Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer med Breeze Live Samtidig undervisning af onsite og online studerende Peter Wad Sackett &

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer med Breeze Live Samtidig undervisning af onsite og online studerende Peter Wad Sackett &"— Præsentationens transcript:

1 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer med Breeze Live Samtidig undervisning af onsite og online studerende Peter Wad Sackett & Thomas Blicher Center for Biologisk Sekvensanalyse BioCentrum-DTU Danmarks Tekniske Universitet

2 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Hvem er vi?  Thomas Blicher –Adjunkt, Center for Biologisk Sekvensanalyse (CBS/DTU) –Cand.scient. i biokemi fra Københavns Universitet. –Faglige interesser: Vaccineudvikling og arvelige sygdomme. –Undervisning med og implementering af internetbaseret undervisning på CBS.  Peter Wad Sackett –Systemadministrator, Center for Biologisk Sekvensanalyse –Cand.scient i datalogi fra Københavns Universitet. –Tidligere erfaringer med fjernundervisning på LearningLab/DTV. –Teknisk ansvarlig for Breeze installationen på CBS.

3 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Oversigt  Breeze Live som platform.  Samtidig undervisning af online & onsite studerende.  Eksamen via Breeze

4 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del I Breeze som undervisningsplatform

5 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del I - Om Breeze  Breeze  Acrobat Connect Professional –Efter Adobes opkøb af Macromedia  Breeze Live: –Kører på en windows server. –Lagrer optagelser og data i en MS SQLserver database. –Bruges gennem en web browser med Flash. •Adgang via port 80, 443 eller 1935. –Fungerer under Windows, Linux og div. Mac OS'er med browsere som Internet Explorer, Safari og Firefox.

6 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Hvorfor Breeze?  Breeze Live vs. andre muligheder i 2004: –Lyden var bedre. –PowerPoint slides var tydeligere. –Let adgang via en web browser •Virker ”out of the box” for online-studerende. •Ekstra Flash-download for lærer (presenter). –Relativt enkel betjening. –Rimelig videokvalitet (ikke afgørende for vores behov).

7 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark En Breeze session  En Breeze session sættes op som et møde med et antal deltagere med 3 forskellige rettigheder.  Participant: - kan se og høre hvad der sker i mødet og skrive i et chat vindue. Dette er typisk en elev.  Presenter: - kan påvirke mødeprocessen, dvs. skifte slides, tegne, sende lyd (stemme) og video til de andre deltagere. Typisk en lærer.  Host - udmærker sig ved at kunne sætte nye møder op.

8 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del II Samtidig undervisning af online og onsite studerende

9 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del II – Opsætning i praksis  En typisk undervisningssession med Breeze på CBS: –25-30 studerende fysisk til stede (onsite). –15-25 deltagere via Breeze (online).  Underviseren: –Udstyres med en trådløs mikrofon •Sender til en Breeze klient (pc). –Vises af et kamera. •Sidder på samme klient som mikrofonen. –Læreren holder sit foredrag og skifter slides, som han plejer.  Hjælpelæreren: –Overvåger lyden, styrer kameraet en smule, og svarer på spørgsmål fra online-studerende eller videregive dem til læreren.

10 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark En Breeze session - skematisk Presenter/ Underviser Online- studerende Host/ hjælpelærer Breeze server

11 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Skabelon

12 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark

13 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer I  God metode til at undervise flere studerende i situationer, hvor de studerende er langt væk eller ved pladsproblemer i undervisningslokalet. –Vi har med succes haft studerende fra bl.a. Belgien, Italien, Spanien, Malaysia, New Zealand og Nicaragua. –Det fungerer bedst, hvor internetforbindelsen er god: Sri Lanka f.eks. er for dårligt forbundet.  Kræver få ekstra ressourcer.  Chat-funktionen i Breeze er meget vigtig for at skabe et sammenhold blandt de online- studerende.

14 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer II  Læreren er hovedsaglig upåvirket af den ekstra byrde det er at tilbyde online undervisning.  Hjælpelæreren skal kende Breeze.  Forberedelse er en god ting. Præsentationer skal uploades og testes i Breeze. –Det er ikke alt, der fungerer (f.eks. eksterne filer såsom filmklip). –Elever må gerne have prøvet at logge ind til et møde før kurset starter.

15 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Elevkommentarer I  The technical side of this course has been better than I expected. The biggest problem has been the sound. The sound has sometimes been very good and at other times been very bad. So if you chose one thing to improve it should be the sound. The slide part functioned very well…[] The quality of the camera picture was ok. It was very nice to have the camera as it gave you the possibility to se what was going on in the class room. The chat was one of the best technical things of the course. Not only did enable us to contact lecturers but it also had a social side as I think you have noticed. Without the chat I would have felt very lonely. I would also like to thank the chat pilots. You have been a great help to all of us on the net, without you the course would not have functioned as well as it did.

16 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Elevkommentarer II  However, I did miss the classroom and people to discuss my exercises with...this can be done in a chatroom, but not as well as IRL. Last but not least...you should definitely do internet transmission whenever your courses are overbooked!

17 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Elevkommentarer III  I am VERY pleased with the course. It has been overwhelming to see how well the course staff has taken care of problems and listened to participants. It has really felt like the future for me. Since I have been participating from home, these two past weeks has meant a 3 hour decrease in transport time each day - which is pretty nice. And the opportunity to work in a relaxed environment has been a tremendous experience. The fact that I have been able to take a look at recordings on later occasion has led to better understanding, since it isn't always possible to understand what the presenter is saying during the lecture. So, THANK YOU for a great course!

18 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del III Eksamen med Breeze

19 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Del III – Eksamen med Breeze Eksamensform: –Små grupper, som over nogle dage udarbejdede en poster i form af 6-9 PowerPoint slides. –Flere grupper var adskilt over lang afstand. De kommunikerede via e-mail, og deres egne møder i Breeze. –Selve eksamen: Hver gruppe havde en eller flere Breeze klienter med tilkoblet kamera og mikrofon. –Live præsentation af deres poster foran lærer, censor og de andre grupper (som var enten online eller onsite).

20 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Eksamensopsætning - skematisk Censor Online- studerende Host/ hjælpelærer Breeze server

21 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer I  Det fungerede overraskende godt   Grupperne skal have tid til at lære Breeze at kende fra et Presenter synspunkt et par dage før de går til eksamen. –En A4 side med instruktioner hjælper. –Det er vigtigt at eleverne er fortrolige nok med Breeze til at fokus bliver på selve eksamen.  Nyhedsværdi –Alle syntes, at det var interessant.

22 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer II  Andre eksamenssituationer kan sagtens tænkes. Gerne individuel eksamen. –Som en PowerPoint præsentation med samtale. –Som ren samtale, dvs. videokonference.  Andre former for præsentation kan også fungere, men en eksamen, hvor der skal skrives/tegnes undervejs, vil nok blive lidt besværlig.  Eleverne skal have mikrofon og kamera.  Ekstra Flash-modul er nødvendigt for Presenter- rolle. –Downloades automatisk, kræver adm.rettigheder.

23 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Begrænsninger  Filmklip –Kan ikke vises i præsentationer. –Kan vises eksternt ved “desktop sharing”, dog uden lyd.  Kun PowerPoint præsentationer, ellers “desktop sharing”, hvilket kræver større båndbredde. –Præsentationer skal ALTID testes på forhånd.  Optagelser kan ikke trækkes ud af Breeze serveren som en selvstændig optagelse/fil.  Kun én lyd- og videokilde til hver presenter/pc.

24 BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Resumé  Breeze er et velfungerende værktøj –også til eksamen.  Studerende bør prøve Breeze i en testsession.  Breeze-erfaren hjælpelærer.  God lyd er afgørende: –God(e) mikrofon(er). –Vigtigere end video.  Chat-funktion er vigtig for kommunikation: –Mellem online-studerende og lærer/hjælpelærer, især under øvelser. –Giver følelse af sammenhold blandt online-studerende.  Online-undervisning er ikke en erstatning for normal undervisning. Det er et supplement.


Download ppt "BiC BioCentrum-DTU Technical University of Denmark Erfaringer med Breeze Live Samtidig undervisning af onsite og online studerende Peter Wad Sackett &"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google