Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sektornet Informationsdag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sektornet Informationsdag"— Præsentationens transcript:

1 Sektornet Informationsdag
Grundskoler og specialskoler v. Ebbe Schultze og Claus Berg Pædagogiske konsulenter Uddannelsesstyrelsen nov.-dec. 1998

2 Pædagogiske links

3 Info-samfundet år 2000 ... alle børn rustes til at beherske moderne informationsteknologi ... alle lærere gøres til personlige brugere Der etableres et IT-net for alle landets folkeskoler / (grundskoler)

4 Skolens pædagogiske servicecenter
Folkeskoleloven §19, stk.2. På hver skole oprettes et skolebiblioteket som et pædagogisk servicecenter. Skolebiblioteket stiller undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning.

5 Pædagogisk servicecenter opgaver I
Bogsamling og tidsskrifter Pædagogisk værksted for elever, med bl.a. kopiering & planche produktion Information om undervisningsmidler : På skolen Amts Centeret for Undervisningsmidler Skoletjenester, foreninger og firmaer Internettet Aktiv information om nye uv-midler

6 Pædagogisk servicecenter opgaver II
Skrivestue / edb-lokale Video-/lyd redigering - (mørkekammer) Scanner og digital billedbehandling Elevtelefon /-fax Mulighed for faglig hjælp ved værkstedsarbejde Korte kurser/undervisning i færdigheder, med andre af skolens lærere Lektie cafe Hjælp til lærere med egne maskiner

7 Pædagogisk servicecenter opgaver III
DES, alle boglige materialer på skolen DES, alle AV / Edb materialer og udstyr på skolen Udlevering af forbrugsmaterialer (film/bånd/disketter) Samlet 5 års plan over indkøb af uv-midler Budget ansvar for alle DES uv-midler Udfarende ekskursions/kultur koordinator Ressource styring af projekt forløb Tovholder i udvikling af læringsplaner

8 Ny pædagogik Langt det meste af den tid eleverne tilbringer i undervisningssituationer i dag er spildt, fordi de ikke kan komme til at arbejde engageret inden for deres aktuelle kompetenceområde citat fra Steen Larsen: ”IT og nye læreprocesser”

9

10 Bestanddele til en IT-plan
Lærer kompetence Udviklingsarbejde Pædagogisk servicecenter Rum Ressourcer U & Ø Maskiner / programmer Netværk- inde & ude Økonomi - drift

11 Samarbejdspartnere omkring IT-handleplaner
Skolebestyrelsen Skoleledelsen Pædagogisk råd Skoleforvaltningen Politikerne Kommunens edb-afdeling Eventuelle samarbejds-skoler Aftenskole / ungdomsskole

12 Info taktik Arbejdsmateriale til Infotek cd'en
DLH Informatik / Folkeskoleafdelingen Emner: Skoleudvikling Multimedier Kommunikation Edb og fag Projektopgaven

13 Skoleudvikling i Info taktik
Forslag til pædagogisk dag Oplæg til gruppe diskussion Spørgeskema om lærerholdning Debatspil om elevers edb-uddannelse Debatspil om skolens kultur

14

15

16 Handleplaner - læringsplaner

17 Kundskab Det er ikke længere nok at skolen formidler kundskaber.
Skolen skal også give eleverne den færdighed selv at kunne finde, vurdere og forvandle information til kundskab.

18 Undervisningsformer I
Informationsteknologi vil være et vigtigt redskab til at skabe nye uddannelses- og undervisningsformer. Det vil i højere grad være eleverne / de studerende der vil være aktive frem for i dag, hvor det er lærerne, der docerer. Hovedparten af undervisningen vil foregå gennem projektarbejde. Undervisningsmetoderne vil være helt anderledes i forhold til det vi kender i dag. Klasseundervisningen som i dag er udgangspunktet for undervisningen vil i højere grad blive afløst af skiftevis store hold og mindre team-baserede grupper. Uddannelsesinstitutionen vil udnytte, at børn og unge har adgang til computere derhjemme. Undervisningsmetoderne vil kræve stor selvstændighed af de studerende, og det skal læres i grundskolen.

19 Undervisningsformer II
Der vil være pædagogiske IT-konsulenter tilknyttet uddannelsesinstitutionen, hvor alle lærere kan hente råd og vejledning med hensyn til at integrere IT i deres undervisningsforløb. Der vil i højere grad være tale om en opdeling af undervisningen mellem traditionel færdighedslæring og selvstændigt projektarbejde. Lærernes arbejdstid vil ændres radikalt og de snærende regler vil være væk. Forældrene vil i øget omfang blive inddraget og anvendt som ressourcer ifm. undervisningen. Indlæring er en aktiv, mental proces i det enkelte individ "ingen har nogensinde lært nogen nogetsomhelst". Lektionstiden vil skulle indrettes efter elevernes udviklingstrin.

20 Lær-IT Udsendt til 90.000 - november ’97
Revideres og udvides på nettet: Hæftet ”...at bruge Lær IT” - udsendt marts 98

21 Organisering af undervisningen
Planlægning af projektuger Planlægning af procesorienterede skriveforløb Mulighed for faglig fordybelse i længere tid Korte kurser/undervisning i færdigheder, med andre af skolens lærere Mulighed for faglig hjælp ved værkstedsarbejde Koordinering af de forskellige klassers fravær fra fælles undervisning Nytænkning omkring budgetter

22

23 Organisering af dagligdagen
Hvor og efter hvilke principper bookes de forskellige maskiner Hvilke programmer findes hvor Færdselsregler på pædagogisk servicecenter Færdselsregler på nettet Hvem gemmer hvor Virus / backup Hvor placeres manualer Aftenskole / ungdomsskole

24 Ressourcelærer Vejlede og igangsætte kollegaer
Hjælpe med planlægning og produktion Tilrettelægge brugen af IT-udstyr Udarbejde vejledninger Afholde korte introkurser for klasser Indgår som U-timer i fagfordelingen

25

26 Antal elever / computere
Målet - at der år 2003 er under 10 elever til at deles om en computer Alle disse computere skal være under 5 år gamle

27 Udstyrssituationen Mål 5-10 elever pr. nyere pc 1996 6500 computere
Udgift ca. 500 kr. pr elev i 98


Download ppt "Sektornet Informationsdag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google