Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

CSR hos Grontmij | Carl Bro Fuldt integreret i vores forretning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "CSR hos Grontmij | Carl Bro Fuldt integreret i vores forretning"— Præsentationens transcript:

1 CSR hos Grontmij | Carl Bro Fuldt integreret i vores forretning

2 Vores organisation Grontmij Danmark Grontmij | Carl Bro A/S UK Sverige
Holland Tyskland Belgien Danmark Grontmij | Carl Bro A/S Polen Byggeri Anlæg Miljø, Vand & Energi Project Management Industri & Marine GIS & IT International

3 Vores markedssektorer og aktivitetskæde
Byggeri Anlæg Miljø Vand Energi Industri

4 Proces for virksomhedens CSR
Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

5 Integration af CSR i forretningsprocesser
Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

6 Grontmij’s CSR målsætning
Udvikling af CSR model Grontmij’s CSR målsætning Our ambition is to lead the industry in developing sustainable practices to the benefit of all our stakeholders.…

7 Grontmij CSR model Grontmij CSR fundament Rapporterings- standard
Udvikling af CSR model Grontmij CSR model Rapporterings- standard CSR Initiativ Ledelsesstandarder & guidelines Global Reporting Initiative (GRI) UN Global Compact Business Integrity Management System (BIMS) ISO 9001 OHSAS 18001 ISO 14001 ISO 26001 Grontmij CSR fundament Kvalitet Arbejdsmiljø Miljø Klima Menneskerettigheder og lige muligheder Forretningsetik

8 CSR grundprincipper Udvikling af CSR model Prioritering Åbenhed
Troværdighed Et anliggende for alle medarbejdere Fuld integration i forretningen Keep it simple Rapportering er et middel – ikke et mål Værdiskabelse i forretningen

9 Integration af CSR i forretningsprocesser
Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

10 Forretningsmodel og CSR
Integration af CSR i forretningsprocesser Forretningsmodel og CSR Product development Products and concepts Sales Production Service and support Strategic clarification System develoment Development Consulting and design Consulting and design Service and support knowledge support project management support human ressource support it support general management financial management communication support strategy management operation support

11 Integration af CSR i forretningsprocesser
CSR indsatsen Integration af CSR i forretningsprocesser Arbejdsmiljø Miljø Forretningsetik Bæredygtighed Projektcyklus Drift Sygefravær Sikkerhed Beredskab Psykisk arbejdsmiljø Arbejds- ulykker Kortlægning af miljøpåvirkning Måling af el, vand og varme Affalds-håndtering CO2 regnskab Miljø-godkendelser Upartiskhed Anti-korruption Fairness Kompetence Integritet Ansvar overfor samfund & profession Arbejdsmiljø Klima Energi Socialt ansvar Miljø Planlægning Udførelse Afslutning Salg og tilbud Aftaler HR Indkøb Kontordrift Strategi Økonomi Politik Mål Organisation Jobbeskrivelser Måling & evaluering Rapportering

12 Integration af CSR i forretningsprocesser
Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

13 CSR i produktion Eksempler Etablering af projektkontorer Projektindkøb
Produktion og drift CSR i produktion Eksempler Etablering af projektkontorer Projektindkøb Underrådgivere Salg Tilbud Projektdokumentation Rådgivning Udbud Samarbejde med kunden CSR fundament Kvalitet Arbejdsmiljø Miljø Klima Menneskerettigheder og lige muligheder Forretningsetik

14 CSR i drift Eksempler Etablering af datterselskaber Rekruttering
Produktion og drift CSR i drift Eksempler Etablering af datterselskaber Rekruttering Regnskabspraksis Controlling Indkøb Kontordrift Firmabiler Uddannelse Kommunikation CSR fundament Kvalitet Arbejdsmiljø Miljø Klima Menneskerettigheder og lige muligheder Forretningsetik

15 Integration af CSR i forretningsprocesser
Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

16 Valg af CSR måleindikatorer
Måling Valg af CSR måleindikatorer GRI valgt som CSR rapport standard 79 GRI indikatorer analyseret de mest relevante og værdiskabende måleindikatorer valgt

17 Valg af CSR måleindikatorer
Måling Valg af CSR måleindikatorer Kernespørgsmål Indeholder den valgte rapporteringsstandard de mest værdiskabende måleindikatorer? Måler vi på det vi kan måle på, eller det som skaber mest værdi? Kan vi opstille en måleindikator for det, som vi gerne vil måle? Kan vi i praksis måle det, vi gerne vil måle?

18 Krav til GRI rapporting
Måling Krav til GRI rapporting 10 indikatorer – som minimum en indikator indenfor områderne Økonomi, Miljø og Social Grontmij, CSR rapport 2008 20 indikatorer – som minimum en indikator indenfor områderne Økonomi, Miljø, Social, Menneskerettigheder, Arbejdsforhold og Produkt Ansvarlighed Grontmij, CSR rapport 2009

19 GRI indikatorer Indicator - environment 2008 2009 Måling
Direct and indirect energy consumption (EN3 & EN4) X Energy saved due to efficiency improvements (EN5) Water Consumption (EN8) CO2 emissions (EN16) Initiatives to reduce greenhouse gas emissions (EN18) Waste by type and disposal method (EN22) Initiatives to mitigate environmental impacts of products and services (EN26) Monetary value of significant fines and number of sanctions for non-compliance with environmental laws (EN28) Mileage by car (EN29) Mileage by airplane and rail (EN29)

20 GRI indikatorer Indicators – Human Rights, Labour Practice, Society
Måling GRI indikatorer Indicators – Human Rights, Labour Practice, Society 2008 2009 Total number of incidents of discrimination and actions taken (HR4) X Total workforce by employee type (LA1) Total number and rate of employee turnover by group and gender (LA2) Percentage of total work force represented in formal joint management-worker health and safety committees (LA6) Rates of injuries, occupational disease, lost days and absenteeism and work related fatalities (LA7) Average hours of training per year per employee by employee category (LA10) Percentage of employees receiving regular performance and career development reviews (LA12) Percentage of employees trained in organizations anti-corruption policies and procedures (SO3) Actions taken in response to incidents of corruption (SO4) Monetary value of significant fines and total number of sanctions for non-compliance with laws and regulations (SO8)

21 GRI indikatorer Indicators – Product Responsibility, Economy 2008 2009
Måling GRI indikatorer Indicators – Product Responsibility, Economy 2008 2009 Life cycle stages in which health and safety impacts of products and services are assessed for improvements (PR1) X Total number of incidents of non-compliance with regulations and voluntary codes concerning health and safety impact of services (PR2) Practices related to customer satisfaction including results of surveys measuring customer satisfaction (PR5) Monetary value of significant fines for non-compliance with laws and regulations concerning the use of services (PR9) Direct economic value generated and distributed (EC1) Financial implications and other risks and opportunities for the organizations activities due to climate change (EC2)

22 Integration af CSR i forretningsprocesser
Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

23 Evaluering Indsatsområde - Eksempler Mål nået Strategisk niveau
”Sustainability by design” koncept udvikles Vækst i CSR og klimarådgivning på 25% CSR rapportering i henhold til GRI i alle Grontmij lande Taktisk niveau Set-up for klimascreening af alle projekter etableret BREEAM certificering opnået Grøn bilpolitik implementeret Operationelt niveau Grontmij på Bright Green udstilling Håndbog i klimaledelse udgivet Energiforbrug reduceret med 5% per medarbejder i Glostrup

24 Integration af CSR i forretningsprocesser
Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

25 Principper for rapportering
Rapportering skal være et middel ikke et mål være troværdig baseres på interessenters behov baseres på fuldt sporbare data og forudsætninger integrere alle rapporteringsformer være direkte sammenlignelig alle lande/enheder imellem som minimum baseres på 75% målte data have en passende volumen

26 Policy/procedure niveau
Rapportering Rapport niveauer Policy/procedure niveau KPI niveau Case story niveau

27 Rapportering på policy/procedure niveau, eksempel

28 Rapportering på KPI niveau, eksempel

29 Rapportering på case niveau, eksempel
Case story niveau

30 Faldgruber CSR implementeres for at tilfredsstille virksomhedens interessenter – ikke for at drive en bæredygtig forretning. CSR forankres i en kommunikationsafdeling eller hos en CSR-ansvarlig – ikke på direktionsgangen. Der loves meget mere, end der holdes – det bliver for urealistisk og pralende. Manglende erkendelse af at alt ikke er lige vigtigt – man sætter for mange skibe i søen samtidig. Fokus på det der kan rapporteres – ikke det der skaber forretningsmæssig værdi. Berøringsangst med de vanskeligste områder – som ofte er de vigtigste områder. Manglende åbenhed om dilemmaer og udfordringer – angst for dårlig presseomtale hæmmer en nødvendig og åben dialog.


Download ppt "CSR hos Grontmij | Carl Bro Fuldt integreret i vores forretning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google