Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009"— Præsentationens transcript:

1 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Fra dysfasi til dysleksi på Vingsted Centret den 23/ v/ lic. spec. pæd. John Maul sproglydsdiskrimination artikulationsbevidsthed artikulationsmelodi flydende håndskrift arbejdshukommelse

2 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Oversigt Læsesvaghed Dysleksi Ordblindhed - og alle tre former kan føre til FUNKTIONEL ANALFABETISME

3 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Definitioner Klinisk Ordbog Gerstmans syndrom Pædagogisk-Psykologisk Ordbog Hermanns arvelige aspekt Den Danske Encyclopædi Fonologisk opmærksomhed

4 Kritiske forudsætninger
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Kritiske forudsætninger Kritiske - fordi forudsætninger for skriftsproglige vanskeligheder er dobbelte, dvs. både et problem for eleven og for forskeren

5 Særligt kritiske forudsætninger
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Særligt kritiske forudsætninger ADHD forudsætningsorkesteret og cerebral integration AUTISME hyperleksi, verbalakrobatik og semantik

6 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Semantisk dysfasi Livsverden betydningshorisont betydning og mening Forståelsesmæssige bagtæppe

7 JON 4 år syntaktaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 JON 4 år syntaktaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder - normal sprogforståelse god sproglig opmærksomhed og gode pragmatiske evner massive vanskeligheder med syntaks, fonotaks, remser og tegnemønstre

8 HENRIK 6 ÅR Syntaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 HENRIK 6 ÅR Syntaktiske- og fonotaktiske vanskeligheder - normal sprogforståelse gode pragmatiske evner og normal præstation i en Kontrolleret Tegneiagttagelse massive vanskeligheder med syntaks, fonotaks, remser og tegnemønstre

9 Henriks syntaks 5-6 år gammel
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Henriks syntaks 5-6 år gammel februar ’rødt blag’ ’Ah i di’ maj ’huset rødt tag’ ’pige bage mange kager’ november ’huset har rødt tag’ ’pigen bager mange kager’

10 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Henriks KTI 5 år gammel

11 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Henriks KTI 6 år gammel

12 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Syntaktisk dysfasi talens partitur fonotaks og syntaks lydering og stavning Korttidshukommelse

13 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Det magiske syvtal visouspatial hukommelse - førskolealderens force artikulationssløjfen - omsætter print til lyd

14 Digital og analog hukommelse
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Digital og analog hukommelse Maskinen med digital hukommelse uden forståelse for meningen Mennesket med overvejende analog hukommelse med forståelse for meningen

15 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Sproglyd fonem

16 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Sproglyd og bogstav fonem grafem

17 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Vygotsky ’Skriftsproget# tvinger barnet til at gøre sig talesprogsprocessen bevidst’. # det alfabetiske skriftsprog vel at mærke!

18 Fonem, grafem og artikulem
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fonem, grafem og artikulem fonem artikulem grafem

19 Fonem, grafem, artikulem og motorem
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fonem, grafem, artikulem og motorem motorem fonem artikulem grafem

20 Fra dysfasi til dysleksi
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fra dysfasi til dysleksi syntaktiske-, fonotaktiske- og kinetiske vanskeligheder, knyttet an til den sekventielle arbejdshukommelse, og dermed centrale faktorer for staveproces og den flydende og rytmiserede læsning.

21 Brian fra dysfasi til dysleksi
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Brian fra dysfasi til dysleksi 4 år anmeldt af lægen for dysfasi 5 år sprogundersøgelse i børnehave, optages på Taleinstituttet ingen impressive vanskeligheder pænt ordforråd sjusker manuelt, svært ved at eftersige sodavand, kartofler og sommerfugl

22 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Brians skolegang talepædagogen løser sin opgave Brian bliver en sen læser ekstrem svag staver god til regning og matematik samt fysik og kemi fortsætter i gymnasiet som den første fra sin familie

23 Gymnasieelevens håndskrift
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Gymnasieelevens håndskrift

24 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Brians stavefejl fingerne (fingrene) førende (føreren) forsengdede (forsinkede) erindre (erindrede) iøjnefalden (iøjnefaldende) snorrere (snorene) murene (murerne) årene (årerne) jævnalderne (jævnaldrende) herrene (herrerne)

25 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Brian på gymnasium - dansk og fransklærer foreslår ham at søge hjælp på Taleinstituttet, - neuropsykologisk orienteret læseundersøgelse viser: rytmisk-sekventielle vanskeligheder og fortsat dysleksi

26 Gymnasieelevens tegnede sekvens
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Gymnasieelevens tegnede sekvens

27 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Brian på universitet Syddansk naturvidenskab AAU naturvidenskab og gruppearbejde Laboranteksamen med topkarakterer i de naturvidenskabelige fag

28 Hans Kristian paradigmatisk dysfonologi
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Hans Kristian paradigmatisk dysfonologi H R M B P N D T G K V F L S J

29 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Hans Kristian Normal sprogforståelse, syntaks, fonotaks og suprasegmentale elementer i form af prosodi og intonation. Ingen efterfølgende skriftsproglige vanskeligheder, hverken læse- eller stavemæssigt.

30 Michael paradigmatisk dysfonologi
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Michael paradigmatisk dysfonologi R H M B P N D T G K V F L S J

31 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Michael Normal sprogforståelse, syntaks, fonotaks og suprasegmentale elementer i form af prosodi og intonation. Ingen efterfølgende skriftsproglige vanskeligheder, hverken læse- eller stavemæssigt.

32 Fonologiske vanskeligheder
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Fonologiske vanskeligheder akustisk artikulatorisk fonologisk relationelt intakt syntaks, prosodi og intonation

33 Paradigmatiske dimension
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Paradigmatiske dimension - spatialt-kategoriale færdigheder at skelne, selektere, kategorisere, relatere og associere KATEGORI OG KINÆSTESI i et rumligt perspektiv

34 Syntagmatisk dimension
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 Syntagmatisk dimension - rytmisk-sekventielle færdigheder at strukturere syntaks, fonotaks og artikulationsmelodier SYNTAKS OG KINESE i et tidsligt perspektiv

35 De kritiske forudsætningers tre etager
John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 De kritiske forudsætningers tre etager Sprog Lyd Bevægelse

36 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 partitur tempo dynamik

37 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
∂π π « ƒ ß é ñ é ß ßßßßßßßßßß appelsinis appel sin is sorbetis

38 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Nina Grønnum ’Stavelse, tryk og tonegang danner rammen om de enkelte lyd. Rigtig gengivelse af rytme og stavelsesstruktur er vigtigere en artikulationen af de enkelte lyd’.

39 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Usha Goswami ’Vanskeligheder med at opfatte den rytmiske timing i tale fører til upræcis fonologisk lagring af ord og det fører videre til dysleksi’.

40 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Skolens skadestue lakmusprøven på Brande Højskole

41 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009 græsk tidscyclus
Kino den vide verden græsk tidscyclus

42 John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009
Referencer Temaer i sprog og tale vanskeligheder, Herning: SPF 1998 om sproglige vanskeligheder Temaer i læse- og stavevanskeligheder, Herning: SPF 2000 om skriftsproglige vanskeligheder Mennesket i specialpædagogikken, Herning: SPF 2007 om specialpædagogik Flere tekster frit tilgængelig på:


Download ppt "John Maul om dysleksi i Vingsted den 23/9 2009"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google