Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DLF QUARTERLY December 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DLF QUARTERLY December 2013."— Præsentationens transcript:

1 DLF QUARTERLY December 2013

2 INDLEDNING Dagligvareleverandørerne DLF har fornøjelsen at udsende en opdateret udgave af ”DLF Quarterly” omfattende 3. kvartal 2013. Kvartalsrapporten skal give medlemmerne et struktureret overblik over den danske detailhandel. ”DLF Quarterly” er en fakta baseret præsentation som frit kan anvendes af medlemmerne. Brug elementer helt eller delvist når I forbereder afrapportering overfor jeres interessenter, så som Bestyrelse, eksterne kontakter, udenlandske gæster m.m. Vi vil bestræbe os på en løbende tilpasning af rapporten til gavn for alle. Det er derfor vigtigt at vi får feedback fra Jer – godt som skidt – så vi kan favne nye emner eller undgå områder som ikke har medlemmernes interesse. God fornøjelse! DLF TAK TIL DE AF VORE PARTNERE SOM HAR BIDRAGET MED INDHOLD.

3 DLF Quarterly report Danmark i tal Nordisk retail Dansk detailhandel
INDHOLD i overskrifter: Danmark i tal Demografi Det politiske system Økonomiske nøgletal Pris og mængdeindeks Det politiske perspektiv Nordisk retail Nordisk detailhandel Nordisk forbrugertillid Tilbudsaviser Nordisk DLF Sverige Dansk detailhandel Markedsandele 10 års statistik + prognose Dansk detailhandel i tekst Dansk detailhandel DS Coop SuperGros Reitan Matas Tankstationer WWW Grænsehandel Top issues Tilbudsaviserne Top 10 kategorier Shopperadfærd Forbrugeradfærd Kampagneadfærd Private Labels Discount Danmark Salgskonsulentens rolle Trends Hvad sker der i udlandet. Shoppertrends – brands Danskernes bekymringer Category shopper fundamentals.

4 DANMARK I TAL

5 DANMARK – Demografi Areal: 42.916 km2
Danmark er inddelt i 5 regioner og 99 kommuner. Hovedstad: København Indbyggere: Hovedstaden Århus Odense Ålborg Esbjerg Folketal (k4 2013): personer. heraf mænd (49,6%) heraf kvinder: (50,4%) Dansk oprindelse.: 89,0% Indvandrere: 8,4% Efterkommere: 2,6% Hustande(opgøres en gang årligt): heraf single: 2 personer: 3 personer: 4 personer eller flere I 72% af husstandene i Danmark er der 1-2 personer. Kilde:

6 DANMARK – Det politiske system
Styreform: Monarki Dronning Margrethe 2. Statsminister: Helle Thorning-Schmidt Danmark ledes af en mindretals-regering bestående af: Socialdemokratiet (A) Radikale Venstre (B) Socialistisk Folkeparti (F) National valuta: Danske Kroner (DKK) Kursen er låst til Euroen. Det danske Folketing består af 179 medlemmer fordelt som følger efter sidste Folketingsvalg i Okt. 2011: Antal vælgere: Antal gyldige stemmer: Stemmeprocent: 86,9 % A. Socialdemokratiet B. Radikale Venstre C. Konservative F. Socialistisk Folkeparti L. Liberal Alliance K. Kristendemokraterne Q. Dansk Folkeparti V. Venstre Ø. Enhedslisten Vigtige ministre for detailhandlen: Erhvervs- og vækstminister: Henrik Sass Larsen (A) Konkurrencelove, forbrugerlove herunder forbrugerombudsmanden, markedsføringsloven. Lukkeloven. Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri: Karen Hækkerup (A) Fødevaresikkerhed, økologi, fødevarekontrol, mærkning, fødevarestyrelsen Skatteminister: Holger K. Nielsen (F) Afgiftslove, bl.a. Chokoladeafgift, Emballageafgift, Isafgift, moms, reklameafgift, sodavandsafgift, spiritus, tobak, øl- og vinafgift. Kilde: Kilde: Kilde:

7 DANMARK – Økonomiske Nøgletal
BNP (2012) Mia. DKK ,6 Real vækst ,4% Det private forbrug: ,1 % Det offentlige forbrug: ,4 % Betalingsbalancen – løbende poster: ,7 mia. DKK (september 2013) Beskæftigede lønmodtagere fuldtid: (2. Kvartal 2013) Brutto ledighed: (september 2013) Arbejdsløsheds procent: ,4 Kilde: - AUS07

8 DANMARK – Økonomiske Nøgletal
Husholdningernes forbrug er for så vidt angår fødevarer og drikkevarer i tilbagegang med 3,0 – 3,6 % i værdi.

9 DANMARK – Økonomiske Nøgletal
Forbrugertillidsindikatoren for Detailhandlen er positiv for 3. kvartal For oktober måned: 4,6% Forbrugerforventninger (nettotal) Kilde:

10 DANMARK – Pris- og Mængdeindeks
Forbrugerprisindeks (oktober 2013) Ændring i forhold til samme måned året før. Fødevarer: 0,2 % Alkohol og tobak: 0,8 % Mængdeindeks (sæsonkorrigeret): Fødevarer + andre dagligvarer (september 2013) 93.1 Detailomsætningsindeks: Samlet fald i detailhandlen er -1,1% Efter vækst i 2. kvartal 2013 ses igen et fald i 3. kvartal. Kraftigt fald i omsætning for Radio og TV forretninger samt supermarkeder. Stor fremgang for Discount. Kilde:

11 DANMARK – Politisk perspektiv
Foråret 2013 Vækstpakke 1: Afgiften på sodavand halveres med virkning fra og afskaffes helt i 2014. Afgiften på øl sænkes med 15 pct. fra Indekseringen afskaffes. Momsfradrag for virksomheders hotelovernatninger i Danmark hæves fra 50 pct. Til 75 pct. Vægtbaseret emballageafgift afskaffes fra 2015. Vækstpakke 2: Glidende sænkning af selskabsskat fra 25 pct. Til 22 pct. over de kommende 3 år. Afskaffelse af energispare afgift. Lavere afgift på udledning af spildevand for store virksomheder. Ingen kørselsafgift for lastbiler. Ny fedtskat indført 1. januar 2012. Alt mættet fedt tillægges afgift på 16,- DKK pr. kilo. Tanken var at forsøge at styre danskernes indtag af fedt generelt og det mættede fedt i særdeleshed. Skatten havde ikke den tiltænkte virkning og blev fjernet igen pr. 1. januar 2013. FINANSLOVEN 2014 Den vægtbaserede emballageafgift afskaffes allerede ved indgangen til 2014 og dermed et år tidligere, end hvad regeringen i første omgang havde barslet med i den såkaldte Vækstplan DK. Der afsættes 310mio., hvorved erhvervene lettes for betydelige administrative byrder. Dette gælder ikke volumenbaseret afgifter som er gældende for øl, vand, vin og spiritus. Moms sats: alle fødevarer: 25 % Selskabsskat: % Som udgangspunkt er der ingen politisk stillingstagen til moms satsen for nærværende. Der er omvendt fokus på selskabsskatten som sandsynligvis reguleres i nedadgående retning i de kommende 3 år. NYT Kilde:

12 NORDISK DETAILHANDEL

13 Kilde: Dansk Handelsblad.
Nordisk marked NYT Kilde: Kilde: Dansk Handelsblad.

14 Forbruger Tillid - Nordisk
Kilde: Kilde: Consumer Confidence survey Q Nordics

15 ANTAL TILBUDSAVISER - Nordisk
Kilde: Kilde: Alle lande i Norden udgiver tilbudsaviser. Danmark er dog det land som skiller sig markant ud. Næsten 4 gange flere sider end i Finland og Sverige og 6 gange mere end i Norge. Tilbudsaviserne er gennemsnitligt på 33 sider i Danmark mod kun 9-10 sider i Sverige og Norge. Svenske tilbudsviser

16 DLF Retail IndexTM NYT Kilde: Kilde: Værdi: 0,2% Akk. i år : -1,5% Rull. 12 mdr.: 0,7% Kilde: Delfi Marknadspartner Salget til kunder steg med 0,2% i september. Det viser DLF Retail Index, som baseres på DLF’s medlems-virksomheders salg i VÆRDI til ICA, Coop, Axfood, Bergendahls, Lidl og Netto Sverige. Rullende 12 mdr. Er væksten 0,7%.

17 Dagligvarehandlens udvikling
NYT Kilde: Kilde: Værdi 2,2% Volume 0,1% Værdi rull. 12 mdr. 2,8% Volume rull. 12 mdr. 0,9% Forklaring: Salgsudviklingen vises som omsætnings udvikling faktisk måned sammenlignet med samme måned sidste år. Kilde: DHI, HUI Research & SCB Dagligvarehandelen i Sverige er akkumuleret september steget med 2,2% i VÆRDI. Renset for prisudvikling er salget steget 0,1% i VOLUME. Væksten i løbende priser skyldes delvist prisstigninger.

18 DANSK DETAILHANDEL I TAL

19 Dansk Detailhandel i tal
Kilde: Kilde: Retail Institute Scandinavia A/S Dansk Butiksregister 3. kvt. 2013

20 10 ÅRS STATISTIK + PROGNOSE
Kilde: Reitan og Lidl vil være de vindende aktører frem til 2020. Dagrofa, Coop og DS vil tabe momentum. Kilde: Retail Institute Scandinavia A/S Dansk Butiksregister 3. kvt. 2013

21 Dansk detailhandel i tekst
Kilde: DISCOUNT Antallet af discount butikker er steget over de sidste 3 år med mere end 250 butikker til Alle kæder har øget antallet af butikker på nær Aldi som har reduceret en smule. Forventning om et maksimalt antal butikker omkring Forventning om skærpet konkurrence der vil sikre overlevelse for de mest kapital stærke kæder. GROSSISTERNE Alle grossister har øget deres markedsandel på nær SuperGros og Aldi. Mest markant er væksten i ReitanGruppen med mere end 3% point, som ude-lukkende skyldes vækst i Rema1000. Coop har trods en status quo i butiksantallet formået at øge markedsandelen. Den store taber er SuperGros der har mistet mere end 5% point. SuperBest kæden er mere end halveret i antal butikker som er konverteret til Eurospar eller er lukkede. KÆDERNE Kvickly Xtra er lukket og konverteret til Kvickly. Coop barsler med en LokalBrugsen kæden bestående af 100 butikker med meget lokalt sortiment. 4 Spar kæder omdannet til kun 2 – Eurospar og Spar. Øvrige er blevet til ”Min Købmand” i efteråret 2013.

22 HVEM ER HVEM I DANSK DETAILHANDEL

23 ”SIDEN SIDST” FRA KUNDERNE
DANSK SUPERMARKED Bilka Vejle genåbnede 17. november med nyt ”T-formet” koncept. Bilka, føtex og Netto har flyttet ugens tilbudsaviser til at gælde fra lørdag pr. Uge 47. COOP Ny CEO er blevet Peter Høgsted. DAGROFA Endelig godkendelse af Norgesgruppen som medejer. Ny koncernchef er blevet Per Thau. Ny Kædedirektør for ”Profilhuset SuperBest” bliver Jørgen Nielsen som tiltræder januar 2014. COOP Sverige Ny CEO pr. April 2014: Sonat Burman-Olsson (nuv. CFO i ICA).

24 DANSK SUPERMARKED Antal butikker: 17 heraf 1 A-Z.
Pay off: ”De bedste priser – resten skal opleves”. Profil: Lavprisvarehuse med stort og bredt vareudvalg til stærke priser indenfor food, non-food, varige forbrugsgoder og Hus & Have. Partnerskab med Starbucks (kaffe) og Carl´s Jr. (Burger). Ekspeditioner pr. uge: Tilbudsaviser pr. uge: 1,6 mio. gælder fra lørdag pr. Uge Opstart: 1970 Der arbejdes på at få den sidste A-Z i Hjørring konverteret til Bilka. Antal butikker: 87 – heraf 6 food. Pay off: ”Vi gør mere for dig” Profil: Moderne varehuse med fødvarer og non-food. Fokus på varer af god kvalitet samt højt serviceniveau. Ekspeditioner pr. uge: Tilbudsaviser pr. uge: 1,6 mio. Gælder fra lørdag pr. Uge 47.. Opstart: 1960 i Århus. Antal butikker: 446 – heraf 45 Døgn. Pay off: ”Få mest muligt ud af dine penge”. Profil: Soft Discount der dækker op mod 90 % af forbrugerens dagligvarebehov bl.a. fersk kød, mejeri, frugt & grønt, økologi samt ugentlige spot tilbud. Ekspeditioner pr. uge: Tilbudsaviser pr. uge: 2,1 mio. Gælder fra lørdag pr. Uge 47. Opstart: 1981 i Vanløse Kilde:

25 COOP Antal butikker: 78 Pay off: Frihed til at vælge.
Profil: Varehuse med bredt udvalg af dagligvarer , som er stærke på kvalitet og pris. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1961 (Ålborg) Antal butikker: 226 Pay off: Lidt udover det sædvanlige Profil: En madbutik med bredt udvalg af madvarer af høj kvalitet til en god pris. Første kæde i Danmark der satte fokus på økologi Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1991 Antal butikker: 363 Pay off: Altid tæt på dig og din hverdag. Profil: Danmarks foretrukne og mest ansvarlige nærbutikskæde. Dagli'Brugsen er mødestedet, hvor nærvær, service og "det lokale" er et afgørende kendetegn. Dække behov for indkøb af dagligvarer i hverdagen med vægt på sundhed, ansvarlighed og friskhed. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1992 Kilde:

26 Irma er verdens næst ældste supermarkeds kæde
COOP Antal butikker: 81 Pay off: Frihed til at vælge. Profil: Irmas mission er at sikre kunderne dagligvarer af høj kvalitet i inspirerende butikker med excellent kundeservice. Irmas vision er at være den fornyende købmands forretning, der præger udviklingen og tiden. Irma er førende indenfor vin, økologi. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1886 – verdens næst-ældste supermarkedskæde. Coop har nu to net butikker. Coop.dk er startet i 1999 og sælger primært nonfood artikler. Varerne kan leveres til døren eller til nærmeste butik. Irma.dk er en decideret nethandels butik med levering til døren. Derudover har Coop Medlemskortet Coop+ hvor medlemmerne får ekstra gode tilbud og samtidig kan opspare bonus point. Irma og Fakta er inkluderet pr. August 2013. Medlemmer: (sep. 2013). Antal butikker: Åbnede 2 butikker i Tyskland Byggeri af nr. 3 igangsættes 6 dec Pay off: Det er fakta. Profil: Ud over fersk kød, frisk frugt og grønt mv., så har Fakta også et stort udvalg inden for økologi og ansvarlighed, hvor Fakta har lanceret varemærket "mini risk", som er prissat meget attraktivt. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1981. Irma er verdens næst ældste supermarkeds kæde Kilde:

27 SUPERGROS Antal butikker: 473 – heraf 96 Eurospar, 64 Super Spar, 198 Spar og 105 Kwik Spar. Pay off: Profil: I SPAR findes en bred vifte af gode indkøbsmuligheder, matcher Discount med Gul pris koncept. EUROSPAR tilbyder desuden en række afdelinger med dagligvarer og specialiteter. Ekspeditioner pr. uge: Tilbudsaviser pr. uge: Opstart: 1954 Ejerandel: Dagrofa 50% - Købmænd 50%. Antal butikker: ca. 200 Pay off: Tættere på hverdagen Profil: MIN KØBMAND er lokale dagligvare butikker med nærhed, tryghed og god service. Opstart: 20. oktober 2013 Antal butikker: 95 Vision: Hele Danmarks Fødevare-marked. Mission: Som moderne købmænd vil vi give danskerne en indkøbs-oplevelse, som gør os til byens foretrukne sted for indkøb af fødevarer. Omsætning: 7,8 mia. Kr. Tilbudsaviser pr. uge: N/A Opstart: 2010. Antal butikker: 96. Pay off: Discount på en ny måde. Profil: Soft Discount . Kiwi tilbyder fordelskort (LÅRkort) med bl.a. 10% rabat på økologi og hver 4. pakke ble gratis. Ekspeditioner pr. uge: Tilbudsaviser pr. uge: Opstart: 2008 i Jylland/Fyn ved konvertering af ALTA-kæden. Ejerandel: Dagrofa 60% - Norgesgruppen 40%. Ejerstruktur: Norgesgruppen: 49% KFI: 41% Spar købmænd: 10% Kilde:

28 SUPERGROS Antal butikker: 93 Eurospar, 73 Superspar, 195 Spar og 101 Kvickspar Pay off: Lokal dagligvarebutik med stærke tilbud. Profil: I SPAR findes en bred vifte af gode indkøbsmuligheder, matcher Discount med Gul pris koncept. EUROSPAR tilbyder desuden en række afdelinger med dagligvarer og specialiteter. Opstart: 1954 Ejerandel: Dagrofa 50% - Købmænd 50%. Antal butikker: ca. 200 Pay off: Tættere på hverdagen Profil: MIN KØBMAND er lokale dagligvare butikker med nærhed, tryghed og god service. Opstart: 20. oktober 2013 Antal butikker: 95 Vision: Hele Danmarks Fødevare-marked. Mission: Som moderne købmænd vil vi give danskerne en indkøbs-oplevelse, som gør os til byens foretrukne sted for indkøb af fødevarer. Omsætning: 7,8 mia. Kr. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: N/A Opstart: 2010 Ejerstruktur: Amba. Antal butikker: 96. Pay off: Discount på en ny måde. Profil: Soft Discount . Kiwi tilbyder fordelskort (LÅRkort) med bl.a. 10% rabat på økologi og hver 4. pakke ble gratis. Ekspeditioner pr. uge: Tilbudsaviser pr. uge: Opstart: 2008 i Jylland/Fyn ved konvertering af ALTA-kæden. Ejerandel: Dagrofa 60% - Norgesgruppen 40%. Ejerstruktur: Norgesgruppen: 49% KFI: 41% Spar købmænd: 10% Kilde:

29 REITAN DISTRIBUTION Antal butikker: 241 Antal butikker: 196
Pay off: Meget mere discount. Profil: Kæden startede under navnet REMA (REitan og MAd) men fik tilføjet tallet 1000, da man i 1980 nåede varenumre i sortimentet. REMA 1000 tilbyder en markant bedre indkøbsoplevelse for kunderne i sammenligning med den standard, som andre discountkæder tilbyder. Prisen, servicen, rengøringen, vareudvalget - alt er i fokus! Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1979 (1994 i Danmark). . Antal butikker: 196 Pay off: N/A Profil: 7-Eleven fokuserer på behovet fra de travle kunder ved at tilbyde et bredt sortiment af friske madvarer, købmandsvarer, unikke produkter, som kun kan købes hos os samt diverse serviceprodukter til rimelige priser. 7-Eleven Danmark er i en intern undersøgelse kåret som verdens bedste butikker blandt eleven butikker. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: ingen Opstart: 1926 (1993 i Danmark) Reitangruppen er en norskejet grossist og franchise retailer. Både Rema1000 og 7-11 drives på franchise basis. Reitangruppen har næsten butikker i de Nordisk og Baltiske lande. Omsætning: 72 mia. NOK Ansatte: Grundlagt: 1972 Kilde:

30 Aldi var første Discount butik i Danmark. Etableret i 1977 !
ØVRIGE Antal butikker: 89 Pay off: ”Det betaler sig”. Profil: Kæden startede med 13 butikker i 2005 og er nu ca. 90. Ved indgangen til 2015 forventes ca. 100 butikker. Startet som Hard discounter med primært Private Label men er blevet mere og mere ”Soft” med bredt udvalg i ferskvare, flere mærkevarer og bake off i de nyeste butikker. Omsætning: ingen særskilt regnskab for DK. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 2005 i DK. Startede i 1970’erne i Tyskland og har i dag butikker i 23 lande. . Antal butikker: 234 Pay off: ”Kvaliteten helt i top – prisen helt i bund”. Profil: -grundlagt i 1913 af de to brødre Theo og Karl Albrecht og første discount kæde i Danmark. Aldi Består af to uafhængige virksomheder – Aldi Nord og Aldi Süd. Blev opdelt i 1960 da de to brødre var uenige om tobaksvarer i sortimentet. Omsætning: ingen særskilt regnskab for DK. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: 1977 i Danmark. . Aldi var første Discount butik i Danmark. Etableret i 1977 ! Kilde: Kilde:

31 ØVRIGE NYT Antal butikker: i Sverige. De 266 er ejet af Matas A/S. Matas' mission er: "Vi vil hjælpe vore kunder med at have det godt, se godt ud og være i godt humør – for rimelige penge.” Profil: Matas er Danmarks største detailforhandler inden for skønhed, sundhed og personlig pleje og tilbyder et karakteristisk one-stop butikskoncept, der dækker en bred vifte af behov inden for disse områder. Omsætning: 1,6 mia. Kr. (+4,4%)(1. halvår 2013/14). EBIT: 185 mio. Kr. Ejerstruktur: Børsnoteret aktieselskab (28. juni 2013) Opstart: 1949 blev Matas A/S dannet: MATerialisternes AktieSelskab.. Pay off: ”Mere velvære, skønhed og forkælelse…”. Profil: Medlemmer optjener point hver gang de handler i en fysisk butik eller på Matas Webshop. Derudover særlige tilbud, arrangementer m.v. Medlemmer: over 1 mio. Opstart: 2010. ClubM består af en række partnere hvor medlemmer optjener point som kan anvendes i Club Matas pointshop. . Kilder:

32 BENZIN STATIONER NYT Antal stationer: 306. Heraf 58 ubemandede Shell Express. 63 stationer med 7-eleven kiosk. Forretningsaktiviteterne i Shell i Danmark inkluderer produkter som benzin, diesel, fuelolie, naturgas og oliefelter i Nordsøen. Omsætning: N/A Res. Før skat 2012: mio. Kr. Opstart: 1913 i DK. Antal stationer: 248. Heraft 105 ubemandede F24 Q8s kerneforretning er salg og distribution af olieprodukter. Omsætning 2011/12: 6,3 mia. Kr. Netto res.: mio. Kr. Ejerskab: Q8 Danmark A/S er ejet 50 procent af den kuwaitiske stat og 50 procent ejes af OK Ekonomisk Förening. . Selskaberne bag de største tank-stationer er under pres. Den ændrede lukkelov fra oktober 2012 har sat branchen under pres. Dette sammenholdt med mere benzin effektive biler -ikke mindst Micro-biler, gør at der bør lukkes stationer. Benzin salget er dykket 20% de seneste 5 år men antallet af stationer er næsten uændret omkring 2000, hvilket er den næst højeste koncentration i Europa. Små stationer lukkes og det vil ifølge branchen ske i alle selskaber. Dog vil OK være hårdest ramt med mange beliggen-heder i provinsen. Antal stationer: 670. OK er et dansk andelsselskab ejet af ca kunder og forhandlere. Driver convenience kæden OK+ ca. 100 butikker. Oms. fald siden 2009 og seneste resultat: -3,2 mio. kr. Omsætning 2012: 9,2 mia. Kr. Res. Før skat 2012: 416 mio. Kr. Ejerskab: OK a.m.b.a Antal stationer: 290. Heraf 60 ubemandede stationer. Statoil Fuel & Retail sælges i 2012 til canadiske Alimentation Couche-Tard. Omsætning 2012/13: mia. Kr. Res. Før skat 2012/13: mio. Kr. Ejerskab: Couche-Tard. Nøgletal er for 16 mdr.

33 WWW Etableret af Stefan Plenge som en mulighed til specielt den offentlige sektor hvor nemlig.com eksempelvis leverer til pensionister under navnet intervare.dk for mere end 10 år siden. ”nemlig.com er den ultimative handlefrihed til dig, der hellere vil bruge din kostbare tid på alt det i livet, der er meget sjovere end de daglige indkøb. Hos os kan du handle og få leveret, når det passer dig. Direkte til din hoveddør i morgen eller en anden dag.” ordrer om måneden pakkes af mere end 100 medarbejdere. Webhandels portal som leverer på hverdage med kølebiler. Levering i samarbejde med Kvickly og SuperBrugsen. Friskheds garanti og adgang til Coop egne mærker. Coop har i august 2013 foretaget en ”Buy out” af de tidligere medejere. Webhandels portal i København. Fokus på måltidsløsninger og bedre kvaliteter i kombination med basis varer. Lukkede den egentlige platform i foråret 2013 efter en rekonstruktion. Driver nu grænsehandel på nettet. Kilde:

34 GRÆNSEHANDLEN Grænsehandel er et ofte diskuteret emne i Danmark. Dog mest den som foregår mellem Danmark og Tyskland og sjældent den som foregår i Sverige. Størrelse: Tyskland: 6 mia. DKK: (Fleggaard). Sverige: 5,2 mia. SEK (kilde: Handelns Utredningsinstitut 2011) Afgiften på øl og sodavand nedsættes i etaper startende 1 juli Fleggaard mener ikke det vil få betydning for den nuværende grænsehandel. Antal butikker: 17 (9 Fleggard og 8 Calle) Pay off: Danske varer til tyske priser. Profil: Kæden ejes af danske Fleggard Holding og er største aktør ved den dansk-tysk grænse. Købte Calles Grenz Shop i 2010 med 9 butikker. Omsætning: ca. 2-3 mia. kr. Det skønnes at Fleggard sidder på ca. 50% af grænsehandlen. Ekspeditioner pr. uge: N/A Tilbudsaviser pr. uge: x,x mio. Opstart: Startede i 1970’erne efter Danmarks indtræden i EF. Gpris.dk er en internet-butik Navnet Gpris.dk er sammensat af G for grænse og ordet pris. Gpris.dk operer ikke med trykte tilbudsaviser, fødselsdagspriser, kampagnepriser eller rabatordninger med klistermærker, point-systemer og lignende. Profil: Gpris.dk udfordrer den eksisterende grænsehandel. Bl.a. Vil man starte med levering af øl og Sodavand fra Tyskland når afgiften forsvinder 1. januar 2014. Opstart: 2010 af Allan Filbert. NYT

35 TOP ISSUES

36 TOP ISSUES Tilbudsaviserne Markedsinformation Shopper adfærd
Forbrugeradfærd Kampagneanalyse Private Labels Discount Danmark Salgskonsulentens rolle

37 TILBUDSAVISERNE – antal sider
Kilde: Kilde: Tilbudsavisen er et meget udbredt medie i Danmark. Med mere end udgivne sider pr. år er det ca. 4 gange flere sider end i Sverige og 6 gange flere end i Norge. På trods af alle prognoser øgede kæderne antallet af sider med 1,7% i 2012. Dansk Supermarked´s kæder Bilka og føtex udgiver det antal tilbudsaviser med flest sider. Pr. 11. februar 2013 indførtes Reklameafgiftsloven som i sin enkelthed pålægger en afgift på 4,00 DKK pr. kilo dog kun 3,00 DKK i Det vil givetvis have en effekt fremover.

38 ANTAL KAMPAGNER - dagligvarer
Kilde: Kilde: Antallet af kam-pagner er efter mange års uaf-brudt stigning stagneret i Tallene dækker over store forskellig-heder. Nogle kæder som f.eks. Bilka har øget antal-let kraftigt mens mange discount kæder har reduceret. Dansk Supermarked´s kæder Bilka, føtex og Netto dækker kampagner – eller 1/3 af alle kampagner.

39 ANTAL KAMPAGNER - Nonfood
Kilde: Kilde: Antallet af kam-pagner på non-food er reduce-ret med 5% i 2012. Igen er der tale om store for-skelle kæderne i mellem. Dansk Supermarked´s kæder Bilka, føtex og Netto dækker 45 % af alle kampagner indenfor nonfood. 6 ud af 10 tilbud i en Bilka tilbudsavis er Nonfood. Det er kun 1 ud af 10 i Irma.

40 KATEGORI SPLIT - Dagligvarer
Kilde: Kilde: De 3 dagligvare kategorier som markedsføres flest gange er VIN, PERSONLIG PLEJE og KOLONIAL. Kun vin dækker over en generisk kategori mens de øvrige er flere sub-kategorier. Men i alle 3 kategorier øgedes antallet af kampagner i 2012. Den procentuelt største stigning er sket indenfor Hvedebrød, Chips og fjerkræ. Omvendt er der reduceret flest kampagner indenfor Delikatesse, Viktaulier og Hus & Hjem.

41 TILBUDSAVISERNE – Key findings
Kilde: Kilde: Antallet af kampagner på dagligvarer steg en smule – 0,4%, til gengæld faldt antallet af NonFood kampagner med hele 4,9%. Det samlede kampagnetryk faldt dermed 1,3%. Lidl havde flest Kampagner per side i 2012 (7,66) – Kiwi havde færrest (4,20). Gennemsnittet i 2012 var 4,78 tilbud per side. Andelen af kampagner gennemført af de 25 mest aktive leverandører blev øget markant fra 2011 til Andelen steg med 0,7% (fra 27,2% til 27,9%) svarende til næsten kampagner (952). Der er tale om de største mærkevare leverandører i Danmark. PL andelen af kampagner faldt tilsvarende markant – fra 14,7 til 13,8%. Der er tale om et fald i alle konstellationer, dog ikke Lidl Discount kædernes (Aldi, Lidl, Netto, Fakta, Kiwi og Rema 1000) andel af kampagnerne faldt fra 33,4 til 32,8% Hvilket yderligere dækker over at andelen af NonFood tilbud steg, men andelen af dagligvare tilbud faldt med hele 1,8% (fra 37,9 til 36,1). 28% af husstandene siger ”Nej tak” til trykte reklamer. Det forventes at stige til over 40% i Er tilbudsavisen ikke eksisterende i sin trykte udgave i 2015 ?

42 Tilbudsavisernes fremtid
NYT Tilbudsavisernes fremtid Fremtiden ser dyster ud for hustandsomdelte tilbuds-aviser. Op mod 70% benytter sig af Kædernes tilbuds-apps. Konklusionen i ny forskning fra CBS er, at tilbudsaviserne næppe overlever 2015 i sin nuværende form. Det er der selvfølgelig delte meninger om alt efter hvem man spørger. Faktum er at på landsplan er antallet af nej-tak-til-reklamer steget fra 13 procent i 2005 til 28 procent i Forventet at det er 33% i 2013. Det er ifølge forskerne lektor Mogens Bjerre og ekstern lektor Per Østergaard Jacobsen fra CBS, som står bag undersøgelsen ”Har tilbudsaviserne en fremtid?” kun et spørgsmål om få år, før trykte tilbudsaviser har et ben i graven. Kilde: ”Har tilbudsaviserne en fremtid?” ved Mogens Bjerre og Per Østergaard Jacobsen fra CBS – april 2013

43 Udvikling i reklameforbrug
NYT Udvikling i reklameforbrug Det samlede reklameforbrug er faldet fra 21.8 mia. kr. I 1006 til 19,6 mia. kr. i Internettet er den eneste platform som er vokset og står nu for mere end 23 % af det samlede forbrug. Dagblade og lokalaviser har tilsammen mistet mere end 2,3 mia. kr. Siden 2006. Kilde: Dansk Oplagskontrol

44 Top 10 største varegrupper – dagligvarehandelen
Kilde: Værdi 2012 (DKK 1000) Kilde: Kend dit Marked Market Trends 2013

45 Top 10 hurtigst faldende varegrupper - dagligvarehandelen
Kilde: Værdi 2012 (DKK 1000) Kend dit Marked Market Trends 2013

46 Kilde: Kend dit Marked 2013 - Market Trends 2013
Top 10 hurtigst voksende varegrupper - dagligvarehandelen Kilde: Kilde: Kend dit Marked Market Trends 2013

47 VAREGRUPPER - udvikling
Kilde: STØRSTE Ikke overraskende er Top 10 for største varegrupper delt mellem deciderede Nydelsesmidler i form af tobak, vin, øl og sodavand. Her spiller afgift en væsentlig faktor. Derudover er øvrige kategorier friskvarer som mejeri, ost, brød og pålæg. HURTIGST VOKSENDE Dækker over forskellige kategorier hvoraf mange har været ramt af fedtafgiftens i 2012: herunder olier, margarine, chokolade og slik. Ingen af disse kategorier har haft en reel volumen vækst. Te vokser på bekostning af kaffe stærkt forårsaget af swift grundet voldsomme pr HURTIGST FALDENDE Noget skyldes konjunkturerne hvor man bruger mindre penge (bil tilbehør og spil). Mange personlig pleje kategorier falder grundet meget stærk fokus på PRIS. Værdien falder men volumen stiger eller er status quo.

48 SHOPPERADFÆRD - DVH Kilde: De traditionelle supermarkeder har længe oplevet en vigende indkøbsfrekvens bkandt deres shoppere. I de seneste to kvartaler er den nedadgående trend brudt. Trods dette kan en større værdi pr. kurv ikke opveje at der tabes markedsandele. Forstår du hvad der driver udviklingen i din forretning? De afgørende KPI’er for vækst er: 1. hvor mange shoppere der køber produktet (penetration), 2. hvor ofte de køber det (frekvens) og 3. hvor mange penge der bruges pr. indkøbshandling (Kurvværdi). Disse KPI’ere bruges i graferne til højre til at vise udviklingen i de primære kanaler i dansk dagligvarehandel.

49 SHOPPERADFÆRD - Discount
Kilde: Væksten i discount drives i høj grad af en stigende frekvens blandt shopperne. Når Samtidig er værdien pr. kurv vokset kraftigt og langt mere end for den traditionelle detailhandel er der således vækst på to af de primære drivere af vækst. Penetrationen er uændret da alle i forvejen handler i discount. Den dominerende shopping mission i discount er gået fra supplerings kurv til primær kurv over de seneste år.

50 SHOPPING MISSION – Typer af indkøbskurv
Kilde: Fra 2006 – 2013 øges de store kurves betydning i takt med den lavere indkøbsfrekvens. Specielt tilbudsrytterkurven taber terræn, men de mindre missioner har det også svært. Det betyder Discount vokser i de større kurve mens resten af handlen bakker. ”Cherry Picking” og dermed tilbudsrytteren taber terræn. Grundlæggende betyder det at discounterne i stigende grad har vundet måltidsløsningen for de danske husstande. ”Cherry Picking” er samlebetegnelsen for de kurve, hvor der købes relativt få kategorier, som samtidig er på tilbud. Det er således en kurvtype, der i sagens natur genererer en lav margin til kæden og meget vel kan medvirke til at udhule den opfattede brand værdi.

51 SHOPPING MISSION – Forskel på kæderne!
Kilde: Discount kæder vokser først og fremmest på mainstream og Storkøb – de store missioner. Med fokus på måltids-løsning og køb til lager. Mens discount vinder de større kurve presses supermarkederne til i stigende grad at vinde den tabte omsætning tilbage gennem et stort fokus på promotions og lave priser.

52 KAMPAGNEANALYSE Kilde: Ny DLF medlemsanalyse på kampagneeffektivitet som viser : Leverandørerne bruger 13 mia. kr. i kampagne tilskud om året. Gennemsnitsomkostning er steget fra 19 % i 2010 til 23% i 2012 Omkostninger til Trade Spends er den 2. største udgiftspost efter produktionsomkostninger. Størstedelen af kampagne-investeringer foretages uden at kende effekten. Kun 1/3 anvender et værktøj til at opsamle og strukturere information om kampagner.

53 TRADE TERMS STIGER FORTSAT
Kilde: Investeringerne i trade terms udgør en væsentlig post i virksomhedernes bruttoomsætning – og den er stigende!

54 DETAILHANDLENS FOKUS Detailhandlen er i stigende grad fokuseret på
Kilde: Detailhandlen er i stigende grad fokuseret på kortsigtede, økonomiske målsætninger

55 HVAD BRINGER FREMTIDEN ?
Kilde: Øget pres på årsaftaler samt markedsførings tilskud Kampagnerne sælger mindre Dagligvaresalget fortsætter nedad. 73% kender ikke effekten af kampagner 50% tvivler på forbedringsmuligheder 50% vurderer evner som middelmådige 42% lader det ikke få konsekvens hvis samhandelsaftaler ikke opfyldes. Øget pres på leverandørerne Mærkevarer mister millardsalg til privat label Stigende investering i kampagner, som kaster mindre og mindre af sig… Er det skruen uden ende….??

56 PRIVATE LABELS Private label udgør en større og større del af kædernes omsætning. Grossisterne er ikke kun fokuseret på en 3-deling af private label men udfordrer direkte mærkevare leverandørerne. Fremtiden kan meget vel blive en 4 eller 5 deling af sortimentet hvor Private label overtager hyldeplads fra mærkevaren. COOP Coop høj kvalitet god pris Änglamark Økologisk og/eller miljø optimeret produkt. X-tra Price-fighter brand. DANSK SUPERMARKED Princip! Høj kvalitet – høj pris. Levevis Fokus på sundhed. Lav fedtprocent og kalorier. Budget Price-fighter brand. SUPERGROS Noget særligt Høj Kvalitet – høj pris. Grøn balance Miljø mærke. Best discount Price-fighter brands. Gul pris .

57 PRIVATE LABELS - Adfærd
Kilde: Private Label Kædernes egne mærker tager en større og større andel af dagligvaremarkedet. I sær fra 2010 og frem har denne stigning været markant. Tendensen fortsætter i 2013. Der er en tendens til at de andele som private label vinder ikke bliver vundet tilbage af brands uanset udvikling i den generelle udvikling på markedet.

58 PRIVATE LABELS - Brands
Kilde: A Brands Medium Brands Medium Brands har et mere markant fald I andel. Private Labels Private Labels stiger markant I Danmark A Brands har haft en svagt vigende værdiandel på dagligvaremarkedet I Danmark Dagligvarekategorier excl. vin, ferskvarer mv. Private Label Kæderne bliver mere sofistikerede og udvikler flere og flere private labels med forskellige platforme. Det går voldsomt ud over Medium Brands som er dem der bliver udfordret på hylden. Har man som brand leverandør ikke formået at skabe en position som A Brand vil man være under pres.

59 DISCOUNT DANMARK Discountere Værdi andele
Kilde: Discountere Værdi andele Danmark er snart EU´s største discount marked målt på markeds-andel. De store markeder i Tyskland, Frankrig og England stagnerer, og i Sverige og Tjekkiet ses et decideret fald. Men omvendt er alle øvrige markeder i positiv udvikling hvad angår Discount sektorens markedsandele. Alle lande i Syd Europa vokser men også heftigt i Øst Europa – specielt Polen og Rusland. TOP 3 i Europa (2012): Norge: 55,1% Tyskland: 38,8% Danmark: 34,6% Western Europe Væksten i discount sektoren i Danmark overstiger langt udviklingen i EU. Krisen har betydet en betydelig vækst i Danmark. Fra ca. 30% til nu 35% af markedet. Kilde: GFK Juni 2013.

60 DISCOUNT DANMARK Antal butikker 2013 2015 446 +20-40
Kilde: Antal butikker Ambition 96 200 90 +10 232 + Alle kæder i Danmark bebuder vækst i antallet af butikker. Stærkest står Fakta som åbner 50 nye butikker i 2013 (20 konverteret fra SuperBrugsen). Aldi har uofficielt valgt at investere voldsomt i Danmark (+100 mio. €). Umiddelbart har Aldi ikke udviklet sig i gennem mange år og vil tabe kampen til specielt Lidl. Seneste offentliggjort prognose viser at der bliver kamp om placeringerne og overlevelse i de kommende år. Butiksdøden blandt discount kæder vil starte i 2018 hvor Kiwi og Aldi ifølge prognosen er under pres for overlevelse. NYT Kilde: Retail Institute 3. kvt

61 DISCOUNT DANMARK Kilde: Discount som helhed har ikke fået nye shoppere, men har evnet at øge værdien pr. shopper ganske markant. Bag denne udvikling ligger meget forskellige udviklinger i de enkelte discountkæder. Netto får flere penge ud af den eksisterende shopperbase. Fakta vinder lidt shoppere men får ikke mere værdi ud af den enkelte, hvilket også kan læses af regnskabet hvor Fakta har tjent mindre. Lidl og Rema får flere shoppere, der bruger flere penge. Rema1000 præsterede et godt regnskab med +129 mio. DKK. Kilde: GFK MAT sept

62 DISCOUNT DANMARK PRIS - PRIS - PRIS
Kilde: Shopperforståelse er afgørende for vækst - uanset om man er kæde eller brand. Vil man vokse forretningen skal man enten: Den foretrukne tilgang for mange aktører i dagligvaremarkedet har hidtil været: PRIS - PRIS - PRIS 1. Rekruttere nye shoppere Værdi pr. shopper 2. Få flere penge ud af dine eksisterende shoppere 2. 3. 3. Eller begge dele 1. Antal shoppere Kilde: GFK.

63 SALGSKONSULENTENS ROLLE
Kilde: Det er bevist at andelen af private labels er stigende og discount sektoren øger deres markedsandel i Danmark. Altså bliver der på den ene side solgt færre mærkevarer og shopperen køber ind i de kæder hvor salgskonsulentens rolle er begrænset. Antallet af salgskonsulenter er over de seneste 5 år faldet fra ca. 800 til lige omkring 500 i dag…og det vil falde yderligere. BUTIKKERNE EFTERSPØRGER: Rådgivning Information Merchandising ….men butikkerne mener ikke konsulenten indfrier deres behov. Der er ikke de samme forventning-er om behov på kædekontorerne. Butikkerne har stadig behov for konsulenten i fremtiden men kan dette behov efterleves i femtiden. LEVERANDØRERNE FORVENTER: 36% forventer ændringer i salgs- konsulentens muligheder i butik. 23% forventer af nogle kæder fravælger konsulent besøg. 56% forventer færre konsulenter i fremtiden. 31% overvejer eksterne ressourcer. Butiksdækning vil være uændret. Besøgsfrekvensen reduceres, specielt i de større butikker. Længden af besøg reduceres. Stadig fokus på de klassiske områder som indsalg til kampagner, udstillinger og rådgivning med udgangspunkt i POS data. Kilde: Factum analyse ApS. Juni 2013.

64 SALGSKONSULENTENS ROLLE
Kilde: Kvickly og SuperBrugsen Bilka og Føtex SuperBest Butikkerne har mest behov for MERCHANDISING, INFORMATION og RÅDGIVNING. Men butikkerne opfatter ikke konsulenternes indsats som værende tilstrækkelig. Specielt er rådgivning og information langt fra behovet. Ligeledes kan merchandising forbedres – mest i SuperBest. Generelt mener butikkerne at behovet for salgskonsulenten begrænses i 2013. Kilde: Factum Butiksanalyse 2012.

65 SALGSKONSULENTENS ROLLE
Kilde: Kædekontorerne har en noget anden holdning end butikkerne. Forventningen til salgskonsulenter i butik er mere begrænset men omvendt er man godt tilfreds med indsatsten. Forventningerne er at behov for konsulenter bliver mindre i fremtiden. Dog ikke i SuperBest som klart forventer en større indsats. Kilde: Factum Kædekontor 2013.

66 TRENDS

67 SHOPPER TRENDS - BRANDS
Kilde: BRANDS Selvom de danske forbrugere holder på pengene er 27% villige til at skifte butik hvis deres mærke er på tilbud. Kun 16% er villige til at skifte mærke hvis et andet er på tilbud. Danskerne er altså stadig loyale overfor brands. BRAND SKIFT Men at skifte mellem mærker er kun en af flere muligheder. Når priserne stiger vil: 44% være mere fokuseret på tilbud. 41% vil købe mindre af de basale dagligvarer. 27% vil skifte til billigere mærker – herunder Private Label. 20% vil købe mindre generelt. BRAND v. PRIVATE LABEL 24% køber flere private labels end året før. 6 ud af 10 nævner at PRISEN er lavere end for brands. Op mod halvdelen nævner at pris og kvalitet hænger sammen. Kvaliteten er ligeså god som for brands og man får værdi for pengene. I øvrigt nævner 2 ud af 10 at kvaliteten på private labels er stigende. 24% køber mere private label Kilde: Nielsen shopper trends

68 DANSKERNES ”BEKYMRINGER”
Kilde: Danskernes bekymring for øgede forbrugsregninger og kriminalitet stiger. Resten af emnerne oplever et fald – inkl. de to største (økonomi og jobsikkerhed) Kilde: Nielsen Consumer Confidence, Concerns and Spending Q1 2013

69 Category Shopper Fundamentals
Kilde: CSF er et syndikeret shopper studie på tværs af 57 kategorier. 350 online interviews pr. kategori, gennemført i sommeren 2012 (målgruppe: befolkning år) CSF er også tilgængelig i en række andre lande, fx. Norge, Sverige, UK, Tyskland, USA, Kina, Rusland. Gennemsnit er baseret på et gennemsnit af 17 gængse kategorier, der dækker et bredt område af dagligvarer Kilde: Nielsen Category Shopper Fundamentals.

70 Category Shopper Fundamentals
Kilde: Category Shopper fundamentals giver et indblik i hvor involveret shopperen er i kategorien – og hvor meget de er villige til at eksperimentere med nye mærker. Hvornår shopperen tager beslutningen om køb i kategorien – og i hvor høj grad beslutningen er pre- og in-store drevet og graden af impuls. Hvordan ser shopperen kategorien vs. andre kategorier ift. Innovation og endvidere kvalitetsopfattelse af mærkevarer vs. private labels i kategorien. Er man shopper i ble-kategorien er man naturligvis meget involveret. Man tænker som shopper på at bleen skal løse et problem samtidig med man gerne vil gøre det bedste for sit barn. Omvendt når man har valgt mærke er man ikke tilbøjelig til at eksperimentere – man vil ikke løbe nogen risiko. Sælger man is er det derimod vigtigt at komme med nyheder, fordi shopperen er villig til at prøve nyt. Derfor er der også logik i at leverandører indenfor den kategori kommer med mange nyheder op til sæson. Endelig hvis man er leverandør af soft drinks og morgenmad er graden af involvering og eksperimentering lav, hvorfor det ikke giver meget payback hvis man investerer i marketing aktiviteter i de kategorier. …og dog ingen regler uden undtagelser: Netop Soft drinks og morgenmad er kendetegnet ved nogle af verdens største brands (Coca Cola og Kellogg´s). Er de ikke på hylden i butikken vil shopperen skifte butik. Kilde: Nielsen Category Shopper Fundamentals.

71 NYTTIGE LINKS Food Culture.dk
Nyheder, analyser og perspektiv om fødevarer. Udgives af Landbrug & Fødevarer Retail News.dk Danskhandelsblad.dk Nyheder og generelle kommentarer om Dansk Detailhandel. Udgives af Dansk Handelsblad Food Supply.dk Nyheder, analyser og perspektiv om fødevarer. Udgives af Industri Supply Danmark A/S FACTUM-analyse.dk Kundetilfredshedsanalyser for leverandører. Kontakt: dagligvareleverandørerne.dk Brancheorganisation for mærke-vare leverandører i Danmark. Altid først med nyheder fra dagligvare brancken. lf.dk Pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer. Udgives af Landbrug & Fødevarer

72 Kontakt: Susanne Rosborg Tllf.: +45 7788 2602
Strandvejen 70, 2900 Hellerup Kontakt: Susanne Rosborg Tllf.: susanne.rosborg.nielsen.com Web: Hasselager Centervej 13,1, 8260 Viby Kontakt: Bjarne Nøhr Tlf.: Web: Kærgårdsvej 28, 8660 Skanderborg Kontakt: Claus Nykjær Tllf.: Web: Sylows Allé 1, 2000 Frederiksberg Kontakt: Peter Sakstrup Glavind Tlf.: Web: Høve Stræde 1, 4550 Asnæs Kontakt: Helle Husted Tllf.: Web:


Download ppt "DLF QUARTERLY December 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google