Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pædagogik til virtuelle læringsmiljøer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pædagogik til virtuelle læringsmiljøer"— Præsentationens transcript:

1 Pædagogik til virtuelle læringsmiljøer
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Pædagogik til virtuelle læringsmiljøer Jørgen Lerche Nielsen Roskilde Universitetscenter - Kommunikation E-Pædagogik “State of the Art” maj 2003 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

2 Baggrund for at udtale mig
IKT og Læring – Masteruddannelse i samarbejde mellem Aalborg Universitet, Århus Universitet, DPU, Handelshøjskolen Kbh og RUC kommunikation IKT og Læring – klynge og kursus på kommunikation siden foråret Scenarieprojektet RUC ”Sparringsprojekt”- udviklingsorienteret projekt med CVU Sjælland CLIENT – EU projekt Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

3 Hvad er pædagogik? Implikationerne heraf
Læren om opdragelse og undervisning Forskellige pædagogiske opfattelser og uenigheder ofte rod i forskellige videnskabs- og kundskabssyn Analytisk perspektiv der sætter fokus på betingelserne for læring Forskellige pædagogiske grundsyn bunder i forskellige opfattelser af hvad kundskab er Relationen mellem sådanne pædagogiske grundsyn i F2F og virtuel sammenhæng Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

4 Udvalgte læringsteorier
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Udvalgte læringsteorier Rationalistisk kognitiv retning – ideal: objektivitet, forudsigelighed og kontrol (forklare, forudsige, kontrollere praksis) Konstruktivisme - konstruktionisme Social læringsteori - CSCL Virksomhedsteori – den nærmeste udviklingszone Situeret læring Læring gennem deltagelse i og på tværs af fællesskaber osv. Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

5 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Fra undervisning til læring Jean Lave og Etienne Wenger, Situeret Læring, 2003/1991 Formidlingskulturen Overførsel af viden – informationsprocesstænkning Indlæring Kontekstfri - ahistorisk Formaliseret undervisning Kulturforståelse - akkumulation af faktisk viden Viden og læring er målbar i tests (prøver, karakterer) Viden og læring er rigtig eller forkert Transfer - den erhvervede viden anvendelig i anden kontekst i ”den virkelige verden” Transformationskulturen Læring gennem deltagelse i praksis Læring er situeret i praksis Kontekstforbundet Læring er ikke en særskilt aktivitet Kulturforståelse - Aktiv deltager i og skaber af kultur Den lærende i fokus Læring er både en måde at komme til at vide om verden på og en måde at være i verden på Læring er en aktiv og personlig proces Læring adgangsgivende – mulighed for deltagelse Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

6 Skift i uddannelsestænkning (Prinds: Rum til læring 1999, s. 30)
Instruktion Konstruktion Klasserumsaktivitet Lærercentreret didaktisk Elevcentreret interaktivt Lærerrolle Vidensformidler altid ekspert Samarbejdspartner sommetider lærende Elevrolle Lytter altid lærende Samarbejdspartner sommetider ekspert Kerne i undervisning Fakta huske Sammenhænge undersøge og opfinde Vidensopfattelse Ophoben af fakta Transformation af fakta Succeskriterium kvantitet Kvalitet i forståelse Evaluering Normreference multiple choice Kriteriereference logbog og præstationer Brug af teknologi Træning og praksis Kommunikation og samarbejde adgang til information Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

7 Karakteristika ved de 3 rum (Prinds 1999, s. 39)
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Karakteristika ved de 3 rum (Prinds 1999, s. 39) Undervisningsrum Træningsrum Studierum Aktivitet Vidensformidling Træning af stof projekt Lærerrolle Formidler lærer organiserer Træner Lærer stiller opgave Konsulent elever stiller sig selv opgaver Elevrolle Modtager Lærling Student Organisering Klasse Individuelt/gruppe Individ/gruppe IKT Præsentationsværktøjer notetagning Simulation database Internet kommunikation Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

8 Den Kulturhistoriske skole – en virksomhedsteoretisk betragtning
Symbolsk - sprog Materielt - computer Socialt - regler Vygotsky Leontjev Engeström Lave og Wenger Medieret Subjekt Samfund Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

9 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Lave og Wenger, 1991/2003 Situeret læring Socialpraksis-teori om læring Aktør, aktivitet og omverden skaber gensidigt hinanden Læring som ét af den sociale praksis karakteristika Analytisk perspektiv der sætter fokus på betingelserne for læring Deltagelse Delvist deltagende i praksis – Legitim Perifer Deltager Mulighed for adgang til praksis Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

10 Etienne Wenger, 1998 Communities of Practice
Læring foregår gennem deltagelse i og på tværs af praksisfællesskaber Wenger pointerer i Communities of Practice (1998) at praksisfællesskaber er historisk og kulturelt konstituerede Praksisfællesskaber er delvist strukturerede af bestemte fælles handle- og forståelsesmåder, som ikke bare kan sættes til forhandling – Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

11 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Læring i sociale praksisfællesskaber Etienne Wenger: Communities of Practice, 1998 Centrale dimensioner: - et fælles projekt/formål - et gensidig engagement/forpligtelse - en fælles referenceramme og repertoire Opnås gennem: Deltagelse Reifikation Reifikation - Disse fælles kulturelle handle- og forståelsesmåder reificerer – tingsliggør – det vi gør og naturaliserer bestemte praksisformer. Situated Learning, Lave og Wenger 1991 Socialpraksis-teori om læring Aktør, aktivitet og omverden skaber gensidigt hinanden Læring som ét af den sociale praksis karakteristika Analytisk perspektiv der sætter fokus på betingelserne for læring Deltagelse Delvist deltagende i praksis – Legitim Perifer Deltager Legitim perifer deltagelse – sammenhængene begreb Mulighed for adgang til praksis Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

12 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Learning in Community of Practice Negotiated enterprise, mutual accountability, interpretations Joint enterprise Mutual engagement Shared repertoire Wenger, Communities of Practice, 1998 Læring foregår gennem deltagelse i og på tværs af praksisfællesskaber Wenger pointerer i Communities of Practice (1998) at praksisfællesskaber er historisk og kulturelt konstituerede Praksisfællesskaber er delvist strukturerede af bestemte fælles handle- og forståelsesmåder, som ikke bare kan sættes til forhandling – Engaged diversity, relationships, doing things together, social complexity, community maintenance Stories, styles, artifacts, tools, discourses, concepts, actions, historical events (Wenger, 98 p. 73) Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

13 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Forudsætninger: Noget at deltage i Noget er tingsliggjort, fremstillet (reifikation) en eksisterende praksis historie bygninger mennesker ritualer, metoder, traditioner Formelle og uformelle Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

14 Opsamling social praksisteori 1..
Lave og Wenger bidrog med væsentlige pointer i Situeret læring: 1.    Fokus bør rettes væk fra læreres undervisning hen mod studerendes muligheder for læring. 2.    Læring bør betragtes som et fænomen, der foregår igennem deltagelse i enhver praksis 3.    og må derfor betragtes situeret fordi den bliver knyttet til denne deltagelse i praksis. 4.    Viden er ikke kun abstrakt, men meget konkret knyttet til menneskelige handlinger i praksis. 5. Viden – det ”man ved” – betragtes som handle- muligheder snarere end som ”besiddelse af viden” Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

15 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Opsamling videre…2.. I Communities of Practice udvikler Wenger teorien yderligere idet han bidrager med 6.   Læring må også ses som tværkontekstuel deltagelse 7.   i og på tværs af tingsliggjorte praksisfællesskaber. 8.   Individers personlige deltagelse i sociale og materielle praksisser har forskellige retninger. 9.   Individer udvikler deres handlemuligheder gennem social deltagelse i praksis. Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

16 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Hvilken relevans har et socialpraksis-teoretisk læringsperspektiv? Eksemplificeret ved Master i IKT og læring (MIL) MIL (Masterudd) har fokus på IKT (redskab) Projektarbejde Praksis Kollaborative læreprocesser Distribueret miljø Situeret i VU – LMS platform Praksisfællesskab Deltagerbaner Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

17 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Konstruktionisme Seymour Papert udvider Piagets konstruktivistiske erkendelsesteori, idet Papert lægger vægt på personens mentale videnskonstruktion i et samspil med ydre modeller. Papert definerer constructionism på følgende måde: (Papert, Seymour (1990). Introduction: Constructionist Learning, p. 3. Idit Harel (ed.). Cambridge, MA: MIT Media Laboratory og Papert, S., 1991 Situating Constructionism p.1 in Constructionism, Harel, I. & Seymour, P. (eds.), USA: Ablex Pub. Co.) : Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

18 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
fortsat… ”We understand ”constructionism” as including, but going beyond, what Piaget would call “constructivism”. The word with the “v” expresses the theory that knowledge is built by the learner, not supplied by the teacher. The word with the “n” expresses the further idea that this happens especially felicitously when the learner is engaged in the construction of something external or at least shareable...a sand castle, a machine, a computer program, a book. This leads us to a model using a cycle of internalization of what is outside, then externalization of what is inside and so on” (Papert, Seymour (1990). Introduction: Constructionist Learning, p. 3. Idit Harel (ed.). Cambridge, MA: MIT Media Laboratory) Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

19 Social konstruktivisme & Social konstruktionisme
At lære er at gøre noget sammen med andre Forholder sig kritisk til viden vi tager for givet (mod positivisme, kategorisering og naturalisering) Historisk og kulturel specificitet Viden skabes og fastholde gennem sociale processer – mennesker konstruerer viden mellem sig Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

20 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Fortsat…. Sproget er en forudsætning for tænkningen - – Vores måder at forstå verden på kommer ikke fra en objektiv realitet men fra andre mennesker, både fortidens og nutidens. Vi fødes ind i en verden hvor mennesker bruger konceptuelle rammer og kategorier, der eksisterer i vores kultur. Sproget er en form for social handling Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

21 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Fortsat… Fokus på interaktion og sociale praksisser Fokus på processer Viden er ikke noget et menneske har/besidder. Viden er noget, som folk gør/skaber sammen. Jerome Bruner Uddannelseskulturen, Vivian Burr An introduction to social constructionism, Peter L. Berger & Thomas Luckmann Den samfundsskabte virkelighed, 1990/1966. Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

22 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 En uddannelse er mere end undervisningen - indføring i en praksis og en kultur ”Det at lære et fag er at lære sig nye tænkemåder, ikke bare at tilegne sig ny information.” Rommetveit 1996 Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

23 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Uddannelse skal - initiere den studerendes/elevens læring - sikre tilegnelsen af en ny tænkemåde - åbne porten til et nyt fællesskab, en ny kultur, en ny praksis Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

24 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Midler i det fysiske rum: Undervisning Selvstændige studier Deltagelse i dialoger Netbaseret undervisning: Dialoger skal organiseres Underviseren skal deltage, facilitere og/eller formidle Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

25 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Virtuelle lærende fællesskaber skabe et hensigtsmæssigt læringsmiljø skabe en online-kultur anvende andre ressourcer end underviserne Bl.a. fokus på: - uformelle læreprocesser Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

26 Tre forudsætninger for virtuelle læremiljøer
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Tre forudsætninger for virtuelle læremiljøer Fælles konstruktion af mening Etablering af en fælles referenceramme – fælles repertoire Mulighed for deltagelse Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

27 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Kritiske punkter 1/2 Den asynkrone dialog svær at opretholde som egentlig dialog Den skriftlige dialog favoriserer de, der er stærke i skriftsproget Deltagerne kommunikerer kun, hvis der er en MEGET god grund til det Svært at koordinere gruppe/teamarbejde i den asynkrone dialog Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

28 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Kritiske punkter 2/2 Svært at fastholde fornemmelsen af tilstedeværelse og praksisfællesskab Svært at orientere sig i et teknologisk ukendt univers samtidig med kravet om intenst samarbejde med relativt fremmede Vanskeligt at gennemføre uden face-to-face seminarer og sociale begivenheder Unødvendigt at bruge når vi alligevel mødes Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

29 Udfordringer for virtuel videndeling
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Udfordringer for virtuel videndeling Motivation Det tavse rum Netadfærd Monologisk dialog Den virtuelle lærerrolle Evalueringsform: proces og/eller produkt Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

30 Krav til virtuel videndeling
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Krav til virtuel videndeling Struktur og konsekvens Organisatoriske rammer: Hvad, hvor, hvem, hvornår? Klare mål Krav til deltagelse Lærerrolle Evaluering Teknisk support Erfaringer fra MIL Læring F2F Virtuelle praksisfællesskaber Den lærende organisation/ Organisatorisk læing Interaktionsdesign Didaktisk design Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

31 Fordele ved virtuel videndeling
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Fordele ved virtuel videndeling Skriftlig asynkron kommunikation: Tidsfaktor - tid til at tænke Skriftlig – præcision i udtrykket Øget refleksion Refleksionen fastholdes over tid Mulighed for mundtligt svage Variation i arbejdsformer Hvad man kan opnå.. Brugerne har adgang til et virtuelt rum/miljø hvor man kan udveksle og organisere alle former for digital information, fx tekstbeskeder og datafiler Kan være synkront, fx chat, netmeeting eller videokonference I klyngens tilfælde oftest asynkront Aktiviteterne lagres og arkiveres Moderatorfunktionen Adgang til information Kontakt til medstuderende og lærere Opbevare dokumenter Dele dokumenter Finde inspiration hos hinanden Litteraturreferencer Links Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

32 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Spørgsmål: Hvordan udnytter vi samspillet mellem det fysiske og det virtuelle rum? Hvad kan den virtuelle verden gøre for deltagerne – studerende som lærere? Hvilket syn har vi på elevrollen/rollen som studerende og lærerrollen? Er der en nødvendighed og et fælles formål - for de studerende - som de kan opnå via netstedet? Har de studerende brug for hinanden - online? Feedback helt central Lærerteams – muligheden for samarbejde Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

33 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN
Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Problemstillinger Hvorfor netbaseret støtte? Forskelligartede præferencer, læringsstile Hvordan underviser vi i det virtuelle rum – på kurser, projektarbejde, værkstedskurser m.v. Og hvilken konsekvens kan det få for didaktikken? Hvordan udnytter vi teknologien? Hvilke krav har vi til kvalitetssikring inden for de nye rammer? Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID


Download ppt "Pædagogik til virtuelle læringsmiljøer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google