Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Karriere, kompetence og efteruddannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Karriere, kompetence og efteruddannelse"— Præsentationens transcript:

1 Karriere, kompetence og efteruddannelse
Mads Løkke Rasmussen Karriererådgiver Bibliotekarforbundet

2 Det vil jeg sige Karriere handler om hele tiden at arbejde for at bevare muligheden for at vælge selv Karriere er vedkommende for jer alle Kompetence handler om at kunne det man skal Hvad kan du? Hvad er det du skal kunne? Efteruddannelse Skal relatere til dine karriereovervejelser Skal forøge din kompetence Karriere, kompetence og efteruddannelse

3 Ham karriererådgiveren
I fem år studie- og erhvervsvejleder på Roskilde Universitetscenter Fortid som arkivar Kandidat i socialvidenskab og historie fra RUC Far til to små, parcellist, spejder Karriere, kompetence og efteruddannelse

4 BFs Job & Karriere Karriererådgivning for alle BFs medlemmer uanset hvor man er i sin karriere Via karriereweb på Via karrieretelefon og mail Via JobMail Via arrangementer I BF På arbejdspladser Via personlig karriererådgivning med udgangspunkt i Garudas Fokusprofil. Karriere, kompetence og efteruddannelse

5 Udfordringen! Bibliotekarer ser ikke sig selv som havende en karriere Det er noget meget fint som ikke passer til mig Det er noget med det private erhvervsliv Det er noget for mænd/min mand Eksempel – Antal ansøgere til stilling som vicebiblioteksleder på folkebibliotek i Nordsjælland 5 Karriere, kompetence og efteruddannelse

6 Karriere dengang Noget der foregik indenfor en organisation
Kun for medarbejdere på det strategiske niveau Kun succes, ikke fiasko Noget objektivt og dermed målbart Mandlige medarbejdere der havde vist deres værd og derfor steg opad mod lederansvar. Karriere, kompetence og efteruddannelse

7 Karrierekræmmerhuse Karriere, kompetence og efteruddannelse

8 Karriereankre komme i sikkerhed ? - opnå stabilitet og jobsikkerhed
komme fri ? - selvstyring, autonomi, uafhængighed, ansvar for problemløsningen komme højt ? - det faglige indhold, engagement i det teknisk/faglige komme opad ? - opnå generel ledelseskompetence, avancere hurtigt i organisationen (= den traditionelle karriereopfattelse) være igangsætter, tage initiativer, starte nye ting op yde service, hjælpe andre, arbejde for en bestemt sag få udfordringer, nye og sværere hele tiden, adrenalin-kick ha’ en bestemt livsstil/balance - f.eks. være smart med de smarte, ung med de unge - eller balance mellem arbejde, familie, venner og fritid Karriere, kompetence og efteruddannelse

9 Hvis vi ikke ændrer retning, vil vi sandsynligvis ende, hvor vi er på vej hen.
Kinesisk ordsprog

10 Så gør dog noget! Hvis du ikke aktivt gør noget nyt, så vil der heller ikke ske noget nyt. Hvad kan du? Hvad vil du? Hvad tør du? Find vejen, forstå egen situation og tag ansvar for dine valg. Hvilke vigtige elementer og værdier har jeg i mit liv? Hvordan ønsker jeg, min nekrolog skal se ud, når jeg er død og begravet? Karriere, kompetence og efteruddannelse

11 Mål eller vej Før var karrieren mest af alt målet
Nu er det mere vejen og valgene på vejen Brug BFs Job & Karriere til at give modspil på din vej og dine valg. Karriere, kompetence og efteruddannelse

12 Kompetence – Hvad betyder det?
Kvalifikationer = viden + færdigheder + holdninger Klassisk kompetenceforståelse = viden + færdigheder + holdninger, der bringes til anvendelse Nyere (social) kompetenceforståelse = viden + kunnen + identitet/mening, der løbende forhandles med de andre i den kontekst, hvor man i fællesskab opretholder en praksis (pba. bl.a. Lave og Wengers læringsopfattelse 1991, 1998) Karriere, kompetence og efteruddannelse

13 Kompetence er at kunne det man skal
Henrik Holt Larsen, professor CBS

14 Nyere social kompetenceforståelse
= viden + kunnen + identitet/mening, der løbende forhandles med de andre i den kontekst, hvor man i fællesskab opretholder en praksis: Know what Know how Know why Den individuelle erfaring bidrager til og defineres af den socialt forhandlede kompetence Karriere, kompetence og efteruddannelse

15 Communities of Practice
Multimedlemsskab: Vi er en del af mange praksis-fællesskaber Praksisfællesskaber opstår, når vi er fælles om at gøre noget over tid Det er her, vi gør erfaringer, forstår det vi gør, tillægger verden mening, skaber identitet og lærer, laver rutiner, skaber relationer, skubber til praksis, forandrer og udvikler Mening og identitet ”forhandles” hele tiden Normerne for ”den kompetente adfærd” og dermed for kompetence ”forhandles” hele tiden Karriere, kompetence og efteruddannelse

16 en enkelt konsulent-opgave
© Bent Gringer SCKK senil forælder mor eller far krævende familie på plejehjem mor og far mand/kone familie egne børn ny mand/ ny kone hans/hendes børn familie mand/kone mand/kone og teenage børn fællesbørn og børn børnebørn universitet voksne børn gamle gymnasium vuggestuens børnebørn arbejdskolleger bestyrelse haven og familie eksmand/kone studenter -job sommerhuset fritidsjob arbejde som fuldmægtig arbejde som skole kæresterne/en chef golf gå i byen familie arbejde som slænget nye venner fritidsjob topchef en enkelt bestyrelses- post nye venner skole vennekredsen fritid familie sport sport en enkelt konsulent-opgave sport fritid spille musik /foreninger faglige tvær- børnehave vin- og cigarklubben gående netværk ? familie andre venner nye venner nye ven -ner 2 madklub VL-mahogni- vuggestue ? madklub gruppe familie venner venner venner gamle venner gamle venner gamle venner gamle venner man fødes med gener, biologiske dispositioner mm. 3 år 5 år 10 år 15 år 23 år 32 år 42 år 55 år 67 år

17 Kortlæg dine kompetencer
Begivenhed/praksis-fællesskab Videns-områder Netværk Teknikker Færdigheder Værdier Karriere, kompetence og efteruddannelse

18 Kortlæg dine kompetencer 2
Vidensområder - f.eks. emner, moduler, sagsområder, pro-blemkomplekser, hvad ved du noget/meget om? Netværk - personer, hvem kender du, hvem kan du spørge til råds? Teknikker og værktøjer - f.eks. IT, statistik, opslags-værker, informationscentre, sprog mv., hvad kan du og hvor godt kan du det ? Færdigheder - f.eks. at analysere, tilegne sig informationer, kommunikere, formulere sig på skrift, planlægge, administrere, engagere sig, udvikle nyt, selv-stændigt tilrettelægge, arbejde under pres, samarbejde, arbejde i team-work, motivere andre, beslutte, lede mv. Værdier - f.eks. om ansvar, selvstændighed, ledelse, følgeskab, kontrol, service mv Karriere, kompetence og efteruddannelse

19 Kompetenceudvikling – Trends
Fra efteruddannelse til læring på jobbet Organisationen Gode læringsmiljøer Medarbejderen Udvikling af personlige kompetencer Kompetencekortlægning/Videndelingskultur Fra individuel organisering til team- og projektbasering Kompetenceudvikling til personaleledere Kompetenceudvikling og fleksibilitet = stress? Kompetenceudvikling = afskedigelse og nyrekruttering Fokus på de bedste – mere til færre Masteruddannelser Medarbejderne efterspørger kompetenceudvikling Karriere, kompetence og efteruddannelse

20 Hvad er det i skal kunne som uddannelsesbibliotekarer?
Bibliotekaren skal have en øget bevidsthed om sin rolle som facilitator af læring. Bibliotekaren skal formidle Informationskompetence: dvs. evnen til at finde, evaluere og anvende information. Bibliotekaren skal forstå informationssøgeprocessen som en videnskonstruktionsproces. Bibliotekaren skal kunne formidle mundtligt og skriftligt i de forskellige læringsrum. Karriere, kompetence og efteruddannelse

21 Men det skal hænge sammen med dig
Hvad er dine aktuelle karrieremål? Hvordan der du dit arbejdsliv om et år? Hvordan ser du dit arbejdsliv om fem år? Hvad er din kompetence? Hvad er du i stand til at gøre? Hvordan er dine jobværdier Hvad får dig til at fløjte når du går på arbejde? Hvilken type efteruddannelse er så relevant? Karriere, kompetence og efteruddannelse

22 Personlige jobværdier
Find individuelt de fem værdier – i prioriteret rækkefølge – som er dine væsentligste drivkræfter i fht. job (5 min.) 2. Præsenter dine jobværdier for to andre. Præsentationen må gerne tage udgangspunkt i konkrete eksempler – på hvordan du tidligere har oplevet det, på hvordan du gerne ser det blive imødegået i dit kommende job, hvis du har billeder på det. De andre spørger ind til betydningen af værdierne og stiller kritiske spørgsmål. Karriere, kompetence og efteruddannelse

23 Elevatortalen JEG KAN! - Dvs. at mine kompetencer i fht. dette job/jobområde er: JEG VIL! – Dvs. at mine jobværdier/min drivkraft i fht. dette job er: Karriere, kompetence og efteruddannelse

24 Kontakt: BFs Job & Karriere Mads Løkke Rasmussen Tlf: 38 88 22 33
Mail: Karriere, kompetence og efteruddannelse


Download ppt "Karriere, kompetence og efteruddannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google