Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt,"— Præsentationens transcript:

1 Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt,
Actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix, pp

2 Disposition Actionfilmen vs. Actiongenren Actionscenen – før og efter…
Actionhelten – en mytologisk figur

3 Actionfilmen.... en genredefinition?
Begrænset filmteoretisk interesse Årsag: Legitimering af selvtægt! Konsekvens: Ingen kanoniserede definitioner

4 Actionfilmen…. en genre?
Er actionfilmen en selvstændig genre…? En genrehybrid: action-komedie; sci-fi-action; action-adventure; action-thriller…etc. Trad. bestemmelse af actiongenren De visuelle karakteristika Eksplosive actionscener Actionhelten: En muskuløs erotisk pinup-figur

5 Definiendum To ting definerer actionfilmen: Andre forhold er flydende
Actionscenen Actionhelten Andre forhold er flydende Ikonografi, drama, tid og sted

6 Actionfilmens plot Slægtskab med westernfilmen
Om plottet i den klassiske westernfilm: ”fortællingen om en helt, der er fremmedgjort fra sit samfund, men som samfundets skæbne afhænger af. Skurkene truer samfundet, indtil helten handler for at beskytte og redde det” Plottet er et ”ordens-ritual” (Thomas Schatz) Om plottets bærende karakter Helten er en frelserfigur, der opretholder samfundets sociale orden ved at bruge selvtægt, og handle uden systemets billigelse. Helten er en outsider der bevæger sig i periferien af samfundet og sjældent får anerkendelse af sin omverden. Med heltens handlinger geninstalleres orden.

7 Actionscenen Betydningstransformation Inden genrens opkomst
Alene et virkemiddel blandt andre i den dramatiske film… Eks. Spartacus (1960) dramatisk med ikke action! Efter genrens opkomst Dén centrale scene i den nye type film Eks. Biljagten i French Connection (1971)

8 Actiongenrens debut Tre politifilm Bullitt (1968)
French Connection (1971) Dirty Harry (1971) Kendetegn Forrygende actionscener Afspejler realistisk virkelighed Viser frustrerede helte Portrætterer betændt amerikansk storbymiljø med småkriminalitet og uro

9 Actionscenen funktion
Emotionelt og æstetisk højdepunkt Sammenlignelig med Dansescenen i en musical Skrækscenen i gyserfilmen Pornofilmens ejakulationsscene En fysisk oplevelse At ramme tilskueren i mellemgulvet

10 Actionhelten Hvem er actionhelten?
Forståelig i relation til actionplottet Actionhelten er…: En martyr, der ofrer sig for samfundet. Han fanger ikke morderen fordi det er hans job, men fordi det er hans mission. En mytologisk figur Villig til at ofre sig for at frelse et utaknemmeligt samfund.

11 Plotstruktur – religiøs tematik
Det religiøse forlæg Den kristne passionshistorie er forlægget for det moderne actionplot Passionen Udstødelse Udvælgelse Ofring Genopstandelse og hævn Religion og actionplot Rene Girard: Violence and the sacred (1972)

12 Strukturen Jobs bog Rambo
Passionshistorien er forlægget for plotstrukturen Jobs bog NT beretningen om Job (Jobs bog) eksemplificerer passionsstrukturen Rambo Rambo. First blood part II. ”The Mission” Udstødelsen Den bedste actionhelt er en syndebuk. Den bedste syndebuk er et ”knust idol”. Rambo: Back there I could fly a gunship, I could drive a tank […] Back here, I can’t even hold a job in a car wash. Udvælgelsen Tilfældet udpeger syndebukken, fordi tilfældet er guddommeligt og dermed ufejlbarligt. Rambo: Why me…? Ofringen Syndebukken er centrum i en katharsis, der suger alle problemer til sig som en svamp… Sagt til Rambo under udsættelsen for tortur: ”You may scream. There is no shame…” Genopstandelsen & HÆVN – Der skiftes fra NT (anden kind) til GT (øje for øje…) Mark:”Og de skal håne ham og spytte på ham, piske på ham og slå ham ihjel, og tre dage efter skal han genopstå…” Den hensynsløse tilintetgørelse af modstanderen.

13 Ofringens ansigter Ofringens dobbeltlogik Ofringen
Helten ofrer sig selv Liv og lemmer på spil for missionen Helten ofres af sine foresatte ”Regeringen” lader ofte helten i stikken Ofringen Helten ofres uanset hans/hendes uskyld Konsekvensen af ofring og tortur Almindelige mennesker svækkes; actionhelten styrkes

14 Smerten Smertens dobbeltlogik
Smerten beviser heltens overmenneskelighed – frelserpotentiale Smerten retfærdiggør helten tilintetgørelse af sine bødler Actionheltens gengældelse er på ingen måde udtryk for selvtægt. I genrens selvforståelse udtrykker hævnen en højere retfærdighed

15


Download ppt "Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google