Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Logistik og supply chain management

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Logistik og supply chain management"— Præsentationens transcript:

1 Logistik og supply chain management
Logistik er blæksprutten der samler informationerne for de produkter og serviceydelser, som kunden har bestilt, og koordinerer forskellige funktioner internt i virksomheden, således at kundens behov tilfredsstilles, samtidig med at omkostningerne holdes på et minimum.

2 De 7 logistikmål At leverer det rigtige produkt I den rigtige mængde
I den rigtige kvalitet På det rigtige tidspunkt På det rigtige sted Til den rigtige kunde Og til den rigtige pris

3 logistik Har til opgave at styre varer og serviceydelser og den dertil hørende information, fra råvaren modtages og transformeres til slutprodukter, der tilfredsstiller kundens behov på en sådan måde, at virksomhedens overskud maksimeres.

4

5 Styring af logistikaktiviteter
Distributionsstyring (udføres af salgsfunktionen og omfatter de logistik aktiviteter der styrer det færdige produkt fra kundeordremodtagelse og transport til kundens leveringssted) Produktionsstyring ( omfatter de logistikaktiviteter i produktionsfunktionen der styrer transformationen af råvarer og halvfabrikata til mellemlagring og det færdige produkt.

6 Indkøbsstyring (styrer disponeringen af råvarer, komponenter og halvfabrikata til produktionsafdelingen eller til videresalg) Lagerstyring (har til formål at styre hvor meget der skal lagerføres af råvarer, komponenter og færdige produkter samt plukke og pakke varer inden de sendes ud til kunden) Returlogistik (har til formål at modtage og behandle reklamationer, defekte dele, reperationer m.v)

7

8 Supply change management CRM
Scm omfatter de aktiviteter, der styrer materiale- og informationsflowet fra råvareudvinding til slutkunden i forsyningskæden ved at integrere disse aktiviteter gennem ledelse af relationer på tværs af virksomheder med henblik på at opnå vedvarende konkurrencefordele. I en forsyningskæde se figur 1.3 er virksomheder placeret fremad i kæden mod kunden Downstream, og dem der befinder sig bagud mod leverandører og råvarer som Upstream.

9

10 Forrestereffekten også kaldt sneboldseffekten
Hvis virksomhederne i forsyningskæden ikke samarbejder må de hver især gætte hvor meget de skal indkøbe og lagerføre. Forrestereffekten viser at der vil opstå lagerophobninger upstream i kæden fordi de enkelte virksomheder overdisponerer for at sikre deres leveringsservice. Det største argument for SCM er således at reducere Forrestereffekten til et minimum ved, at samtlige virksomheder i kæden deler informationer om kundebehov og disponerer på samme grundlag. Man vil lave en integreret forsyningskæde se figur 1.5

11

12

13 Forsyningsnetværk Et forsyningsnetværk er et netværk hvor den fokale virksomhed (den man undersøger) står i centrum. Her handler det om at undersøge , hvilke virksomheder i netværket der er kritiske for den fokale virksomhed samt hvor der eventuelt kan /skal udvikles partnerskaber, der kan styrke virksomhedens konkurrenceevne på lang sigt. I et forsyningsnetværk lægger man vægt på kompetanceopbygning gennem tæt samarbejde. Dyade = omfatter relationer mellem 2 virksomheder. Langt de fleste analyser og indsatser foregår i dyadeniveau.

14

15


Download ppt "Logistik og supply chain management"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google