Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Måling af kommunikation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Måling af kommunikation"— Præsentationens transcript:

1 Måling af kommunikation
Susanne Fasting, Webredaktør 3F

2 Susanne Fasting Webredaktør 3F Arbejdsområder: 3F.dk
Ekstranet: Tillid.dk og Mit 3F Intranet Mobil.3f.dk Facebook Medlemshvervning Medlemskommunikation

3 Agenda Lidt om 3F’erne Eyetrack test af 3f.dk – mål og resultater
3F på Facebook – mål og resultater

4 Om 3F Danmarks største fagforening – 370.000 medlemmer
Faglærte og ufaglærte arbejdere i mange brancher: - industri - byggeri - hotel og restauration - transport - gartneri og landbrug - privat og offentlig service 76 lokale 3F-afdelinger 3F´erne holder samfundet i gang, men deltager ikke aktivt i den offentlige debat

5 Et fællestræk for 3F’ere
De har en skovl, en gulvskrubbe, et rat eller en skiftenøgle i hånden.

6 Men ikke nogen…

7 – en del læser dårligt Kort skolegang med dårlige oplevelser Ordblinde
Udlændinge Ringere IT-kundskaber end resten af befolkningen

8 Undersøgelser og måling af kommunikation
3F måler blandt andet på: Antal citater fra nyheder i nyhedsbrevet Antal besøgende på websites Antal nyhedsbrevabonnenter Siteevauleringer bl.a. om tilfredshed Læserundersøgelser af fagbladet Citater i medierne Kendskab til kampagner Fokusgrupper Web-panel Medlemsundersøgelser Mange citater som vigtigste kriterium for succes for nyheder

9 Eyetrack test af tekster på 3f.dk
Session Prætest med 7 personer Test af 20 personer (11 3F’ere, 6 tillidsvalgte, 3 journalister 17 medlemmer af 3F Tolkning og konsekvenser af resultater Ny skrivestil + nye skabeloner Session Prætest med 5 personer Test af 12 medlemmer af 3F

10 Hvorfor Eyetrack af 3F.dk?
Vi ønskede svar på: Hvad er medlemmernes læsemønstre? Er teksterne på 3f.dk for lange? Er teksterne på 3f.dk til at forstå? Kan medlemmerne finde svar i informationsteksterne? Er der forskel på stærke og svage læsere? Er der forskel på læsningen i forhold til alder, geografi og køn?

11 Indholdet i testen Observere og studere medlemmernes læsemønstre på 3f.dk Dokumentere styrker og svagheder i eksisterende informations– og nyhedstekster Finde nye modeller for nyheder og informationstekster Ikke en test af hele sitet Ikke en test af billeder

12

13 Visning af eyetracking
Heatmap viser med forskellige farver de hhv. mest og mindst sete og læste dele af en tekst/webside. Gazeplots viser øjefikseringer i nummereret rækkefølge. Video viser øjenbevægelser gennem tekster og websider (tracks = spor). Data angiver læsetider m.m. Eyetrack 3F

14 Undersøgelsen viste Billede og billedtekst er det første man ser
Kigger først i midten og toppen af siden Fokus på midterfeltet. Ser ikke indhold udenfor artiklen. Læser mellemoverskrifter Grå mur af tekst. Gør læsningen langsom og besværlig Problemer med at finde indhold uden for hovedteksten (Faktabokse og links)

15 Svar på vores spørgsmål
Teksterne var for lange. Ved lange tekster gav flere op og droppede ud Det var svært at finde svar, hvis det stod udenfor hovedtesten fx i en faktaboks Ingen forskel ved geografi, alder og køn

16 Svage læsere Pløjelæsning. Alt læses ord for ord, linje for linje
Undgår at scrolle. Ved lange sider læses samme tekst flere gange inden scroll Dropouts når teksten er for lang Fokus på midterfeltet. Finder ikke indhold uden for midterfeltet

17 Konkrete beslutninger
Tekster skal skrives med medlemmerne som målgruppe Nye skabeloner (nyheder og informations-tekster) Regler for ny skrivestil

18 Skrivestil for nyheder
Længde 200 – 300 ord. Max. læsetid 1 minut Opdel tekst. Lav evt. flere nyheder om samme emne 3 x 3 x 3. Max 3 tekstblokke med 3 afsnit med 3 linjer Skriv kort. Korte afsnit og korte sætninger Lix max. Målet er lix under 40 (gerne 35) Faktabokse. Kort tekst gerne i punktform Billedtekst. Kort med central information

19 Mål for ændringerne i forbindelse med test 2
Kortere læsetid (Max. læsetid 1 minut pr. side) Færre dropouts Nemmere at finde svar i teksten

20 Spørgsmål: Hvilken lokalafdeling af SID var Poul Erik Skov Christensen engang formand for ?
Drejebog test Eyt 3F

21

22 Resultat af ændringerne
2008 2009 Ser faktaboks første gang efter 25,2 sekunder 11 sekunder Læsetid på faktabokse 13,9 sekunder 16,7 sekunder Samlet tidsforbrug på websiden 90,3 sekunder 69,7 sekunder Brugere der ikke besvarer opgaven 3 2 Tid på foto 1,6 sekunder Spørgsmålet: Hvilken lokalafdeling af SID var Poul Erik Skov Christensen engang formand for?

23

24 Accept af forandringerne
Video gav accept til beslutningen om at ændre skrivestil

25 Redskaber til at opnå accept af forandringerne
Dokumentation: Video og statistik Manual og kurser Ændring af CMS, så det understøtter skrivestilen (lix-måling, stavekontrol, html-editor)

26 Gode råd og erfaringer med Eyetrack
Gør målet med testen så klart som muligt Gør det muligt at sammenligne resultater Planlæg hele forløbet og sæt resurser af – også til de efterfølgende tiltag Hellere færre testpersoner (6 – 8) – men flere test Brug video og statistik til at få accept af forandringer Deltag selv i testforløbet Læs mere på

27 Det tog vi med os Hav altid medlemmerne som målgruppe
Skriv kort og præcist God dokumentation hjælper forandringerne på vej Citerede Publicerede Citatgrad 2007 403 1204 33% 2008 644 1219 53% 2009 551 1085 51% 2010 724 1091 66%

28 Spørgsmål, kommentarer og gode ideer: Susanne Fasting Susanne
Spørgsmål, kommentarer og gode ideer: Susanne Fasting Tlf


Download ppt "Måling af kommunikation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google