Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© Jakob Fischer Jørgensen / VUC"— Præsentationens transcript:

1 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
STUDIEDANSK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

2 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
SLIDES ONLINE, WOOHOO! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

3 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REPETITION © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

4 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: SKIMMING Forståelsesgrad Detaljer GRUNDIG LÆSNING y HURTIGLÆSNING SKIMMING x Læsehastighed Overblik © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

5 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: SKIMMING Overblik. ord/minuttet. I nogen grad tilfældig (dog: typografi, fx overskrifter, kursiv, tal, store bogstaver, lange ord, understregninger mv.). Selvskabt logik/forståelse. Skimmemetoder. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

6 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: LODRET SKIMMING Velegnet til smalle spalter, i afsnit. Midten af teksten, fra oven og ned. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

7 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: SLANGESKIMMING Velegnet til smalle spalter, uden afsnit. Øjnene glider i en slangebevægelse. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

8 REP: DIAGONALSKIMMING
Velegnet til brede spalter. Diagonalt, venstre mod højre. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

9 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
REP: LINJESKIMMING God til svære, informationstætte tekster. Læs første og sidste linje i hvert afsnit (og skim resten med en af de tre andre teknikker). © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

10 OPGAVE: LINJESKIMMING
Brug linjeskimming på ”Vinen og tiden”. Formålet er at få svar på følgende (set streg under de steder hvor du finder svarene): Hvilket år bad Napoleon III Pasteur om at finde ud af, hvorfor vinen så ofte blev dårlig undervejs til kunden? Hvorfor blev vinen dårlig? Hvilket eksperiment udførte Pasteur for at eftervise sin teori? Hvad betyder druernes modenhed for vinens smag? Hvor mange gange ”faldt du i” og gav dig til at læse længere stykker af teksten i stedet for at skimme? © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

11 SKIMMING: 2 MIN / 4 SPØRGSMÅL
Du skal skimme artiklen ”De ved alt om dig” for at finde svarene på de følgende fire spørgsmål. Du får kun to minutter, og du skal selv vælge skimmeteknik (markér igen de steder hvor du finder svarene). Hvem køber analyseinstitutternes oplysninger? Hvordan sætter Gallup grænser for, hvad de kan spørge om? Hvem tager oftest telefonen i hjemmene? Hvor mange danskere har tre eller flere fjernbetjeninger til TV derhjemme? © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

12 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
ORIENTERINGSLÆSNING Bruges ved artikler og fagbøger. Udnytter en genres forudsigelighed, særligt med hensyn til tekstens opbygning. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

13 ORIENTERINGSLÆSNING STEP-BY-STEP
Blad teksten igennem. Se på overskrifter og figurer. Læs resumé/problemformulering/abstract. Læs indledning og afslutning/diskussion/ konklusion. Linjeskim hele teksten. Formulér evt. læseformål. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

14 OPGAVE: ORIENTERINGSLÆSNING
Du skal arbejde med teksten ”Nogle forskelle mellem hurtige og langsomme læsere. Læsning i et bevægeligt tekst-vindue”. Brug orienteringslæsning til at finde følgende oplysninger: Hvilke to hypoteser drejer undersøgelsen sig om? Hvem deltog i undersøgelsen? Hvordan virker tekstvinduet? Hvilke to hovedresultater fandt man i undersøgelsen? © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

15 ORIENTERINGSLÆSNING FAGBØGER
Læs bagsidetekst og resumé. Læs indholdsfortegnelsen. Læs indledning og afslutning. Blad bogen igennem. Se på illustrationer og figurer. Vælg de vigtigste kapitler. Læs disse kapitler som artikler. BINGO! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

16 STUDIETEKSTER = PROBLEMER
Nyt fag, nye ukendte begreber. Tekstens indhold og budskab. Hvad er det vigtige at lære fra teksten. = alt for mange ting på en gang. Løsning: Vi opdeler studielæsningen i overkommelige dele! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

17 NU BLIVER DET LIDT TRICKY
4 faser, mange punkter. Langsomt, metodisk, planlagt. Brug de punkter du føler er relevante, udelad resten. Tilføj eventuelt metodik der virker bedre for dig. Giv det en chance. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

18 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC
STUDIELÆSNING - 4 FASER 1 2 Blad teksten igennem Se på overskrifter og figurer Skim hele teksten Slå svære ord og nye begreber op Læs indledning og afslutning i hver tekstdel Marker vigtige afsnit Noter læseformål / spørgsmål til teksten Hvor lang er teksten? Hvilke afsnit består den af? Hvad er formålet med at læse teksten? Hvilke dele af teksten er sandsynligvis vigtige? 3 4 Søg svar på ét læseformål ad gangen Find de rigtige oplysninger ved hjælp af skimming Tag notater undervejs Tag stilling til læseudbyttet undervejs Vurder forståelsen til sidst Læs evt. dele af teksten igen Søg evt. flere oplysninger i andre tekster © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

19 OPGAVE: STUDIELÆSNING
Prøv studielæsningsmetoden. Benyt en studierelevant tekst, eller teksten ”Forslag til Lov ændring af lov om Danmarks tiltrædelse af de Europæiske Fællesskaber m.v.” Prøv at følge metodikken så præcist som muligt, og husk kun at søge svar på ét læseformål ad gangen. Hvis man har anskaffet ”Videregående læsning”, og gerne vil nørde videre derhjemme, eller her, kan man med fordel se nærmere på træningsprogrammet side © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

20 ØVELSE: HURTIGLÆSNING
A-B-C-træning: 3 min: Almindelig læsning 6 min: Hurtiglæsning 3 min: Spurtlæsning - Pause - 5-5-5-træning: 5 min: Hurtiglæsning 5 min: Spurtlæsning FARTKORT © Jakob Fischer Jørgensen / VUC


Download ppt "© Jakob Fischer Jørgensen / VUC"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google