Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn."— Præsentationens transcript:

1 Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn

2 Præsentation Uddannet 1986 som sygeplejerske
Leder i perioden 1993 – 2001 Diplom uddannelse i Pædagogik Diplom uddannelse i Ledelse Akkrediteringskoordinator Projektleder Medicinsk afdeling, SHF Udviklingssygeplejerske i medicinsk afdeling, SHF, herunder kvalitetskoordinator Håber at påbegynde Master i Etik og Værdier ved Århus Universitet til efteråret.

3 Formål At støtte arbejdet med udvikling, implementering, formidling og videreudvikling af kvalitetsområdet i afdelingerne Gennem en forhåbentlig inspirerende præsentation af egne erfaringer, at give Jer et afsæt at starte på, selvom vi endnu ikke har Den Danske Kvalitets Model

4 Akkreditering – hvad er det?
Akkreditering kommer af det latinske ord credit, credere og som på dansk betyder: At betro nogen noget At give nogen fuldmagt At bemyndige nogen til at handle overfor tredjemand At have et godt ry, anseelse, tillid Akkreditering gør det muligt, at vide noget om påvirkelige årsager til, at det gik som det gik og at handle så det går (endnu) bedre næste gang.

5 Erfaringer Akkreditering gav struktur, struktur og struktur

6 Fokus og indsatsområder 1
Patientorienteret High Volume, High Risk, Problem Phrone Faglighed, kontinuitet, kommunikation og koordination i det enkelte patientforløb Sikkerhed og rettigheder Pårørende Indsatsområder Medicin, ernæring, sikkerhed, kliniske retningslinier, patientrettigheder, samtykke, information m.m.

7 Fokus og indsatsområder 2
Systemorienteret Rammer, kapacitet, organisation og samarbejde på tværs Ledelse og den enkelte medarbejder Bedside, laboratorier, rengøring og teknisk tjeneste Hvad vi skriver, ved og faktisk gør Indsatsområder Fysiske forhold, normering, ansættelse, introduktion, oplæring, udvikling, sikkerhed, kompetencer, hygiejne, brand, hjertestop, beredskab m.m..

8 Fokus og indsatsområder 3
Udviklingsorienteret Kompetenceudvikling hos den enkelte medarbejder Kvalitetsovervågning og – udvikling Organisationens tilpasning til brugernes nuværende og kommende behov og forventninger Indsatsområder Medarbejdersamtaler, målrettet kompetenceudvikling, akkreditering, opfølgning på kvaliteten – gør vi det, vi siger vi gør, kan vi gøre det bedre, hvad siger patienterne.

9 Den Danske KvalitetsModel
Generelle forløbsaktiviteter Observation, diagnosticering, ernæring, medicinering, information, forebyggelse m.m. Sygdomsspecifikke forløbsaktiviteter Apopleksi, brystkræft, diabetes, hoftenære frakturer, skizofreni m.m. Organisatoriske aktiviteter Apparatur og teknologi, dokumentation, hygiejne, ledelse, rekruttering og uddannelse m.m.

10 Hvad sker der når DDKM udgives?
Standarderne medfører udarbejdelse af dokumenter på mange niveauer Region Syd Områdeledelse Afdelingsledelse Afsnitsledelse Stabsfunktioner Det er vigtigt at læse standarderne så man bliver klar over, hvem der har ansvaret for denne eller hin standard (eksempel JCIA)

11 Dokumenthåndtering centralt og lokalt
Sikre tydelige og logiske distributionsveje og former Hvad kalder vi vore dokumenter Politik, plan, retningslinie, vejledning, instruks, procedure m.m. Hvem udarbejder dokumenter Distribuering Arkivering Opfølgning Revidering

12 Dokumenthåndtering centralt og lokalt
Elektronisk version anbefales Hvis I ikke er klar til dette og stadig har mapper så tænk på at mapperne skal signalere: Vi er én stor familie Vi vil bo sammen Vi har vort faste hus med egne værelser Vi vil gerne have besøg Vi vil gerne være kendt og blive genkendt

13 Implementering Implementering betyder virkeliggørelse – gennemførelse af konkrete og på forhånd planlagte ændringer Nu Dansk Ordbog Implementeringen er virkeliggjort når den ønskede nye viden, færdighed og holdning erkendes og anvendes i praksis på det ønskede niveau

14 Implementering Handler om information, information, information
Mundtligt, skriftligt, visuelt, konkurrencer m.m. I alle sammenhænge I det daglige arbejde, ved morgenmøder, konferencer, personalemøder, undervisning, Set med mine øjne er nøglepersoner en forudsætning for at blive akkrediteret

15 Hvad kan jeg gøre når jeg er tilbage på mit job?
Ledelse og kvalitetskoordinatorer kan allerede nu starte på, at: Afdække det der fungerer rigtigt godt hos Jer, sikre at Í har relevante dokumenter Afdække potentielle indsatsområder Diskutere etablering af nøglepersoner – husk at tydeliggør ansvar og kompetence Læse Modelbeskrivelsen Tjek Danish Institute for Quality and Accreditation in Healthcare Diskutere hvordan I vil informere og holde overblik gennem processen Arbejde med hele det patientorienterede område

16 Konklusion Vi arbejdede som okser
Vi nåede langt i den rigtige retning på kort tid Der vil altid være indsatsområder at tage fat på Vision og mål opfyldelse virkede pludseligt mere realistiske En proces de fleste fandt mening med Jeg er positiv overfor akkrediteringen så længe jeg er i en organisation, hvor det er vigtigere, at det gør en positiv forskel for patienten frem for at tilfredsstille eksterne krav.

17 Spørgsmål – kommentarer?

18 Tak for i dag rigtig god arbejdslyst - må I få ligeså megen glæde af det som jeg har oplevet


Download ppt "Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google