Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kursus for instruktører i seniordans

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kursus for instruktører i seniordans"— Præsentationens transcript:

1 Kursus for instruktører i seniordans
v. Christian Obel og Mads Christensen

2 Kursus for instruktører i seniordans
BØRN OM ALDERDOM: De gamles blodårer er tit kalkuleret. Derfor kommer det hele ikke frem til hjernen - Knud, 9 år Den fysiske forskel på gamle og unge mennersker er, at det knirker i koblingerne, og at de tit er mere udadvendte i benene. De er ofte skadede og bukker under for store højder - Frode, 8 år

3 Kursus for instruktører i seniordans
Det handler om at vedligeholde Form og fysik på det niveau man er… og få oplevelser

4 Seniordans Hvad skal jeg gøre …
Seniordans Hvad skal jeg gøre …. - Det handler om at forstå målgruppen, sætte mål efter den og tilpasse undervisningen til dem

5 Fokus på dette - Forståelse af motorik, sociale forhold og tilpasning af danse/undervisning

6 K 1-niveauet: Udførsel af den konkrete undervisningshandling
Tre kompetenceniveauer for undervisning (Erling Lars Dale omsat til folkedans) K 1-niveauet: Udførsel af den konkrete undervisningshandling K2-niveauet: Planlægningen, tilrettelæggelse og organisering af undervisningshandlingen K 3-niveauet: At kunne uddrage læring gennem refleksion over undervisningshandlingen fx at kunne se sammenhænge om hvordan og hvorfor aktiviteten gik som den gjorde, og ikke mindst uddrage læring af den gennemførte aktivitet gennem refleksion med sig selv og andre

7 Refleksion Feedback / diskussion (K3 – niveauet)

8 Hvad er Seniordans ?

9 Hvad er Seniordans ?

10 Hovedforskelle ? Enlige især damer Fysiske skavanker
Stor mødedisciplin Mange ressourcer Kommer for det sociale

11 Senior dans kontra folkedans?
Dansetradition ? Foreningstradition ? Hensyn / tilpasning ?

12 Forsimpling ? Åbning for ”snyd” ? Tilpasning af undervisning
Opgaver Forsimpling ? Åbning for ”snyd” ? Tilpasning af undervisning

13 Forsimpling ? Åbning for ”snyd” ? Tilpasning af undervisning
Opgaver Forsimpling ? Åbning for ”snyd” ? Tilpasning af undervisning

14 Danseforsimpling / danserum

15 Danseforsimpling / danserum
Da min bedstemor fik gigt, kunne hun ikke bøje sig og lakere sin tånegle mere. Så det gør min bedstefar for hende, selv om han selv har gigt i sine hænder. Dét er kærlighed! Hvis man synes, man er blevet lidt rynket i ansigtet, kan man bare få sig en lille ansigtsløftning. Så går man til frisøren og sætter sig i en stol. Så klipper de rynkerne væk og svejser et ungt og frækt udtryk på - Agnete, 10 år

16 Hvad er Pointen ? Dans er bevægelsesglæde Folkedans som brugsværktøj
Hvad skal til for at folk kan være med Hvem har du med at gøre.

17 Hvad er Pointen ? Dans er bevægelsesglæde
Du skal fokusere på glæden ved at danse De skal have mulighed for at opleve glæden De skal have trygge rammer til at udfolde sig

18 Hvad er Pointen ? Folkedans som brugsværktøj
Dansens skal ”skæres til” så den stadig ligner sig selv. Alle skal kunne være med – nogle gange skal alle gøre noget andet, andre gange skal nogle ”snyde” .

19 Hvad er Pointen ? Hvad skal til for at folk kan være med
Dansevalg overvejes Trin overvejes. Figurer overvejes. Tempo overvejes. Undervisningsmetode overvejes

20 Hvad er Pointen ? Hvem har du med at gøre. Bredt vue over gruppe
Enlige / sociale normer Særlige hensyn til enkelte Der er mange ressourcer i gruppen Folk ved godt, hvad de selv kan

21 Program Valg af danse Trin Figurer ”Omdrejning” / pardans
Komplicerede figurer ? Trin – kan man snyde ? Håndfatninger ? Omdrejninger (pardans) – hvor meget rundt ? Trin Hoptrin / gangtrin - rytme / flow Kan man øve trin ? Hvad skal øves Figurer Kan de forsimples så meningen stadig er klar (omdrejning, antal takter, det er OK med pauser..) Kan man lave figurer uden at alle deltager ? Er det lettere med andre fatninger ”Omdrejning” / pardans Kan man tage andre trin ? Kan man danse mindre rundt (måske 2 frem, 2 rundt – eller slet ikke rundt)

22 Rum Plads til alle Faste rutiner for hoptrin/sideløb/totrin/vals eller omdansning/kæde/kryds Præcise tip til folk, som kan lette dansen (eller til dem, der vil lave den ”korrekt”) Særlig støtte/hjælper med til visse dansere Udskiftning ved visse danse Faste danseforløb (start/slut, så folk kan tage det, de vil) Rotationsordning for kvinder Særlige forhold v. rullestole/hjerneskadede/nye Pauser i undervisningen Sang / Kaffe / lignende

23 Motorik for instruktører i seniordans
Det handler om at vedligeholde form og fysik på det niveau man er… og få oplevelser

24 Motorik for instruktører i seniordans
BØRN OM ALDERDOM: Alderdom er, når støddæmperne i knæene ikke virker længere (Gustav, 6 år)

25 Kroppen bliver ældre Muskler Knogler og led. Seniorer er forskellige
Hvad er Pointen ? Kroppen bliver ældre Muskler Knogler og led. Seniorer er forskellige

26 Hvad er Pointen ? Kroppen bliver ældre Input svagere
Balance / styring svagere Stærk automatisering Indre oplevelser

27 Hvad er Pointen ? Muskler Skal jo bruges! Dans er

28 Hvad er Pointen ? Knogler og led Knogler forvitrer Led bliver stive
Kugleled slidte Skader !

29 Hvad er Pointen ? Seniorer er meget forskellige!
De har hver deres historie Typisk har de hver især skavanker De tackler det forskelligt OBS på ægtepar!!

30 Hav respekt for deres krop Og hav respekt for deres valg
Hvad er Pointen ? Hav respekt for deres krop Og hav respekt for deres valg


Download ppt "Kursus for instruktører i seniordans"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google