraf mange med læringsstile Gentage målinger Tre spor Pædagogik = skoleudvikling Læring = Vores organisation/professionelle/vidensdeling Forskning = Viden og ikke ”synsning”

7 Skolen i Bevægelse - Idé og mål
Vi kan ikke fortsætte med justeringer og tilpasninger Hvis skolen ikke fandtes – hvordan vil vi så opfinde den?

8 Skolen i Bevægelse - Aktiviteter
”Skolen i Bevægelse” - et innovativt udviklingsprojekt Involvering eksterne samarbejdspartnere 9 Camp´s, med ca. 350 deltagere Innovative processer med udgangspunkt ”Theory U” for elever, forældre, ledere, lærere, pædagoger, teknisk-administrativt personale, politikere, tillidsfolk o.a. Grundlag for en ny måde at drive skole på

9 INNOVATION SKOLEN ER INNOVATIV
HAR EN IINOVATIV TILGANG TIL UDVIKLING OG LÆRING NYE TILTAG SKABER VÆRDI I SKOLENS HVERDAG OPTIMERE ELERNES UDBYTTE AF LÆRING OG UDVIKLING

10 Skolen i Bevægelse - Status
6 grundlæggende principper for ”Skolen i Bevægelse” ”Skolen i Bevægelse” politisk forankret ”Ledelse af innovative processer” for skoleledere Skolerne udvikler egne prototyper Nogle skoler – dispensation fra folkeskolelovens bestemmelser Procesbistand fra forvaltning til pædagogiske forsøgsordninger ”Projektets hus” i Spinderihallerne i Vejle Vejle Kommunes Skolerigsdag – netop afholdt 2. april 2011 VEJLE KOMMUNE SOM FRIKOMMUNE Hjemmesiden

11 Skolen i Bevægelse - principper
Skolens opgave er at bevæge og bevæge sig – for at sikre optimale udviklings og læringsbetingelser Skolen sikrer at alle børn og unge møder nærværende voksne hver dag Skolen danner mennesker der mestrer liv og læring Skolen bygger på elevernes mod på og lyst til læring Skolen udvikler fleksible og innovative organisationsformer Skolen er en del af samfundet – samfundet er en del af skolen

12 Proces overordnet 1/4 Idéfase: marts 10 – oktober 10 (divergente processer) 6 workshops – innovativ metode, heraf én for BFU + styregruppe Sociale medier Elevrådscamp Skoleleder camp september 2. – 3. september Tillidsrepræsentant camp september Teknisk administrativt personale 8. september

13 Proces overordnet 2/4 Konkretiseringsfase: okt. ’10 – juni ’11 (konvergente processer) Skoleleder camp /Tillidsrepræsentant camp Bearbejdning og videreudvikling ”Samle linse gruppen” 3 døgn 1. – 4. oktober med deltagelse af Hans Henrik Knoop, Steen Hildebrandt og Caroline Ahlefeldt Visioner fra camps udkrystalliseres, konkretiseres

14 Proces overordnet 3/4 3 kvalificeringsmøder med interessenter og camp deltagere 1. møde d. 4 oktober 2010 2. møde d. 11. oktober 2010 3. møde d. 4. november 2010 (i Spinderihallerne) Høring og sparring i diverse organer Efterår 2010 Projektets hus i Spinderihallerne er på vej Projektets hjemmeside

15 Proces overordnet 4/4 Den enkelte skole: Innovationstimer min. 4 timer /11 Kursus i processtyring for ledere nov. 2010 Politisk behandling i BFU og Byråd i december Skolerigsdag Vejle 2. april Milepæl for MMALP og Skolen i Bevægelse. Forskningen slut, arbejdet fortsætter.. Implementeringsfase: aug 11 

16 Digitalisering og IT - strategi
Vision Skolen anvender teknologi for at øge elevernes læring og dermed udvikle mere kompetente børn og unge. Alle ledere og medarbejdere har viden om og kompetence til at udnytte teknologien i alle forhold. Skolen involverer elevkompetencer for at sikre øget lyst til læring. De 7 temaer er : Infrastruktur og IT- udstyr Digitale læremidler Digitale læreformer Digital kommunikation og videndeling Ledelse og styring Kompetenceudvikling Kultur

17 Skolerigsdagen 2. april 2011. Over 2000 deltagere.
70 stande skabt af skoler og virksomheder(videndeling). Foredrag og workshops. Se mere på

18 Skoler i bevægelse Ødsted skole
Aldersintegration i hele skoleforløbet. Egtved Skole Fleksibel holddannelse og ny prøveform i udvalgte fag. Engum skole Entrepenørskab og samarbejde med erhversvirksomheder. Gadbjerg Skole En landsbyskole med aldersintegration. Grejsdals Skole En skole med digitale tiltag

19 Projektets hus. Placeret i Spinderihallerne i Vejle
Kan anvendes af alle skoler/interessenter i Vejle Kommune. Skal eksponere og støtte innovative tiltag, for skoler og for borgere.

20 Eksponering. Mandag morgen Velfærdens innovations dag.
Undervisningsministeriets ”Stafet” Artikler i dagspressen og fagpressen. Andre kommuner viser interesse .

21 Kommende udfordringer
Pædagogisk og teoretisk forankring. Litteracy og gengrepædagogik. Erfaringer fra MMALP danner grundlag for tiltag. Trivsel Flow Positiv psykologi. Altruisme (aldersintegration). Kunst håndværk og design. Animation Relationskompetence Proces støtte til skoler i bevægelse. Innovativ ledelse Evaluerings programmer. Samarbejde med eksterne partnere UCL og DPU Forskere og eksterne konsulenter.

22 Erfaringer Vi har lært at rulle løberen ud mens vi går på den, eller har vi ? Vi lærer at ikke alt kan beskrives i en innovativ organisation – samtidig er der brug for klarhed og retning Nye processer kræver nye organisationsformer Nogle mister nu og da modet Mod og overblik er vigtige kompetencer Vigtigt at invitere andre end skolefolk ind i et samarbejde ………. Og alt det vi ikke har erfaret ”Ustyrlighed er en kvalitet”

23 Forundring, forandring, forvandling ……
”Nogle gange skal du blot røre ved en lille neutron for at få universet til at skælve” Deepak Chopra indisk læge og filosof.

24 Skolen i bevægelse – en innovativ proces
Ødsted skole Den aldersintegrerede skole

25 Ødsted Skole 380 elever ansatte

26 Ændrede vilkår fra 1. august 2011
Økonomi Skolen i bevægelse – nytænkning opbrydning af klasser som den bærende del af undervisningen en ny læringsplatform

27 Processen Foråret 2010 Camps for lærere/pædagoger, tillidsrepr, pedeller og sekretærer samt skoleledere. 12 ekstra aftenmøder med skolens personale Struktur Pædagogik Dette gav ejerskab af vores nye model

28 Læring i fællesskaber - Elev-elev læring Cooperativ learning
Forskellige gruppefællesskaber Makkerlæring Individuel læring Læringsstile

29 Hvad barnet kan sammen med andre i dag – kan det på egen hånd i morgen.

30 Bærende elementer MMALP Fællesskab
Evaluering Port folio Målcirkler Elevsamtaler Test Elevplaner Klassemøde Trivsel Elevråd CL-strukturer Break 5 min. Pause/ny energi Samarbejdsformer Bordet rundt Stærke hjælper svage MMALP Læringsstile CL Projektarbejdsformen Gruppearbejde ”Den der arbejder og reflekterer lærer” Bedstemors lov. Fællesskab Fysisk aktivitet Morgensang K-uger osv.

31 Model for Ødsted Skole Lille afdeling Mellem afdeling Store afdeling
0. til 2. årgang 3. til 5. årgang 6. til 8 årgang 9. årgang 105 elever 115 elever 130 elever 20 elever Aldersintegreret Grundklasse 5 hold á 21 5 hold á 23 5 hold á 26

32 Holdstrukturen 2011-2012 Lille afdeling 0. årg. 6 elever 6 elever
Mellem afdeling 3. årg. 8 elever 6 elever 8 elever 8 elever 7 elever 4. årg. 8 elever 9 elever 8 elever 8 elever 8 elever 5. årg. 7 elever 7 elever 8 elever 7 elever 8 elever Store afdeling 6. årg. 9 elever 10 elever 10 elever 10 elever 10 elever 7. årg. 8 elever 7 elever 7 elever 7 elever 7 elever 8. årg. 9 elever 9 elever 9 elever 9 elever 9 elever 9. årg. 22 elever

33 Antal lektioner på de enkelte årgange NB: 40 min. Lektioner
Indeværende år Kommende år Ændring 0. årgang 27 1. årgang 2. årgang 3. årgang 28 1 4. årgang 5. årgang 6. årgang 31 4 7. årgang 29 8. årgang 30 9. årgang 32 Minimums timetal i et skoleforløb: 6735 Vejledende timetal i et skoleforløb: 7470 Ødsted Skole : fra 7137 til 7407 : en stigning på 270 timer

34 Praktisk-musiske område
Ændring i fagrækken Praktisk-musiske område Fag Indeværende år Kommende år Musik 1. til 6. årgang 0. til 5. årgang Håndarbejde 4. og 5. årgang 3. til 5. årgang Sløjd Tysk 7. til 9. årgang 6. til 9. årgang Biologi Geografi Fysik/Kemi Samfundsfag 8. til 9. årgang Natur/Teknik Hjemkundskab 6. årgang 6. til 8. årgang

35 Kompetenceudvikling for personalet på Ødsted Skole
Klasserumsledelse – Classroom management Samarbejdslæring - Cooperativ learning Undervisningsdifferentiering i aldersintegrerede grupper. Alle tre områder er planlagt til skoleåret 2011/2012


Download ppt "Skolen i Bevægelse - En innovativ proces."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google