Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj"— Præsentationens transcript:

1 At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Udviklingsprojektet og undersøgerkulturen Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

2 Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet
Oplægget skal beskrive og begrunde ‘dynamisk projektbeskrivelse’ som styrings- og observationsinstrument argumentere for ledelsesinvolvering som middel til projektforankring Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

3 Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet
Arbejdsdelingen To synsvinkler på projektet SR-profil: PH: Projektstyring og forankring Tina: Den faglige forvandling Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

4 Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet
Disposition Projekter i organisationen: Projektejer og projektleder Projektetablering Projektkonkretisering Projektbeskrivelsens nødvendighed Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

5 En grundlæggende skelnen
Gennemførelsesprojektet Udviklingsprojektet Udviklingsprojektet med særlig fokus på deltagernes læring Hvordan forankres et nyttigt projekt bedst muligt? Hvordan gør vi vores forestillinger klare om de indsatser, der skal fremme de rigtige processer som skal føre til de ønskede mål? Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

6 Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet
Projektejer Projektejer skal se til at der er fælles forestillinger om opgaven at projektlederen har den fornødne ledelsesmæssige autorisation den symbolske støtte: At projektet bliver omtalt som den særlige indsats, det er Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

7 Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet
Projektleder Projektleder skal se til projektets nødvendige fremdrift ift. sekvenserne at såvel projektets resultat- og procesaspekt observeres og registreres tvivl og vanskeligheder, styrker og svagheder Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

8 Sekvens, hovedopgave, nøgleaktør
evaluering: tegn. Statusrapport Etablering Konkretisering Detaljering Implementering Evaluering Mandatet: Vision, tidsrammer og ressourcer Mål, indsatser, processer, resultater Plan, afprøvning, kommunikation, foregribende analyse Procedurer, efteruddannelse Projektet som løsningstiltag lærings-anledning Projektejer Projektleder Begge projektbeskrivelsen som iagttagelses- og registrerings instrument og som midtpunkt i ledelses- og netværkssparring Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

9 Projekter i organisationen: Initiativfordeling og projektsekvenser
etablering – konkretisering – detaljering – implementering – evaluering evaluering: tegn. Statusrapport Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

10 Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet
Vision En kort, ambitiøst formuleret tekst om den tilstand, projektet ideelt skal fremkalde på lang sigt ”Vi ønsker studieretninger på xx-gym, hvor profilen er så tydeligt med hensyn til, hvad studieretningerne kan anvendes til, og hvilke muligheder, der er for samarbejde med erhverv og videregående uddannelser, at undervisningsaktiviteterne opleves meningsfulde” Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

11 Projektets konkretisering: Mål
Mål (og delmål) nyttemål den nytte eller værdi, projektets aktiviteter skal frembringe ” … fører til, at eleverne oplever sammenhæng” produktmål de konkrete, ‘fysiske’ leverancer, projektets aktiviteter skal frembringe ”…leverer planer for udvidelse af projektet til hele skolen.” Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

12 Projektets konkretisering: Mål
Nyttemål Procesformuleret ”Fører til, at lærerne oplever…” Resultatformuleret ”Betyder, at vi ser mere af xx…” ”Fører til, at vi som lærere bliver bedre til…” Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

13 Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet
nyttemål, procesformuleret nyttemål, resultatformuleret Projektet er et bidrag til en profilering af studieretningerne på xx gym, sådan at eleverne oplever et tydeligt og særegent fokus i valg af stof og aktiviteter, afhængigt af den enkelte studieretnings perspektiv på verden. Det samlende fokus kommer i stand gennem et fagsamarbejde, styret af en beskrivelse af, hvordan undervisningen skal sætte eleverne i stand til at svare på opgaver i verden, relevante i det enkelte studieretnings perspektiv. Projektets konkrete bidrag består i en analyse af og et bud på, hvordan spørgsmålene bag opgaverne kan formuleres for hver enkelt studieretning og understøtter med ressourcerum og eksterne kontakter, ligeledes for hver enkelt studieretning. produktmål Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

14 Virkningsforestillinger
Indsatser: Hvad er det, vi vil gøre anderledes? Hvilke processer tror vi, disse indsatser afføder? Fører disse processer til de ønskede resultater? …didaktisk fantasi og opfindsomhed …erfaring, snusfornuft, teoretisk viden …observation og andre evaluerende aktiviteter Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

15 Virkningsforestillinger
Indsats Proces Resultat Fra visionseksemplet: Klart anvendelses-perspektiv Fra måleksemplet: Analyse af relevante ‘epokale nøgle-problemer’ for de enkelte SR Etablering af ressourcerum Undervisning opleves meningsfuld Fagsamarbejdet bringes i ‘handlemodus’ Letter ‘autentisk problem-formulering’ Mindsker kollega-usikkerhed Engagerede elever Fagenes kompetencepotentiale fremlyst Forankret projekt Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

16 Projektflow og projektbeskrivelsen
Det idealtypiske gennemførelsesprojekts forløb: Lineært, overskueligt Det gennemsnitlige udviklingsprojekts forløb: Sekvenser genbesøgt, kaotisk Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

17 Projektflow og projektbeskrivelsen
Den dynamiske projektbeskrivelse – instrument til observation af det komplekse forløb i: fastholder brud og fordrer begrundelser for dem – viser processen i al dens usikkerhed og dilemmaer er midtpunktet for sparring mellem projektejer og projekt skolerne i netværket konkretiserer buzzword’et dialogisk ledelse udgør materiale for følgeforskningen Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

18 Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet
Hjemmeopgave Til første netværksmøde udfærdiges og medbringes den reviderede projektbeskrivelse med særlig henblik på indsatser, processer og resultater. Den reviderede projektbeskrivelse vil indgå i netværkssparring. Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet


Download ppt "At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google