Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afDavid Mørk Redigeret for ca. et år siden
1
Dan Marquart, oktober 2007 Nye Udbudsformer I DK
2
Dan Marquart, oktober 2007 •Amtslige funktionskontrakter •Kommunale funktionskontrakter •Partnering Nye udbudsformer i Danmark
3
Dan Marquart, oktober 2007 Amtslige funktionskontrakter Strækningsbaseret (enkeltstrækninger hvor betaling følger handling) Alle informationer findes I udbudsmaterialet Udviklet sig siden 1998 I samarbejde mellem 3 jyske amter og asfaltbranchen. (Sdr., Nord, Ribe) To forskellige modeller – med og uden ansvar for underbunden. Tilhørende arbejdsbeskrivelse og vejledning
4
Dan Marquart, oktober 2007 Amtslige funktionskontrakter Ingen materiale- og udførelseskrav Sædvanlige funktionskrav Friktion, jævnhed, sporkøring, lyshed, udseende Årlige besigtigelser Belman rapporter Vedligholdelseskrav Materialer efter eget valg - tidsbegrænsning Afleveringskrav Belægningen skal være egnet som underlag for ny belægning
5
Dan Marquart, oktober 2007 BetalingsplanBetalingsplan TB 11k Ansvarsperiode ophører
6
Dan Marquart, oktober 2007 Amtslige funktionskontrakter Der nåede at blive 44 kontrakter af denne type Med en samlet entreprisesum på 160 mio kr. Med en samlet vejlængde på 332 km Med en gennemsnitlig kontraktlængde på 15 år Kun Ribe, Sønderjylland og Nordjyllands amter deltog
7
Dan Marquart, oktober 2007 Kommunale funktionskontrakter Vejnet (Baseret på tilstand, med en fast årlig betaling) Paradigma for udbudsmateriale udarbejdet af Rønnede, Videbæk og Varde kommuner, I samarbejde med NCC Roads og Vejdirektoratet. Bedømt på skadespoint (VD system) eller restlevetid (Carl Bro system) Sikkerhedsstillelsen er indbygget I betalingsmodellen
8
Dan Marquart, oktober 2007 Status over kommunekontrakter Der er I alt 20 kontrakter på nuværende tidspunkt Næsten alle asfaltentreprenørerne er med Gennemsnitlig kontraktperiode på 14 år I alt 3350 km vej Samlet entreprisesum på 790 mill kr.
9
Dan Marquart, oktober 2007 Kommunekontrakter status - efteråret 2007 KommuneRåd- giver EntreprenørStartLøbetidPrisKM vej Faxe /RønnedeVDNCC Roads01.01.0214 år31 mill157 Frederikssund /SkibbyVDPankas01.01.0315 år42 mill96 Ringkøbing-Skjern / Videbæk VDLMK-Vej01.05.0315 år37 mill152 HolbækVDColas01.06.0315 år71 mill250 Vejle /JellingVDLMK-Vej01.07.0315 år33 mill150 SlagelseVDLMK-Vej01.01.0415 år95 mill314 Slagelse /HashøjVDPankas01.01.0415 år38 mill173 AalborgNirasColas/Novejfa01.04.0415 år16 mill35 HerningVDNCC Roads01.01.0415 år32 mill132 Jammerbugt /ÅbybroVDColas DK01.05.0415 år38 mill217
10
Dan Marquart, oktober 2007 Kommunekontrakter status - efteråret 2007 KommuneRåd- giver Entrepre- nør StartLøbetidPrisKM vej LemvigVDColas DK01.07.0415 år50 mill375 OdderVDLMK-Vej01.01.0515 år29 mill158 Holbæk /TornvedVDPankas01.09.0414 år30 mill126 Holbæk /JernløseCarl BroColas200615 år Holbæk /TølløseCarl BroColas200615 år Holbæk /SvinnigeCarl BroColas200615 år OdsherredCarl BroColas01.09.0715 år Vordingborg /PræstøCarl BroMunck37 mill Vordingborg /MønCarl BroNCC Roads16 år60 mill265 Egedal /Stenløse
11
Dan Marquart, oktober 2007 Kommunekontrakter status - efteråret 2007 KommuneRåd- giver Entrepre- nør StartLøbetidPrisKM vej Slagelse /KorsørCarl BroNCC Roads Faxe /Haslev Næstved /FladsåCarl BroMunck15 år37 mill156 Nr. Djurs
12
Dan Marquart, oktober 2007 Kommunekontrakter Jelling, et eksempel VejklasseBenævnelseAntal km 1Trafikveje: Veje som har betydning for den gennemgående trafik. Gennemgående veje med stærk trafik som forbinder områder med hovedveje. 22,5 2Forbindelsesveje: Veje der har betydning for den lokale nærtrafik. F.eks. Skoleveje og busruter. 36,1 3Lokalveje: Veje i by- og landområder uden for egentlige boligområder, samt veje med spredt bebyggelse. 70,2 4Boligveje: Veje i boligområder.7,5 5Grusveje9,8
13
Dan Marquart, oktober 2007 Kommunekontrakter Jelling, et eksempel Krav: 1. Skadespoint – bod 10.000,- kr. Udbedring 5 uger Vejklasse/ Vedligeholdelsesniveau Skadespoint Middel - max Skadespoint Enkeltparcel - max 11,54,0 21,85,0 33,06,0 43,57,0
14
Dan Marquart, oktober 2007 SkadespointSkadespoint Beregning af skadespoint: Skadespoint = ∑ (Skadesomfang(%)/100) x Skadesvægt x faktor Hver skadestype har en vægtning som f.eks ”revner på langs”: Bredde<0,5 cm0,5 Revner på langs < 0-1 m fra kantBredde 0,5-3 cm1,0 Bredde>3 cm1,5 Desuden registreres skader som: Revner på langs > 1 m fra kant samt revner på tværs Samlingsrevner Krakeleringer Rivninger Stentab fra OB Afskalninger Slaghuller Lunker, Sætninger Sporkøring Instabilt slidlag Svedning Lapper Revneforsegling
15
Dan Marquart, oktober 2007 Krav: 2. Lappeprocent (kun de sidste 5 år) – bod 10.000,- kr. Udbedring 3 uger Vejklasse/ Vedligeholdelsesniveau AlvorlighedMax tilladt omfang i % 11: pletvis 2: sammenhængende < 100 m2 3: sammenhængende > 100 m2 15 30 Intet krav 21: pletvis 2: sammenhængende < 100 m2 3: sammenhængende > 100 m2 25 50 Intet krav 31: pletvis 2: sammenhængende < 100 m2 3: sammenhængende > 100 m2 30 Intet krav 41: pletvis 2: sammenhængende < 100 m2 3: sammenhængende > 100 m2 Intet krav
16
Dan Marquart, oktober 2007 Krav: 3. Sporkøring > 15mm Kun for egne belægninger og måles kun ved mistanke - bod 10.000,- kr. Udbedring 3 uger 4. Slaghuller > 10x10 cm ikke repareret inden for 5 dage bod 10.000,- kr. Udbedring 2 uger 5. Friktion Kun for egne belægninger bod 10.000,- kr. Udbedring 3 uger 6. Jævnhed Kun for egne belægninger bod 10.000,- kr. Udbedring 3 uger 7. Kantfyldning efter udlægning af fulddækkende belægning - bod 10.000,- kr. Udbedring 1 uge 8. Rendedybde efter udlægning af fulddækkende belægning - bod 10.000,- kr. Udbedring 1 uge 9. Refleksion af kørebaneafmærkning Kun nymarkering 10.000,- kr. Udbedring 1 måned
17
Dan Marquart, oktober 2007 Krav: 10. Skader på kørebaneafmærkning – bod 10.000,- kr. Udbedring 6 måneder Vejklasse/ Vedligeholdelsesniveau Max tilladt omfang i % 1Løbende længde markering Øvrig markering 20 % 30 % 2Løbende længde markering Øvrig markering 20 % 30 % 3Løbende længde markering Øvrig markering 20 % 30 % 4Løbende længde markering Øvrig markering 20 % 30 %
18
Dan Marquart, oktober 2007
19
Eksempel på Hovedeftersyn Skadespoint = 22,2
20
Dan Marquart, oktober 2007 Eksempel på Hovedeftersyn Skadespoint = 2,3
21
Dan Marquart, oktober 2007 Eksempel på Hovedeftersyn Skadespoint = 0,0
22
Dan Marquart, oktober 2007 Eksempel på Vejledende handlingsplan
23
Dan Marquart, oktober 2007 BetalingsmodelBetalingsmodel
24
PartneringPartnering Partnering er ikke en kontraktform, men en samarbejdsform, som I princippet kan anvendes på alle kontrakter. De danske vejpartnering samarbejder er typisk komplicerede og gerne I by-områder. Normalt strækker de sig over 4 år Parterne skal have ligeværdige kompetancer I modsætning til funktionsudbuddene hvor ansvar og kompetance nødvendigvis skal være hos entreprenøren. Der skal være fælles mål og fælles økonomiske interesser
25
Dan Marquart, oktober 2007 Partnering status - efteråret 2007 KommuneRådgiverEntreprenørLøbetidPrisKM vej Rudersdal /SøllerødVDPankas4 år6 mill100.000 m 2 VejleCarl BroLMK Vej4 år18 mill58 km GladsaxeCarl BroNCC Roads4 år21 mill37 km AllerødAllerød/Kammer advokaten Pankas5 år48 mill145 km AalestrupAlestrupColas OdsherredCarl BroNCC Roads
26
Dan Marquart, oktober 2007 LMK VEJ´s erfaringer Fordel for både kommune og entreprenør Udnyttelse af faglige ekspertise til at udføre/udvikle teknisk/økonomisk optimale løsninger Høj grad af differentiering – “hen ad vejen” Optimal udnyttelse af materialer og mandskab
27
Dan Marquart, oktober 2007 Forudsætninger for succes Samarbejdsegenskaber og kompetance hos nøglepersoner Gensidig tillid og respekt Åbenhed
28
Dan Marquart, oktober 2007 Forventninger fremover Brug af funktionskontrakter på land og I mindre byer Brug af partneringkontrakter I større byer Løbende forbedring af disse kontraktformer
29
Dan Marquart, oktober 2007 Tak for opmærksomheden
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.